AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #1 Skrevet 19. juli 2019 Jeg har nettopp begynt på antidepressiva, og bivirkningene er gabske tunge i starten. Kvalme, insomnia, nedsatt matlyst og litt sånn. Det blir nok bedre om et par uker, men i mellomtiden må jeg fortsatt dra meg på jobb. Arbeidsinnsatsen min blir jo påvirket av dette, da jeg har en fysisk aktiv jobb, så jeg lurer på om jeg burde nevne dette for sjefen min? Eller er det noe som kan ødelegge for meg på et senere tidspunkt? Anonymkode: cc4a8...9ae
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #2 Skrevet 19. juli 2019 Det er ikke noe sjefen har krav på å vite om. Men hvis du ønsker at han/hun skal vite det kan du selvsagt fortelle det. Jeg ser ikke helt hvordan det skal ødelegge for deg, hvis du har en sjef som du anser som hensynsfull og grei vil jeg heller si at det er en fordel. Anonymkode: 3a777...d06 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #3 Skrevet 19. juli 2019 Jeg ville ikke ha sagt det. Du bør heller snakke med legen din hvis bivirkningene går utover arbeidskapasiteten din i begynnelsen. Anonymkode: 055e6...049 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #4 Skrevet 19. juli 2019 Hva slags type er sjefen din da? Da jeg fortalte om sykdom lette han med lupe etter feil jeg gjorde rakket ned på meg konstant, ba meg sykmelde meg lenge så de kunne ansette en vikar, og spurte og gravde i sykdommen min. Det gikk så langt at han motsatte seg behandlingsformen min og kom med legemidler til meg som han mente jeg burde ta. Jeg trodde før jeg startet med behandling at han var ok og empatisk fyr. Jeg tok feil, og kommer aldri til å dele noe slikt igjen. Blir du så dårlig at du gjør jobben din for dårlig bør du sykmeldes. Anonymkode: 5f4d0...87b 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #5 Skrevet 19. juli 2019 Du trenger jo ikke si hva slags medisiner, bare ar du blir slapp og trenger litt tilrettelagt arbeid i noen uker. i verste fall kan du få legen til å bekrefte at du blir slapp (uten å skrive hvilke medisiner du tar). Men sjefen bør absolutt vite sånn at de ikke lurer på hvorfor du er treg. Anonymkode: 5c45b...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #6 Skrevet 19. juli 2019 Alt som har med psykiatri å gjøre er litt følsomt, og jeg ville heller bare sagt at jeg følte meg i dårlig form, men ikke var så dårlig at jeg ville sykmelde meg. Forhåpentligvis går bivirkningene raskt over. Anonymkode: 67db5...da8 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #7 Skrevet 19. juli 2019 Det kommer an på sjefen. Har man en oppegående sjef ville i alle fall jeg vurdert å si det. Ved å være åpen som hva som plager en er det lettere for andre å gi støtte og ta hensyn. Er sjefen en fjott derimot - da ville jeg ikke sagt det. Da ville jeg heller vurdert om jeg var i stand til å gjøre jobben. Hadde jeg ikke vært det, er jo sykmelding/delvis sykmelding noe å vurdere, uten at sjefen trenger å få vite hvorfor. Anonymkode: 5b3d7...644 1
Anim92 Skrevet 19. juli 2019 #8 Skrevet 19. juli 2019 (endret) Hvis sjefen din virker oppegående og grei, ville jeg sagt noe om at "jeg skal begynne på noen nye medisiner, og det er veldig vanlig med litt bivirkninger. Ville bare si i fra, så du er litt klar over at jeg kanskje kan være litt redusert et par uker." Edit: ville ikke sagt noe om hvilke medisiner og hvorfor. Du kan evt si at forhåpentligvis virker medisinene så du blir bedre, slil at det liksom kommer noe positivt ut av samtalen.. Endret 19. juli 2019 av Anim92
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #9 Skrevet 19. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp begynt på antidepressiva, og bivirkningene er gabske tunge i starten. Kvalme, insomnia, nedsatt matlyst og litt sånn. Det blir nok bedre om et par uker, men i mellomtiden må jeg fortsatt dra meg på jobb. Arbeidsinnsatsen min blir jo påvirket av dette, da jeg har en fysisk aktiv jobb, så jeg lurer på om jeg burde nevne dette for sjefen min? Eller er det noe som kan ødelegge for meg på et senere tidspunkt? Anonymkode: cc4a8...9ae Sjefen din er din sjef, ikke din beste venn elelr behandler. Har du så tunge bivirkninger av antidepresiva, så går du til lege og får byttet til et annent legemiddel med mindre bivirkninger og ikke til arbeidsgiver og forklarer deg. Anonymkode: 1c78a...aab 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #10 Skrevet 19. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjefen din er din sjef, ikke din beste venn elelr behandler. Har du så tunge bivirkninger av antidepresiva, så går du til lege og får byttet til et annent legemiddel med mindre bivirkninger og ikke til arbeidsgiver og forklarer deg. Anonymkode: 1c78a...aab Bivirkninger ved oppstart på antidepressiva er vanlig og er som regel ikke indikasjon for å avslutte behandlingen eller bytte preparat. Da må det være ganske kraftige bivirkninger, og nytt preparat kan også gi bivirkninger i starten. Man må rett og slett bare smøre seg med tålmodighet. Anonymkode: 055e6...049 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #11 Skrevet 19. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp begynt på antidepressiva, og bivirkningene er gabske tunge i starten. Kvalme, insomnia, nedsatt matlyst og litt sånn. Det blir nok bedre om et par uker, men i mellomtiden må jeg fortsatt dra meg på jobb. Arbeidsinnsatsen min blir jo påvirket av dette, da jeg har en fysisk aktiv jobb, så jeg lurer på om jeg burde nevne dette for sjefen min? Eller er det noe som kan ødelegge for meg på et senere tidspunkt? Anonymkode: cc4a8...9ae Anbefaler deg og ikke si noe. Jeg var skikkelig dum en gang jeg gjorde det, det slo skikkelig tilbake på meg. Så etter det lærte jeg og ikke si noe som helst. De kan bruke det mot deg for det det er verdt. Anonymkode: 1541d...c26 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #12 Skrevet 19. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp begynt på antidepressiva, og bivirkningene er gabske tunge i starten. Kvalme, insomnia, nedsatt matlyst og litt sånn. Det blir nok bedre om et par uker, men i mellomtiden må jeg fortsatt dra meg på jobb. Arbeidsinnsatsen min blir jo påvirket av dette, da jeg har en fysisk aktiv jobb, så jeg lurer på om jeg burde nevne dette for sjefen min? Eller er det noe som kan ødelegge for meg på et senere tidspunkt? Anonymkode: cc4a8...9ae For det første er det ikke slik at du garantert får bivirkninger - det varierer fra person til person og mange får ikke bivirkninger. Ikke bestem deg for at du skal gjennom en periode med mye bivirkninger. Har legen din sagt at du kommer til å få bivirkinger? I tillegg så kan eventuelle bivirkninger plutselig gå over - det er ikke selvsagt at de skal vare i ukesvis. Sjefen din har ingenting med din helsetilstand å gjøre. Du bør heller ikke dele personlige helseopplysninger med din sjef. Dersom du skulle føle deg litt dårlig på jobb i blant og sjefen spør så kan du fortelle at du ikke føler deg i så god form for tiden men at det går sikkert over snart. Anonymkode: 046d2...72a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #13 Skrevet 19. juli 2019 28 minutter siden, AnonymBruker said: For det første er det ikke slik at du garantert får bivirkninger - det varierer fra person til person og mange får ikke bivirkninger. Ikke bestem deg for at du skal gjennom en periode med mye bivirkninger. Har legen din sagt at du kommer til å få bivirkinger? I tillegg så kan eventuelle bivirkninger plutselig gå over - det er ikke selvsagt at de skal vare i ukesvis. Sjefen din har ingenting med din helsetilstand å gjøre. Du bør heller ikke dele personlige helseopplysninger med din sjef. Dersom du skulle føle deg litt dårlig på jobb i blant og sjefen spør så kan du fortelle at du ikke føler deg i så god form for tiden men at det går sikkert over snart. Anonymkode: 046d2...72a Jeg har ikke bestemt meg for noe som helst, jeg skrev bare opp de bivirkningene jeg opplever nå. Anonymkode: cc4a8...9ae 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #14 Skrevet 19. juli 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Du trenger jo ikke si hva slags medisiner, bare ar du blir slapp og trenger litt tilrettelagt arbeid i noen uker. i verste fall kan du få legen til å bekrefte at du blir slapp (uten å skrive hvilke medisiner du tar). Men sjefen bør absolutt vite sånn at de ikke lurer på hvorfor du er treg. Anonymkode: 5c45b...cb9 Det er litt det jeg tenker på. Er vanligvis et arbeidsjern som gir veldig mye på jobb, så jeg tror hun kan komme til å merke forskjell. Vi jobber også ganske tett sammen. Tenkte ikke nødvendigvis å snakke om den psykiske helsen min, men bare opplyse om at jeg starter på en ny medisin som kan påvirke arbeidsinnsatsen min. Anonymkode: cc4a8...9ae
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #15 Skrevet 19. juli 2019 Erfaringen jeg har med å være litt åpen, og hva jeg ser med kollegaer har vel egentlig lært meg en ting: aldri si noe om psykisk eller kronisk sykdom med mindre du havner i personalsamtale/oppfølging som krever at du gir noe informasjon for å sikre egne rettigheter. Jeg har kun hatt oppegående og forståelsesfulle sjefer på mange plan, men arbeidslivet er lagt opp til at ledelse må være kyniske på et eller annet plan. Jeg har også erfaring med at helseopplysninger som ikke er relevante følger med referanse over 10 år etter. Og vi snakker ikke alvorlige ting overhodet. Anonymkode: f18e4...eca 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #16 Skrevet 19. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er litt det jeg tenker på. Er vanligvis et arbeidsjern som gir veldig mye på jobb, så jeg tror hun kan komme til å merke forskjell. Vi jobber også ganske tett sammen. Tenkte ikke nødvendigvis å snakke om den psykiske helsen min, men bare opplyse om at jeg starter på en ny medisin som kan påvirke arbeidsinnsatsen min. Anonymkode: cc4a8...9ae Nei, ikke gjør det. Du vil i så fall få et stempel, som aldri går bort. Dette gjelder selv om sjefen er aldri så forståelsesfull, og selv om problemene dine ikke er særlig alvorlige. Det vil absolutt kunne påvirke muligheten for avansement og det kan påvirke lønnsutvikling. Dessverre. Anonymkode: 67db5...da8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå