AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #1 Skrevet 18. juli 2019 Hvordan har det seg slik at noen faller utenfor samfunnet, og hvilke kriterier har en som har falt utenfor? Ønsker gjerne å diskutere fellesnevnere og ta opp dette temaet ettersom det er så mange som lider i det stille. En sosialklient har mellom 5 og 6 tusen kroner å leve for i måneden i de billigste leilighetene og dette skal dekke strøm, fritid, tv, internet, mat, hobbyer o.l. Det er flere som desperat søker arbeid men blir avfeid på grunn av for store hull i CV, manglende erfaring, mennesker som alle andre (snakker ikke om rus avhengige) som ønsker å yte i samfunnet, ja det finnes tiltak og arbeidsplikt men det er ingen fremtid utenom generell overlevelse. Dersom en har barn blir kontantstøtten trekt ifra i flere kommuner ettersom det går som inntekt. Jeg er veldig glad for at dette sikkerhetsnettet finnes i Norge, men det er ikke lett når en ser at alle andre drar ifra deg med lønninger på over 20.000 kroner i måneden mens man sitter der uten kjøleskap eller vaskemaskin og er nødt til å telle småkroner på butikken fordi man er sulten. Jo lenger man står uten arbeid jo vanskeligere er det å få en jobb selv om man søker på alt som er, dersom man har noen skavanker pluss at man står med hull i CV så er det ingen som vil ansette deg. Det er en ond sirkel vil noen påstå. Del gjerne deres tanker og meninger Anonymkode: facfd...161 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #2 Skrevet 18. juli 2019 Helt enig med deg. Problemet med sosialstønad er at man også sjelden kommer seg ovenpå, man klarer ikke spare så man kommer seg ut av alt. De nye ordningene med strengere AAP har f.eks gjort at flere har ramlet inn dørene på sosialen, det er en skremmende utvikling. Anonymkode: 7916a...909 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #3 Skrevet 18. juli 2019 Jeg syns arbeidslivet stiller urimelige høye krav og at flere burde få innpass. Jeg syns ikke noe om at flere arbeidsplasser forsvinner pga. av at teknologien overtar oppgavene. På min arbeidsplass ansettes det ikke folk uten mastergrad lengre og det syns jeg er pussig ettersom det meste vi driver med er å flytte papir. Må si jeg syns oppriktig synd på de som faller fra. Anonymkode: c0fef...275 9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #4 Skrevet 19. juli 2019 Som innvandrere ble jeg arbeidsledige 1 år siden, etter å ha jobbet i Norge for 8 år. Det har vært vanskelige , men hadde en god support fra Nav, har gjort 2 kurs fra NAV allerede og i tillegg har vært på Norskkurs som jeg har betalt selv , og har kjøpt mange kurs på internet for å oppdatere meg. Heldigvis har funnet et sted som har gitt meg en praksis, hvor Nav betaler de første 4 måneder for å få erfaring, og håper at jeg kan bli tilbud fast jobb etterpå. Det har vært vanskelig, og språk er det største hindring. Føler uansett ut av samfunnet. Språk er det som hjelper oss å integrere, men i mitt tilfeller og alle som kommer fra EU, er Norskkurs ikke gratis. Anonymkode: b6638...548 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #5 Skrevet 19. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: men i mitt tilfeller og alle som kommer fra EU, er Norskkurs ikke gratis. Anonymkode: b6638...548 Hvor i EU kommer du fra? Tyskland? (Du skrev "Norskkurs" med stor forbokstav, akkurat som på tysk) Anonymkode: 93df0...8c0
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #6 Skrevet 19. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor i EU kommer du fra? Tyskland? (Du skrev "Norskkurs" med stor forbokstav, akkurat som på tysk) Anonymkode: 93df0...8c0 Nei, kommer ikke fra Tyskland, men har bodd i Tyskland også, og fortsatt skriver ( noen ganger )med stor bokstav som de gjør der. Anonymkode: b6638...548
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #7 Skrevet 19. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, kommer ikke fra Tyskland, men har bodd i Tyskland også, og fortsatt skriver ( noen ganger )med stor bokstav som de gjør der. Anonymkode: b6638...548 Okei, jeg ble ikke mindre nysgjerrig altså. 😅 Men har du ikke lyst til å fortelle hvor du kommer fra så skal ikke jeg presse deg. Anonymkode: 93df0...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #8 Skrevet 19. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som innvandrere ble jeg arbeidsledige 1 år siden, etter å ha jobbet i Norge for 8 år. Det har vært vanskelige , men hadde en god support fra Nav, har gjort 2 kurs fra NAV allerede og i tillegg har vært på Norskkurs som jeg har betalt selv , og har kjøpt mange kurs på internet for å oppdatere meg. Heldigvis har funnet et sted som har gitt meg en praksis, hvor Nav betaler de første 4 måneder for å få erfaring, og håper at jeg kan bli tilbud fast jobb etterpå. Det har vært vanskelig, og språk er det største hindring. Føler uansett ut av samfunnet. Språk er det som hjelper oss å integrere, men i mitt tilfeller og alle som kommer fra EU, er Norskkurs ikke gratis. Anonymkode: b6638...548 Hei. Hvor er du fra opprinnelig og hvorfor kom du til Norge? Anonymkode: b0f5a...0e8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #9 Skrevet 19. juli 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, jeg ble ikke mindre nysgjerrig altså. 😅 Men har du ikke lyst til å fortelle hvor du kommer fra så skal ikke jeg presse deg. Anonymkode: 93df0...8c0 Jeg kommer ikke fra et prestige land, og mange mister interesse etterpå, men uansett er jeg veldig stolt av landet mitt. Kommer fra Portugal, og kom til Norge i 2010, fordi jeg kjenner meg veldig godt i det skandinavisk grunnleggende prinsipper. Anonymkode: b6638...548 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #10 Skrevet 19. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer ikke fra et prestige land, og mange mister interesse etterpå, men uansett er jeg veldig stolt av landet mitt. Kommer fra Portugal, og kom til Norge i 2010, fordi jeg kjenner meg veldig godt i det skandinavisk grunnleggende prinsipper. Anonymkode: b6638...548 Nja, det har ingenting med prestisje å gjøre, tror jeg ikke i alle fall. Det har nok langt mer å gjøre med at folk vet lite om Portugal. Det blir nok litt som Island for portugisere. Anonymkode: 93df0...8c0 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #11 Skrevet 19. juli 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer ikke fra et prestige land, og mange mister interesse etterpå, men uansett er jeg veldig stolt av landet mitt. Kommer fra Portugal, og kom til Norge i 2010, fordi jeg kjenner meg veldig godt i det skandinavisk grunnleggende prinsipper. Anonymkode: b6638...548 Hvilke land synes du er prestisjeland? Anonymkode: d401b...17d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #12 Skrevet 19. juli 2019 Tyskland, Austria, Nederlands, Australia er bare noen eksempel Anonymkode: b6638...548
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #13 Skrevet 19. juli 2019 18 minutter siden, AnonymBruker said: Nja, det har ingenting med prestisje å gjøre, tror jeg ikke i alle fall. Det har nok langt mer å gjøre med at folk vet lite om Portugal. Det blir nok litt som Island for portugisere. Anonymkode: 93df0...8c0 Blir litt som Norge for portugisere tror jeg vi sier. Ingen andre enn Norge er så opptatt av Norge og tror at andre vet hvem vi er 😂 Anonymkode: 41e24...fb2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #14 Skrevet 19. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tyskland, Austria, Nederlands, Australia er bare noen eksempel Anonymkode: b6638...548 Ikke Norge altså? Filler'n! Anonymkode: 93df0...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #15 Skrevet 19. juli 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer ikke fra et prestige land, og mange mister interesse etterpå, men uansett er jeg veldig stolt av landet mitt. Kommer fra Portugal, og kom til Norge i 2010, fordi jeg kjenner meg veldig godt i det skandinavisk grunnleggende prinsipper. Anonymkode: b6638...548 Portugal ❤️ Anonymkode: 54064...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #16 Skrevet 19. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Blir litt som Norge for portugisere tror jeg vi sier. Ingen andre enn Norge er så opptatt av Norge og tror at andre vet hvem vi er 😂 Anonymkode: 41e24...fb2 Ja, portugisere har tydeligvis ikke blekeste hvem vi er. 😂 Anonymkode: 93df0...8c0
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #17 Skrevet 19. juli 2019 Hva mener du med skravanker og hull i cv? jeg kjenner en godt voksen dame med mange års hull i cv, fikk seg jobb nå nylig. Anonymkode: 14493...ba5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #18 Skrevet 19. juli 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med skravanker og hull i cv? jeg kjenner en godt voksen dame med mange års hull i cv, fikk seg jobb nå nylig. Anonymkode: 14493...ba5 Jeg kjenner en mann med hull i cv som ikke har fått seg jobb. Anonymkode: 5ef81...291 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #19 Skrevet 19. juli 2019 Jeg har et stort hull i CV'en. Jeg har høyere utdanning, men falt dessverre fra pga personlige problemer. Det har tatt meg nesten tre år å komme med opp igjen. Men nå vil ingen ansette meg pga hullet. Jeg har kommet på noen intervjuer og vært helt ærlig, og fått ros for å være ærlig, men ikke fått tilbud om stilling. Stort sett så hører jeg ingenting etter søknaden er sendt. Arbeidsmarkedet er tøft, veldig tøft. Har du ikke alt på stell så vil ingen ha deg. For i samme køen så står det en haug av mennesker som har alt på stell. Selv med gode referanser så er det håpløst. Risikoen for å bli deprimert av å gå arbeidsledig lenge er ikke liten. Det tærer på hele familien når man lever på en inntekt. Alt jeg ønsker, er å få meg en jobb. Anonymkode: a1528...75c 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #20 Skrevet 19. juli 2019 Som enslig sosialklient dekker NAV husleieutgifter inntil 7500kr + strøm. Så er det livsopphold på 6150kr utenom. I tillegg kan man søke om å få dekket kostnader til lege, behandling, medisiner. Og holder ikke det, så kan man søke nødhjelp i tillegg. Slik jeg ser det lever man ikke fett på NAV, men det skal man ikke heller. Det skal lønne seg å jobbe. Anonymkode: 401e2...59a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå