AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #1 Skrevet 17. juli 2019 Hei! Jeg er en 20 år gammel gutt som i våres søkte studier. Som førstevalg valgte jeg juss da jeg vil bli advokat, men var ganske sikker på at jeg ikke skulle komme inn da jeg lå rett ved studiepoenggrensen. Var på sesjon del 2 i mai og fikk beskjed om at jeg må inn i militæret, har fått tjeneste og alt. Fra januar skal jeg inn. Nå har jeg fått beskjed om at jeg kom inn på førstevalget. Jeg vil ikke lenger i militæret da jeg ikke har troa på at jeg vil komme inn på juss om to år, da jeg ikke lenger kan bruke førstegangskvoten og i tillegg stiger poenggrensene hele tiden. Finnes det muligheter for å komme unna militæret? Har allerede takka ja til studieplassen. Det er advokat jeg vil bli, og jeg kan ikke «kaste bort» den muligheten kun for å gå i førstegangstjeneste. Anonymkode: ebe5b...fe7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #2 Skrevet 17. juli 2019 https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/utsetting-fritak Anonymkode: c5ac6...b26
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #3 Skrevet 17. juli 2019 Sikker på at du ikke bare kan ta første semester, og så få permisjon fra studiet til du er ferdig med førstegangstjenesten? Så fortsetter du bare der du slapp etterpå. Det lønner seg å høre i hvert fall Anonymkode: 1ecc4...383
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #4 Skrevet 17. juli 2019 Jeg kom også inn i januar. Når du har fått studieplass, kan du søke om reservasjon på denne i opptil 2 år. Det skal jeg gjøre, så når jeg kommer tilbake er da plassen min reservert. Anonymkode: 9589b...091 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #5 Skrevet 17. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom også inn i januar. Når du har fått studieplass, kan du søke om reservasjon på denne i opptil 2 år. Det skal jeg gjøre, så når jeg kommer tilbake er da plassen min reservert. Anonymkode: 9589b...091 Dette er absolutt en mulighet, og du kan lese mer om denne muligheten på følgende lenke: https://www.samordnaopptak.no/info/soke/reservasjon-av-studieplass/ Anonymkode: 99c49...8f9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #6 Skrevet 17. juli 2019 Du får beholde studie plassen, alternativt er å starte å satse på å få dimme men det er riski.. Anonymkode: b96af...f66
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #7 Skrevet 17. juli 2019 Tusen takk for svar! Får prøve å søke om å reservere studieplassen, er vel det eneste alternativet jeg har🤷♂️ Anonymkode: ebe5b...fe7 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #8 Skrevet 20. juli 2019 Du får reservert plassen garantert. Bare husk å takke ja til plassen og sende brev til lærestedet med innkallingen din. Anonymkode: e066d...bb4 4
Hedersbrukeren Skrevet 20. juli 2019 #9 Skrevet 20. juli 2019 På 18.7.2019 den 0.48, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Får prøve å søke om å reservere studieplassen, er vel det eneste alternativet jeg har🤷♂️ Anonymkode: ebe5b...fe7 Det er nok grei skuring, ingen skal miste studieplassen pga. verneplikt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå