Gå til innhold

Kan trening hjelpe på dårlig holdning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig dårlig holdning og er redd jeg blir krumrygget om jeg ikke gjør noe med det. Når jeg står og går prøver jeg å holde ryggen oppe, men jeg glemmer det fort. Så lurer på om det er noen type trening som kan hjelpe på holdningen?

Anonymkode: 54a5a...760

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med mye knuter i ryggen.

Anonymkode: 54a5a...760

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men anbefaler å gå til fysioterapeut. Egentrening kan gjøre vondt verre dersom du gjør feil øvelser/trening. 

Anonymkode: b9760...289

• Liker 1
Skrevet

Nei, egentlig ikke. Sjekk ut denne podcasten, som gjennomgår forskning på feltet.

https://www.dintrening.no/6-en-holdning-til-besvaer/

Å snakke om "dårlig holdning" impliserer at det finnes en fasit på hva "riktig" (altså "god") holdning er, og det er egentlig ikke så enkelt som det. Vi er alle forskjellige - veldig mye er genetisk betinga, og det er ikke nødvendigvis sånn at plager henger sammen med holdning, selv om mange tror det. Mange synes det ser penere ut med en mer oppreist holdning, og det er greit. Måten å endre det på handler mer om vane enn noe annet. Du kan tøye bryst, hofteleddsbøyere osv så mye du orker, men om du ikke bevisst prøver å endre kroppsstillinga di, så skjer det ingenting. Merk også at mange kan få plager av å innta en posisjon som egentlig er unaturlig for dem i jakten på "god holdning".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...