AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #1 Skrevet 18. juli 2019 Er sykelig overvektig, og skjønner at NÅ må jeg ta grep. Var overvektig før, men siste svangerskap tok kaka på meg gitt. Veier nå 108,8 kg, flaut nok på mine 162 cm. Føler meg så fæl, og er livredd konsekvensene. Noen her som har gått ned såpas mye? Hvordan gjorde du det? Noen med tips og råd? Skjønner jo at en varig livsstilsendring må til, men uten mulighet for all verden av fysisk aktivitet i hverdagen blir kostholdet fokuset. Er hjemmeværende i permisjon og ungen har vognnekt Anonymkode: 8e52e...c12
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #2 Skrevet 18. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er sykelig overvektig, og skjønner at NÅ må jeg ta grep. Var overvektig før, men siste svangerskap tok kaka på meg gitt. Veier nå 108,8 kg, flaut nok på mine 162 cm. Føler meg så fæl, og er livredd konsekvensene. Noen her som har gått ned såpas mye? Hvordan gjorde du det? Noen med tips og råd? Skjønner jo at en varig livsstilsendring må til, men uten mulighet for all verden av fysisk aktivitet i hverdagen blir kostholdet fokuset. Er hjemmeværende i permisjon og ungen har vognnekt Anonymkode: 8e52e...c12 Du får gå lange turer med barnet i bæresjal f.eks da. Og legge om kostholdet. Anonymkode: 0d9cf...34b 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #3 Skrevet 18. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får gå lange turer med barnet i bæresjal f.eks da. Og legge om kostholdet. Anonymkode: 0d9cf...34b Altså Anonymkode: 8e52e...c12 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #4 Skrevet 18. juli 2019 Les tråden om hun som skal på Tusenfryd og har gått ned 40 kg! Anonymkode: 0d3ee...337
mammahjarte Skrevet 18. juli 2019 #5 Skrevet 18. juli 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: Les tråden om hun som skal på Tusenfryd og har gått ned 40 kg! Anonymkode: 0d3ee...337 Kan du linke? Detta veit eg ingenting om
Nerine_ Skrevet 18. juli 2019 #6 Skrevet 18. juli 2019 Det er kosthold, altså kalorier inn-kalorier ut, som er hovedsakelig avgjørende for vekten. Du skal trene ganske mye for at det skal gjøre store forskjellen. Ammer du? 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #7 Skrevet 18. juli 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er sykelig overvektig, og skjønner at NÅ må jeg ta grep. Var overvektig før, men siste svangerskap tok kaka på meg gitt. Veier nå 108,8 kg, flaut nok på mine 162 cm. Føler meg så fæl, og er livredd konsekvensene. Noen her som har gått ned såpas mye? Hvordan gjorde du det? Noen med tips og råd? Skjønner jo at en varig livsstilsendring må til, men uten mulighet for all verden av fysisk aktivitet i hverdagen blir kostholdet fokuset. Er hjemmeværende i permisjon og ungen har vognnekt Anonymkode: 8e52e...c12 Fysisk aktivitet er oppskrytt med hensyn til vektnedgang, bedre å fokusere på trening når du skal vedlikeholde en vekt. Når du veier såpass mye kan spise litt mer enn mange andre og fortsatt gå ned i vekt. Mitt råd til deg er å melde deg inn i vektklubb eller Grete Roede på nett, der har de matdagbøker med norske matvarer. Kjøp en kjøkkenvekt og vei maten. Du bør legge deg på 1700 kcal - det er ganske mye mat hver dag. Hvis du mener alvor med å gå ned i vekt kan du ikke ha kosedager, og når du er bedt bort må du begrense inntaket av mat og kalorier. Det ødelegger mer enn du tror. Lykke til! Anonymkode: 13c5f...365 7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #8 Skrevet 18. juli 2019 Gikk ned 40 kg. Hater å trene så det gjorde jeg aldri, fokuserte på kalorier inn, kalorier ut isteden. Spiste akkurat det samme som før, bare mindre av det. Det gjør jeg fortsatt. Trener aldri, spiser snop hver dag, men går ikke opp i vekt fordi jeg overspiser ikke. Anonymkode: 69b9a...338 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #9 Skrevet 18. juli 2019 For meg var ikke fysisk aktivitet oppskrytt. Begynte å gå turer hver dag(minst en time) og trene styrke(først hjemme i stua) 3 ganger i uka. Det gjorde underverker, for da begynte jeg å ha lyst til å være flink med kosthold også. Uten treninga, hvor jeg kunne måle fremgang, så hadde jeg ikke klart å opprettholde et godt kosthold. Anonymkode: b6353...d35 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #10 Skrevet 18. juli 2019 Google knekkebrøddietten. Den er utarbeidet av sykehuset i Vestfold, SIV. De er blandet landets ledende på sykelig overvekt. Ikke la deg lure av lavkarbo eller andre dietter, du klarer bare å følge de en kort stund. Du må endre livsstilen, og det er ikke noe du må gjøre