AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #1 Skrevet 18. juli 2019 Jeg blir 24 år og kom ikke inn på ønsket studie. Etter flere år med usikkerhet rundt hva jeg ønsker å studere, etter år med "feiling", føler jeg nå endelig at jeg har funnet et studie for meg. Dette studiet vurderte jeg da jeg var yngre, men tok det opp til vurdering igjen etter at jeg tok en "detour" (etter å ha prøvd andre studier). Jeg tok opp fag for å være sikker på at jeg kom inn, men jeg klarte ikke å forbedre og poenggrensene skytes i været hvert år. Det økes med rundt 1 poeng hvert år. Skal jeg i en alder av 24 år ta opp fag enda et år? I tillegg til sistnevnte året hvor jeg tok opp fag mot dette studiet, har jeg også tidligere tatt realfag for første gang ettersom jeg da ønsket å sikte meg inn på et studie som krevde det. Jeg føler nå at livet mitt er en spøk og jeg får liksom ikke til å plassere meg selv lenger. Likevel føler jeg så sterkt at jeg har funnet et studie for meg, men jeg ligger akkurat under snittet og jeg risikerer derfor mye ved å ta enda et år hvor jeg tar opp fag. Samtidig vet jeg ikke hva annet jeg vil studere. Jeg vet ikke hvordan å gå fram for å finne ut av det hele. Jeg har besøkt karriereveileder, men jeg ble kun sikrere på at det studiet jeg søkte i år er noe for meg. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre i år. Jeg kan starte på studier, men det vil gi meg følelsen av at jeg gir opp og jeg kommer til å bli veldig motløs etter kort tid. Dette ettersom jeg ikke finner andre studier interessante, men dette ligger også kanskje kun i egen tankegang? Er det tankegangen min det er noe galt med? Altså jeg vet jo ikke for sikkert at det studiet jeg ønsker faktisk er noe for meg, hvordan være sikker på det? Men jeg er søren meg 24 år, og føler meg så utrolig lost. Er det noen her inne som har tips til hva jeg bør tenke fremover? Jeg kan også ta et år med reising, hvor jeg lærer språk. Dette er noe jeg har veldig lyst til, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få penger til det og jeg taper vel egentlig endel penger på å jobbe i utlandet til tross for at det frister. Dum plan? Uansett, hvordan skulle jeg ha gått fram? Karriereveilederen min ga meg tips til jobb i utlandet, men jeg er redd dette egentlig ikke er så lurt? Det frister ikke å starte på folkehøgskole eller å bli værende i byen jeg kommer fra. I tillegg ønsker jeg å tilføye at jeg har en kjæreste, og dette kommer selvfølgelig med på vurderingen. Likevel kommer jeg til å flytte på meg dersom jeg ser en åpen dør, men jeg må kunne sjonglere det litt. Wææ jeg vet ikke hva jeg skal tenke ... Anonymkode: b1e15...c0e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #2 Skrevet 18. juli 2019 Hvis du sier noe om hvilken retning du har tenkt deg (helse, ledelse, økonomi ++) så kan vi kanskje hjelpe deg i å finne andre inngangsporter til et yrke enn akkurat det studiet du ikke kom inn på Anonymkode: 2ff02...dd0 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #3 Skrevet 18. juli 2019 Nå spørs det jo veldig hva det ikke er du kom inn på og hvor du bor, men kan det være studiet kommer på restetorget på en annen høyskole i nærheten, evt et sted du kan flytte til? Er det andre fag som er relevante for det du ønsker å ta som er aktuellt som årsstudium? Sjans for å komme inn fra venteliste? Har du tatt eksamen i de andre studiene du har forsøkt sånn at du får ekstrapoegng ved opptak hos so, eller kan det være et mål for året? Du får vel også mer alderspoeng til neste år, så da har du to poeng til å gå på, men vet ikke hvor mye du mangler i utgangspunktet. Personlig hadde jeg heller jobbet ett år, lagt opp litt penger og forsøkt å forbedre ett par fag hvis det ikke er muligheter for et annet studie som du ønsker. Anonymkode: c1831...4eb 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #4 Skrevet 18. juli 2019 TS her. Det er snakk om rettsvitenskap ☺️ Videre kan jeg tilføye at grunnen til dette valget er ettersom jeg elsker alt som har med ordlegging å gjøre, da spesielt å skrive. Jeg elsker også å reflektere og å veilede mennesker. Mange rundt meg mener dette er perfekt for meg, mest ettersom jeg liker den type teori og elsker å se sammenhenger som jeg tror kan være en fin egenskap i dette studiet. Med dette kunne jeg også valgt journalistikk, men det føles ut som jeg kommer litt til kort med det. Dessuten kunne jeg valgt sosionom, men jeg føler ikke jeg hadde fått brukt egenskapene mine noe særlig her. Det frister rett og slett ikke. Jeg ønsker ikke å ta et årsstudium grunnet at jeg kun har igjen 5 år fra lånekassen. Jeg står på nr. 35 på ventelista, men jeg tror ikke det holder. Jepp, jeg har alle mulige ekstrapoeng. Snittet for å komme inn i Bergen ligger nå på 60. Jeg trodde jeg mest sannsynlig kom til å ende opp med et snitt på 60.2, men det gjorde jeg ikke. Så jeg er veldig skuffet over det. Sannsynligheten for å klare det neste år, vet jeg derfor lite om ... I tillegg vil jeg tilføye noe. Dette er sikkert en utrolig teit tanke, men en del av meg har også lyst til å bo i en van og reise rundt. Spesielt har jeg lyst til å reise rundt i Frankrike, men jeg vet ikke hvordan jeg kan forholde meg til regelverket der engang. Det er sikkert mye mer å tenke over enn jeg først forestiller meg. Dessuten, hvor skal jeg få penger fra? Uff, jeg er et skikkelig messy head. Men dersom noen har forslag, gjerne skyt ut 😃 Anonymkode: b1e15...c0e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #5 Skrevet 18. juli 2019 TS igjen: Tusen takk for svar dere, det settes pris på 😄 Anonymkode: b1e15...c0e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #6 Skrevet 18. juli 2019 Det er få yrker som kun har en vei inn. Og det er få yrker som er "uerstattelige". La oss ta et tenkt eksempel: du ønsker å bli veterinær. Men du kan også arbeide med dyr via andre yrker (dersom det er å arbeide med dyr som tiltaler deg med yrket). Ønsker du å jobbe med medisin er alt fra hjelpepleier via tannlege en helt ok måte å erstatte veterinær på. Altså må du først finne ut av hva det er med dette spesifikke yrket som tiltaler deg, om du kan nå det via omveier og andre utdannelsesløp og om det som tiltaler deg ved yrket også finnes i andre yrker. Et studie har kun som mål å sikre deg en god (for deg) jobb. Så om selve studieløpet passer deg eller oppleves spennende ei er faktisk uvesentlig. De fleste av oss takler 3-5 år med mildt ubehag helt greit. 50+ år med møkkajobb er verre. Anonymkode: 9b309...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #7 Skrevet 18. juli 2019 Husk å sjekke om det er jobbmarked for den utdannelsen du ønsker deg. Sikkert kult å ta master i gresk mytologi f eks, men man får jo skyhøyt studielån og 2 % sjanse for relevant jobb etterpå. Anonymkode: c9315...328 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #8 Skrevet 18. juli 2019 Husk at det er mange som ikke har «kontroll på livet» når de er 24! Dette kommer til å gå kjempefint! Siden du nevnte journalistikk - kanskje du kan bruke et år på å frilanse og sjekke om yrket er noe for deg? Mange aviser trenger flere å «spille på», selv om man kanskje ikke får noe fast. Og er du pålitelig og flink til å skrive er det det viktigste! Arbeidsmarkedet er heller ikke så beintøft som det var for noen år siden. Anonymkode: 70891...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #9 Skrevet 18. juli 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Det er snakk om rettsvitenskap ☺️ Videre kan jeg tilføye at grunnen til dette valget er ettersom jeg elsker alt som har med ordlegging å gjøre, da spesielt å skrive. Jeg elsker også å reflektere og å veilede mennesker. Mange rundt meg mener dette er perfekt for meg, mest ettersom jeg liker den type teori og elsker å se sammenhenger som jeg tror kan være en fin egenskap i dette studiet. Med dette kunne jeg også valgt journalistikk, men det føles ut som jeg kommer litt til kort med det. Dessuten kunne jeg valgt sosionom, men jeg føler ikke jeg hadde fått brukt egenskapene mine noe særlig her. Det frister rett og slett ikke. Jeg ønsker ikke å ta et årsstudium grunnet at jeg kun har igjen 5 år fra lånekassen. Jeg står på nr. 35 på ventelista, men jeg tror ikke det holder. Jepp, jeg har alle mulige ekstrapoeng. Snittet for å komme inn i Bergen ligger nå på 60. Jeg trodde jeg mest sannsynlig kom til å ende opp med et snitt på 60.2, men det gjorde jeg ikke. Så jeg er veldig skuffet over det. Sannsynligheten for å klare det neste år, vet jeg derfor lite om ... I tillegg vil jeg tilføye noe. Dette er sikkert en utrolig teit tanke, men en del av meg har også lyst til å bo i en van og reise rundt. Spesielt har jeg lyst til å reise rundt i Frankrike, men jeg vet ikke hvordan jeg kan forholde meg til regelverket der engang. Det er sikkert mye mer å tenke over enn jeg først forestiller meg. Dessuten, hvor skal jeg få penger fra? Uff, jeg er et skikkelig messy head. Men dersom noen har forslag, gjerne skyt ut 😃 Anonymkode: b1e15...c0e Sosionom høres ganske riktig ut, der får du brukt både juss, språk og veiledningsegenskapene dine. Snittet er relativt høyt for å komme inn. Hva med en bachelor i rettsvitenskap, du kommer ikke langt med den sånn sett men det kan være et springbrett til videre og kan gi muligheter for å jobbe med saksbehandling. Evt har du ulike pedaogutdanninger som kanskje også kan være aktuelle. Var jeg deg ville jeg droppet reisingen akkurat nå. Kom deg i jobb og få inn penger. Forsøk å finne en journalistjobb eller lignende slik at du kan forsøkt å se om den veien er riktig for deg. Anonymkode: 2ff02...dd0
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #10 Skrevet 18. juli 2019 Jeg vet ikke så mye om rettsvitenskap, men kan du ta et lignende studie og så videreutdanne deg etterpå? Bygg din egen bachelor? Og evt master? Anonymkode: 4f0bd...c86
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #11 Skrevet 18. juli 2019 Hvordan sjekker du hvilken plass du har på ventelista? Anonymkode: 1690e...2cf
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #12 Skrevet 18. juli 2019 TS her Takk for så mange gode innvendinger! Jeg har ikke søkt journalistikk i år, men jeg hadde nok valgt det heller enn sosionom. Det var mulig teit av meg å ikke søke på det, men jeg har hører stadig om andre som fraråder dette i tillegg til at jobbmarkedet virker å være dødt. Jeg ser likevel at søkertallene for journalistikk har økt og at jobbmarkedet er på veg opp, så kanskje jeg kan vurdere det? Men jeg får ikke studert nå uansett, så hva bør jeg gjøre dette året? Jeg ønsker jo å være helt sikker på studievalget mitt nå, og jeg kjenner at sosionom (som nevnes over her) virkelig ikke er noe for meg av ulike grunner. Jeg likte veldig godt tanken om å jobbe freelance dette året, men hvordan går en fram? Kan jeg bare kontakte ulike aviser? Jeg har skrevet flere artikler for organisasjoner tidligere, og har kanskje to å vise til. Jeg var rundt 17-18 når jeg skrev disse, så jeg ville ikke si at de er spesielt gode. I tillegg ønsker jeg veldig å skrive en bok, og håper veldig på å få komme gjennom med dette også. Hva ville dere gjort? Skriving er noe som står hjertet mitt utrolig nært. Jeg har jo hørt at juss krever mye skriving, i tillegg til at jeg er veldig interessert i alt som har med samfunnet å gjøre, derfor er dette noe jeg fremdeles kommer til å vurdere. Så med alt dette sagt, så synes jeg tanken om å søke jobb som journalist høres veldig bra ut før jeg eventuelt tar en utdannelse neste år. MEN jeg har ingen store erfaringer, og kun ett år med psykologi å vise til. Anonymkode: b1e15...c0e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #13 Skrevet 18. juli 2019 TS igjen. Til deg som lurte på hvordan å finne ut hvilket ventelistenummer du har. Det finner du på Samordna opptak, under "se søknad" og "poeng". Anonymkode: b1e15...c0e
KapteinJ Skrevet 18. juli 2019 #14 Skrevet 18. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Det er snakk om rettsvitenskap ☺️ Videre kan jeg tilføye at grunnen til dette valget er ettersom jeg elsker alt som har med ordlegging å gjøre, da spesielt å skrive. Jeg elsker også å reflektere og å veilede mennesker. Mange rundt meg mener dette er perfekt for meg, mest ettersom jeg liker den type teori og elsker å se sammenhenger som jeg tror kan være en fin egenskap i dette studiet. Med dette kunne jeg også valgt journalistikk, men det føles ut som jeg kommer litt til kort med det. Dessuten kunne jeg valgt sosionom, men jeg føler ikke jeg hadde fått brukt egenskapene mine noe særlig her. Det frister rett og slett ikke. Jeg ønsker ikke å ta et årsstudium grunnet at jeg kun har igjen 5 år fra lånekassen. Jeg står på nr. 35 på ventelista, men jeg tror ikke det holder. Jepp, jeg har alle mulige ekstrapoeng. Snittet for å komme inn i Bergen ligger nå på 60. Jeg trodde jeg mest sannsynlig kom til å ende opp med et snitt på 60.2, men det gjorde jeg ikke. Så jeg er veldig skuffet over det. Sannsynligheten for å klare det neste år, vet jeg derfor lite om ... I tillegg vil jeg tilføye noe. Dette er sikkert en utrolig teit tanke, men en del av meg har også lyst til å bo i en van og reise rundt. Spesielt har jeg lyst til å reise rundt i Frankrike, men jeg vet ikke hvordan jeg kan forholde meg til regelverket der engang. Det er sikkert mye mer å tenke over enn jeg først forestiller meg. Dessuten, hvor skal jeg få penger fra? Uff, jeg er et skikkelig messy head. Men dersom noen har forslag, gjerne skyt ut 😃 Anonymkode: b1e15...c0e Kanskje ikke et veldig sympatisk råd fra meg her, men jeg synes du burde legge fra deg rettsvitenskap. Om du på flere år ikke klarer å nå opp til rettsvitenskapssnittet som ikke er så høyt tyder det på at du ikke er en stereotyp skoleflink person. Jussen er laget for folk som er særdeles flinke til å lese store mengder stoff og anvende det rett etterpå, om VGS-fag er vanskelig burde du nok se etter andre karrieremuligheter. Rettsvitenskap er ikke nødvendigvis et veldig vanskelig studie om du har anlegg for å lese tusenvis av sider og forstå innholdet på kort tid, men det virker ikke som om det er ditt sterkeste punkt da vgs eksamener er betydelig enklere og mindre stoff. Journalistikk og sosionom som du nevner krever andre ferdigheter enn jussen. Du sier du liker å gi folk råd? Sosionom passer supert og du kan jobbe om 3 år. Eller om du vil skrive kan du gå på journalistikk selv om det er langt mindre sikkert karrieremessig.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #15 Skrevet 18. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her Jeg likte veldig godt tanken om å jobbe freelance dette året, men hvordan går en fram? Kan jeg bare kontakte ulike aviser? Jeg har skrevet flere artikler for organisasjoner tidligere, og har kanskje to å vise til. Jeg var rundt 17-18 når jeg skrev disse, så jeg ville ikke si at de er spesielt gode. I tillegg ønsker jeg veldig å skrive en bok, og håper veldig på å få komme gjennom med dette også. Hva ville dere gjort? Skriving er noe som står hjertet mitt utrolig nært. Jeg har jo hørt at juss krever mye skriving, i tillegg til at jeg er veldig interessert i alt som har med samfunnet å gjøre, derfor er dette noe jeg fremdeles kommer til å vurdere. Så med alt dette sagt, så synes jeg tanken om å søke jobb som journalist høres veldig bra ut før jeg eventuelt tar en utdannelse neste år. MEN jeg har ingen store erfaringer, og kun ett år med psykologi å vise til. Anonymkode: b1e15...c0e Ja, du kan ta kontakt med ulike aviser! Det er nok antakelig lettere å få innpass i en lokalavis enn hos de store. Min personlige erfaring er at om du flink til å skrive, enthusiastisk, hyggelig og pålitelig - så er det viktigere enn om du har utdannelse og erfaring. Flott om du kan vise fram arbeidsprøver! Det krever nok litt egeninnsats for å "selge seg inn", men det er absolutt mulig. Om du vil tjene nok til å leve av som frilans er selvsagt veldig usikkert, men det er ikke umulig. Det er verdt et forsøk i hvertfall, hvis du er nysgjerrig på faget Anonymkode: 70891...0a0
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #16 Skrevet 18. juli 2019 Hvis du er helt sikker på at dette er studiet for deg, har du ikke så mye annet valg enn å finne ut hvordan du kan øke poengsummen din mest mulig, på kortest mulig tid, på ett år. Om du er 24 eller 25 når du begynner å studere har i det lange løp lite betydning, selv om det ikke virker slik akkurat nå. Hvilke fag har du ikke veldig gode karakterer i? Her mener jeg først og fremst 4 og nedover, det er disse som virkelig drar ned snittet ditt. Det er også enklere å ta opp fag når du ikke må få 6 i faget, men likevel får et bedre vitnemål. Unngå å ta opp femmere hvis du kan (med mindre det er snakk om fag hvor sekseren for deg vil være relativt lettjent). Du sier du har alle mulige tilleggspoeng - er du helt sikker? Skjønner at du ikke har lyst til folkehøgskole, og militæret er vel for sent. Men hva med andre tilleggspoeng? Hvis du virkelig har alle tilleggspoengene du kan få allerede, betyr det at du må ha et betydelig potensiale i det første punktet mitt. Vær veldig kynisk når du velger fag. Og det kan godt hende dette kan kombineres med å oppfylle drømmer i utlandet, men det avhenger av hvor stor lesejobben du må gjøre er. Anonymkode: c7cdb...6b3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #17 Skrevet 18. juli 2019 TS her. Tuuuusen takk for alle tips og råd!! Alt settes stor pris på. Jeg skal virkelig ta kontakt med alle mulige aviser! Kan jeg spørre deg som ga veiledning som freelancer, om hvilke erfaringer du selv har? Dette var spennende lesning. Jeg har ikke tatt opp fag mot rettsvitenskap tidligere, og har alltid hatt snittet. Jeg bestemte meg for å gå rettsvitenskap i fjor, og tok kun opp fag i fjor hvor jeg var veldig uheldig. Jeg har tatt opp realfag tidligere, men det spiller ikke så mye rolle her. Jeg har alltid vært en teoretisk sterk person, så jeg vil faktisk tro at jeg kan mestre juss. Jeg skjønner at det kan feiltolkes. Jeg kan ta opp matematikk og naturfag, ellers har jeg for det meste 5'ere og noen 6'ere ... Naturfag har jeg alltid vært sterk i, men jeg dummet meg ut på lab-øvelsen av ulike grunner. Jeg tror jeg må ta opp de overnevnte fagene, i tillegg til noen jeg har 5 i. Men jeg er enig med deg over her at det er risky. Vel, jeg kan ta biologi og kanskje et annet realfag for å oppnå noen poeng der? Dessverre tenker jeg litt på at det er dyrt å gå sonans, og hvordan skal jeg få øvd inn labøvelsen? Må jeg ta denne via sonans? Jeg er ganske sterk i alle fag med unntak matematikk. Anonymkode: b1e15...c0e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #18 Skrevet 18. juli 2019 Veiledning om freelance'ing ** Anonymkode: b1e15...c0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå