Gå til innhold

Ketose og vektnedgang når man er tilnærmet normalvektig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på ketolysekuren for 10 år siden, og gikk da ned 25 kg på 8 mnd. Har holdt meg rundt 70-75 kg siden, og justert ved å spise lavkalori dersom vekta har økt for mye. 

Nå har jeg lyst å gå ned ca 10 kg, og vurderer en runde med ketolysekuren igjen. Det var relativt enkelt og greit sist gang, og veldig motiverende at vekta gikk nedover, kroppen føltes bra og motivasjonen var på topp. Et stort pluss var at jeg aldri var sulten. Når jeg justerer med lavkalori er jeg ofte sulten. 

Spørsmålet mitt er om noen her har erfaring med vektnedgang på ketolysekuren/lavkarbo når man ikke skal ned så mange kilo, og ikke er langt unna normal BMI?

Jeg er 170 cm og veier 75 kg.

Anonymkode: 1af88...717

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde ketose nå i år. Er 168 og 66kg, så jeg skal bare ned 6-7 kg. Det funket ikke, vekta stod bom stille. Nå forsøker jeg med lavkalori istedet.

Anonymkode: 26679...688

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes det er veldig viktig at du finner en diett eller et kosthold som er bærekraftig og som du kan gjøre til en livsstil. Kan du unngå karbohydrater for all fremtid? Hvis ikke, så er det ikke en strategi jeg ville brukt i lengden.

Fungerer du godt på en slik lavkarbodiett i korte perioder og får gode og motiverende resultater? Kjør på sier jeg bare! Men ha en plan for hva som skjer når dietten er over.

Bare husk på at ketose ikke er avgjørende for vektnedgang. Det er kalorier inn vs. kalorier ut som betyr noe. Selv om ketose øker frigjøringen og forbruket av fett som energikilde, så betyr ikke det at netto vektreduksjon (eller fettreduksjon) blir resultatet. Kroppen kan helt fint legge på seg fett selv om du er i ketose. Prosessene som putter energi inn i fettceller for lagring stopper ikke selv om kroppen produserer ketoner.

Nei, at karbohydrater øker insulinnivået etter inntak er ikke et godt argument. Alt matinntak påvirker insulinnivået etter inntak, også lavkarbomåltider. Det er ikke slik at mangel på karbohydrater gjør at fettcellene låser seg og nekter å ta imot energi. Hvilken håpløs overlevelsesmekanisme ville fettlagring vært om den ikke fungerte uten inntak av karbohydrater?

Og før dere definerer meg som en "kalorifanatiker":

Mange faktorer påvirker energiregnskapet. Her tror jeg mange lavkalorientusiaster og kaloritellingsforkjempere snakker over hverandre. Både hva som er kalorier inn og hva som er kalorier ut påvirkes av en mengde forskjellige ting.

Kalorier inn kan påvirkes hvilken sammensetning maten du spiser har, hvor feil etiketten er, din personlige tarmflora, hvordan din kropp bryter ned og bruker næringsstoffer med mer. Kalorier ut vil påvirkes av ditt bevisste og ubevisste aktivitetsnivå, hormonbalanse, sykdommer, medisinering, søvnkvalitet osv.

Men i bunn og grunn, når alt dette er tatt høyde for, så handler det om energibalanse. Om du spiser lavkarbo, McDonalds, sjokolade, salat, tyggegummi eller gress spiller ingen rolle. Så lenge energien som tas opp fra maten din er mindre enn energien kroppen forbruker i løpet av en dag, så går du ned i vekt.

Er det så enkelt som å fortelle en person som har vært overvektig hele livet at de bare må spise mindre og trene mer? Absolutt ikke - det blir for dumt.

Kan lavkarbo/keto være et godt valg for noen? Ja! Er det en universell løsning? Nei! Er det insulinet som gjør deg feit og karbohydrater som er Djevelen? Bare hvis jeg er Gud.

Så finn et kosthold du trives med og kan følge over tid. I alle fall lenge nok til å nå målet ditt. Så må du få nye vaner og en livsstil som du klarer å følge for alltid. Det er lettere sagt enn gjort, men det er nok så nærme "hemmeligheten" bak varig vekttap vi kommer.

Endret av Sandum.PT
Skirveliefer
  • Liker 4
Skrevet

Jeg prøvde ketose både som undervektig og normalvektig. Da gikk jeg opp i vekt begge gangene. Jeg synes at du skal prøve deg frem, for jeg tror at det er individuelt. Kropper reagerer forskjellig. Lykke til! 😁

AnonymBruker
Skrevet
På 18.7.2019 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde ketose nå i år. Er 168 og 66kg, så jeg skal bare ned 6-7 kg. Det funket ikke, vekta stod bom stille. Nå forsøker jeg med lavkalori istedet.

Anonymkode: 26679...688

Hvordan var det med kaloriene da? Det er umulig å ikke gå ned i vekt dersom du spiste mindre enn du forbrenner over tid. Husk at man må passe kaloriene selv om man er i ketose. Ketose gjør bare at du brenner fettet som er lagret mye fortere enn om du spiser karbohydrater. Men om du spiser så mye at du dekker dagsforbruket så står vekta stille.

Anonymkode: 31b6c...c82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill! 

Jeg ville brukt ketolysekuren som det det er, en kur, for å nå målet mitt. Deretter kan jeg spise normal kost innenfor kaloriene jeg trenger for å holde vekta og ikke gå opp. Problemet mitt med lavkalori er at jeg blir sulten konstant. På ketolysekuren holdt jeg meg mett på en helt annen måte, og trengte ikke å telle kaloriene. Inntaket regulerte seg på en annen måte enn det jeg klarer med lavkalori. I tillegg gikk vektnedgangen kjappere med ketolysekuren, men som nevnt kan det ha å gjøre med at jeg var veldig overvektig da. 

Det er sosialt sett vanskeligere med ketolysekuren enn lavkalori, og derfor er jeg usikker på hva jeg skal gå for.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sosialt sett vanskeligere med ketolysekuren enn lavkalori, og derfor er jeg usikker på hva jeg skal gå for.

Har du vurdert noe slikt som 5:2 eller lignende? Mye lettere sosial, kanskje også mentalt, og gir fortsatt gode resultater :)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 23.7.2019 den 15.30, Sandum.PT skrev:

Har du vurdert noe slikt som 5:2 eller lignende? Mye lettere sosial, kanskje også mentalt, og gir fortsatt gode resultater :)

Nå har jeg startet på 5:1, og synes det virker lovende. Som du skriver er det lettere både mentalt og sosialt. 😊

så en interessant dokumentar på NRK som heter «Den bästa dietten,» der 4 par tester ut hhv 5:2-dietten, LCHF, tallerkenmodellen og vegansk kosthold. Anbefales!

• Liker 2
Gjest frankie1985
Skrevet

Har gått ned en del selv av å spise magert kjøtt og grønnsaker bare

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, frankie1985 skrev:

Har gått ned en del selv av å spise magert kjøtt og grønnsaker bare

Spiser du ikke noe fett? Kroppen vår trenger en viss mengde fett pr dag.

Anonymkode: 58f69...9c7

Gjest frankie1985
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spiser du ikke noe fett? Kroppen vår trenger en viss mengde fett pr dag.

Nei, hvis jeg spiser fett så går jeg ikke noe ned så, men det hender jeg tar en kebab innimellom da eller noe for når sulten for noe fett er der

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, frankie1985 skrev:

Nei, hvis jeg spiser fett så går jeg ikke noe ned så, men det hender jeg tar en kebab innimellom da eller noe for når sulten for noe fett er der

Så du har ingenting fett i ditt daglige kosthold? 🤔

Anonymkode: 57666...de9

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, frankie1985 skrev:

Jeg ville tatt opp dette om at du ikke spiser fett daglig med fastlegen og fått tatt blodprøver og få legens råd, og jevnlig oppfølging med nye prøver dersom det er nødvendig. Det er helseskadelig med for lite fett i kosten. Kroppen vår trenger både mettet og  umettet fett.

Gjest frankie1985
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt opp dette om at du ikke spiser fett daglig med fastlegen og fått tatt blodprøver og få legens råd, og jevnlig oppfølging med nye prøver dersom det er nødvendig. Det er helseskadelig med for lite fett i kosten. Kroppen vår trenger både mettet og  umettet fett.

Nja mulig, men jeg bare føler det på kroppen, jeg sitter stort sett ved dataen hver dag og om jeg skulle ha spist fett i kosten så ville det tatt 10 ganger så lang tid å gå ned

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...