Gå til innhold

Femåring som tisser seg ut på natt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår, som nettopp har fylt fem, tisser seg ut på natta. Han slutta med bleier på dagtid da han var litt over tre år, og å slutte med bleie på natt har vært en gradvis prosess fra han var ca. fire år. Nå mener han selv at han har sluttet helt med bleie og ønsker ikke å bruke det, men han har uhell og/eller blir bært på do hver natt. Noen ganger opptil tre ganger pr. natt. Vi kan vel telle på én hånd de gangene han har sovet igjennom uten å tisse seg ut eller at vi har bært ham på do.

Vi sørger alltid for at han går på do før han legger seg rundt 19.30, og vi tar ham med på do før vi legger oss kl.23. Noen ganger er det nok, andre ganger kommer vi for sent eller at han tisser en gang til i løpet av natta. 

Er det normalt at han tisser så ofte på natta, og at han ikke våkner av at han må på do? Bør vi snakke med lege eller helsestasjon? 

Anonymkode: afe10...189

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn hadde uhell nesten hver natt helt til han begynte på skolen. Men så ga det seg i løpet av 1.klasse. Kan nok vente litt til med legebesøket ihvertfall ut fra min erfaring så blir gutter senere tørre enn jenter. Datteren min sluttet med bleie på både dag og natt 2.5 år gammel og hadde aldri uhell på natta. 

Anonymkode: f2343...47a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min bror måtte få hjelp av lege for å slutte å tisse på natta. Han merket det ikke selv og brukte bleie på natt til han var nesten 7. 

Anonymkode: 6594f...640

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg googla litt mer, og ser at omtrent 15% av alle femåringer tisser seg ut på natt, og at det kan skyldes liten blære og/eller umodenheter i hjernen. Vi får gi det tid - det er bare så utrolig slitsomt å bære ham på do og/eller skifte på senga så ofte, gjerne midt på natta. Han blir veldig lei seg dersom vi foreslår at han skal ha på bleie, så det har vi egentlig gått bort i fra. Ofte våkner han stolt og glad for at han ikke har tisset seg ut eller vært på do, men så er det bare at han har sovet seg igjennom og ikke husker det - da blir jeg så rådvill: skal jeg være ærlig og si at han har tisset seg ut eller la han leve i troen på at han klarte det?

Skrevet

Hei! 🤗

Har selv en sønn på 6 år (begynner på skole til høsten) som har slitt med å holde seg tørr om natta. Han hadde uhell nesten hver natt i 4-5-årsalderen, og ca 2-4 uhell per uke etter han fylte seks. 

Vi har snakket med lege og helsesøster i flere omganger, men fikk beskjed om å avvente tiltak til han fylte 6, da dette ofte blir bedre av seg selv i løpet av 5-årsalderen når han ellers var frisk. Det ble ikke bedre, og før sommeren var vi til lege og tok en prat. Vi fikk skrevet ut resept på Minirin som skal hjelpe kroppen å redusere urinproduksjonen på natten, og hjelpe kroppen til å utvikle disse mekanismene, da noen barn rett og slett er senere utviklet på dette området. 

Alternativet var nattbleie, men dette var uaktuelt, da sønnen min nekter. Han har ikke brukt bleie på natten de siste to årene, så det er forståelig. Han begynte dessuten å synes det var flaut og ble veldig lei seg når han hadde uhellene, selv om vi til en viss grad greide å kontrollere det ved å ta han opp på do. 

Han har nå tatt medisinen i tre uker, og har kun hatt et lite uhell der han ikke har rakk seg på do på morgenen. Merker også at han ikke er like tissetrengt på morgenen. 

Det høres veldig mye ut med 2-3 uhell på en natt, men sikkert ikke unormalt heller med mindre det er noen underliggende årsaker (Urinveisinfeksjon?). Ser også for meg at det kan være litt trasig å måtte stå opp 2-3 ganger på natta for å skifte sengetøy.. 🙂

vi fikk uansett god hjelp på både helsestasjonen og hos fastlegen, så helt sikkert verdt å ta en prat med dem. 

Lykke til 👍

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn brukte bleie om natten til fylte 13 år. Prøvde alt i årevis og alle var slitne av hele greia. 

Anonymkode: 43632...817

• Liker 1
Skrevet

Min på 5,5 er lik. Har fått beskjed på helsestasjonen om at de ikke gjør noe før nært skolestart.

Han har aldri sluttet med bleie, så han tar den heldigvis på uten problem. Vi slipper derfor all vasking og annet som følger med uhell.

Mens dere venter, kan det kanskje lages en avtale om at han tar på bleie (trusebleie kanskje?) på rommet før han legger seg?

Så blir søvnen bedre for alle? Vi snakker også mye om at alle strever med noe, og at store gutter også kan ha bleie på natta. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg googla litt mer, og ser at omtrent 15% av alle femåringer tisser seg ut på natt, og at det kan skyldes liten blære og/eller umodenheter i hjernen. Vi får gi det tid - det er bare så utrolig slitsomt å bære ham på do og/eller skifte på senga så ofte, gjerne midt på natta. Han blir veldig lei seg dersom vi foreslår at han skal ha på bleie, så det har vi egentlig gått bort i fra. Ofte våkner han stolt og glad for at han ikke har tisset seg ut eller vært på do, men så er det bare at han har sovet seg igjennom og ikke husker det - da blir jeg så rådvill: skal jeg være ærlig og si at han har tisset seg ut eller la han leve i troen på at han klarte det?

Jeg ville latt han få opplevelsen av å ha klart det!

Vår sønn har hatt det slik. Han fikk Minirin for noen mnd siden. Det begynner å bli bedre nå. Han våkner ofte med bare en liten skvett i trusa/senga. Så nå kjenner han at han må tisse (bare bittelitt for seint)

Han blir snart seks. Og sluttet med bleie på natt når han ble 4. Har ikke ønsket bleie etter det, så vi har vaska sengetøy og dyner hver dag...

Han er SÅ glad de morgenene han er helt tørr!

Anonymkode: 377f7...0f9

AnonymBruker
Skrevet

Har han mareritt om nettene? Sliter han med innsovning? Har han angst på dagtid?

Anonymkode: 7dca9...2e0

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har han mareritt om nettene? Sliter han med innsovning? Har han angst på dagtid?

Av og til. Nei. Nei. 

Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Når barnet er 5, og det begynner å bli plagsomt for barn og foreldre, er det fint å ta tak i problemet. Det finnes mye hjelp, bl.a. ren atferdsterapi, trusealarm og medikamentell behandling over en periode. Ta kontakt med fastlege. 

Anonymkode: 283ff...87c

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av og til. Nei. Nei. 

Ts.

Kan barnet ha opplevd overgrep?

AnonymBruker
Skrevet

Normalt. Samboer sønn blir 9. Sover enda med bleie fordi han våkner ikke om han må på do. Legen sa at siden det er tabu så får ikke folk greie på hvor mange som akkurat har det slik, for man snakker ikke om dette åpent. 

Anonymkode: c52d6...0da

• Liker 1
Skrevet

For en 5-åring regnes jo dette som normalt. Jeg ville hatt på nattbleie en stund til, så dere slipper å måtte opp for å skifte nattestid. Så ta med barnet til lege når han fyller 6 år, og tatt opp problemet, om det fortsatt er der. Alt før skolestart regnes egentlig som normalt, men rundt 6 år begynner de å ta urinprøver, de kan sjekke urinveiene med ultralyd og generelt gi noen råd. For min ene sønn ble kiropraktor løsningen, faktisk. 

Når det gjelder alarm, ble vi anbefalt å vente med det, siden det krever motivasjon og modenhet hos barnet, så de anbefalte ikke det før kanskje rundt 7-8 år, fikk vi høre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...