Gå til innhold

Vaksiner man bør ta som voksen i dagliglivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Siden jeg er en av de sjeldne menneskene som hverken har hatt meslinger eller er blitt vaksinert mot den, gikk jeg for en måned siden og vaksinerte meg mot meslinger på en helsestasjon. Ble henvist til helsestasjonen av fastlegen min. Jeg er over 50 år, og var en litt sjelden pasient på helsestasjonen, kan man si :)

Er det andre vaksiner man som voksen bør ta, eller friske opp? Jeg tenker på stivkrampe... kan det være lurt? Jeg har jo hund, og står jo i risikosonen for å en dag bli bitt (f.eks om hunden havner i slåsskamp og jeg prøver å skille dem). Som hundeeier har jeg vel større risiko for å bli bitt enn en som ikke har hund og omgås hund selv i dagliglivet. Har aldri tatt stivkrampesprøyte i voksen alder.

Er det noen andre vaksiner man bør ta egentlig? 

Jeg hadde ingen barnesykdommer som barn utenom kusma da jeg var 7.

Endret av Million
føyde til noe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er stort sett ikke noe poeng i å ta stivkrampe med mindre du blir utsatt for smitte, altså ikke før du feks blir bitt gjennom huden. 

Mange vaksiner burde friskes opp etter 10 år, men som mitt legekontor sa så er det ikke så stor vits i det med mindre man har problemer med immunforsvar eller skal til utsatte land :) 

hør med legen din om det er noen av vaksinene du har som du bør friske opp, evt om det er noen du ikke har som du burde ta. 

Anonymkode: 98575...da5

Skrevet

Jeg fikk mmr vaksina for første gang i en alder av 33

AnonymBruker
Skrevet

Kvikksølv. Jeg bare nevner det.

Anonymkode: 92718...e6e

AnonymBruker
Skrevet

Trippelvaksinen; kikhoste, difteri og stivkrampe bør boostes hvert 10 år. I alle aldre. 

...da5 tar feil :) 

Anonymkode: dacd6...bba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kvikksølv? 

Anonymkode: dacd6...bba

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kildekritikk. Jeg bare nevner det. 

• Liker 14
Skrevet

Hepatitt A og B er ikke så dumt og er vanlig i mange andre land. Smitte dukker opp fra tid til annen her til lands også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar boostervaksine hvert 10. år, som man skal gjøre. Boostervaksine inkluderer difteri, kikhoste, stivkrampe og poliomyelitt. Det er bare å si ifra til helsestasjonen. De vet jo hva som skal tas. 

Anonymkode: f02cc...9c7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Leo skrev:

Hepatitt A og B er ikke så dumt og er vanlig i mange andre land. Smitte dukker opp fra tid til annen her til lands også. 

Hepatitt A overføres gjennom avføring, og anbefales ved reise til steder med dårlige sanitære forhold. Hepatitt B anbefales til helsepersonell samt ved reise til enkelte land. Det er ikke nødvendig å ta dette hvis man ikke skal reise og ikke jobber i helsevesenet. Hvis man jobber i helsevesenet bør man også ta tuberkulose og influensa (i sesong). 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hepatitt A overføres gjennom avføring, og anbefales ved reise til steder med dårlige sanitære forhold. Hepatitt B anbefales til helsepersonell samt ved reise til enkelte land. Det er ikke nødvendig å ta dette hvis man ikke skal reise og ikke jobber i helsevesenet. Hvis man jobber i helsevesenet bør man også ta tuberkulose og influensa (i sesong). 

Jeg verken reiser eller jobber i helsevesenet, så da kan jeg vel droppe de to :- )

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Siden jeg er en av de sjeldne menneskene som hverken har hatt meslinger eller er blitt vaksinert mot den, gikk jeg for en måned siden og vaksinerte meg mot meslinger på en helsestasjon. Ble henvist til helsestasjonen av fastlegen min. Jeg er over 50 år, og var en litt sjelden pasient på helsestasjonen, kan man si :)

Er det andre vaksiner man som voksen bør ta, eller friske opp? Jeg tenker på stivkrampe... kan det være lurt? Jeg har jo hund, og står jo i risikosonen for å en dag bli bitt (f.eks om hunden havner i slåsskamp og jeg prøver å skille dem). Som hundeeier har jeg vel større risiko for å bli bitt enn en som ikke har hund og omgås hund selv i dagliglivet. Har aldri tatt stivkrampesprøyte i voksen alder.

Er det noen andre vaksiner man bør ta egentlig? 

Jeg hadde ingen barnesykdommer som barn utenom kusma da jeg var 7.

Fastlegen henviste deg til Helsestasjonen og du fikk virkelig satt vaksine der? Det er langt over streken for både hva helsestasjonen og fastlegen skal gjøre. 

Fastlegen skal gi deg resept på vaksinen og du skal gå på apoteketmog kjøpe vaksinen før du går tilbake til fastlegen og får vaksinen satt. Det er retningslinjene for vaksinering av voksne. Eller med andre vaksiner, utenfor vaksinasjonsprogrammet, henvise til reisevaksinasjonskontor. https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/voksne-oppfriskningsvaksine/

Personer over 50 anbefales oppfriskningsvaksiner på det meste i tillegg til vannkopper dersom man ikke har hatt vannkopper og kikhoste. 

Anonymkode: 80f28...d50

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen henviste deg til Helsestasjonen og du fikk virkelig satt vaksine der? Det er langt over streken for både hva helsestasjonen og fastlegen skal gjøre. 

Fastlegen skal gi deg resept på vaksinen og du skal gå på apoteketmog kjøpe vaksinen før du går tilbake til fastlegen og får vaksinen satt. Det er retningslinjene for vaksinering av voksne. Eller med andre vaksiner, utenfor vaksinasjonsprogrammet, henvise til reisevaksinasjonskontor. https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/voksne-oppfriskningsvaksine/

Personer over 50 anbefales oppfriskningsvaksiner på det meste i tillegg til vannkopper dersom man ikke har hatt vannkopper og kikhoste. 

Ja, fastlegen sa de satte ikke mmr/meslingvaksine der. Kontakt helsestasjonen, sa hun.

Jeg så gjorde, og ble avvist av den lokale helsestasjonen, da de ikke vaksinerer voksne der, men jeg ble henvist til en helsestasjon en t-banetur lenger unna. Der vaksinerte de både voksne og ga reisevaksiner etc.

Så da kontaktet jeg dem og ble satt opp til time, reiste dit og fikk vaksinen. Behøvde ikke kjøpe den selv på forhånd, men betalte 200 kr for konsultasjonen. Tror det var vaksinen det skulle dekke.

Underveis i dette (tre forskjellige steder jeg var i kontakt med) var det ingen som nevnte et ord om resept og gå og kjøpe vaksinen selv, nei.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Million skrev:

Ja, fastlegen sa de satte ikke mmr/meslingvaksine der. Kontakt helsestasjonen, sa hun.

Jeg så gjorde, og ble avvist av den lokale helsestasjonen, da de ikke vaksinerer voksne der, men jeg ble henvist til en helsestasjon en t-banetur lenger unna. Der vaksinerte de både voksne og ga reisevaksiner etc.

Så da kontaktet jeg dem og ble satt opp til time, reiste dit og fikk vaksinen. Behøvde ikke kjøpe den selv på forhånd, men betalte 200 kr for konsultasjonen. Tror det var vaksinen det skulle dekke.

Underveis i dette (tre forskjellige steder jeg var i kontakt med) var det ingen som nevnte et ord om resept og gå og kjøpe vaksinen selv, nei.

Da har du vært på reisevaksinasjonskontoret, og ikke helsestasjonsbiten.

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer fra kommune til kommune hvordan de gjør det. 

Anonymkode: 8666d...9c8

Skrevet

Sendte en epost til helsestasjonen og spurte hva jeg fikk av vaksine forrige måned, og det var MMR, altså ikke bare mot meslinger, men meslinger, røde hunder og kusma. Jeg har hatt kusma, og ble vaksinert som 12 åring mot røde hunder, men det skader vel ikke med en oppfriskning der.

Når jeg tenker etter, så hadde jeg som 30 åring noe som legen mente var vannkopper. Var veldig syk i flere uker, fikk et voldsomt utslett på hele overkroppen. Som jeg feilaktig trodde var kviser, og klemte på. Fikk ikke noe annet enn litt "vann" ut av dem, og synes det var helt merkelig. Hadde aldri hatt kviser på overkroppen før. Siden jeg klødde og klådde sånn på alle, ble de betente, og først da gikk jeg til lege. Han mente det var typisk vannkopper. Hadde feber og hele pakka.

Så da har jeg altså hatt vannkopper (sannsynligvis) og det er litt over 20 år siden. Må jeg ta vannkoppe-boostingsprøyte da?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det var vanlig helsestasjon i tillegg. Bare mødre med babyer på venterommet. Sto helsestasjon på veggen utenfor. Men på venterommet lå det noen brosjyrer, som informerte om at her ga de også reisevaksiner. Det var eneste grunnen til at jeg fikk vite det. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Noen kommuner har helsestasjon og vaksinasjonskontor i ett. 

Endret av Nerine_
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Sendte en epost til helsestasjonen og spurte hva jeg fikk av vaksine forrige måned, og det var MMR, altså ikke bare mot meslinger, men meslinger, røde hunder og kusma. Jeg har hatt kusma, og ble vaksinert som 12 åring mot røde hunder, men det skader vel ikke med en oppfriskning der.

Når jeg tenker etter, så hadde jeg som 30 åring noe som legen mente var vannkopper. Var veldig syk i flere uker, fikk et voldsomt utslett på hele overkroppen. Som jeg feilaktig trodde var kviser, og klemte på. Fikk ikke noe annet enn litt "vann" ut av dem, og synes det var helt merkelig. Hadde aldri hatt kviser på overkroppen før. Siden jeg klødde og klådde sånn på alle, ble de betente, og først da gikk jeg til lege. Han mente det var typisk vannkopper. Hadde feber og hele pakka.

Så da har jeg altså hatt vannkopper (sannsynligvis) og det er litt over 20 år siden. Må jeg ta vannkoppe-boostingsprøyte da?

Dette snakker du med legen din om. Han kan ta blodprøve og undersøke om du har nok antistoffer mot både vannkopper og meslinger. 

Meslingevaksinen er en tre i en vaksine, med mindre det er snakk om allergi så får alle MMR vaksine når de vaksineres mot en eller alle sykdommene i MMR vaksinen. 

Stivkrampe trenger alle påfylling av. Ellers les i linken over fra fhi.no sikker og enkel info.

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

nei, kvikksølv er det ikke mulig - eller nødvendig - å vaksinere seg mot i voksen alder.

Ei heller ignoranse - men heldigvis finnes det mange gode kilder man kan ty til dersom man mangler kunnskap om et tema - eks vaksiner.

Nå er det riktignok ikke mer enn 22 år siden man fjernet (de ufarlige mengdene) kvikksølv fra norske barnevaksiner, så det er jo en viss risiko for at noe kvikksølv fra den gang henger igjen i veggene på helsestasjonen.

Anonymkode: 2d59c...03e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...