Gå til innhold

Kan man kutte litt av et tre og plante i hagen?

Gjest Mask

Anbefalte innlegg

Er nok ganske så fersk når det gjelder trær og sånn, men kan man kutte litt av treet, kvisten og plante det i hagen? Og hvor lang tid vil de eventuelt ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spørs vel hvilket tre det er. Noen trær kan man lage stiklinger av, noen spretter opp av rotskudd, andre trær må såes fra frø eller spas opp og flyttes, eventuelt kjøpes på et hagesenter. Et tre som såes fra frø eller fra en stikling, tar noen år før de blir store.

Hvilket tre tenker du på?

Anonymkode: 5217c...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Spørs vel hvilket tre det er. Noen trær kan man lage stiklinger av, noen spretter opp av rotskudd, andre trær må såes fra frø eller spas opp og flyttes, eventuelt kjøpes på et hagesenter. Et tre som såes fra frø eller fra en stikling, tar noen år før de blir store.

Hvilket tre tenker du på?

Grantre, vil det fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da ville jeg funnet et lite tre å spadd opp 🙈 Får nok ikke et grantre til å slå rot av en avkuttet gren. Det tar noen år før treet blir stort, men husk at etterhvert blir det veeeldig stort.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Da ville jeg funnet et lite tre å spadd opp 🙈 Får nok ikke et grantre til å slå rot av en avkuttet gren. Det tar noen år før treet blir stort, men husk at etterhvert blir det veeeldig stort.

Jo, blir veldig stort men jeg syns grantrær er veldig fine å se på, jeg bor i et lite nabolag hvor det ellers er lite trær så derfor jeg ønsket å plante.:)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Slaskete Maskot skrev:

Grantre, vil det fungere?

Grantre funker bra. Jeg kjøpte 5 pinner av noen unger for sikkert 20 år siden. Planta de i hagen og nå er bare det ene igjen. De andre kappet vi ned for noen år siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, EvaLena skrev:

Grantre funker bra. Jeg kjøpte 5 pinner av noen unger for sikkert 20 år siden. Planta de i hagen og nå er bare det ene igjen. De andre kappet vi ned for noen år siden.

Pinner? Vil det si greiner/stiklinger? Hvilken type gran var det?

Anonymkode: 4fb1e...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, EvaLena said:

Takk skal du ha, tenker meg en liten tur i skogen i morgen for å finne kvister og plante, ønsker nemlig å lage en terrasse utenfor hos meg slik at jeg kan få litt privatliv og nyte hagen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pinner? Vil det si greiner/stiklinger? Hvilken type gran var det?

Anonymkode: 4fb1e...274

Så ut som små greiner ca 30-40 cm lange. Jeg bare spadde det litt ned i jorda og de kom seg. Nå ca 20 år etter så er det så høyt at det å kappe det ned ikke blir helt enkelt med tanke på huset mitt og noen naboer sitt hus. Det får bare stå der 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, EvaLena said:

Så ut som små greiner ca 30-40 cm lange. Jeg bare spadde det litt ned i jorda og de kom seg. Nå ca 20 år etter så er det så høyt at det å kappe det ned ikke blir helt enkelt med tanke på huset mitt og noen naboer sitt hus. Det får bare stå der 😊

Men er det ikke fint å se på da? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Slaskete Maskot skrev:

Men er det ikke fint å se på da? :) 

Det er ikke akkurat det peneste treet jeg har sett. Det står sånn til at jeg ikke ser det hele tiden. Hvis du skal ha flere så husk å sette de pinnen langt fra hverandre. Treet mitt er sikkert 3-4 m bredt og 20-30 m høyt. Har aldri gjort noe med det, det bare vokser og vokser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og i hvilken verden tror du det er greit for en skogeier at folk tar seg til rette og spar opp trærne deres?!? 

Hadde jeg sett noen gjort det i min skog hadde jeg anmeldt de... De trærne er faktisk inntekten min.

Anonymkode: 7d7a1...0be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og i hvilken verden tror du det er greit for en skogeier at folk tar seg til rette og spar opp trærne deres?!? 

Hadde jeg sett noen gjort det i min skog hadde jeg anmeldt de... De trærne er faktisk inntekten min.

Anonymkode: 7d7a1...0be

Ah! Jeg har fått tillatelse til å spa opp tre av skogeier. Så det finnes faktisk skogeiere som sier ja.

Anonymkode: a9ea1...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah! Jeg har fått tillatelse til å spa opp tre av skogeier. Så det finnes faktisk skogeiere som sier ja.

Anonymkode: a9ea1...4cf

Det finnes mange skogeiere som ville sagt ja om de ble spurt. Men problemet er at mange fremstiller det som det bare er å gå i skogen og forsyne seg med et tre. Det er det ikke. 

Anonymkode: 0c1f3...7a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fuktig jord i hagen ville jeg heller satt greiner av pil, og flettet gjerde for å få en fin krok å sitte på sommeren.

Så kan du plante ett grantre som tun tre, for ellers må de jo klippes formes til hekk. Og får ikke det fine utseende du gjerne er ute etter. Du kan gå tur i en granskog å se hvor dødt det er der, kun ett tykt lag med barnåler, mose og en og annen ute med hvitveis. Ett grantre blir veldig høyt, og gir mye skygge til hage/hus i nærheten.

Er selv mye større fan av furutrær, men de er heller ikke fin å tvinge til hekk. Finest som enkeltstående tun tre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...