Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2005 #1 Skrevet 7. mai 2005 er det noen som vet hvor litt tekniske godsaker om dette operativsystemet står? som for eksempel filsystem og slikt. finner bare bruker manualer
Brunhilde Skrevet 7. mai 2005 #2 Skrevet 7. mai 2005 Kanske du finner noe her? Er ikke helt sikker på om det var det du var ute etter?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 7. mai 2005 #3 Skrevet 7. mai 2005 Mac er UNIX-basert og bruker Unix-filsystemet. Det er i grunn det jeg vet .
Gjest Formosiss Skrevet 7. mai 2005 #4 Skrevet 7. mai 2005 Mac er UNIX-basert og bruker Unix-filsystemet. Det er i grunn det jeg vet . Det er basert på UNIX, ja - men bruker ikke UNIX-filsystemet.
Gjest Fritzz Skrevet 8. mai 2005 #5 Skrevet 8. mai 2005 OSX benytter primært Apples eget filsystem som heter HFS+. Det er også mulig å benytte UFS (unix file system) men det er ingen praktiske grunner til å gjøre dette, med mindre man er særdeles nærd. HFS+ er journaliserende, det betyr blandt annet at filsystemet husker endringer som gjøres underveis slik at det ikke oppstår feil i dataene hvis maskinen krasjer. Siste versjon av HFS+skal vistnok også være kompatibelt med Microsofts NTFS rettighetstruktur. Forøvrig er OSX basert på et fritt unix system som heter FreeBSD og som ligner en del på linux. Det Apple har gjort er at de har bygget et lekkert skall oppå unix som gjør at brukeren slipper å forholde seg til de kompliserte unix-tingene, hvis han ikke vil.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. mai 2005 #6 Skrevet 8. mai 2005 Mulig jeg tar feil her også, men mente egentlig katalogstruktur.
Gjest Fritzz Skrevet 8. mai 2005 #7 Skrevet 8. mai 2005 Mulig jeg tar feil her også' date=' men mente egentlig katalogstruktur.[/quote'] Det stemmer. OSX har en unix-katalogstruktur (tror det heter posix-kompatibel). Men Apple har skjult denne for de som ikke ønsker å horholde seg til slikt. Så katalogstrukturen brukeren ser er veldig enkel. En mappe heter System, og inneholder system-ting , en heter Programmer og inneholder nettopp programmer osv. Fritzz
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå