Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, MortenMinstelønn said:

Javel. Synes det hørtes feil ut i denne sammenhengen. Det er en voksen ungdom i en kritisk fase hva utdannelse gjelder. 

Kritisk fase? Tja, er det riktig? 

Jeg gjorde utdanningen så A4 som overhode mulig, fulgte alle normerte tider etc. Tenker det er temmelig oppskrytt. 

Tviler på en uke i NYC med mor og far ødelegger livsprospektene til en ungdom. 

Tror det er mer ødeleggende med foreldre som mener stakkars lille barnet trenger det, for stakkars lille hadde det då tøft i fjor 😳

Vi drev å telte timer så vi måtte holde oss innenfor med fravær. Det var ikke mange timene før vitnemålet røk i de små fagene. En uke i NYC er helt innenfor de kravene. 

At noen ønsker en uke der, og akkurst hva det er å lære der forstår jeg ikke. At noen i det hele tatt ønsker å dra dit, forstår jeg meg heller ikke helt på. Finnes jo så mange bedre alternativ på eget kontinent 😀

Anonymkode: c5343...779

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begravelse er gyldig fravær. Så du kan si du har en slektning på andre sida av jorda som er dau. Også drar dere da 2 uker til NY og begrunner den lange reisen med at i deres religion så må man ha en sånn før-begravelse, og så en ordentlig begravelse 2 uker etterpå. Dette gjorde vi da vi skulle reise utenom skoleferien ifjor! 

Anonymkode: 4a538...85c

Man bør i alle fall ikke lære barna å lyve og jukse. Man får da fortsatt standpunktkarakter med en uke eller to fravær i løpet av er skoleår.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde utdanningen så A4 som overhode mulig, fulgte alle normerte tider etc. Tenker det er temmelig oppskrytt.

Jeg synes det er en kritisk fase. Fordi om man velger å droppe høyere utdannelse i Norge i 2019, blir det fort temmelig tøft.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes jo så mange bedre alternativ på eget kontinent 😀

ROMA

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på en uke i NYC med mor og far ødelegger livsprospektene til en ungdom. 

Tror det er mer ødeleggende med foreldre som mener stakkars lille barnet trenger det, for stakkars lille hadde det då tøft i fjor 😳

Vi drev å telte timer så vi måtte holde oss innenfor med fravær. Det var ikke mange timene før vitnemålet røk i de små fagene. En uke i NYC er helt innenfor de kravene. 

At noen ønsker en uke der, og akkurst hva det er å lære der forstår jeg ikke. At noen i det hele tatt ønsker å dra dit, forstår jeg meg heller ikke helt på. Finnes jo så mange bedre alternativ på eget kontinent 😀

Anonymkode: c5343...779

Temmelig arrogant å skrive «for stakkars lille hadde det då tøft i fjor» om en person som ble grovt mobbet..

Anonymkode: 615bf...590

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begravelse er gyldig fravær. Så du kan si du har en slektning på andre sida av jorda som er dau. Også drar dere da 2 uker til NY og begrunner den lange reisen med at i deres religion så må man ha en sånn før-begravelse, og så en ordentlig begravelse 2 uker etterpå. Dette gjorde vi da vi skulle reise utenom skoleferien ifjor! 

Trolletrolle. Hvis du er seriøs er det skremmende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Jeg skal ta det opp med fastlegen. Det er egentlig dette det handler om. Vi ser at jenta er så lei at hun egentlig bare vil gi opp, samtidig som hun står på og gir jernet..jeg har så forferdelig vondt av henne. Jeg vil ikke gå spesifikt inn på hva som skjedde i løpet av skoleåret, annet enn at det omhandlet grov mobbing. På tross av dette gikk hun på skolen hver eneste dag, og bet tennene sammen. Jeg er skikkelig stolt over henne! Men samtidig ser vi som sagt at hun er skikkelig sliten. Hun er flink på skolen, og en uke med fravær vil ikke spille inn på karakterene hennes. 

Jeg skal snakke med fastlegen, og læreren hennes. Takk for tips 🙂

Så du har presset et barn til å gå på skolen for å bli grovt mobbet et helt år, appplaus :sarkasme: er det det denne turen skal bøte på? Hun burde jo fått bytte skole når hun blir mobbet, ikke bli presset til å oppleve det hver dag. Stolt av at hun har opplevd mobbin hver dag....nei det skurrer voldsomt. 

Anonymkode: fff54...c52

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du har presset et barn til å gå på skolen for å bli grovt mobbet et helt år, appplaus :sarkasme: er det det denne turen skal bøte på? Hun burde jo fått bytte skole når hun blir mobbet, ikke bli presset til å oppleve det hver dag. Stolt av at hun har opplevd mobbin hver dag....nei det skurrer voldsomt. 

