Gå til innhold

Barn som ikke klarer å komme inn i leken.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! I sommer har vi vært mye med tantungene mine og svigerinna og broren min. De har to gutter på snart 5 og 2 år. Jeg har barn på ca samme alder. Gutten på 5 har sosiale problemer. Han kommer ikke inn i leken med jevnaldrende barn, og han slår lillebroren mye. Han viser svært liten interesse for andre barn, og leker helst parallellek ved siden av. Mine barn forsøker å få han med seg, men de klarer ikke å få i gang leken sammen. 

Han har trassanfall og klarer ikke overganssituasjoner. Moren virker ikke spesielt bekymret, og føyer det bort som normalvariasjoner. Jeg tenker mer i retning Asberger eller lignende. 

Hva er deres tanker? 

Anonymkode: c1abc...12a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine tanker er at her må du passe på hva du sier.

Og i praktisk betydning kan du veilede barna i lek, lage rammer slik at leken blir god så ser kanskje mor hvor bra det går og ser hva som bør gjøres. Noen trenger hjelp til lek. Kanskje er han ikke aldersadekvat og leken er for vanskelig. De som sliter med mellommenneskelige signaler er det bedre å foreslå en praktisk lek for. Hvor de gjør noe uten å trenge annet en tydelig verbal kommunikasjon. 

Anonymkode: 7d032...300

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alt dette slitet min 5 åring med også å hadde mange raserianfall og utagerte mye. Vi fikk han utredet å det var ikke asperger eller noe annen diagnose. Sønnen vår var nok bare veldig umoden,ikke så vant med å leke med andre barn annet enn i barnehage,å litt sensitiv av seg. Utageringen kom visst av at han var veldig utrygg i bhg og på folj han ikke ser så ofte. Så trenger ikke være en diagnose bare fordi han avviker fra "normalen".

Anonymkode: 7da44...e19

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Når han begynte på skole å ble trygg der så forsvant alt av asperger symtomer. Eller han sliter litt i lek med andre barn,han trenger litt hjelp av en voksen forsatt. Men nå er han veldig opptatt av å leke med andre barn å ønsker å leke med de på fritiden også.

Anonymkode: 7da44...e19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen barn trenger lengre tid og mer øvelse for å knekke leke- og sosialekoder. Husk: Boksen for normal er stor. 

Anonymkode: 37133...4d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! I sommer har vi vært mye med tantungene mine og svigerinna og broren min. De har to gutter på snart 5 og 2 år. Jeg har barn på ca samme alder. Gutten på 5 har sosiale problemer. Han kommer ikke inn i leken med jevnaldrende barn, og han slår lillebroren mye. Han viser svært liten interesse for andre barn, og leker helst parallellek ved siden av. Mine barn forsøker å få han med seg, men de klarer ikke å få i gang leken sammen. 

Han har trassanfall og klarer ikke overganssituasjoner. Moren virker ikke spesielt bekymret, og føyer det bort som normalvariasjoner. Jeg tenker mer i retning Asberger eller lignende. 

Hva er deres tanker? 

Tenker at verden hadde vært et bedre sted om  alle mødre kunne slutte å «bekymre» seg for andres barn som har helt normale oppegående foreldre.

Som trebarns-mor selv, med helt ulike barn, må jeg si at det absolutt verste jeg vet er «supermammaer» med egne perfekte barn som er kritisk til andre. Kan jo hende at hun tenker sitt om dine også. Du beskriver dine kun 100% positivt; inkluderende, snille etc. De er vel bare barn de og- på godt- men også på vondt.

Anonymkode: cc69d...321

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at verden hadde vært et bedre sted om  alle mødre kunne slutte å «bekymre» seg for andres barn som har helt normale oppegående foreldre.

Som trebarns-mor selv, med helt ulike barn, må jeg si at det absolutt verste jeg vet er «supermammaer» med egne perfekte barn som er kritisk til andre. Kan jo hende at hun tenker sitt om dine også. Du beskriver dine kun 100% positivt; inkluderende, snille etc. De er vel bare barn de og- på godt- men også på vondt.

Barna mine er absolutt ikke perfekte, det har jeg heller ikke skrevet i teksten? Men jeg har skrevet at barna mine prøver å leke med han, men de får det ikke til. 

AnonymBruker
Skrevet

Det du skriver passer på min sønn også. Unntatt slåing og problem med overganger. Barnehagen antydet autisme-diagnose, og husker jeg ble veldig lei meg! Dette er et sårbart tema!

Tenker at dette ikke er ditt problem, og at barnehage/foreldre nok håndterer dette uten din innblanding. 

Sønnen vår ble testet på bup, det viste seg at han ligger etter sosialt men ikke på aspergernivå. Det betyr ikke at vi ikke kommer til å følge ekstra opp når han nå begynner på skolen.

Det er mye fokus på autisme for tiden. Baksiden er at det er mye hobbydiagnostisering ute og går...

Anonymkode: 36304...ab3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna mine er absolutt ikke perfekte, det har jeg heller ikke skrevet i teksten? Men jeg har skrevet at barna mine prøver å leke med han, men de får det ikke til. 

Det du da sier er at barna dine er gode lekere og ikke han. Det er jo flere mulige versjoner her da. Det er jo ikke sikkert at dine barn inviterer ham med på den måten som er best for ham/han er vant til. Kanskje dine holder sammen, og han er utagerende fordi han føler seg tilsidesatt.

tror det kan være flere sider her.

• Liker 2
Skrevet

Sikker bare en skikkelig intelligent kid, som helt riktig synes de andre barna er dumme. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet trenger noen som kan veilede ham i leken. Se hva som skjer dersom du (eller noen han er trygg på) leker sammen med de!:D

Anonymkode: aadff...f77

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen kan dette.

Anonymkode: 4a93c...097

AnonymBruker
Skrevet

Han er isåfall så "heldig" at han vokser opp nå i en tid hvor det er mye fokus og kunnskap om diagnoser. Jeg er født i 91, og hadde akkurat samme problemer i bhg. Husker ikke ALT fra bhg jeg da, men beskrivelsene jeg har fått fra mamma. 
Jeg er hennes første barn og hun ble veldig lei seg da bhg antydet at det var noe annerledes med meg. Jeg ble sendt for å sjekke om jeg var autist, for det var dette som ble mistenkt. mamma ble fra seg og jeg husker hun gråt veldig mye på badet. hun ville nok skjule det, men jeg hadde en skamfølelse inni meg fordi jeg følte at jeg var grunnen til at hun hadde det tøft. Hun presset og maset om at jeg SKULLE være sammen med andre barn, det verste jeg visste var bursdagsselskaper. fordi jeg ofte ikke skjønte leken, så det endte med at de andre barna ble irriterte og kjeftet på meg, så jeg fikk jo enda mer sosial angst. Da jeg så at bilen til mamma kom så fortet jeg meg og latet som jeg hadde deltatt i leken fordi hun hadde maset om det. men moren til hun jeg var i selskap hos hadde overvåket meg og sa jeg hadde ikke deltatt så mye. mamma satt på badet og gråt igjen. Jeg fikk ikke diagnosen autisme, for jeg er ikke AUTIST. 
Men jeg følte faktisk ikke annet enn stress og press ang disse forbaskede lekene som måtte være hele tiden! 

Jeg leser at dere blir lei dere om det mistenkes autisme hos barnet, og jeg kan jo skjønne det. det er bare ikke så gøy for oss som har diagnosen å se det, jeg utredes for Asperger nå. Er faktisk dritt lei, av å føle meg spesiell. Det er en usynlig vegg mellom meg og andre mennesker stort sett. og jeg går lettere over ens med menn enn med kvinner. 

Anonymkode: b7542...8b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er veldig inkluderende. Skulle møtt slike barn, da hadde barnet ditt komt inn i leken. Det handler om at foreldre sier fra til barna sine om å inkludere andre barn uansett hva.

Anonymkode: 4af05...b40

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du som har ingen utdannelse innen for psykologi og ppt skal ikke prøve gjette diagnose på et barn. Dette er ppt/bup sin jobb , vær nå grei og ikke diagnoser barn når du ikke har noe utdannelse innen for det. Bror min da han var liten var han super aktiv full av energi og tok på alt og ja ting ble knust. Mamma sine venner trodde han hadde ADHD, noe han ikke hadde, han var bare barn med energi og hadde behov for bruke det opp. Pappa ble rimelig sur på vennene til mamma på grunn av dette. Viss du har en beskymring gå snakk med bhg så kan de ta seg av det de har kontakt med ppt/bup, ikke diagnoser et barn vær så snill du kan heller bare nevne hva du opplever barnet sliter med. Å ikke si dette er asperger når du ikke har utdannelse så kan begrunne hvorfor du tror barnet har det.

Anonymkode: e36be...906

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er deres tanker? 

Du ser barnet noen få dager her og nå. Kanskje liker han rett og slett ikke gruppelek. Det er ikke dramatisk, det bare er.

Det som må taes tak i er at han slår broren sin. Alle barn har som kjent krav på en trygg barndom. Det betyr at mor/far må sørge for at denne gutten ikke blir slått. Om nødvendig ved å fotfølge den eldre broren og fysisk løfte han vekk.Gjør de ikke det så må barnevern varsles så tiltak kan bli satt inn i familien. 

Anonymkode: 3afe8...e68

Skrevet

Tråden er ryddet for brukeragrep og svar til dette.

Kragebein, adm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...