AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #1 Skrevet 18. juli 2019 Vi har en nydelig datter på 8 måneder, frisk og stort sett i godt humør. Nå er mannen inne i sin 3. uke i pappaperm. Han tar nå derfor babyen på natt, noe som innebærer at han våkner ca 1-2 ganger hver natt pga babyen. Han stønner og bærer seg konstant og sier stadig vekk at han er så sliten, at ett barn er mer enn nok, at hans værste mareritt er å få tvillinger og at han ikke kan tenke seg flere barn. Han sier også at han ikke ennå føler at han trives i papparollen og at han lurer på om han ikke burde føle «mer» for datteren vår. Dette gjør meg både trist og såret, både fordi jeg føler at han ikke synes det er så ålreit å være sammen med datteren vår og fordi jeg ønsker meg flere barn i fremtiden. Er det noen som har opplevd noe lignende? Gikk det seg til etterhvert? Jeg sliter med å forholde meg til det han sier og føler på en ålreit måte og vet ikke hvordan jeg skal håndtere det. Synes også det er så rart at han tåler søvnavbrudd så dårlig. Jeg sov elendig i hele graviditeten, oppe minst 3 ganger hver natt fra uke 12 og deretter oppe x antall ganger med amming frem til nå, klagde aldri så mye som han gjør, og han har bare hatt det sånn i 3 uker! Det irriterer meg og jeg kjenner at jeg har nådd smertegrensen for hvor mye mer jeg klarer å vise forståelse og være tålmodig... Anonymkode: ee497...3a9 9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #2 Skrevet 18. juli 2019 Jeg var sånn. Det gikk seg ikke til etterhvert. Anonymkode: ca08c...ccf 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #3 Skrevet 18. juli 2019 Kjeft på han. Dette er totalt latterlig. Bare fortell han hvor ekstremt vanskelig det er å beholde respekt for en voksen mann som oppfører seg som han. Han er far. Å drive å sutre fordi han må opp 1-2 ganger om natten med sin egen datter når han er i forbanna PERMISJON er langt forbi umandig. Ellers kan du vurdere å si at du angrer på å ha fått barn med akkurat han, så han begriper hvor mye han sårer deg med de utsagnene om at han ikke vil ha flere barn. Anonymkode: 2f019...a01 23
Silva Pluvialis Skrevet 18. juli 2019 #4 Skrevet 18. juli 2019 Noen tåler dårligere lite søvn enn andre 😊 19
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #5 Skrevet 18. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var sånn. Det gikk seg ikke til etterhvert. Anonymkode: ca08c...ccf Er du mann eller kvinne? Likte du aldri å være mamma/pappa? Anonymkode: ee497...3a9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #6 Skrevet 18. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du mann eller kvinne? Likte du aldri å være mamma/pappa? Anonymkode: ee497...3a9 Mann. Jeg liker det jo litt, men en er mer enn nok. Småbarnsperioden var kjip. Nå er poden tenåring og vi klarer oss. Klippet like greit snora, så kommer det ikke fler. Anonymkode: ca08c...ccf 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #7 Skrevet 18. juli 2019 Det er noen ganger man bare får en «åpenbaring» om man kan si det slik. At man innser at det dessverre var en feiltakelse å få ett barn. Men du må nesten sette deg ned å snakke med mannen din. Kanskje med tiden så ønsker han flere barn, men det kan også være mulig han ikke ønsker flere. Anonymkode: eb1b4...98b 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #8 Skrevet 18. juli 2019 Jeg skulle aldri ha flere barn, tenkte jeg da eldste var liten. Før hun var 2 år var flere barn det verste jeg kunne tenke meg, annonserte klart og tydelig for mannen at en ny graviditet ville endt i abort - uten det minste snev av tvil. Men så ble ungen eldre, sov bedre og ble mer selvstendig - og da hun var 3 år ble jeg gravid med lillebror helt planlagt. Nå er lillebror 8 mnd, og jeg skal aldrialdrialdri ha flere Ikke alle liker/takler babytiden like godt. Ikke alle takler søvnmangelen like bra heller. Vi kvinner takler også ofte (ikke alltid, men ofte) dårlig og oppstykket søvn bedre enn menn i denne fasen, pga hormoner. Det kan være noe av grunnen til at du syntes det var greiere enn hva han synes. Anonymkode: 22844...9a8 22
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #9 Skrevet 18. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjeft på han. Dette er totalt latterlig. Bare fortell han hvor ekstremt vanskelig det er å beholde respekt for en voksen mann som oppfører seg som han. Han er far. Å drive å sutre fordi han må opp 1-2 ganger om natten med sin egen datter når han er i forbanna PERMISJON er langt forbi umandig. Ellers kan du vurdere å si at du angrer på å ha fått barn med akkurat han, så han begriper hvor mye han sårer deg med de utsagnene om at han ikke vil ha flere barn. Anonymkode: 2f019...a01 Ja, jeg er så enig i det du sier! Jeg skjønner ikke helt hvordan han hadde tenkt det skulle bli å bli far. At han må opp 1, maks 2 ganger om natten er jo noe som er veldig normalt i den alderen og det er jo ingenting i forhold til hvor mange ganger jeg ammet hver natt før. Jeg ble og blir jo fremdeles sliten jeg også, men jeg innser jo at det er endel av babytiden og klager ikke konstant på hvor sliten jeg er. I tillegg snakker han mye om alt han har lyst til å gjøre som da ikke er realistisk i småbarnstiden, som å reise til Australia, dra på seiltur tvers over forskjellige hav osv. Jeg prøver å ikke avfeie drømmene hans helt, men heller si at det kanskje heller blir legoland og dyreparken noen år fremover i tid, men det vil han ikke høre på.. Anonymkode: ee497...3a9 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #10 Skrevet 18. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mann. Jeg liker det jo litt, men en er mer enn nok. Småbarnsperioden var kjip. Nå er poden tenåring og vi klarer oss. Klippet like greit snora, så kommer det ikke fler. Anonymkode: ca08c...ccf Kan jeg spørre om hva det var du syntes var kjipt? Var kona/samboeren din enig? Ts. Anonymkode: ee497...3a9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #11 Skrevet 18. juli 2019 Det er jo ikke å stikke under en stol at det er ikke for alle, den småbarnstida - eller barn generelt, strengt tatt. Forhåpentligvis for din del er det bare småbarnstida som ikke er noe for han, slik at det kommer seg. Ellers vil jeg si at jeg synes det er viktig å respektere dersom en partner ikke ønsker flere barn etter å ha fått ett. Hvorfor skulle man ville få barn med noen som ikke ønsker barnet?? Ikke greit overhodet. Da får man heller gå fra hverandre og få barn med en annen mann. Anonymkode: f0e20...7de 25
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #12 Skrevet 18. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noen ganger man bare får en «åpenbaring» om man kan si det slik. At man innser at det dessverre var en feiltakelse å få ett barn. Men du må nesten sette deg ned å snakke med mannen din. Kanskje med tiden så ønsker han flere barn, men det kan også være mulig han ikke ønsker flere. Anonymkode: eb1b4...98b Ja, det kan virke litt som om han har fått det. Og det sårer meg på vegne av datteren min, føler på en måte at han ikke synes hun er «bra» nok. I tillegg utsatte han i det lengste å få barn, noe som innebærer at dersom vi skal rekke å få flere barn så må vi få to ganske tette. Så vi kan egentlige ikke vente så lenge for å se om han blir klar heller... Ts. Anonymkode: ee497...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #13 Skrevet 18. juli 2019 Litt likt. Men her har mannen hjulpet med nettene hele veien, og han er veldig glad i gutten vår. Men han klager også på at det er så hardt, og er bestemt på at han ikke vil ha flere. Barnet er 1,5 år, og mannen sier han skulle ønske han kunne spole over hele småbarnstiden. Anonymkode: bae56...91b
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #14 Skrevet 18. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke å stikke under en stol at det er ikke for alle, den småbarnstida - eller barn generelt, strengt tatt. Forhåpentligvis for din del er det bare småbarnstida som ikke er noe for han, slik at det kommer seg. Ellers vil jeg si at jeg synes det er viktig å respektere dersom en partner ikke ønsker flere barn etter å ha fått ett. Hvorfor skulle man ville få barn med noen som ikke ønsker barnet?? Ikke greit overhodet. Da får man heller gå fra hverandre og få barn med en annen mann. Anonymkode: f0e20...7de Nei, det er nok sant. Men jeg er allikevel skuffet, vi hadde snakket mye om det på forhånd og han var klar på at han ville ha barn. Jeg ville aldri få barn med noen som ikke vil det selv, så det er helt uaktuelt. Sier han nei til flere barn, så blir det ikke flere barn. Ts. Anonymkode: ee497...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #15 Skrevet 18. juli 2019 Beklager å si det, men med en mann som er inne i 3. uka med pappaperm og først nå har måttet ta netter, synes jeg du valgte et maks dårlig tidspunkt å snakke om ny baby og småbarnstid... Timingen kunne nesten ikke blitt verre, spør du meg. Vent et halvt år, minst, og hør med ham da. Det er mange som ALDRI ALDRI ALDRI skal ha flere barn i den mest intense babytiden, og nesten like mange som har skiftet mening når det har roet seg litt. Både menn og kvinner, meg selv inkludert. Anonymkode: 62f4c...ac1 26
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #16 Skrevet 18. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Litt likt. Men her har mannen hjulpet med nettene hele veien, og han er veldig glad i gutten vår. Men han klager også på at det er så hardt, og er bestemt på at han ikke vil ha flere. Barnet er 1,5 år, og mannen sier han skulle ønske han kunne spole over hele småbarnstiden. Anonymkode: bae56...91b Så fint at han tar ansvar og at du merker at han er glad i barnet. Hvordan føler du det rundt at han sier han ikke vil ha flere barn? Blir du såret av det? Jeg synes det er vanskelig å takle at han sier slike ting, kanskje ekstra mye fordi jeg selv vokste opp med en mor som stadig vekk sa at hun angret på å få barn. Synes det er fryktelig dersom jeg har utsatt mitt barn for samme opplevelser med sin far. Ts. Anonymkode: ee497...3a9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #17 Skrevet 18. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Beklager å si det, men med en mann som er inne i 3. uka med pappaperm og først nå har måttet ta netter, synes jeg du valgte et maks dårlig tidspunkt å snakke om ny baby og småbarnstid... Timingen kunne nesten ikke blitt verre, spør du meg. Vent et halvt år, minst, og hør med ham da. Det er mange som ALDRI ALDRI ALDRI skal ha flere barn i den mest intense babytiden, og nesten like mange som har skiftet mening når det har roet seg litt. Både menn og kvinner, meg selv inkludert. Anonymkode: 62f4c...ac1 Jeg tar aldri selv opp med han ideen om flere barn, jeg synes selv det er altfor tidlig å tenke på det nå. Det er han som uoppfordret nevner dette hele tiden. Ts. Anonymkode: ee497...3a9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #18 Skrevet 18. juli 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle aldri ha flere barn, tenkte jeg da eldste var liten. Før hun var 2 år var flere barn det verste jeg kunne tenke meg, annonserte klart og tydelig for mannen at en ny graviditet ville endt i abort - uten det minste snev av tvil. Men så ble ungen eldre, sov bedre og ble mer selvstendig - og da hun var 3 år ble jeg gravid med lillebror helt planlagt. Nå er lillebror 8 mnd, og jeg skal aldrialdrialdri ha flere Ikke alle liker/takler babytiden like godt. Ikke alle takler søvnmangelen like bra heller. Vi kvinner takler også ofte (ikke alltid, men ofte) dårlig og oppstykket søvn bedre enn menn i denne fasen, pga hormoner. Det kan være noe av grunnen til at du syntes det var greiere enn hva han synes. Anonymkode: 22844...9a8 Jeg var helt lik!😂 så ble eldste 3 og jeg bare: Det hadde vært koselig med flere da. Vipps ble jeg gravid med nummer 2 kjapt og planlagt. Skulle aldri ha flere! Nr.2 var kolikkbarn og jeg sov jo nesten ikke på ett år. Meeeeeeen, så begynte nr.2 å sove gjennom natta og ble plutselig verdens enkleste unge så da måtte vi jo bare ha nr.3! Vi mente jo at vi lagde helt perfekte barn og vi bare måtte ha en til Vipps, så kom nr.3 og desse tre vokste seg store. Så da nr.3 var 5 år så ble jeg uplanlagt gravid med nr.4. Som også var nr.5. Jaja, tenkte vi da. Det gikk seg nå til og det som skulle bli alenebarn fikk 4 søsken. Anonymkode: 414e9...381 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #19 Skrevet 18. juli 2019 Folk er forskjellige, noen takler lite/dårlig søvn bedre/dårligere enn andre. Noen sovner lett igjen etter oppvåkning, andre får bare ikke sovne igjen etter de har blitt vekket. Hvis det kun er oppvåkning i pappapermen som setter en stoppe for flere barn så går det an å «forhandle»/tilpasse seg litt. Jeg tok for eksempel alle oppvåkningene i pappapermen med våre barn, fordi jeg tåler oppstykket søvn bedre enn mannen, selv om jeg jobbet. Vi delte fortsatt på oppgavene, og jeg fikk nok søvn, men vi tilpasset etter behov. Han sov fra ca 22-05/06 så han fikk en OK natt, og jeg sov lenger på morgenen og etter jobb om jeg trengte det. Kanskje noe som dette kan fungere for dere hvis du tåler dette søvnmønsteret bedre? Jeg kjenner meg godt igjen i dine tanker med at ting var vanskeligere i den første perioden, likevel beit jeg tenna sammen og fikk litt for lite forståelse (med første barnet) for dårlig søvn. Og så er det ikke måte på hvor ille det er i pappapermen, først da skjønte han det. Men da jeg tok over nettene igjen ble det mye bedre for alle, siden jeg endelig fikk nok søvn ellers på dagen og i helger, og han satt pris på å få sove på natta. Alt ble mye ble mye bedre for alle når søvnen var på plass. Anonymkode: b2d93...8df 3
OnFire Skrevet 18. juli 2019 #20 Skrevet 18. juli 2019 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjeft på han. Dette er totalt latterlig. Bare fortell han hvor ekstremt vanskelig det er å beholde respekt for en voksen mann som oppfører seg som han. Han er far. Å drive å sutre fordi han må opp 1-2 ganger om natten med sin egen datter når han er i forbanna PERMISJON er langt forbi umandig. Ellers kan du vurdere å si at du angrer på å ha fått barn med akkurat han, så han begriper hvor mye han sårer deg med de utsagnene om at han ikke vil ha flere barn. Anonymkode: 2f019...a01 Kjeft er en veldig dårlig idé. Hevn likeså. I verste fall starten på slutten. Du virker veldig ung ut ifra dette innlegget. Endret 18. juli 2019 av OnFire 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå