Gå til innhold

Gode tips for å gå opp i vekt raskt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil opp i vekt.. Spiser normalt (kanskje mer enn normalt også) og er glad i mat, men sliter med å gå opp i vekt. Noen som har tips til «vidundermiddel»? 

Anonymkode: 71676...05f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp næringsdrikker og måltidserstatningsbarer på apoteket. Spis mye nøtter, avokado, oljer, godteri. Spis 4 store måltider om dagen, samt mellommåltider(næringsdrikkene og barene). Flytende kalorier er ofte enkle å få i seg: juice, melk, sjokomelk, brus osv. Man kan også øke vekten ved å bygge muskler.

Anonymkode: 08a78...890

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp næringsdrikker og måltidserstatningsbarer på apoteket. Spis mye nøtter, avokado, oljer, godteri. Spis 4 store måltider om dagen, samt mellommåltider(næringsdrikkene og barene). Flytende kalorier er ofte enkle å få i seg: juice, melk, sjokomelk, brus osv. Man kan også øke vekten ved å bygge muskler.

Dette har jeg spist i dag; 4 skiver, 3 muffins, 2 små sjokolader, 100 ml Biola, 100 ml smoothie, 1 pære, stor porsjon middag med poteter, 1 krokanrull, 1 kroneis og chips. Nå skal jeg ha en skive til kvelds og en kopp Oboy. Hvor mye mer skal jeg stappe i meg egentlig? Får jo ikke gjort annet enn å spise da.

Skrevet

Smør og oljer i alle måltider. Samt drikke flytendende kalorier slik at du får i den mye kcal uten å bli veldig mett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg spist i dag; 4 skiver, 3 muffins, 2 små sjokolader, 100 ml Biola, 100 ml smoothie, 1 pære, stor porsjon middag med poteter, 1 krokanrull, 1 kroneis og chips. Nå skal jeg ha en skive til kvelds og en kopp Oboy. Hvor mye mer skal jeg stappe i meg egentlig? Får jo ikke gjort annet enn å spise da.

Du må få i deg mer kalorier flytende. Hva med juice? Jeg gikk opp i vekt da jeg drakk mye brus men vil ikke bruke det som tips, du skal tross alt ha et sunt kosthold! Jeg tror det er individuelt hva som får folk til å gå opp i vekt. Med meg er det mye brød, øl og brus. Jeg hadde en venninne som var syltynn og aldri gikk opp i vekt. Mye middager og øl hver helg endret det. Har du sjekket stoffskiftet? 

Anonymkode: c6c5a...b04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der virker helt ok kalorimessig, men her er det egentlig litt dårlig med næringsstoffer fordi du bare spiser et minimum vanlig næringsrik mat egentlig.

5 skiver, et halvt glass biola, et halvt glass fruktjuice, 1 pære på en dag er din "vanlige mat". Det er relativt beskjedent. Ville heller økt opp mengden vanlig mat og lagt inn inn kaloritett mat i det som nøtter, avokado og brukt smør osv. Så kan du heller kose deg med is, chips, sjokolade som det passer seg. Når det blir så mye sukker som i dag, er det lett for å bare bli kvalm og ubevisst kutte dagen etter. Å spise mer vanlig mat er også bedre for deg rent næringsmessig.

Anonymkode: 64100...bed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der virker helt ok kalorimessig, men her er det egentlig litt dårlig med næringsstoffer fordi du bare spiser et minimum vanlig næringsrik mat egentlig.

5 skiver, et halvt glass biola, et halvt glass fruktjuice, 1 pære på en dag er din "vanlige mat". Det er relativt beskjedent. Ville heller økt opp mengden vanlig mat og lagt inn inn kaloritett mat i det som nøtter, avokado og brukt smør osv. Så kan du heller kose deg med is, chips, sjokolade som det passer seg. Når det blir så mye sukker som i dag, er det lett for å bare bli kvalm og ubevisst kutte dagen etter. Å spise mer vanlig mat er også bedre for deg rent næringsmessig.

Men jeg spiser vel vanlig mat? Det jeg ramset opp der var jo bare det jeg spiste i går. Dagen før der igjen spiste jeg en hel pose med pistasjnøtter. Jeg spiser jo frokost, lunsj på jobb, middag og kveldsmat. Så har jeg både frukt, godteri og slikt i mellom de måltidene. Har også en kopp kakao hver dag på jobb (drikker ikke kaffe). Hva foreslår du at jeg skal spise av vanlig mat som inneholder mye kalorier?

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, ernæringsdrikker som mellommåltider. Spør om hjelp på apoteket, de har mye å velge mellom. Og spis store faste måltider, syns det virker som du spiser mye snacks. Dersom du sliter med undervekt (bmi under 18), bør du ta en tur til fastlegen. Kanskje du har høyt stoffskifte feks.

Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke helt hvor stor porsjon, eller hvilke typer du spiser av det forskjellige. Men kan dele mine tips, da jeg store deler av livet har måtte telle karbohydrater, så har fått med meg litt :P La oss se på det du spiser.

- 4 skiver, der er det lurt å ha på smør, og helst et pålegg som enten inneholder mye karbohydrater og fett, slik som nugatti, peanøttsmør, og lignende. 

- 3 muffins. Om dette er mini cupcakes eller hjemmelagde er det nok lite kalorier i dette, sammenlignet med de man kjøper ferdig i pose på butikken. De store muffinsene man kjøper i butikken har 400 kalorier per stykk. Sammenlignet med små hjemmelagde som fort kan ha kun 50 kalorier per stykk.

- 2 små sjokolader, hvilke sjokolade spiser du, for her er det stor forskjell. De minste har vanligvis 100 kalorier per stykk, men de litt større som snickers, lion, troika og twix har vanligvis litt over 200 kalorier per stykk. Så stor forskjell på hvordan sjokolade du velger.

- 100 ml biola er kun 40 kalorier. Prøv heller å øk til en halv liter dersom du skal opp i vekt, da får du i deg 200 kalorier.

- 100 ml smoothie er også lite, bytter du det heller ut med en halvliter juice har du 200 kalorier ekstra.

- 1 pære er ca 50 kalorier, prøver du heller å få i deg 5 om dagen er vi oppe i 250 kalorier.

- Middag og krokanrull er bra.

- En krone-is har 200 kalorier, bytter du ut med royal tripple eller lion er du oppe i 400 kalorier per is.

- Chips. Spiser man en halv pose chips har man fått i seg 500 kalorier, tar man derimot kun en neve er vi fort nede i 100 kalorier.

Oppsummert:

Hvis vi tar utgangspunkt i at man velger det med minst kalorier, og det med mest, så blir forskjellen ganske stor.

Minst:

- 4 skiver med skinke ca. 400 kalorier.

- 3 hjemmelagde muffins ca . 150 kalorier.

- 2 små sjokolader ca. 200 kalorier.

- 100 ml biola ca. 40 kalorier.

- 100 ml smoothie ca. 40 kalorier.

- 1 pære ca. 50 kalorier.

- Krone-is ca. 200 kalorier.

- En neve chips ca. 100 kalorier.

I tillegg vil nok krokanrull og en stor middag komme på 500 kalorier.

Totalt: 1680 kalorier. For et voksent menneske må man ha i seg ca. 2000 kalorier for å opprettholde normalvekt.

Mest:

- 4 skiver med nugatti eller peanøttsmør ca. 600 kalorier.

- 1 kjøpt muffin i pose ca . 400 kalorier.

- 2 større sjokolader ca. 400 kalorier.

- 500 ml biola ca. 200 kalorier.

- 500 ml juice ca. 200 kalorier.

- 5 frukt om dagen ca. 250 kalorier.

- Tripple Royal eller Lion is ca. 400 kalorier.

- En halv pose chips ca. 500 kalorier.

Pluss 500 kalorier på krokanrull og middag.

Totalt: 3450 kalorier. Man må gå ca. 7000 kalorier i overskudd for å gå opp 1 kilo. Det vil si at man går opp ca. 1 kilo om man spiser ca. 3000 kalorier om dagen.

Nå vet ikke jeg helt hvor du ligger i forhold til mine to eksempler, men poenget mitt er at det er stor forskjell i hva man velger og mengde. Det er lett å tro at man spiser mye, men at man kan bli overrasket når man begynner å telle på hvor mye kalorier hver enkelt ting inneholder.

Håper det var litt nyttig :) 

Endret av Mumeod
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg spiser vel vanlig mat? Det jeg ramset opp der var jo bare det jeg spiste i går. Dagen før der igjen spiste jeg en hel pose med pistasjnøtter. Jeg spiser jo frokost, lunsj på jobb, middag og kveldsmat. Så har jeg både frukt, godteri og slikt i mellom de måltidene. Har også en kopp kakao hver dag på jobb (drikker ikke kaffe). Hva foreslår du at jeg skal spise av vanlig mat som inneholder mye kalorier?

Joda du spiser vanlig mat. Poenget var bare at måltidene dine virker å være relativt beskjeden av størrelse ettersom du bare kom opp i 5 skiver og middag på en dag. Jeg mener at du kan prøve øke størrelsen og kaloritettheten i måltidene dine i stedet for å spise masse godter som nå for å øke kaloriene. For å gi et eksempel: i stedet for å spise 1 skive til frokost og dra innpå noen muffins senere, kunne du f.eks lage deg 2-3, gode skiver til frokost der du kan øke kaloriene med påleggene. Du kunne du f.eks stekt deg noen egg og spist avokado+egg+spekeskinke/bacon+tomat (tomaten er bare med fordi det er god kombinasjon med resten👍) Det er godt, gir deg masse ulike næringsstoffer og mye kalorier. 

En lunsj kan også enkelt gjøres kraftig. Salater er f.eks enkelt å få overraskende næringstett om du kjører på med ting som pasta, dressing, ost som feta osv., osv.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke spis godteriet, spis vanlig mat. Men ikke overspis, er du mett m du stoppe uansett.

Anonymkode: 07cb0...dff

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Mumeod skrev:

Nå vet jeg ikke helt hvor stor porsjon, eller hvilke typer du spiser av det forskjellige. Men kan dele mine tips, da jeg store deler av livet har måtte telle karbohydrater, så har fått med meg litt :P La oss se på det du spiser.

- 4 skiver, der er det lurt å ha på smør, og helst et pålegg som enten inneholder mye karbohydrater og fett, slik som nugatti, peanøttsmør, og lignende. 

- 3 muffins. Om dette er mini cupcakes eller hjemmelagde er det nok lite kalorier i dette, sammenlignet med de man kjøper ferdig i pose på butikken. De store muffinsene man kjøper i butikken har 400 kalorier per stykk. Sammenlignet med små hjemmelagde som fort kan ha kun 50 kalorier per stykk.

- 2 små sjokolader, hvilke sjokolade spiser du, for her er det stor forskjell. De minste har vanligvis 100 kalorier per stykk, men de litt større som snickers, lion, troika og twix har vanligvis litt over 200 kalorier per stykk. Så stor forskjell på hvordan sjokolade du velger.

- 100 ml biola er kun 40 kalorier. Prøv heller å øk til en halv liter dersom du skal opp i vekt, da får du i deg 200 kalorier.

- 100 ml smoothie er også lite, bytter du det heller ut med en halvliter juice har du 200 kalorier ekstra.

- 1 pære er ca 50 kalorier, prøver du heller å få i deg 5 om dagen er vi oppe i 250 kalorier.

- Middag og krokanrull er bra.

- En krone-is har 200 kalorier, bytter du ut med royal tripple eller lion er du oppe i 400 kalorier per is.

- Chips. Spiser man en halv pose chips har man fått i seg 500 kalorier, tar man derimot kun en neve er vi fort nede i 100 kalorier.

Oppsummert:

Hvis vi tar utgangspunkt i at man velger det med minst kalorier, og det med mest, så blir forskjellen ganske stor.

Minst:

- 4 skiver med skinke ca. 400 kalorier.

- 3 hjemmelagde muffins ca . 150 kalorier.

- 2 små sjokolader ca. 200 kalorier.

- 100 ml biola ca. 40 kalorier.

- 100 ml smoothie ca. 40 kalorier.

- 1 pære ca. 50 kalorier.

- Krone-is ca. 200 kalorier.

- En neve chips ca. 100 kalorier.

I tillegg vil nok krokanrull og en stor middag komme på 500 kalorier.

Totalt: 1680 kalorier. For et voksent menneske må man ha i seg ca. 2000 kalorier for å opprettholde normalvekt.

Mest:

- 4 skiver med nugatti eller peanøttsmør ca. 600 kalorier.

- 1 kjøpt muffin i pose ca . 400 kalorier.

- 2 større sjokolader ca. 400 kalorier.

- 500 ml biola ca. 200 kalorier.

- 500 ml juice ca. 200 kalorier.

- 5 frukt om dagen ca. 250 kalorier.

- Tripple Royal eller Lion is ca. 400 kalorier.

- En halv pose chips ca. 500 kalorier.

Pluss 500 kalorier på krokanrull og middag.

Totalt: 3450 kalorier. Man må gå ca. 7000 kalorier i overskudd for å gå opp 1 kilo. Det vil si at man går opp ca. 1 kilo om man spiser ca. 3000 kalorier om dagen.

Nå vet ikke jeg helt hvor du ligger i forhold til mine to eksempler, men poenget mitt er at det er stor forskjell i hva man velger og mengde. Det er lett å tro at man spiser mye, men at man kan bli overrasket når man begynner å telle på hvor mye kalorier hver enkelt ting inneholder.

Håper det var litt nyttig :) 

Hei, dette var veldig nyttig😊

Jeg har slike beholdere som jeg har Biola og smoothie oppi. De er så greie å ha med på jobb. Det er ca 57 kalorier i hver av de. Når jeg skriver krokanrull, så mener jeg hele rullen (71g, 540 kalorier i 100g)🙈 De to små sjokoladene jeg snakket om er twix, sånne små man får kjøpt på taxfree. Muffinsene er sitronmuffins fra butikken, veldig greie å ha med på jobb. Smør liker jeg dessverre ikke. På skiva har jeg ofte ost & skinke, syltetøy, salami, peanøttsmør og noen ganger nugatti. Spiser også vanligvis mer frukt. Da gjerne en tallerken med 1 kiwi, 1 pære og litt druer. Har også alltid én stor kopp Oboy til kvelds og én kopp kakao på jobb. Jeg elsker middag, det er det beste måltidet! Har alltid fløte i maten og jeg elsker ris, poteter og saus. 

Inneholder juice mer kalorier enn smoothie? 

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et så fint og utfyllende innlegg. Ser nå at jeg må gjøre noen endringer😊

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke spis godteriet, spis vanlig mat. Men ikke overspis, er du mett m du stoppe uansett.

Anonymkode: 07cb0...dff

Det er ikke sant. Da jeg var innlagt for anoreksi(undervekt), var mye av jobben å spise mer enn til man er mett. Man må vide ut magesekken dersom det har blitt for liten for et vanlig kosthold. Ja, man får vondt i magen, men dersom målet er å gå opp i vekt er det faktisk nødvendig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, ernæringsdrikker som mellommåltider. Spør om hjelp på apoteket, de har mye å velge mellom. Og spis store faste måltider, syns det virker som du spiser mye snacks. Dersom du sliter med undervekt (bmi under 18), bør du ta en tur til fastlegen. Kanskje du har høyt stoffskifte feks.

Ernæringsdrikker fra apoteket smaker forferdelig! Det vil jeg ikke ha. Jeg har normalt stoffskifte og er ikke undervektig😊

Skrevet

Hei! 

Først: Er det ikke lurt å i hovedsak fylle på med næringsrik mat? Nøtter, smør/margarin, pesto, olje, frø, avokado osv. er finfint. Det er også lettere å drikke kalorier, så smoothie kan også være bra.

Så: I stedet for næringsdrikk er kanskje proteinpulver en idé? Jeg brukte det en stund. Funker knall blandet i havregrøt eller melken du har på kornblanding. 

Lykke til!

Skrevet

Hett tips, se på hva mannlige bodybuildere og strongliftere spiser, da får du se hva du må spise for å legge på deg i et brutalt tempo. Her har du en video av Brian Shaw en av verdens 2-3 sterkeste menn, se hva han spiser også skaler det ned til et nivå du kan klare:

AnonymBruker
Skrevet

Nøtter 😊

Anonymkode: 9da5b...966

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, dette var veldig nyttig😊

Jeg har slike beholdere som jeg har Biola og smoothie oppi. De er så greie å ha med på jobb. Det er ca 57 kalorier i hver av de. Når jeg skriver krokanrull, så mener jeg hele rullen (71g, 540 kalorier i 100g)🙈 De to små sjokoladene jeg snakket om er twix, sånne små man får kjøpt på taxfree. Muffinsene er sitronmuffins fra butikken, veldig greie å ha med på jobb. Smør liker jeg dessverre ikke. På skiva har jeg ofte ost & skinke, syltetøy, salami, peanøttsmør og noen ganger nugatti. Spiser også vanligvis mer frukt. Da gjerne en tallerken med 1 kiwi, 1 pære og litt druer. Har også alltid én stor kopp Oboy til kvelds og én kopp kakao på jobb. Jeg elsker middag, det er det beste måltidet! Har alltid fløte i maten og jeg elsker ris, poteter og saus. 

Inneholder juice mer kalorier enn smoothie? 

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et så fint og utfyllende innlegg. Ser nå at jeg må gjøre noen endringer😊

Høres ut som du gjør veldig mye rett for å gå opp i vekt :)

Om juice har mer kalorier enn smoothie kommer veldig ann på smoothien og juice , men vanligvis har faktisk smoothie mer kalorier enn f.eks eple eller appelsin juice. Fordelen med juice er at det er lettere å drikke mye av, så sånn sett får man jo i seg veldig lett kalorier ekstra med å drikke juice til maten. 

De fleste juicene har like mye karbohydrater som cola, ca 10.6 gram per 100ml) og derfor like mange kalorier.

Smoothier har vanligvis mellom 7 gram og 12 gram karbohydrater per 100ml. Jo mer karbohydrater det er jo flere kalorier er det.

Men et tips om du skal raskt opp i vekt er faktisk drue juice, det har vanligvis 15-16 gram karbohydrater per 100ml, så det er faktisk mer kalorier enn både smoothie og vanlig juice :)

AnonymBruker
Skrevet

Smør og peanøttsmør på kjeks, brødskiver osv spis et par skjeer med peanøttsmør til eller mellom alle måltider. 

Nøtter, masse nøtter. 

Anonymkode: 92747...d8b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du opp i vekt dersom du ikke er undervektig egentlig? Vil jo tro at å øke muskelmassen er det beste å gjøre både helsemessig og utseendemessig dersom du ønsker vektøkning? Ikke å pøse på med junk og nøtter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...