AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #1 Skrevet 17. juli 2019 Jeg ønsker meg gjerne mer kunnskap om hvordan man tolker en blodtrykksmåling.Jeg har jo googlet meg frem til at 120/80 er normalt/gjennomsnittlig blodtrykk for en frisk voksen, men at dette kan variere fra person til person og at andre faktorer også spiller inn. Jeg vet jo også at det første tallet er overtrykk og det andre tallet er undertrykk. Men utover det føler jeg at jeg kan alt for lite om blodtrykk. Om noen skulle lure så er jeg assistent på sykehjem og har nettopp fått opplæring i hvordan man skal måle blodtrykk og tenkte at det hadde vert greit med litt mer kunnskap om ulike verdier og årsaker og hvordan man tolker målingene. Personen som viste meg hadde ikke noe kunnskap om dette da hun og jeg egentlig bare skal vite hvordan man måler og ikke noe mer utover det. Noen som er sykepleier eller lege og som kanskje kan dele litt kunnskap om tema? Anonymkode: 24f97...ef8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #2 Skrevet 17. juli 2019 Det er sammensatt. Vi vurderer blodtrykk opp mot andre vitale målinger for å tolke. Det er fagfolk som skal måle og tolke da det kreves utdanning eller lang erfaring for å få noe ut av en BT-måling. Evt mål og gi opplysningen videre. Du kan jo høre om en sykepleier eller en hjelpepleier har mulighet til å finne eller låne deg noe teori. Anonymkode: 89c07...d91
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #3 Skrevet 17. juli 2019 https://www.apotek1.no/hjerte-og-blodaarer/hoyt-blodtrykk men enkel og grei forklaring på blodtrykk Anonymkode: b204a...03f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå