Apekatten Skrevet 18. juli 2019 #1 Skrevet 18. juli 2019 De to siste dagene har det vært maur og en type flue i boligen min, på kjøkkenet. Jeg ser de kommer opp fra en liten sprekk mellom kjøkkenbenken og flisene. Jeg har lagt maurgift der, men ser ikke ut som det hjelper. Noen som har erfaring med disse insektene?
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #2 Skrevet 18. juli 2019 Hmm. Det ser vel ut som en type flyvemaur mon tro? Anonymkode: 55a96...7cf
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #3 Skrevet 18. juli 2019 Det er sånn småfluene fra blomsterpotter blir når de får vokse opp, og ikke tørker ut/dør som nyklekka, mener jeg. Tror ikke de er farlige. Anonymkode: 77649...0eb
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #4 Skrevet 18. juli 2019 Jeg tror også dette er en maur. Men jeg trodde flygemaur svermet i august ? Jeg har sett flygemaur to ganger, og det var svært mange på en og samme tid, så kanskje det er en annen type maur, eller en flue som ligner en maur ? Men uansett, kommer de opp fra gulvet, bør du finner ut hva det er og hvor de kommer i fra. Lar du det bare avvente, kan det bli et ganske stort problem. Om det er maur, har de funnet en vei inn og oppdaget at det er mat hos deg. De legger da ut luktspor, og så følger alle sammen etter. Av egen erfaring, kan jeg love deg at det er ikke gøy ! Slet et helt år med å bli kvitt maur i huset, og det hele begynte med en lite flekk med syltetøy.... Anonymkode: 614a2...7db
Apekatten Skrevet 18. juli 2019 Forfatter #5 Skrevet 18. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror også dette er en maur. Men jeg trodde flygemaur svermet i august ? Jeg har sett flygemaur to ganger, og det var svært mange på en og samme tid, så kanskje det er en annen type maur, eller en flue som ligner en maur ? Men uansett, kommer de opp fra gulvet, bør du finner ut hva det er og hvor de kommer i fra. Lar du det bare avvente, kan det bli et ganske stort problem. Om det er maur, har de funnet en vei inn og oppdaget at det er mat hos deg. De legger da ut luktspor, og så følger alle sammen etter. Av egen erfaring, kan jeg love deg at det er ikke gøy ! Slet et helt år med å bli kvitt maur i huset, og det hele begynte med en lite flekk med syltetøy.... Anonymkode: 614a2...7db Huff, dette er ikke gøy nei.. hvordan ble du kvitt de? Måtte det fagfolk inn? Jeg har satt ut flere maurbokser, og en annen type maurgift, så håper det hjelper.. jeg har bare sett maur i to siste dagene, før det har jeg aldri sett maur hjemme hos meg...
Apekatten Skrevet 18. juli 2019 Forfatter #6 Skrevet 18. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sånn småfluene fra blomsterpotter blir når de får vokse opp, og ikke tørker ut/dør som nyklekka, mener jeg. Tror ikke de er farlige. Anonymkode: 77649...0eb Er det vanlig? Jeg har aldri hatt slike hjemme før.. de flyr ved vinduet der jeg hadde en Ananasplante helt til jeg oppdaget disse insektene..
dillyduzit Skrevet 18. juli 2019 #7 Skrevet 18. juli 2019 Flyvemaur ja. Vi fikk en liten invasjon her for to uker siden på badet av alle steder, vi har dog tidligere hatt problemer med maur i boligen. Vi sprayet med gift, satte ut bokser og åte. De gikk ikke på åtet i det hele tatt, så kun spray som fungerte. Vi bor relativt sør, og da stod det at de kunne komme i begynnelsen av juli til august, og som regel varte bare et par dager. Skal dog bli spennende å komme hjem og se om hele badet er fult av maur. Vi har hatt skadedyr folk innom tidligere, men virker som tua enten ligger under et gulv/mellom vegg, eller så er tua rimelig nær huset.
Thyra Skrevet 18. juli 2019 #8 Skrevet 18. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sånn småfluene fra blomsterpotter blir når de får vokse opp, og ikke tørker ut/dør som nyklekka, mener jeg. Tror ikke de er farlige. Anonymkode: 77649...0eb Småfluene fra blomsterpottene er vel bananfluer. De forblir små hele livet.
Apekatten Skrevet 18. juli 2019 Forfatter #9 Skrevet 18. juli 2019 43 minutter siden, dillyduzit skrev: Flyvemaur ja. Vi fikk en liten invasjon her for to uker siden på badet av alle steder, vi har dog tidligere hatt problemer med maur i boligen. Vi sprayet med gift, satte ut bokser og åte. De gikk ikke på åtet i det hele tatt, så kun spray som fungerte. Vi bor relativt sør, og da stod det at de kunne komme i begynnelsen av juli til august, og som regel varte bare et par dager. Skal dog bli spennende å komme hjem og se om hele badet er fult av maur. Vi har hatt skadedyr folk innom tidligere, men virker som tua enten ligger under et gulv/mellom vegg, eller så er tua rimelig nær huset. Brukte du vanlig maurspray? Og hvor lang tid tok det før de var helt borte?
dillyduzit Skrevet 18. juli 2019 #10 Skrevet 18. juli 2019 10 minutter siden, Apekatten skrev: Brukte du vanlig maurspray? Og hvor lang tid tok det før de var helt borte? Brukte vanlig insektspray ja, men øker omfanget ville jeg nok tatt en telefon til noe skadedyrsfirma. De holdt seg borte i noen dager, merk at det var en hel tue omtrent som ville inn (neida, men det var ikke få), kan oppdatere når jeg kommer hjem i morgen om hvordan det ser ut da. Vært borte en uke, og sprayet en gang i uken de siste to ukene.
Apekatten Skrevet 18. juli 2019 Forfatter #11 Skrevet 18. juli 2019 1 time siden, dillyduzit skrev: Brukte vanlig insektspray ja, men øker omfanget ville jeg nok tatt en telefon til noe skadedyrsfirma. De holdt seg borte i noen dager, merk at det var en hel tue omtrent som ville inn (neida, men det var ikke få), kan oppdatere når jeg kommer hjem i morgen om hvordan det ser ut da. Vært borte en uke, og sprayet en gang i uken de siste to ukene. Tenkte jeg skulle prøve å få de bort selv før jeg eventuelt ringer et firma, men mulig det er det beste å gjøre..Hold meg oppdatert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå