Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøttfritt kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen, jeg blir uvel av kjøtt til tider og tenkte å prøve med en liten pause, men det har seg slik at jeg trenger noen alternativer.

Jeg tåler ikke nøtter, soya, hvete, legumer og noen diverse rå frukter på grunn av kryss allergier, men koking hjelper. 

Noen forslag til en som meg? 

Anonymkode: 81f37...95b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må bare legge til at dagens kosthold består av mye dadler, bananer, melk, jogurter, kjøttstykker og så prøver jeg å gå litt opp i vekt fordi jeg er litt for tynn så jeg prøver å spise potetgull der jeg kan

AnonymBruker
Skrevet

Linser og bønner tåler du?

sjekk blogger på nettet:

https://vegetarmat.org/

veganmisjonen

Anonymkode: 0971e...def

Skrevet

Det finnes mange gode vegetarburgere uten soya! Anfebaler å steke med cheddar på ❤️

Ellers kan du lage nachos uten kjøtt (eller er det hvete i nachochips?). Yummy.

Skrevet

Quinoa er en god proteinkilde, det er kjempegodt istedenfor eller blandet med ris til f.eks en thaicurry med grønnsaker. Oumph serien som er en kjøtterstatningsserie er veldig god, og er basert på erteprotein - så den er super om du vil ha f.eks. "pulled pork" eller "kylling" alternativer! Du kan også lage burgere av sopp/rødbeter/søtpotet - er egentlig bre kreativiteten som setter grenser. Finnes nok mange gluten og soyafrie oppskrifter på pinterest om du leter litt! :)

Blomkål er kjempegodt i ovnen, om du krydrer med litt tacoaktig krydder. Ha dem i en slags "bowl" med quinoa, søtpotet, masse grønt og lag en god guacamole du kan helle over. Ellers er tahinisaus veldig godt som saus i slike grønnsak og quinoa "bowls". 

Grønnsakslasagne med squash istedenfor lasagneplater kan fungere bra også. Eventuelt kan du bruke vegetarkjøttdeig som ikke inneholder soya? 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen, jeg blir uvel av kjøtt til tider og tenkte å prøve med en liten pause, men det har seg slik at jeg trenger noen alternativer.

Jeg tåler ikke nøtter, soya, hvete, legumer og noen diverse rå frukter på grunn av kryss allergier, men koking hjelper. 

Noen forslag til en som meg? 

Du mener at belgfrukter (eng. legumes) inngår i det du ikke tåler?

Viktig presisering siden mange svar allerede går på det.

Anonymkode: af456...3ea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...