AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #1 Skrevet 17. juli 2019 Noen som kan si noe om hvordan det er å studere sykepleie i Mo i Rana eller i Hammerfest eller hvordan det er å bo der? Hvordan er det å være student? Hvordan er foreleserne og skolen? Er undervisningen bra? Og hva med praksis? Jeg har aldri vert verken i Mo i Rana eller i Hammerfest (grunnen til at jeg har søkt studier der er lavt snitt) og har veldig lite kunnskap om hvordan det egentlig er å studere og bo der. Ønsker derfor gjerne all info jeg kan få så det kanskje blir lettere å ta et valg. Om du bor der, kjenner noen eller bare har vert der så skriv gjerne litt om hva du synes og tenker. Anonymkode: 4245b...97c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #2 Skrevet 17. juli 2019 Ligger en tråd om Hammerfesr her. Anonymkode: 83fc6...8aa
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #3 Skrevet 17. juli 2019 Mo i Rana er et fryktelig sted. Ranværinger er en egen rase, som du bør unngå så langt det lar seg gjøre. Jeg har aldri vært i Hammerfest, men vil anbefale deg å flytte dit heller. Det kan umulig være verre... Anonymkode: bffea...1d4 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #4 Skrevet 17. juli 2019 Jeg har ikke vært student noen av stedene, men kan liste opp litt fordeler og ulemper. Hammerfest er veldig mye lengre nord enn Mo i Rana. Mo i Rana er jo sør for polarsirkelen som vil gi en betydelig forskjell i mørketid som er et problem for mange. Uten å ha sjekket det vil jeg også tro det er kaldere i Hammerfest om vinteren. Når det er sagt ville jeg aldri bodd i Mo i Rana. Heller Hammerfest, men det er langt og dyrt å reise om du skal hjem til sør i ferier osv. Anonymkode: ccc85...041 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #5 Skrevet 17. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mo i Rana er et fryktelig sted. Ranværinger er en egen rase, som du bør unngå så langt det lar seg gjøre. Jeg har aldri vært i Hammerfest, men vil anbefale deg å flytte dit heller. Det kan umulig være verre... Anonymkode: bffea...1d4 Du har aldri vært i Hammerfest. Det er tydelig;) Jeg ville gått for Mo i Rana. Har kun gode minner derfra😊 Anonymkode: 32bc2...c55 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #6 Skrevet 17. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har aldri vært i Hammerfest. Det er tydelig;) Jeg ville gått for Mo i Rana. Har kun gode minner derfra😊 Anonymkode: 32bc2...c55 Nei, men jeg har beklageligvis tilbragt en del tid på Mo 😛 Anonymkode: bffea...1d4 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #7 Skrevet 17. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, men jeg har beklageligvis tilbragt en del tid på Mo 😛 Anonymkode: bffea...1d4 Stakkars TS! Tydeligvis valget mellom pest eller kolera det her😅 Anonymkode: 32bc2...c55 10
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #8 Skrevet 17. juli 2019 Vær forsiktig med å studere sykepleie med praksis på veldig lite sykehus. Vet om noen som studerte og hadde praksis i Hammerfest, og som gikk glipp av mye viktig erfaring i praksisene, noe som ikke er positivt når man skal ut og søke jobber etterpå. Anonymkode: 9a2b3...7c0 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #9 Skrevet 17. juli 2019 Et tips - sjekk reiseruter. Bare det å vite at en hjemreise er mulig kan hjelpe ganske mye på hjemlengselen. Uansett hvor du bor i landet, vil jeg tippe det er både billigere og kortere reisevei til/fra Mo i Rana enn Hammerfest - som tross alt ligger i Finnmark, nesten så langt nord du kan komme. Fra Mo i Rana tar en gjerne tog til Trondheim eller Bodø, og fly derfra. Flyplassen i Bodø ligger ca 5 min i taxi fra sentrum, kan gå dit om så er. Toget tar ca 3,5 timer. Får en direktefly lander en i Oslo etter maks 1,5 time flytur. Anonymkode: 215cc...8dd 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #10 Skrevet 17. juli 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mo i Rana er et fryktelig sted. Ranværinger er en egen rase, som du bør unngå så langt det lar seg gjøre. Jeg har aldri vært i Hammerfest, men vil anbefale deg å flytte dit heller. Det kan umulig være verre... Anonymkode: bffea...1d4 Det du bør vite TS, er at folk fra Mosjøen -hater- ranværinger. . . Mo i Rana er ikke så ille. Byen vokser relativt raskt, og det dukker opp nye tilbud på butikk og kaféfronten titt og ofte. Tror snart alt av butikker er å finne her, men noe færre kaffesjapper/restauranter. Med andre ord gode muligheter for ekstrajobb. Skulle du heller ønske å jobbe innenfor helse er det mange sykehjem som trenger flere hender Det har blitt et ganske stort teater/musikkmiljø, og det er derfor titt og ofte konserter samt en hel haug med festivaler. Utelivet er så som så, men det er da noen utesteder - og en hel del "heimefesta". Det er superfine turmuligheter, og er mye spennende i nærheten som for eksempel svartisen, marmorslottet, grønnligrotta + +. Det er enkelt å dra til lovund, træna osv - som er helt sinnssykt fine steder på sommerstid. Det går an å ta seg en dagstur med tog til for eksempel Mosjøen eller Bodø skulle man ønske litt forandring. Det er selvsagt også negative sider ved å bo her, som lange, mørke vintre (men det blir enda verre hvis du reiser til Hammerfest...) , dårlig kolektivtilbud, og generelt sett rævva nordnorsk vær.. Studiemiljøet ser ut til å vokse, men som på de fleste småsteder rundt om i Norge er nok ikke kvaliteten på opplæringen noe å rope hurra for sammenliknet med større byer. Campus er i det minste nytt og fresht, og biblioteket er veldig bra Anonymkode: 0d495...7e2 2
oysterlover Skrevet 17. juli 2019 #11 Skrevet 17. juli 2019 (endret) Bodd på Mo. Forsåvidt et høl (aritektonisk svært stygg, men fikk høre på en date i forrige uka at det er mye utvikling, men kanskje til det enda verre), men fin natur (Helgelandskysten er vannvittig vakker og bra med fjell og vidde) og mange løse og vakre damer. Ganske bra uteliv for å være en så pass liten by. Menn er mer macho enn det som er vanlig sørpå. Om du vil bli værende er det stort sykehus på Mo. Sikker lett å få jobb. Endret 17. juli 2019 av oysterlover 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #12 Skrevet 17. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vær forsiktig med å studere sykepleie med praksis på veldig lite sykehus. Vet om noen som studerte og hadde praksis i Hammerfest, og som gikk glipp av mye viktig erfaring i praksisene, noe som ikke er positivt når man skal ut og søke jobber etterpå. Anonymkode: 9a2b3...7c0 Tja, praksis på små sykehus gjør også at man har muligheten til å gå langt mer i dybden OG få innsikt i langt mer ulike situasjoner enn ved store sykehus. Det er fordeler og ulemper ved alt, også dette. Anonymkode: 3def5...811 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #13 Skrevet 17. juli 2019 Jeg liker Hammerfest mye bedre enn Mo. Folk er triveligere, naturen er vakrere. Mo er stygt og tragisk. Men som en over her sa: sykehuset på Mo er mye større og vil gi deg en bedre praksis enn sykehuset i Hammerfest. Hjemreisen er også merkbart dyrere fra Finnmark enn fra nordland. Jeg fløy til Finnmark med min familie, det kostet meg en månedslønn tur/retur. Det blir ikke mange turene hjem for deg, for å si det sånn. Jeg hadde allikevel valgt Hammerfest. Å bo i Finnmark noen år er en opplevelse, og du vil få muligheten til å se hvordan helseNorge funker helt i utkanten. Avstandene der oppe er helt ville sammenliknet med lenger sør. Kanskje du kan ta praksis på forskjellige steder i fylket, det er virkelig en erfaring å ta med seg. Anonymkode: bcf69...267 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #14 Skrevet 18. juli 2019 Selve byen Mo er ikke vakker (men begynner absolutt å bli bedre), men den ligger i det minste svært fint til mtp fjord og fjell. Bydelene er fine da. Anonymkode: 0d495...7e2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #15 Skrevet 24. juli 2019 Har ikke klart å velge ennå og svarfristen går jo ut i morgen kl 14. Hadde definitivt vert en fordel å faktisk kunne besøkt begge byene før jeg bestemte meg så jeg kunne tatt et valg basert på egne erfaringer og magefølelse, men det er dessverre ikke en mulighet jeg har. Nå står jeg jo på venteliste (10. plass) i Mo i Rana, så det er jo ikke 100% sikkert at jeg faktisk kommer inn, men jeg vet at i fjor fikk 30 stykker tilbud om plass i suppleringsopptaket, så om jeg ikke takker nei til å stå på venteliste så vil jeg tro at jeg kommer inn og dermed mister studietilbudet i Hammerfest. Det er litt skummelt å ta et så avgjørende valg for de neste 3 årene av livet mitt basert på noen bilder fra google og fremmede menneskers meninger. Anonymkode: 4245b...97c 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #16 Skrevet 24. juli 2019 Velg Mo i Rana. Du blir fort kjent med de andre studentene, og byen er slettes ikke så verst. De får bedre og bedre tilbud for studenter, og naturen rundt er nydelig. Lett å finne på mye morsomt ute! I tillegg vet jeg at mange trives godt på sykehuset der. Jeg har besøkt Hammerfest en gang, og det er mye mer knotete å komme seg både til og fra byen, og hele området fremsto som grått og kjedelig. Lite vegetasjon. Anonymkode: 89990...c95 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #17 Skrevet 25. juli 2019 Jeg har kommet utenfra og bodd på Mo i 2 år, synes det var et bra sted å bo! Jeg kom fra en større by, og følte ikke at Mo manglet noe av butikker eller tilbud i aktiviteter. Opplevde heller ikke ranværinger som en "egen rase" som noen skriver over her. Ikke spesielt pen by, men helgeland har fantastisk fine turmuligheter dersom du liker dette. Jeg jobbet på sykehuset tett med sykepleier og sykepleierstudenter, og opplevde studentene som flinke, og sykepleierne som flinke til å lære bort. Studentene fikk også se bredden av medisinske og kirurgiske problemstillinger, noe de opplevde som en fordel. For tiden er det en del kniving mellom de tre store byene på helgeland om hvor nytt sykehus skal ligge, da politikerne har planer om å legge ned sykehuset i to av byene, og bygge et nytt større sykehus. Det er egentlig allerede bestemt at det nye sykehuset skal legges til Mo i Rana, men det er fortsatt noe dårlig stemning fra de andre byene, og byggestart vil neppe starte før om flere år. Anonymkode: 75353...a15 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #18 Skrevet 25. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kommet utenfra og bodd på Mo i 2 år, synes det var et bra sted å bo! Jeg kom fra en større by, og følte ikke at Mo manglet noe av butikker eller tilbud i aktiviteter. Opplevde heller ikke ranværinger som en "egen rase" som noen skriver over her. Ikke spesielt pen by, men helgeland har fantastisk fine turmuligheter dersom du liker dette. Jeg jobbet på sykehuset tett med sykepleier og sykepleierstudenter, og opplevde studentene som flinke, og sykepleierne som flinke til å lære bort. Studentene fikk også se bredden av medisinske og kirurgiske problemstillinger, noe de opplevde som en fordel. For tiden er det en del kniving mellom de tre store byene på helgeland om hvor nytt sykehus skal ligge, da politikerne har planer om å legge ned sykehuset i to av byene, og bygge et nytt større sykehus. Det er egentlig allerede bestemt at det nye sykehuset skal legges til Mo i Rana, men det er fortsatt noe dårlig stemning fra de andre byene, og byggestart vil neppe starte før om flere år. Anonymkode: 75353...a15 Jeg har også bodd på Helgeland (ikke på Mo), og er enig i dette. Jeg ville ikke vært redd for å flytte til Mo - byen er ikke akkurat vakker i seg selv, men det er fantastiske turmuligheter i området rundt. Kan også bekrefte at det er svært dårlig stemning mellom byene på Helgeland, dette har mange årsaker, men sykehuset er en av de viktigste. Her har Mo trukket det lengste strået om nytt sykehus, men det har ligget i kortene i over ti år allerede. Til Nord-Norge å være ligger Mo praktisk til ift transport - skal du fly, kan du enten fly fra Værnes (billigere) eller Bodø (kortere, ca tre timer med tog). Veldig greit at toget går via Mo. Du kan selvsagt fly med Widerøe også, men det er beindyrt, så de fleste velger en av de større flyplassene med mindre det er snakk om turer ifbm med jobb eller sykehusbesøk. Anonymkode: 82fb4...2a8
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #19 Skrevet 25. juli 2019 Mo er kanskje er mest praktisk, men det er virkelig så stygt og tragisk som folk her i tråden skal ha det til. Mye belastede miljøer med narkotika. Alle ungdommene som ikke kommer inn på «vanlig» vgs (fordi de har for dårlige karakterer) sendes til Mo. Jeg ville valgt hva som helst over Mo. Anonymkode: f6929...02d 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #20 Skrevet 25. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mo er kanskje er mest praktisk, men det er virkelig så stygt og tragisk som folk her i tråden skal ha det til. Mye belastede miljøer med narkotika. Alle ungdommene som ikke kommer inn på «vanlig» vgs (fordi de har for dårlige karakterer) sendes til Mo. Jeg ville valgt hva som helst over Mo. Anonymkode: f6929...02d Det her er jo bare tull! Belastende miljøer finner du overalt i Norge, og videregående opplæring fungerer meget godt på Mo! Nå er ikke VGS så veldig relevant i denne sammenhengen heller. Anonymkode: 89990...c95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå