AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #1 Skrevet 17. juli 2019 Hei, Jeg lurer på en ting: vi har et barn som går på VGs, og i desember har vi lyst å reise til NY. Dette blir ikke i skoleferien, fordi far reiser på jobb midt i skoleferien. Barnet er skikkelig skolelei, og vi prøver å motivere og bakke opp så godt vi kan, slik at barnet fullfører (barnet hadde et skikkelig bedritent første år på VGs). Vi tenker at turen vil være en motivasjonsfaktor som vil gi ny input, og utvide barnets horisont. Vi vil legge opp reisen til å bli en opplevelse med masse læring (ingen shoppingferie!) hvor barnet får lære om kultur, historie, språk, og få en haug med opplevelser i sekken. Jeg har lest litt om hva som blir regnet som gyldig fravær, og ferie er selvsagt ikke en av dem, men jeg leser også at dette kommer an på faglærer, at faglærer kan skrive gyldig fravær. Hvordan virker egentlig dette? Er det slik at faglærer bestemmer hva som blir gyldig fravær, eller er reglene spikret? Vil påpeke at barnet hadde 0 fravær forhenværende skoleår og på ungdomsskolen (selv om det har null betydning) Anonymkode: 615bf...590
MortenMinstelønn Skrevet 17. juli 2019 #2 Skrevet 17. juli 2019 Hvorfor kaller du denne tenåringen for barn gjennom hele innlegget? Man er ikke barn på VGS. 16
cerruti Skrevet 17. juli 2019 #3 Skrevet 17. juli 2019 Dette er ikke opp til faglærer å avgjøre, og regelen er egentlig klokkeklar - dette er fravær som teller på 10% regelen. 13
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #4 Skrevet 17. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg lurer på en ting: vi har et barn som går på VGs, og i desember har vi lyst å reise til NY. Dette blir ikke i skoleferien, fordi far reiser på jobb midt i skoleferien. Barnet er skikkelig skolelei, og vi prøver å motivere og bakke opp så godt vi kan, slik at barnet fullfører (barnet hadde et skikkelig bedritent første år på VGs). Vi tenker at turen vil være en motivasjonsfaktor som vil gi ny input, og utvide barnets horisont. Vi vil legge opp reisen til å bli en opplevelse med masse læring (ingen shoppingferie!) hvor barnet får lære om kultur, historie, språk, og få en haug med opplevelser i sekken. Jeg har lest litt om hva som blir regnet som gyldig fravær, og ferie er selvsagt ikke en av dem, men jeg leser også at dette kommer an på faglærer, at faglærer kan skrive gyldig fravær. Hvordan virker egentlig dette? Er det slik at faglærer bestemmer hva som blir gyldig fravær, eller er reglene spikret? Vil påpeke at barnet hadde 0 fravær forhenværende skoleår og på ungdomsskolen (selv om det har null betydning) Anonymkode: 615bf...590 Barnet er ferdig med første året på vgs og du omtaler henne som barnet? Fravær som ikke er sykdom skal ikke godkjennes. Her får du planlegge for høstferi, juleferie eller vinterferien neste år. Fravær av denne typen skaper uro i læremiljøet. Skulle alle elever med manglende motivasjon forlate skolen for ferie når det passer dem og foreldrene så kan vi legge ned hele skolen. Det blir uro av denne typen fravær. Enten går man på skolen, eller så får man slutte og gjøre noe annet ett år elelr to. Anonymkode: 62c97...549 8
Kanutte Skrevet 17. juli 2019 #5 Skrevet 17. juli 2019 Dette vil aldri bli godkjent fravær. Så dere må nok velge å reise i en skoleferie. 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #6 Skrevet 17. juli 2019 12 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Hvorfor kaller du denne tenåringen for barn gjennom hele innlegget? Man er ikke barn på VGS. Ehh..Fordi ts skriver om barnet sitt...Jeg har barn som er voksne og jeg kaller dem for barn, fordi de er barna mine. Anonymkode: 7a98c...5c8 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #7 Skrevet 17. juli 2019 En sånn tur vil aldri bli satt som gyldig fravær. Anonymkode: 188b7...8f1 4
MortenMinstelønn Skrevet 17. juli 2019 #8 Skrevet 17. juli 2019 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ehh..Fordi ts skriver om barnet sitt...Jeg har barn som er voksne og jeg kaller dem for barn, fordi de er barna mine. Javel. Synes det hørtes feil ut i denne sammenhengen. Det er en voksen ungdom i en kritisk fase hva utdannelse gjelder. Endret 17. juli 2019 av MortenMinstelønn 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #9 Skrevet 17. juli 2019 Få fastlegen til å skrive en god legeerklæring på at barnet ditt trenger ferie/pause fra hverdagen pga. dårlig psyke. Pass på at barnet ditt ikke har noe fravær før desember slik at det blir lettere å få det godkjent. Send ikke søknaden alt for tidlig da det vil se ut som en vanlig ferie. Jeg skriver dette da min mor gjorde det samme når jeg gikk på VGs for et par år siden. Jeg trengte virkelig en pause fra skolen og hverdagen den gang. De viste forståelse, vet dessverre ikke hvordan det er nå. Bare at fraværsgrensa har blitt veldig streng de siste årene. Håper det ordner seg for dere! Anonymkode: 60c1b...b84 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #10 Skrevet 17. juli 2019 21 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Hvorfor kaller du denne tenåringen for barn gjennom hele innlegget? Man er ikke barn på VGS. Man er barn frem til man er 18.. Anonymkode: 7c48e...5b5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #11 Skrevet 17. juli 2019 Jeg regnet nok med at ingen ville anse dette som gyldig fravær, og det er jo også det jeg skriver i hovedinnlegget. Samtidig står det her: https://www.ung.no/oss/skolen/172167.html at faglærer kan gjøre en avtale. Jeg lurer egentlig på om noen her inne selv har erfaring med dette og kan svare? At jeg kaller barnet for barn..vel, det er jo barnet mitt 😅 Skoleferier utgår dette året, fordi far jobber i alle ferier (2/4 turnus), vi hadde opprinnelig planer om å reise i høstferien, men det krasjet med jobben hans. Anonymkode: 615bf...590
MortenMinstelønn Skrevet 17. juli 2019 #12 Skrevet 17. juli 2019 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få fastlegen til å skrive en god legeerklæring på at barnet ditt trenger ferie/pause fra hverdagen pga. dårlig psyke. Nei! Slutt opp, da. Skal du lære ungdommen at det lønner seg å lyve og jukse? Endret 17. juli 2019 av MortenMinstelønn 10
Grønt blad Skrevet 17. juli 2019 #13 Skrevet 17. juli 2019 Dette er ikke "dokumentert fravær". Men fraværsgrensa er på 10%, og man kan fint være borte i en uke uten å miste halvårskarakterene. Jeg tror en uke tilsvarer ca 5% fravær på et halvår, ca. 2,5% på årsbasis (som faktisk er det som betyr noe når man skal ha standpunktkarakteter i er fag). Bare pass på at det ikke blir noe særlig mer fravær (f.eks. kjøretimer) den terminen, spesielt i små fag som kroppsøving. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #14 Skrevet 17. juli 2019 Som faglærer har jeg ikke lov til å overprøve fraværsgrensen. Jeg har heller ikke mulighet til å vurdere hva slags fravær som gyldig eller ikke, så det du leser på ung.no stemmer ikke. Det jeg KAN gjøre er å lage avtaler med elever ang. vurdering i mitt fag dersom de er syke eller fraværende for vurdering. Men jeg kan ikke gi eleven bestått dersom fraværsgrensa er nådd. Det er heller ikke jeg som tar imot søknader for gyldig fravær. Anonymkode: 986f4...f3e 7
MortenMinstelønn Skrevet 17. juli 2019 #15 Skrevet 17. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man er barn frem til man er 18.. Neivel. Javel. Alt ettersom. Barnet ville nok ha foretrukket å bli kalt en ungdom. Men hva vet jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #16 Skrevet 17. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg regnet nok med at ingen ville anse dette som gyldig fravær, og det er jo også det jeg skriver i hovedinnlegget. Samtidig står det her: https://www.ung.no/oss/skolen/172167.html at faglærer kan gjøre en avtale. Jeg lurer egentlig på om noen her inne selv har erfaring med dette og kan svare? At jeg kaller barnet for barn..vel, det er jo barnet mitt 😅 Skoleferier utgår dette året, fordi far jobber i alle ferier (2/4 turnus), vi hadde opprinnelig planer om å reise i høstferien, men det krasjet med jobben hans. Anonymkode: 615bf...590 Har erfaring med det som lærer, og det blir ikke godkjent fravær. Anonymkode: 33ad1...470 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #17 Skrevet 17. juli 2019 Begravelse er gyldig fravær. Så du kan si du har en slektning på andre sida av jorda som er dau. Også drar dere da 2 uker til NY og begrunner den lange reisen med at i deres religion så må man ha en sånn før-begravelse, og så en ordentlig begravelse 2 uker etterpå. Dette gjorde vi da vi skulle reise utenom skoleferien ifjor! Anonymkode: 4a538...85c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #18 Skrevet 17. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få fastlegen til å skrive en god legeerklæring på at barnet ditt trenger ferie/pause fra hverdagen pga. dårlig psyke. Pass på at barnet ditt ikke har noe fravær før desember slik at det blir lettere å få det godkjent. Send ikke søknaden alt for tidlig da det vil se ut som en vanlig ferie. Jeg skriver dette da min mor gjorde det samme når jeg gikk på VGs for et par år siden. Jeg trengte virkelig en pause fra skolen og hverdagen den gang. De viste forståelse, vet dessverre ikke hvordan det er nå. Bare at fraværsgrensa har blitt veldig streng de siste årene. Håper det ordner seg for dere! Anonymkode: 60c1b...b84 Tusen takk! Jeg skal ta det opp med fastlegen. Det er egentlig dette det handler om. Vi ser at jenta er så lei at hun egentlig bare vil gi opp, samtidig som hun står på og gir jernet..jeg har så forferdelig vondt av henne. Jeg vil ikke gå spesifikt inn på hva som skjedde i løpet av skoleåret, annet enn at det omhandlet grov mobbing. På tross av dette gikk hun på skolen hver eneste dag, og bet tennene sammen. Jeg er skikkelig stolt over henne! Men samtidig ser vi som sagt at hun er skikkelig sliten. Hun er flink på skolen, og en uke med fravær vil ikke spille inn på karakterene hennes. Jeg skal snakke med fastlegen, og læreren hennes. Takk for tips 🙂 Anonymkode: 615bf...590 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #19 Skrevet 17. juli 2019 Er lærer på vgs og det ville aldri blitt satt som «gyldig fravær» der jeg jobber hvertfall. Anonymkode: 9d0d3...229 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #20 Skrevet 17. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begravelse er gyldig fravær. Så du kan si du har en slektning på andre sida av jorda som er dau. Også drar dere da 2 uker til NY og begrunner den lange reisen med at i deres religion så må man ha en sånn før-begravelse, og så en ordentlig begravelse 2 uker etterpå. Dette gjorde vi da vi skulle reise utenom skoleferien ifjor! Anonymkode: 4a538...85c Nja, jeg har ikke lyst å lyve Anonymkode: 615bf...590 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå