Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal jeg velge lektor (realfaglærer) eller tannlege? Hva er fordelen og ulempen? 

Er det verdt å studere tannlege når jeg er 23 år , eller begynne å studere lektor når jeg er 21?

hva er minstelønn og hva slags livstil lever dere som har disse yrkene ?

Anonymkode: b03a0...fd8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lektor, helt klart. Det er alltid behov for, og vil alltid være jobber ledige, samme hvor du flytter.

Aldri skjønte hvorfor det heter tann-lege, når det ikke er snakk om å ta legeutdanning. De er jo mer tannteknikere, men det er visst noe annet som har tatt den tittelen. 

Anonymkode: 3a00a...a2c

AnonymBruker
Skrevet

Hadde valgt tannlege. Bedre arbeidstider og bedre betalt. Jeg syns også det virker som et mye mer spennende yrke enn lærer, men det er jo veldig individuelt. 

Anonymkode: 55fb5...181

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet fire år i skolen, slik som skolen utvikler seg nå vil jeg råde deg til å velge tannlege. 

Anonymkode: f6d07...4af

AnonymBruker
Skrevet

Nylig utdannet relfagslektor her (via mastergrad og ppu riktignok, men ender opp som det samme). Har jobbet et år i ungdomsskolen og ikke angret et sekund, men det er jo veldig ulike jobber du vurderer. Dersom du er kreativ samtidig som du liker realfagene og trives med å være veldig tett på mennesker gjennom en hel arbeidsdag ville jeg ikke nølt med å velge lektor. Man er jo det som tannlege også, men ikke med samme type nærhet og ansvar på den måten.

Det er som regel veldig greie arbeidstider (vet ikke hvordan tannleger har det), litt avhengig av skolen er du sjeldent pålagt å være på jobb lengre enn 8-16 på det verste (og du vil ha flere dager du begynner senere og slutter tidligere, for min del var så lange dager med.møter/undervisning en sjeldenhet ), selv om du såklart må belage deg på å bruke noen ettermiddager og søndager til forberedelse og annet arbeid. Men dersom du ender opp med å brenne både for fagene dine og for elevenes læring er dette mer givende enn kjipt.

Så hvor godt du liker å lære bort og å se elevene utvikle seg (faglig og personlig) har alt å si for om du vil trives i yrket. Lønna er også veldig grei, jeg fikk ca 512 000 før skatt første året, og på vgs får man ofte betydelig mer, der er det ofte også lettere å ta på seg vikartimer/eksamenskurs dersom man tåler mer arbeidsbelastning.

Anonymkode: cc20a...c23

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Lektor, helt klart. Det er alltid behov for, og vil alltid være jobber ledige, samme hvor du flytter.

Aldri skjønte hvorfor det heter tann-lege, når det ikke er snakk om å ta legeutdanning. De er jo mer tannteknikere, men det er visst noe annet som har tatt den tittelen. 

Nei, dessverre stemmer det ikke at lektorer får jobb hvor som helst. Er selv lektor og opplever at det er hard konkurranse om jobbene, selv på små steder. I tillegg er det blitt et meget populært studie, og konkurransen blir dermed enda verre i fremtiden.

Kjenner ikke til arbeidsmarkedet for tannleger, men vet at de har svært god lønn, mye bedre enn lektorer. Hadde vurdert tannlege om jeg var deg, men det kommer selvsagt an på hva slags arbeidshverdag og lønn du ønsker deg

Anonymkode: 25d9f...0d5

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Tannlege er en 5-årig profesjonsutdanning ved universitetet mens tanntekniker er en bachelor fra høgskole. Det er 2 forskjellige yrker. Forøvrig har tannlege de 3 første semestrene felles med medisinstudiet.

• Liker 2
Gjest Fjeud
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om du ble truffet av en enorm meteoritt i hode som liten, eller om du troller. Tannleger var originalt en legespesialisering, som etterhvert ble skilt ut ettersom kunnskapen og de tekniske kravene på det feltet ble større. De har de samme grunnleggende medisinske innføringsfagene som legene og tannlegespesialister er blant de legene med høyest lønn per time arbeidet. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dessverre stemmer det ikke at lektorer får jobb hvor som helst. Er selv lektor og opplever at det er hard konkurranse om jobbene, selv på små steder. I tillegg er det blitt et meget populært studie, og konkurransen blir dermed enda verre i fremtiden.

Kjenner ikke til arbeidsmarkedet for tannleger, men vet at de har svært god lønn, mye bedre enn lektorer. Hadde vurdert tannlege om jeg var deg, men det kommer selvsagt an på hva slags arbeidshverdag og lønn du ønsker deg

Tja, tannleger som jobber i det offentlige tjener noe bedre enn lektorer, men de tjener ikke nødvendigvis veldig mye mer. De virkelige pengene kan man tjene i privat sektor, først og fremst hvis man er spesialist og/eller eier egen praksis (som går bra, vel å merke - etter at den er bygd opp). Men det er ikke direkte sammenlignbart med å være lektor.

Det er jo veldig ulike yrker. Hvilke arbeidsoppgaver tror du passer deg best?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde valgt tannlege uten tvil. Hadde jeg vært yngre så hadde jeg faktisk vurdert det.

Anonymkode: d299c...c54

Skrevet

Det er jo to veldig forskjellige yrker som ikke kan sammenlignes. Du må jo velge det du selv tror du vil passe best i.

Jeg hadde valgt tannlege, basert på lønn og mulighet for spesialisering (som igjen påvirker lønn).

Gjest Fjeud
Skrevet
12 minutter siden, Mmmwhatever skrev:

Tja, tannleger som jobber i det offentlige tjener noe bedre enn lektorer, men de tjener ikke nødvendigvis veldig mye mer. De virkelige pengene kan man tjene i privat sektor, først og fremst hvis man er spesialist og/eller eier egen praksis (som går bra, vel å merke - etter at den er bygd opp). Men det er ikke direkte sammenlignbart med å være lektor.

Det er jo veldig ulike yrker. Hvilke arbeidsoppgaver tror du passer deg best?

De tjener mye bedre med tilsvarende ansiennitet. I tillegg har de mye kortere arbeidsdager.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Fjeud skrev:

De tjener mye bedre med tilsvarende ansiennitet. I tillegg har de mye kortere arbeidsdager.

Hvis du ser på utdanning.no, er gjennomsnittet for lektorer i vgs ca 570k, mens tannlege stat ligger på 593k og kommune 685-693k. Så noe bedre (i kommune), men ikke VELDIG mye bedre, noe som var poenget mitt. Folk tror tannleger tjener fett, men i det offentlige er ikke lønna kjempegod selv om den helt klart er nok til «salg på grøten», det er tannleger som jobber privat og eier egen bedrift som virkelig tjener bra (men de kan til gjengjeld tjene VELDIG bra). 

Og ja, tannleger har kortere arbeidsdager, men det er fordi lektorer har komprimert arbeidstid. 

Det er mulig å klatre høyere i lønn som tannlege enn som lektor, men det fordrer at man tar de «riktige» valgene karrieremessig, noe som kan koste betydelig i form av innsats/arbeidstid/økonomisk risiko (spesialisering, eie egen bedrift/være selvstendig næringsdrivende). 

Personlig ville jeg valgt lektor på tross av noe lavere lønn, men det er mest fordi jeg ikke synes det virker så spennende å være tannlege. Ny pasient hvert kvarter og mye det samme hele tiden. Men det varierer selvsagt fra person til person hva man ønsker. 

Anonymkode: fa501...7ef

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri valgt lektor iallefall! 

Anonymkode: 11364...0a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker jeg har mest lyst på å bli lektor , men jeg er redd for at jeg kommer til å slite økonomisk. Altså hva slags livstil er det å jobbe som lektor? Jeg vil ha mye fritid og passe på helsa mi , altså trene , spise sunt, og sånt koster en del + familie i fremtiden ? Hva tenker dere ? 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker jeg har mest lyst på å bli lektor , men jeg er redd for at jeg kommer til å slite økonomisk. Altså hva slags livstil er det å jobbe som lektor? Jeg vil ha mye fritid og passe på helsa mi , altså trene , spise sunt, og sånt koster en del + familie i fremtiden ? Hva tenker dere ? 

Som tannlege kan du ta fri og ta ut ferie når som helst du ønsker i løpet av et år. Som lektor er du vel bundet opp til skolens timeplan og må følge feriene skoleåret har. Tror også lærere etc må påberegne en hel del papirarbeid/ulønnet overtid utover normal arbeidag/skoledag.

Jeg ville valgt tannlege. Virker som et givende yrke. 

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tannlege og trives godt. Det jeg liker er at det er grei arbeidstid, god lønn og varierte oppgaver. Trenger ikke tenke på jobben i helgene, veldig familievennlig. Jeg likte godt realfag på skolen, men tror ikke jeg ville likt å undervise. De jeg kjenner som er lærere klager veldig mye syns jeg, så det virker ikke veldig fristende..

Anonymkode: 20172...4d3

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Million said:

Som tannlege kan du ta fri og ta ut ferie når som helst du ønsker i løpet av et år. Som lektor er du vel bundet opp til skolens timeplan og må følge feriene skoleåret har. Tror også lærere etc må påberegne en hel del papirarbeid/ulønnet overtid utover normal arbeidag/skoledag.

Jeg ville valgt tannlege. Virker som et givende yrke. 

Synes tannlege med privat parksis høres ut som det smarteste. De to tannlegene jeg kjenner legger ikke skjul på at de har valgt yrket pga lønn og status, og ingenting galt med det synes jeg. Begge valgte bort å bli lege pga at det er altfor mye jobb og ansvar ifølge den.

Lærerjobb er ganske tungt, med mye arbeid på kveld/helg. De fleste av mine lærerkolleger ville ikke anbefalt yrket til unge mennesker idag. Jeg ville nok gått for noe annet enn lektor om jeg skulle valgt idag. Forøvrig synes jeg ikke at tannlege virker særlig spennende, da hadde jeg selv heller valgt å bli lege/medisinsk forsker. Jaja, det får bli i neste liv 😊

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er tannlege og trives godt. Det jeg liker er at det er grei arbeidstid, god lønn og varierte oppgaver. Trenger ikke tenke på jobben i helgene, veldig familievennlig. Jeg likte godt realfag på skolen, men tror ikke jeg ville likt å undervise. De jeg kjenner som er lærere klager veldig mye syns jeg, så det virker ikke veldig fristende..

Anonymkode: 20172...4d3

Hva er fastlønna de etter skatt? 

Skrevet

Ingen av delene, enkelt og greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...