Hun hadde ikke lyst å bytte skole..hvem har presset..? Hun har presset seg selv, og jeg er stolt over at hun ikke bare ga opp. Hvorfor mener du forresten at den som blir mobbet skal bytte skole? Er det ikke mobberen som har gjort noe galt? 

Du høres ut som en bygdekjerring som slarver med naboen sin, og legger til ingredienser til historien for å gjøre deg selv interessant 😂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere må telle timer i de ulike fagene og finne ut om hun kommer under 10% i alle fag, med litt slingringsmonn helst. Hvis ja: Dra på ferie, blir udokumentert fravær. Hvis nei: La være. 

Og uansett hva dere kaller det og hva som er forhistorien og hvor mye hun skal «lære» «oppleve»: Dette er en ferie. Det vil aldri bli regnet som godkjent fravær. Dere burde strengt tatt ventet til mannen din har fri med å dra hvis det er så viktig at hele familien drar sammen (kan ikke bare dere to reise i en ferie? Jentetur?), for det dere lærer henne nå, er egentlig at jobben til mannen din er viktig, men skolen er ikke så viktig.

Anonymkode: fa470...aa9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun hadde ikke lyst å bytte skole..hvem har presset..? Hun har presset seg selv, og jeg er stolt over at hun ikke bare ga opp. Hvorfor mener du forresten at den som blir mobbet skal bytte skole? Er det ikke mobberen som har gjort noe galt? 

Du høres ut som en bygdekjerring som slarver med naboen sin, og legger til ingredienser til historien for å gjøre deg selv interessant 😂

Videregående opplæring er valgfritt, det er mye vanskeligere å gjøre tvangsvedtak på flytting enn i barne og ungdomsskolen som er obligatorisk. Vil man ha en bra hverdag uten mobbing er det derfor enklest og kjappest løsning på problemet å flytte den som blir mobbet. Tenk å få begynne på en ny skole, få klassekamerater og et bedre læringsmiljø, det vil sannsynligvis gjøre mye mer for skolemotivasjonen de neste to årene enn en ferie til NY. Du må komme med hvilke unnskyldinger du vil, men mobbing som har drept motivasjonen i starten av 2.år kommer ikke til å bli bedre av ferie og at du syns hun er flink som blir mobbet hver dag (grøss). Hun ødelegger sin psykiske helse med å oppleve dette på daglig basis og vite at det skal fortsette i to år til, og du står på sidelinjen og heier. Du burde være voksenpersonen som satt ned foten og fikk henne bort fra det skadelige miljøet og ivaretok psyken når hun ikke er voksen nok til å vite det beste selv. 

• Liker 2
Skrevet

TS, hvis barn er ditt har så lite fravær som du skriver, er det bare å reise. Man må ha 10% udokumentert fravær for å ikke få karakter. En hel ukes fravær er ikke i nærheten av 10%.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Videregående opplæring er valgfritt, det er mye vanskeligere å gjøre tvangsvedtak på flytting enn i barne og ungdomsskolen som er obligatorisk. Vil man ha en bra hverdag uten mobbing er det derfor enklest og kjappest løsning på problemet å flytte den som blir mobbet. Tenk å få begynne på en ny skole, få klassekamerater og et bedre læringsmiljø, det vil sannsynligvis gjøre mye mer for skolemotivasjonen de neste to årene enn en ferie til NY. Du må komme med hvilke unnskyldinger du vil, men mobbing som har drept motivasjonen i starten av 2.år kommer ikke til å bli bedre av ferie og at du syns hun er flink som blir mobbet hver dag (grøss). Hun ødelegger sin psykiske helse med å oppleve dette på daglig basis og vite at det skal fortsette i to år til, og du står på sidelinjen og heier. Du burde være voksenpersonen som satt ned foten og fikk henne bort fra det skadelige miljøet og ivaretok psyken når hun ikke er voksen nok til å vite det beste selv. 

Er du stokk dum..? Har du litt vanskelig for det? 

Hun VILLE IKKE bytte skole. Jeg har vært på utallige møter med utallige folk gjennom hele året. Jenta nektet å være den som skulle flytte. Så da gjør man det beste ut av det man har. Du har ikke barn har du vel? Man kan tvangsflytte en 10-åring, en 17-åring er det verre med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du stokk dum..? Har du litt vanskelig for det? 

Hun VILLE IKKE bytte skole. Jeg har vært på utallige møter med utallige folk gjennom hele året. Jenta nektet å være den som skulle flytte. Så da gjør man det beste ut av det man har. Du har ikke barn har du vel? Man kan tvangsflytte en 10-åring, en 17-åring er det verre med.

Hersketeknikk og greier, kjempesmart du. Jeg har barn, og hadde aldri tillatt at de skulle gjennomleve en mobbehverdag, fordi jeg møter voksne folk som er ødelagt av det som pasienter på jobb. Ei heller er jeg så forbanna blåst at jeg tror en ferietur kan veie opp for årevis med mobbing. Men du får dure på, og  samtidig skaffe deg god oversikt over psykiatriske hjelpetilbud i kommunen, for hun kommer til å trenge det før eller siden. Hun er 17 og umyndig, du er (angivelig) voksen og bestemmer, hun vet ikke nødvendigvis sitt eget beste. 

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hersketeknikk og greier, kjempesmart du. Jeg har barn, og hadde aldri tillatt at de skulle gjennomleve en mobbehverdag, fordi jeg møter voksne folk som er ødelagt av det som pasienter på jobb. Ei heller er jeg så forbanna blåst at jeg tror en ferietur kan veie opp for årevis med mobbing. Men du får dure på, og  samtidig skaffe deg god oversikt over psykiatriske hjelpetilbud i kommunen, for hun kommer til å trenge det før eller siden. Hun er 17 og umyndig, du er (angivelig) voksen og bestemmer, hun vet ikke nødvendigvis sitt eget beste. 

Anonymkode: 

Poenget her er jo at datteren ikke ville flytte, hva skal man gjøre da tenker du? Flytte en allerede umotivert 16-åring med makt? Alle familier er ulike og du vet jo virkelig ingenting om nyansene i denne situasjonen, så det du sier og gjør nå er direkte slemt. Her kommer det en mor som vil støtte datteren sin og du holder på med hersketeknikk deluxe ;) og bare kjefter. Kjempebra taktikk 👌 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dessuten, en voksen har ingenting å si på hvilken videregående skole barnet går på, det er HELT opp til ungen. Så om jentungen til ta nektet, så hadde faktisk ikke ts fått lov til å flytte henne med tvang

Anonymkode: 51ca4...29b

Skrevet
3 timer siden, Grønt blad skrev:

TS, hvis barn er ditt har så lite fravær som du skriver, er det bare å reise. Man må ha 10% udokumentert fravær for å ikke få karakter. En hel ukes fravær er ikke i nærheten av 10%.

De ti prosentene gjelder pr. fag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Grønt blad skrev:

Dette er ikke "dokumentert fravær".

Men fraværsgrensa er på 10%, og man kan fint være borte i en uke uten å miste halvårskarakterene. Jeg tror en uke tilsvarer ca 5% fravær på et halvår, ca. 2,5% på årsbasis (som faktisk er det som betyr noe når man skal ha standpunktkarakteter i er fag). Bare pass på at det ikke blir noe særlig mer fravær (f.eks. kjøretimer) den terminen, spesielt i små fag som kroppsøving.

Det kommer helt ann på hvor mange timer du har i de forskjellige fagene. Min datter ble ferdig med 2.klasse nå, hun var sykmeldt fra skolen i høst pga operasjon, kun en uke og det kom melding fra en faglærer at de kunne ha problem med å sette karakter uansett om hun hadde kun denne ene uken. Vil nok aldri få ok til USA tur på VGS og bra er det. på tide å lære barna at fri fra skolen har de når det er i skolekalenderen og ikke noe som mor og far finner det for godt

Anonymkode: d1ced...4ff

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt ann på hvor mange timer du har i de forskjellige fagene. Min datter ble ferdig med 2.klasse nå, hun var sykmeldt fra skolen i høst pga operasjon, kun en uke og det kom melding fra en faglærer at de kunne ha problem med å sette karakter uansett om hun hadde kun denne ene uken. Vil nok aldri få ok til USA tur på VGS og bra er det. på tide å lære barna at fri fra skolen har de når det er i skolekalenderen og ikke noe som mor og far finner det for godt

Anonymkode: d1ced...4ff

Om eleven ellers har gjort alt han/hun skal, ikke har annet fravær og muligens tar en ekstra prøve, så vil nok eleven få standpunktkarakter. Man må nok regne med å få melding fra faglæreren/varsel om at man står i fare for å ikke få karakter i faget. Dog er jo dette informasjon om situasjonen, og det står ikke at man ikke får karakter i faget.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Kalevala skrev:

De ti prosentene gjelder pr. fag.

Men man pleier ikke å samle så mye som 10% i et dag på én uke. Normalt er timetallet fordelt over alle skolens uker, og i løpet av én uke har man da i overkant av 2,5% av fagets årstimetall (i overkant av 5% av fagets timetall på et halvår).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...