til du har gått ned det du skal. Du må regne med å alltid være nøysom med hva du spiser. Du har vel så høy BMI at du kan få hjelp av det offentlige. Da går du på livsstilsendringskurs, og senere så kan du ta valg om veien videre, f.eks slankeoperasjon, rehab (fatcamp) eller om du vil fortsette på overvektsklinikken. Høres dette interresant ut, så tar du kontakt med legen din og ber om henvisning. Anonymkode: ca57d...f22 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #11 Skrevet 18. juli 2019 Trening har lite å si for veknedgang. Man må rett og slett bare spise mye mindre kalorier enn man forbrenner, og man må tåle å være sulten noen ganger. Er faktsik så "enkelt" som å IKKE spise dritt/mye mat. Enste du må gjøre er å unnlate å gjøre noe liksom. ER såklart vanskelig meds elvkontroll i starten, men man må holde ut og legge om kostholdet. Jeg gikk ned 30 kg. Anonymkode: e8b0d...552 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #12 Skrevet 18. juli 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fysisk aktivitet er oppskrytt med hensyn til vektnedgang, bedre å fokusere på trening når du skal vedlikeholde en vekt. Når du veier såpass mye kan spise litt mer enn mange andre og fortsatt gå ned i vekt. Mitt råd til deg er å melde deg inn i vektklubb eller Grete Roede på nett, der har de matdagbøker med norske matvarer. Kjøp en kjøkkenvekt og vei maten. Du bør legge deg på 1700 kcal - det er ganske mye mat hver dag. Hvis du mener alvor med å gå ned i vekt kan du ikke ha kosedager, og når du er bedt bort må du begrense inntaket av mat og kalorier. Det ødelegger mer enn du tror. Lykke til! Anonymkode: 13c5f...365 Fysisk aktivitet er ikke oppskrytt når man er såpass overvektig! Jeg gikk fra 105 kg til 90 kg kun ved å begynne å trene tre dager i uken. Først da stoppet det opp, og jeg måtte begynne å legge om kostholdet. Frem til det var trening 100% av årsaken til vektnedgang. Etter dette gikk jeg ikke ned et eneste kilo til kun ved hjelp av trening, selv om jeg økte opp, og fra 90 kg og nedover er kostholdet nærmest 100 % av årsaken til vektnedgang, og trening bare en hjelp i å ha litt bedre forbrenning, og ikke gå opp igjen. Så du har helt rett, og samtidig helt feil. For småslankere, med begrenset overvekt, betyr trening langt mindre enn kosthold, men for svært overvektige kan trening i seg selv utløse ras på vekten. Det beste er nok å gjøre noe med begge deler. Jeg har knapt løs hud etter å ha slanket meg mye, samtidig som jeg trente mye. En venninne som kun har slanket seg ved kosthold er langt fra så stram i kroppen som jeg er, og har mye hud mange steder, selv om hun er langt yngre enn meg. Litt er kanskje genetisk, men jeg har trent og slanket meg sammen med flere, noen var også større enn meg i utgangspunktet, og ingen av dem som har kombinert trening og kosthold har fått så mye slapp hud. Anonymkode: a12dc...6e5 9 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #13 Skrevet 18. juli 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fysisk aktivitet er ikke oppskrytt når man er såpass overvektig! Jeg gikk fra 105 kg til 90 kg kun ved å begynne å trene tre dager i uken. Først da stoppet det opp, og jeg måtte begynne å legge om kostholdet. Frem til det var trening 100% av årsaken til vektnedgang. Etter dette gikk jeg ikke ned et eneste kilo til kun ved hjelp av trening, selv om jeg økte opp, og fra 90 kg og nedover er kostholdet nærmest 100 % av årsaken til vektnedgang, og trening bare en hjelp i å ha litt bedre forbrenning, og ikke gå opp igjen. Så du har helt rett, og samtidig helt feil. For småslankere, med begrenset overvekt, betyr trening langt mindre enn kosthold, men for svært overvektige kan trening i seg selv utløse ras på vekten. Det beste er nok å gjøre noe med begge deler. Jeg har knapt løs hud etter å ha slanket meg mye, samtidig som jeg trente mye. En venninne som kun har slanket seg ved kosthold er langt fra så stram i kroppen som jeg er, og har mye hud mange steder, selv om hun er langt yngre enn meg. Litt er kanskje genetisk, men jeg har trent og slanket meg sammen med flere, noen var også større enn meg i utgangspunktet, og ingen av dem som har kombinert trening og kosthold har fått så mye slapp hud. Anonymkode: a12dc...6e5 Om ts kan få til en kombinasjon av trening og sunt kosthold er det selvsagt det beste, men med et spedbarn som har vognnekt er mitt råd til henne å fokusere på kosthold i hvert fall fram til barnet blir større. Hva trente du? Kondisjon eller styrke? Anonymkode: 13c5f...365 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #14 Skrevet 18. juli 2019 Eg gjekk ned 17 kilo med 5:2 dietten. I praksis er det intermediate fasting på livsstid. Det passer ikkje for alle, men det er perfekt for andre. Les deg opp om du er nyskjerrig. Anonymkode: 65db8...5ea 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #15 Skrevet 18. juli 2019 Om man har gått dem opp, er det selvfølgelig mulig å gå dem ned igjen. Kroppen tilpasser seg alltid den nye «normalen» Få nye gode vaner som du kan Hilde varig. Dietter er bare midlertidige, og man legger på seg igjen når man går tilbake til å spise som før. Det burde egentlig si seg selv, men må tydeligvis forklares. Finn nye sunne vaner, som du kan leve med. Lykke til 🙂 Anonymkode: 0e1e9...360 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #16 Skrevet 18. juli 2019 Ikke driv med lure dietter eller faste etc. Du må venne kroppen din til å spise mindre og du må kutte beinhardt ut sukker. Sukker er gift som holder kroppen din overvektig. Jeg antar uten å kjenne deg at du spiser en del sjokolade og drikker Pepsi Max? (mange overvektige gjør dette i alle fall). Du må kutte ut alt som er søtt, både ekte sukker og kunstig. Og så må du venne deg til å spise mindre porsjoner til alle måltider. Klarer du å gjøre dette i 2 uker, begynner vekten å gå ned, ganske raskt i starten, saktere etterhvert. Men du vil miste ca 1 kg i uken. Klarer du å trene samtidig, er det fint for kroppen, men det er ikke helt avgjørende for vektnedgangen. Mat er kilo, trening er gram! Anonymkode: 8678e...150 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #17 Skrevet 18. juli 2019 holde skulle det stå. Dumme autokorrekt. Anonymkode: 0e1e9...360
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #18 Skrevet 18. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eg gjekk ned 17 kilo med 5:2 dietten. I praksis er det intermediate fasting på livsstid. Det passer ikkje for alle, men det er perfekt for andre. Les deg opp om du er nyskjerrig. Anonymkode: 65db8...5ea Intermittent Anonymkode: 38d6d...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #19 Skrevet 18. juli 2019 Alle kan klare å gå ned i vekt, du må bare finne den måten som passer DEG best. Jeg har gått ned 23,1 kg siden jul. Jeg er fremdeles stor, og skal ned 30 kg til. Det håper jeg å få til i løpet av de neste 12-18 månedene. Jeg gjør det veldig enkelt; jeg teller kalorier. Jeg har Fitbit, og logger alt jeg spiser og drikker. Hjemme så veier jeg maten jeg lager selv, og om jeg må spise ute, så ligger jeg det jeg antar er rett mengde pasta, saus, kjøtt m.m. Jeg tar alltid hardt i, slik at jeg ikke bommer på innholdet (tror jeg det er 100 gram kjøtt, så logger jeg 130 gram). I tillegg er jeg i fysisk aktivitet i (minst) 20 minutter hver dag. Det virket lenge i starten av januar, når går det som en drøm. I januar slet jeg med å klare 6000-7000 skritt daglig, når har jeg minst 10.000 hver dag. Det er ingen matvarer jeg har kuttet ut, heller ikke sukker eller sjokolade. Jeg passer bare på å logge alt jeg har i munnen, og prøver å holde meg under et visst antal kalorier hver dag (nå er det 1950). For noen uker siden var jeg i «Syden». Det ble middag på restaurant hver dag, men jeg gjorde kloke valg. Det ble litt potetgull eller en is på bassengkanten hver dag, men jeg svømte mye, og gikk meg en tur hver dag. Jeg levde godt, men gikk likevel ned 300 gram på den uka jeg var borte. Jeg har funnet metoden som passer meg. Den passer kanskje ikke deg TS, men du må ikke gi opp om du ikke finner den rette måten med én gang. Lykke til! Anonymkode: e8451...1e1 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #20 Skrevet 18. juli 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Intermittent Anonymkode: 38d6d...1bb Ah stemmer takk. Eg spiser salat og egg to dagar i veka. Resten av veka eter eg normalt. Spiser godteri på laurdagane, då ein "enhet" godteri og ikkje frotsefest gange tusen. Det finnest mange måtar å variere 5:2 på, men det gidder eg ikkje. Det eg faktisk har merka er at eg sparer penger på det! Fordi eg ete så lite to dagar. Ellers er det ganske kjipt med tanke på sosiale settinger, det passe ikkje så bra å fasta når eg er på jobb, difor gjer eg det stort sett i helgene. Det er ikkje så kult å sjå folk stappa innpå med masse drittmat eg eigentlig også har lyst på når det er laurdag. Men alternativet er å væra feit, det er ikkje så kult heller. Det beste er nok å finna ein måte å leva sundt på over tid som er balansert. Dvs ikkje drikke alkohol og brus på eit år trur eg kan gjera store utslag på vekta faktisk, gode valg over tid. Anonymkode: 65db8...5ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå