Gå til innhold

Leie leilighet(25 mnd) for 4 personer i mitt navn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg og 4 andre skal studere sammen i Bergen, og leter etter sted å bo. Vi fant en ekstremt bra leilighet for 25k mnd, det blir ca 6k på hver av oss.

Men greia er at leilighet vil stå i mitt navn, altså de må hver mnd overføre penger til meg, så må jeg overføre til eier. Er dette trygt? Hva om ikke en av de betaler, står jeg for ansvaret?

Anonymkode: 58c53...b69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg og 4 andre skal studere sammen i Bergen, og leter etter sted å bo. Vi fant en ekstremt bra leilighet for 25k mnd, det blir ca 6k på hver av oss.

Men greia er at leilighet vil stå i mitt navn, altså de må hver mnd overføre penger til meg, så må jeg overføre til eier. Er dette trygt? Hva om ikke en av de betaler, står jeg for ansvaret?

Du står ansvarlig for absolutt alt, det hadde jeg ikke gjort. Alternativet er at dere lager kontrakter dere imellom.

Anonymkode: e72b0...823

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du står ansvarlig for absolutt alt, det hadde jeg ikke gjort. Alternativet er at dere lager kontrakter dere imellom.

Men hva gjelder den kontrakten mellom oss for? Om en ikke betaler, så er kontrakta bare mellom oss, ikke eieren.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva gjelder den kontrakten mellom oss for? Om en ikke betaler, så er kontrakta bare mellom oss, ikke eieren.

Den er jo for å sikre deg, du står selvsagt likevel ansvarlig men du har i det minste kontrakt og ryddige forhold dersom noe skulle skje.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er jo for å sikre deg, du står selvsagt likevel ansvarlig men du har i det minste kontrakt og ryddige forhold dersom noe skulle skje.

Ja, men den kontrakta er jo ikke gyldig. Er jo bare mellom oss og et vanlig papirark. Kan ikke gå til retten med den liksom.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men den kontrakta er jo ikke gyldig. Er jo bare mellom oss og et vanlig papirark. Kan ikke gå til retten med den liksom.

Selvfølgelig er en slik kontrakt gyldig. De forplikter seg til å betale husleie dersom de signerer. Jeg hadde aldri i mitt liv påtatt meg ansvaret for at en leilighet skulle stått i mitt navn uten å ha alt på stell rent skriftlig med de andre, uansett om dette er venner eller ikke.

les her: 

https://studenttorget.no/2006xx

"Tar du ansvaret kan du minke risikoen av en mislykket behandling av kontrakten, ved å inngå kontrakter med hver enkelt av dine samboere.
Dere kan også opprette separate depositumskontoer for hver leietager med deg selv som utleier. På den måten har du rett til å trekke husleia fra de andre dersom noen skulle unnlate å betale, og har en sikring hvis noen viser seg å være vanskelig."

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Les her:  https://www.dinside.no/bolig/bo-i-kollektiv-velg-mellom-en-av-disse-tre-avtalene/68772382

Du kan altså «fremleie» rommene i kollektivet. Du skriver en leiekontrakt med huseier, og de andre i kollektivet skriver en leiekontrakt med deg.

Du kan jo bruke denne kontrakten her: https://www.forbrukerradet.no/kontrakter/hus/husleiekontrakt-bokmal/

Det er du som står med beviset i hånda, om noen av de i kollektivet nekter å betale eller vil flytte ut før oppsigelsestiden. 

Anonymkode: fa18e...bd8

• Liker 2
Skrevet

Du skal kjenne de personene godt for å gjøre dette. Du blir ansvarlig ja, om en eller flere av de andre ikke betaler. Jeg hadde aldri gjort det om det ikke var veldig gode venner jeg kjenner godt! Forøvrig et greit svar og info fra anonym over her ang kontrakt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du risikerer at de ikke betaler, og så er du ansvarlig ovenfor huseier.  Hadde ikke gått med på en sånn kontrakt. 

Anonymkode: a1711...406

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi gjorde det der, hun syntes det var veldig slitsomt å være ansvarlig for husleia. Måtte mase hvis noen var for sen, måtte finne noen nye hvis en flytta, for da var det jo hun som måtte dekke opp det som manglet, osv.

Anonymkode: 255a0...a9e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Venninna mi gjorde det der, hun syntes det var veldig slitsomt å være ansvarlig for husleia. Måtte mase hvis noen var for sen, måtte finne noen nye hvis en flytta, for da var det jo hun som måtte dekke opp det som manglet, osv.

Jeg bodde i et sånt kollektiv som TS beskriver en gang. Det skjedde at en flytta ut, og da gjorde vi den avtalen om at noen flytta ut og vi ikke fant ny leieboer på en stund, så skulle alle være med og spleise på den «manglende» leia. Dette er noe TS evt kan avtale med og skrive i kontrakten til de hun skal bo med.

Det er en risiko å gjøre det sånn TS beskriver. Men så tenker jeg at når man er 4-5 stk som går sammen om dette, så skal ting være mest mulig rettferdig om noe ikke går som planlagt. De som bor med TS kan ikke forvente at hun tar hele ansvaret om det skjer noe, bare fordi hun er den som ordner med husleien.

Anonymkode: fa18e...bd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du hadde stått over det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri gjort det.

Anonymkode: 74f39...c18

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og hva om du selv ikke trives med å bo med de andre (hvis de roter, er urenslige, bråkete, kranglete osv), og du ønsker å flytte ut? Så står du der med ansvaret og er nødt til å bo der eller evt organisere alt selv om du får en annen til å overta ditt rom i leilligheten.

Anonymkode: 74f39...c18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle jeg ha leid fra utleier der kun jeg står som offisiell leietaker så ville jeg også ha laget en kontrakt for fremleie ovenfor de andre leietakerne slik andre her har skissert. Det eneste unntaket for min del ville vært hvis jeg skulle ha leid sammen med et par av mine aller nærmeste venner som jeg stoler 100% på (og vi har lånt hverandre penger frem/tilbake før uten problemer, så vi kjenner hverandre godt med tanke på økonomi). Alle andre venner, bekjente og ikke minst ukjente ville jeg ha skrevet kontrakter med.  

Anonymkode: eba51...41f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør du bare ikke. Betaler ikke de andre deg i tide, så er du ansvarlig, økonomisk og jurdisk for at leien og andre fellesutgifter som strøm og forsikring blir betalt. 

Hadde du vært mitt barn, så hadde du for lengst fått opplæring i risikoen med denne tupen leiekontrakter, og hadde ikke trnegt å spørre på forumet elelr en gang vurdere en slik leiekontrakt. 

Anonymkode: 9f6a7...9a6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...