Gå til innhold

Familie på vær sin kant av landet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser dere det praktisk? Jeg har tenkt litt og ikke funnet noe god løsning enda. Den ene familien+venner må jo reise ca 70 mil. Jeg synes ikke det er noe løsning å ha bryllupet midt i mellom heller, utfra at det da blir et sted ingen av oss har tilhørighet.

En risiko er jo at mange ikke kommer. Det vil jo naturlig nok koste litt med reise og overnatting.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Ville kanskje sagt at i stedenfor gaver, at vi ønsket at så mange gjester som mulig skulle komme...

Altså at de betalte sin egen reise som gave til dere.

Skrevet

dersom der er mulighet for det kan man jo også forsøke å organisere overnatting hos venner og familie.

Der kommer også en del tilreisende til vårt bryllup, og blandt dem er det kun 2 som skal sove på hotell, etter deres eget ønske, resten (12) er der plass til hos oss selv, og foreldre.

Gjest Teletubbien
Skrevet

Er i en veldig lik situasjon selv. Vi bor ca 35 mil fra min familie og ca 100 mil fra Mannens familie. Tenkte de samme tankene, ingen kommer sikkert da, men vet du - veldig mange anstrenger seg litt ekstra for å komme i slike anledninger så jeg er positiv tross alt.

Vi bor i et lite hus på 100 kvadratmeter totalt og har bare tre soverom. Selv om vi pakker oss og ungene inn på samme rom så blir det bare to små rom til overs. Likevel, mamma og pappa tar med seg noen madrasser og sånne utslagbare senger og vi pakker inn de vi får plass til. Vi gifter oss kl 15 på lørdag 6 august og siden både jeg og Mannen, samt ungene skal ligge borte natt til søndag så er det litt plass her hjemme da...

Svigerfar tar med bobil og der ligger han, Nydama ( :wink: ) og svoger.

Vi har to hotell og en camping her på stedet. Det ene hotellet er både nytt og dyrt og det blir ikke så mange som overnatter der, men for de som har lyst er jo muligheten der. Det andre hotellet er et gamlere hotell, og jeg har ringt og snakket litt med dem. Siden vi sannsynligvis får ganske mange som må ligge der gir de oss rabatt og lover følgende:

- Dobbeltrom, med frokost for begge = 790 kr totalt.

- Enkeltrom, med frokost = 550 kr totalt.

- Tremannsrom, med frokost = 1000 kr totalt.

- Firemannsrom, med frokost = 1200 kr totalt.

Dette er jo faktisk halv pris i forhold til det andre hotellet og mange sier at det er jo helt greit å ligge på hotell da....

På campingen er det bare enkle sommerhytter, og med felles dusjanlegg, men flere har signalisert at de vil ligge der. Det koster bare 100 kr pr pers pr natt.

Siden jeg skal leie grendehus, så løser det seg litt ved at de som ligger på campinga muligens kan bruke grendehuset's bad og garderobe til pynting og sånt...

Mannen min jobber i forsvaret og tenker og ta med seg en haug folk opp dit for å dusje kvelden før eller samme morgen.

Så, ting løser seg jo ganske ok tror jeg - både vi og alle som kommer forsøker jo å strekke seg så langt som mulig for å gjøre dette til et happy event...

Forhåpentligvis er det fine, varme dager, for vi setter opp partytelt rett utenfor verandadøren og da kan man jo sitte både her og inne i stua :wink:

Gjest Gjesta
Skrevet

Folk må jo regne med å reise litt.....?

Så godt som hele min familie kom, de reiste vel drøye seksti mil.......

Skrevet

Vi har familiene våre i øst og vest. Siden vi selv bor i vest var det for oss enklest å arrangere bryllupet her borte.

Dermed måtte familien min komme over hit. Ja, det ble lengre for dem enn for hans familie, men de aller fleste kom :wink:

Noen benyttet anledningen og tok noen dager ekstra fri, slik at de fikk litt ferie og fikk sett litt av området, andre kom bare for bryllupet.

Ingen av dem syntes reiselengden eller kostnaden hadde noe å si for om de kom eller ikke. Sikkert også fordi mange hadde fått tak i billige flybilletter :wink:

Mitt råd må være å arrangere det slik at dere ikke stresser dere i hjel, og føler at dere har den kontrollen dere må ha, for å føle dere vel i planleggingen av bryllupet

:)

Skrevet

Litt av det samme her...

Jeg er opprinnelig fra Oslo, men med det meste av min familie der og i omegn. Men jeg bor på Sørlandet med sambo, som også er sørfra og har familie min 32 mil unna Oslo, og gjerne mer - for mange bor også i Ålesund, Bergen, Trondheim mm.

Vi endtederfor opp med å holde det i Oslo, litt fordi det er mitt (brudens hjemsted), men mest rett og slett fordi at mange i hans familie ville måttet reise nokså langt uansett! :wink:

Skrevet

Vi bor på vestlandet, og det gjør hans familie og. Bryllupet skal holdes i nordnorge, der jeg er fra, og så og si hele min familie bor. Vi skal ha festen på hotell, og mange ønsker å bo der fra fredag til lørdag. Vi får og avslag i prisen for disse gjestene, og det er ingen andre gjester på hotellet denne helga. Noen har vi ordnet med campingvogn til, slik at de kan bo nesten helt gratis. Disse hadde ikke råd til hotell, og vi har sagt at de ikke skal måtte betale mange penger for å bo den helga. Noen har meldt avbud pga. at det er langt og dyrt, men stort sett hele familien til min kjære kommer, noe vi er veldig glade for! Sendte forresten ut en lapp med info til de som må reise og overnatte sammen med invitasjonene. Hadde på forhånd sjekket priser og ulike overnattingsalternativer. Gleder oss veldig til å få så mange gjester nordover, siden mange ikke har vært i nordnorge før! :)

Gjest gjest1
Skrevet

Hvis dere venter mange overnattingsgjester som dere ikke får innlosjert privat kan det være en ide å ta kontakt med et hotel o.l. i nærheten.

Jobber selv i en resepsjon, og hver vår/sommer får vi henvendelser fra brudepar som har problemer med å få plassert gjestene sine. Mot at de anbefaler alle gjestene sine å bo hos oss får de gode grupperabatter.

Mitt inntrykk er at dette er en ordning de fleste er fornøyd med. Gjestene som kommer utenbys fra slipper å lete etter overnattingssted selv, det blir billigere enn om hver enkelt bestiller selv og de fleste synes også det er kjekt at alle er samlet på samme hotellet.

Skrevet
Hvis dere venter mange overnattingsgjester som dere ikke får innlosjert privat kan det være en ide å ta kontakt med et hotel o.l. i nærheten.

Jobber selv i en resepsjon, og hver vår/sommer får vi henvendelser fra brudepar som har problemer med å få plassert gjestene sine. Mot at de anbefaler alle gjestene sine å bo hos oss får de gode grupperabatter.

Mitt inntrykk er at dette er en ordning de fleste er fornøyd med. Gjestene som kommer utenbys fra slipper å lete etter overnattingssted selv, det blir billigere enn om hver enkelt bestiller selv og de fleste synes også det er kjekt at alle er samlet på samme hotellet.

:Nikke:

Det satte i hvertfall våre gjester pris på :)

Skrevet

Vi har samme situasjon som Annie78 (bokstavelig talt, vi er jo fra samme sted :)), men hos oss har desverre nesten alle (untatt de nermeste) fra hans familie takket nei, til tross for at vi prøvde å legge det meste til rette for de tilresiende. Det kolliderte rett og slett med andre planlagte ting (reiser, 60års dager og egne barns bryllup de skulle betale for).

Det er jo veldig synd, men vi visste at det var en sjanse å ta. Hadde vi hatt bryllupet her, ville situasjonen bare fort kunne blitt motsatt... men vi prøvde da som sagt å tilpasse mest mulig, med å legge bryllupet i fellesferien (ferietid for de fleste, kunne gjøre turen til ferie), ordne rimeligere hotellrom samt opplyse om andre overnattingsmuligheter, og de aller nermeste innlosjerer vi privat. og vi sendte ut invitasjonen kjempetidlig (tidlig februar, bryllup i juli) for at folk skulle kunne planlegge tidlig.

Skrevet

Jeg har og familie spredt over hele landet, og vi ender høyst sannsynlig opp med å ha bryllupet i Danmark. Har snakket med både familie og venner og de aller fleste virker veldig positive til dette.Vi kommer til å opplyse om datoen i god tid slik at folkkan planlegge ferie der nede hvis de ønsker det. Kommer til å opplyse om overnattingsmuligheter (i diverse prisklasser) både for de som bare kommer til bryllupet og for de som evt vil leie feriehus og være der nede en ukes tid. Kommer også til å gi informasjon om transport alternativer og priser. I tillegg til dette tenkte jeg ålegge ut litt info på hjemmesiden om aktiviteter og severdigheter i området for de som er interessert i å tilbringe litt mer tid der.

Jeg er veldig klar over at noen av gjestene muligens ikke kommer pga av avstanden, men vet at de fleste er veldig positive. Blir spennende å se når invitasjonene er sendt.

Skrevet

Det beste alternativet blir nok da og ha festen på et hotell og få til overnatting der eventuelt med felles frokost neste dag. Siden du jobber i resepsjon Titta, hvor mye rabatt er det en får sånn ca? Er det for ex dobbeltrom til enkeltromspris?

Gjest gjest1
Skrevet

Hvor stor rabatten er kommer litt ann på belegget vårt i den aktuelle perioden, hvor mange gjester det er snakk om osv. Men det kan fort blir noen hundrelapper i rabatt pr rom. Særlig hvis gjestene blir mer enn en natt.

Det jeg hadde gjort var å ta en runde rundt på noen aktuelle overnattingssteder (hoteller, hytteutleie osv) der du bor (ev. ringe eller sende mail) Gi ett ca. gjesteantall og spør om de kan gi deg en god pris.

Og du trenger jo ikke ha festen på det samme stedet som gjestene bor. Bryllup på hotell er jo ofte en ganske dyr affære.

Skrevet

Skal ta en snuserunde etterhvert... Er jo ikke noe bestemt dato eller noe enda så tid har jeg nok av... Lommeboka må fylles litt først ja, ikke noe kredittbryllup her i huset ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...