Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har vært flink og byttet fra et dyrt strømselskap til et billigere.

I kveld, altså Fredag kveld, nøyaktig kl 20:00 (Hallo, da begynner Idol) ringte det en representant fra strømselskapet jeg byttet fra, ok jeg nevner navn; Hafslund. Siden jeg var i godt humør, så avviste jeg han ikke direkte, slik jeg selvfølgelig burde ha gjort. Jeg tenkte at det kunne hende det hadde noe med oppsigelsen å gjøre. Og det hadde det jo selvfølgelig. Han ville jo at jeg skulle fortsette å være kunde, og det er jo forsåvidt lov.

Det samme skjedde meg for et par uker siden, fordi jeg byttet fra telenor til tele2. (dårlig råd for tiden, spares det som spares kan!) Da ringte det en svært hyggelig kar fra telenor og spurte meg kun to spørsmål, han lurte på en høflig måte på hvorfor jeg byttet og om det var noe han kunne gjøre for å beholde meg som kunde. Jeg sa, nei takk og han sa "hadet bra, du skal vite at du er velkommen tilbake til telenor". Greit nok.

Siden det tydeligvis har blitt vanlig at selskaper ringer for å prøve å beholde kundene sine, ble jeg egentlig ikke overrasket over at de ringte fra Hafslund. Først ble jeg derimot irritert over tidspunktet, og jeg sa til han at jeg egentlig ikke var særlig interessert i å snakke om strøm på en fredag kveld. Dette brydde han seg lite om. "Jo dette vil du høre for det er viktig. Jeg har sett at du har sendt en oppsigelse, og med ditt høye strømforbruk skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du nå ikke vil ha Hafslund som din strømleverandør lenger?" Jeg svarte at jeg hadde vært inne på strømkalkulatoren til dinside.no og valgt det selskapet som kom best ut over en 6-mnd periode i min kommune, og det selskapet er Telinet Energi AS. Hvorpå selgeren svarte: " Javel ja... Du er kanskje ikke klar over at kalkulatoren på dinside er feilinformert, og du burde heller sjekke på konkurransetilsynet.no. Hvis du ser der, ser du at Hafslund er billigst. Dessuten må jeg legge til at Telinet Energi er et svært lite pålitelig selskap, han som driver det gikk konkurs for tre år siden og han måtte nylig ta opp lån for å ikke gå konkurs igjen. Så det er absolutt en risiko å ta for deg som kunde."

Samtalen endte med at han forsøkte å prakke på meg en spot-pris avtale, som jeg lettere sjokkert klarte å si nei til.

Er det mulig å oppføre seg slik? Ikke bare det at han var frekk og pågående, men han fikk meg rett og slett til å føle meg dum. Dessuten svertet han direkte både dinside.no og Telinet Energi. Er det lovlig å gjøre sånt? Vurderer å ta kontakt med Hafslund i morgen og fortelle dem hvordan selgerne deres oppfører seg. Synes dere jeg bør gjøre det, eller overdriver jeg?

Nå sitter jeg her og er forbannet på meg selv for at jeg ikke fikk med meg navnet hans, hvis jeg fikk det i det hele tatt da.. Det skal nevnes at Telinet Energi fortsatt er det billigste selskapet over en 6-mnd periode, selvom Hafslund er billigst per i dag. Og spot-pris avtale som han prøvde å selge meg, er ikke billigere enn variabel i løpet av et år. Jeg gjør da research!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det mulig?!?!

hadde slengt på røret jeg da.. (hissig? jeg? neida)

folk blir stadig frekkere tydligvis ja

Skrevet

Jeg jobber i bransjen (salg), så dette vet jeg noe om. Jeg syns absolutt du burde ringe til Hafslund og gi beskjed om hvordan selgeren oppførte seg på telefon. Dette er ikke vanlig, normal folkeskikk.

Slenge på røret hjelper ikke, det blir ikke tatt for et nei.

Man svrter ikke konkurrentene sine, eller snakker stygt om andre selskaper...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...