Gå til innhold

Hvordan si til svigermor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor bor i en annen by enn oss. Vi er på besøk 2-3 ganger i året. Vi har merket at hun har blitt eldre på flere måter. Det som vi synes er verst, er at det er skittent der (altså ikke støvsuget), og maten vi får servert. Skapet er fullt av melbiller (hun bryr seg ikke noe om dem) og maten vi får servert er typisk kjøtt som er oppvarmet og fryst flere ganger (mulig fra forrige gang vi var på besøk og kanskje gangen før der igjen). Dette har ført til at vi har begynt å bli litt skeptisk med tanke på at det kanskje kan være litt helsefarlig. Vi har barn som går i barnehage og en som ikke har startet i barnehage enda, så vi tenker mest med tanke på hva de får i seg. Merker på magen at det ikke er helt bra (kan jo være psykisk også selvfølgelig). Dette er en dame som blir relativt fort fornærmet, og tar fort ting i verste mening. Det jeg lurer på er om det er en fin måte vi kan ta dette opp på? Vi vil på ingen måte fornærme henne, men føler altså at det går på helsen løs under besøkene (som jo er sjeldne, men dog)

Anonymkode: acd7f...0f1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen din må si det til sin mor, det vil garantert bli feil om du som svigerdatter sier det. 

Men ikke la barna spise det kjøttet! 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan selv lage mat til alle når dere er der? 

Anonymkode: e31db...559

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mannen din som må ta den praten der og ikke du :)

jeg tar med meg mat eller kjøper mat selv hvis jeg føler at det ikke er trygt å spise for barnet. Og når jeg ammer så tar jeg med til meg selv også.

Hun får bli så fornærmet hun vil, men tilby å kjøpe mat og lage selv, nekter hun så får hun bare gjøre det. 

Men så lenge hun vil ha besøk av dere så får det gå på deres premisser. Dere kan også invitere henne hjem til dere så er jo problemet løst de gangene :)

Anonymkode: ab338...a00

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så lenge hun vil ha besøk av dere så får det gå på deres premisser. Dere kan også invitere henne hjem til dere så er jo problemet løst de gangene :)

Ah, så her gjelder ikke "mitt hus, mine regler" lenger, når det er svigermor :icon_lol:

Ts, inviter henne hjem til dere, så er problemet løst.

Anonymkode: 6143a...655

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svigermor bor i en annen by enn oss. Vi er på besøk 2-3 ganger i året. Vi har merket at hun har blitt eldre på flere måter. Det som vi synes er verst, er at det er skittent der (altså ikke støvsuget), og maten vi får servert. Skapet er fullt av melbiller (hun bryr seg ikke noe om dem) og maten vi får servert er typisk kjøtt som er oppvarmet og fryst flere ganger (mulig fra forrige gang vi var på besøk og kanskje gangen før der igjen). Dette har ført til at vi har begynt å bli litt skeptisk med tanke på at det kanskje kan være litt helsefarlig. Vi har barn som går i barnehage og en som ikke har startet i barnehage enda, så vi tenker mest med tanke på hva de får i seg. Merker på magen at det ikke er helt bra (kan jo være psykisk også selvfølgelig). Dette er en dame som blir relativt fort fornærmet, og tar fort ting i verste mening. Det jeg lurer på er om det er en fin måte vi kan ta dette opp på? Vi vil på ingen måte fornærme henne, men føler altså at det går på helsen løs under besøkene (som jo er sjeldne, men dog)

Noen, av den eldre generasjon, har ett litt annerledes syn på matlaging og matoppbevaring enn både yngre og den generelle befolkning i dag. Kan forklaringen ligge der? Ser hun det du ser i egne skap? Synet svekkes når man blir eldre. 

Her kan være en ,illion ting som ligger i bånn, så her må man nøste langt mer enn en tråd på kg kan hjelpe deg med. Er din mann enebarn?

Anonymkode: 67534...700

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan stiller hun seg til det hvis dere tilbyr å kjøpe inn råvarer, og lage maten, så hun skal få slippe etter å ha holdt på med det hele livet?

Anonymkode: 5c981...8cf

AnonymBruker
Skrevet

Det forundrer meg litt at din første reaksjon er at "dette kan være helseskadelig for oss. Hvordan kan vi si i fra på en pen måte ".

Den mest naturlige for meg hadde vært å tenke "dette er ikke bra for henne! Hvordan kan vi hjelpe? "

Uansett, for å svare på spørsmålet ditt, den peneste måten å gjøre det på er å si at dere vil hjelpe henne fordi hun er så snill med dere.

"Kan jeg få lov til å ta renhold og lage maten de dagene vi er her?  Du er så snill og lar oss være her, det minste vi kan gjøre er å lage maten og rengjøre gulvene mens vi er på besøk".

Anonymkode: 70acc...832

• Liker 5
Skrevet

Ta svigermor med ut på middag, inviter henne hjem til dere og la mannen din ta praten :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det forundrer meg litt at din første reaksjon er at "dette kan være helseskadelig for oss. Hvordan kan vi si i fra på en pen måte ".

Den mest naturlige for meg hadde vært å tenke "dette er ikke bra for henne! Hvordan kan vi hjelpe? "

Uansett, for å svare på spørsmålet ditt, den peneste måten å gjøre det på er å si at dere vil hjelpe henne fordi hun er så snill med dere.

"Kan jeg få lov til å ta renhold og lage maten de dagene vi er her?  Du er så snill og lar oss være her, det minste vi kan gjøre er å lage maten og rengjøre gulvene mens vi er på besøk".

Anonymkode: 70acc...832

Ja, her ser jeg formuleringen ble veldig egosentrisk. Vi er selvfølgelig bekymret for hennes helse også oppi dette. Samtidig tenker jeg at våre mager tåler det meste i og med at vi er voksne, mens det er verre med barna. Det var altså barna som var dette «oss».   Men du har helt rett i at hennes helse også er bekymringsverdig!

Takk for fine forslag. Det er flere som foreslår at vi kan ta henne med ut på middag, å lage middagen til henne og å invitere henne hjem. Dette er selvfølgelig ting vi prøver å få til. Hun nekter å ta i mot hjelp til å kjøpe inn og lage middag, da hun så gjerne vil varte oss opp når vi er på besøk. Vi prøver å invitere henne ut på middag, men har dessverre ikke råd til å gjøre det så veldig mange dager på rad. Hun blir også litt fornærmet om vi vil ut og spise fremfor å spise hennes mat, som hun ser det. Da føler hun at vi klager på maten hennes. Og hun er ikke glad i å dra på besøk, så hun forventer at vi kommer på besøk. 

Min mann sitt søsken har prøvd å støvsuge når de kommer på besøk, og dette har vi fått høre mange ganger av svigermor. Hun blir så innmari fornærma, og synes ikke noe om å få hjelp til slike ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Her kunne jeg ha pådratt meg en akutt allergi som gjorde at jeg måtte kjøpe inn og lage mat selv ;)

Anonymkode: 4ef66...87d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ingenting annet fungerer så bør kanskje barna hennes faktisk ta denne praten.

Anonymkode: 5c981...8cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Kjenner meg så godt igjen. Hater å være hos svigers pga dåelig renhold og elendig kjøkkenhygiene - og gammeldagse kjønnsroller. Kjøleskapet er skittent av gamle matrester. Poser det har vært uvasket frukt/grønt i blir gjenbrukt til annen mat. All oppvask gjøres for hånd i en vask som er full av drit, og tallerkner, bestikk og glass er aldri rent. Og tilbyr vi oss å hjelpe, så blir svigermor kjempefornærma. Og ja, de har oppvaskmaskin, den blir bare ikke brukt.

Anonymkode: b3c6e...5b6

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor begynner sannsynligvis å bli dement. Det starter akkurat på den måten der, og det vil bli mye verre etterhvert.

Prøv å få fastlege og hjemmetjeneste involvert på ett eller annet vis.

Dere kan være glad dere ikke bor i samme by, så dere slipper å se utviklingen fra uke til uke - og depresjonen og fortvilelsen som vil komme, når hun forstår hvilken vei det bærer.

Anonymkode: 864da...9cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svigermor begynner sannsynligvis å bli dement. Det starter akkurat på den måten der, og det vil bli mye verre etterhvert.

Prøv å få fastlege og hjemmetjeneste involvert på ett eller annet vis.

Dere kan være glad dere ikke bor i samme by, så dere slipper å se utviklingen fra uke til uke - og depresjonen og fortvilelsen som vil komme, når hun forstår hvilken vei det bærer.

Anonymkode: 864da...9cd

Jeg tenker også dette. Synes fastlegen er et fint sted å starte. Hvis hun begynner å bli dement og ikke klarer å ta vare på seg selv lenger må dere virkelig ta tak og sørge for at hun får hjemmehjelp og mat levert på døra, frem til sykehjem blir aktuelt. Dere kan ikke finne på å la henne sitte helt alene i et skittent hjem med biller (!!!) og spise gammel mat som hun kan bli syk av.

Anonymkode: 33179...38a

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen er et fint sted å være.

også er det sønnen hennes som har ansvaret her. mannen din må si ifra, evnt tilby seg å vaske og lage mat om han ikke tør å si ifra.

Anonymkode: 946d3...f94

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, så her gjelder ikke "mitt hus, mine regler" lenger, når det er svigermor :icon_lol:

Ts, inviter henne hjem til dere, så er problemet løst.

Anonymkode: 6143a...655

Neida, ikke ment på den måten. Men matforgiftning er helt jævlig så det hadde jeg absolutt ikke klart. Rot og skittent hjemme hos svigermor, nei da hadde jeg tatt frem bøtta om jeg fikk lov. Hvis ikke så overlever man det helt fint :) 

samme gjelder mor og ikke bare svigermor 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...