AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #1 Skrevet 17. juli 2019 Ønsker bare svar fra de som faktisk har hatt barn som leser tidlig. Mitt barn begynte å lese og skrive som 4,5 åring. Knakk lesekoden etter bare å ha lest abc-bok flere ganger. Nå leser han bøker , skilt og alt han kommer over. Jeg lurer fælt hvordan jeg skal stimulere ham, siden han er så ivrig. Jeg lar ham lese litt for meg . Men er usikker på om jeg skal bremse eller la ham få lov. hører jo så mye om «ikke stress, da blir skolen kjedelig» etc etc. Men det er jo hovedinteressen hans om dagen. takknemlig for gode råd. Om noen føler for å være sarkastiske, kan de scrolle over denne. Anonymkode: 86d4a...6a8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #2 Skrevet 17. juli 2019 Ønsker også svar fra lærere selvsagt. ts Anonymkode: 86d4a...6a8
SoWhat? Skrevet 17. juli 2019 #3 Skrevet 17. juli 2019 Leste veldig tidlig selv, og du skal selvfølgelig ikke bremse ham!! Jeg fikk masse bøker jeg, og det var og er en gave å lese bøker! Ville heller gjort det. For er det ikke sånn i norsk skole at en tilrettelegger? Kan en lese, så får de andre oppgaver osv? 12
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #4 Skrevet 17. juli 2019 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Leste veldig tidlig selv, og du skal selvfølgelig ikke bremse ham!! Jeg fikk masse bøker jeg, og det var og er en gave å lese bøker! Ville heller gjort det. For er det ikke sånn i norsk skole at en tilrettelegger? Kan en lese, så får de andre oppgaver osv? Tusen takk for konstruktivt svar. Anonymkode: 86d4a...6a8
Jadzia Skrevet 17. juli 2019 #5 Skrevet 17. juli 2019 Fra ei som lærte å lese da hun var tre, ikke begrens han! Det er en så stor verden av bøker å oppleve om interessen er der. I dag mer enn noen gang. Det dumme med det, er at du kan risikere at han får en håpløs lærer på skolen, som ikke har forståelse for barn som ligger foran pensum. Men snakk med skolen, og ha en dialog når den tida kommer, så vil det nok bare gå bra. Jeg fikk egne oppgaver når de andre lærte å skrive og lese. Der de andre skulle stave ord, måtte jeg sette sammen setninger, eller når de andre leste "se fire får", så fikk jeg lese valgfrie småbøker feks. Har ei venninne med en sønn som har samme "utfordringen", der har de vært åpne med skolen om det, og han vil få tilrettelagt undervisningen så han slipper å kjede seg på skolen. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #6 Skrevet 17. juli 2019 Akkurat nå, Jadzia skrev: Fra ei som lærte å lese da hun var tre, ikke begrens han! Det er en så stor verden av bøker å oppleve om interessen er der. I dag mer enn noen gang. Det dumme med det, er at du kan risikere at han får en håpløs lærer på skolen, som ikke har forståelse for barn som ligger foran pensum. Men snakk med skolen, og ha en dialog når den tida kommer, så vil det nok bare gå bra. Jeg fikk egne oppgaver når de andre lærte å skrive og lese. Der de andre skulle stave ord, måtte jeg sette sammen setninger, eller når de andre leste "se fire får", så fikk jeg lese valgfrie småbøker feks. Har ei venninne med en sønn som har samme "utfordringen", der har de vært åpne med skolen om det, og han vil få tilrettelagt undervisningen så han slipper å kjede seg på skolen. Veldig informativt. Tusen takk. ts Anonymkode: 86d4a...6a8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #7 Skrevet 17. juli 2019 Kjør på med bøker og gode lesestunder! Læreren skal tilpasse opplæringen når barnet begynner på skolen. Hilsen lærer Anonymkode: 9f1c7...529 10
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #8 Skrevet 17. juli 2019 La ham lese. Datteren min kunne også lese og skrive lenge før skolestart, og det ga henne en voldsom mestringsfølelse. Første skoledag hadde lærerne skrevet navnet på alle i klassen på tavla, og mange av ungene klarte ikke å finne sitt eget navn. Min datter hadde fått fullstendig angst av denne oppgaven (i plenum, med alle foreldre og barn som vitner) om hun ikke hadde kunnet lese. Aldri brems ungen din når det gjelder læring. Men du kan dessverre ikke forvente at skolen kommer til å lære ungen din noe særlig. Anonymkode: 97592...348 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #9 Skrevet 17. juli 2019 Nå har hun en lesehastighet på over 230 ord i minuttet, uten feil, og hun synes skolen er utrolig kjedelig. Anonymkode: 97592...348 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #10 Skrevet 17. juli 2019 Jeg begynte å lese da jeg var 3. I tiden før jeg begynte på skolen storkoste jeg meg med diverse aktivitetshefter med lese- og skriveoppgaver. Husker dessverre ikke navn, men jeg mener jeg har sett mye lignende på bokhandelen nå. Kanskje verdt å prøve? Bokstavkongen eller andre leseapper kan kanskje også være noe? Jeg kjedet meg dessverre mye gjennom barneskolen, men det har blitt mye større fokus på differensiering og tilrettelegging for sterke elever også på de fleste skoler i dag, så jeg ville ikke bekymret meg for det. La barnet lese! Jeg er barneskolelærer selv. Anonymkode: 7e1b9...900 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #11 Skrevet 17. juli 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjør på med bøker og gode lesestunder! Læreren skal tilpasse opplæringen når barnet begynner på skolen. Hilsen lærer Anonymkode: 9f1c7...529 Tusen takk:-) Anonymkode: 86d4a...6a8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #12 Skrevet 17. juli 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: La ham lese. Datteren min kunne også lese og skrive lenge før skolestart, og det ga henne en voldsom mestringsfølelse. Første skoledag hadde lærerne skrevet navnet på alle i klassen på tavla, og mange av ungene klarte ikke å finne sitt eget navn. Min datter hadde fått fullstendig angst av denne oppgaven (i plenum, med alle foreldre og barn som vitner) om hun ikke hadde kunnet lese. Aldri brems ungen din når det gjelder læring. Men du kan dessverre ikke forvente at skolen kommer til å lære ungen din noe særlig. Anonymkode: 97592...348 Tusen takk:-) Anonymkode: 86d4a...6a8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #13 Skrevet 17. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte å lese da jeg var 3. I tiden før jeg begynte på skolen storkoste jeg meg med diverse aktivitetshefter med lese- og skriveoppgaver. Husker dessverre ikke navn, men jeg mener jeg har sett mye lignende på bokhandelen nå. Kanskje verdt å prøve? Bokstavkongen eller andre leseapper kan kanskje også være noe? Jeg kjedet meg dessverre mye gjennom barneskolen, men det har blitt mye større fokus på differensiering og tilrettelegging for sterke elever også på de fleste skoler i dag, så jeg ville ikke bekymret meg for det. La barnet lese! Jeg er barneskolelærer selv. Anonymkode: 7e1b9...900 Tusen takk:-) Anonymkode: 86d4a...6a8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #14 Skrevet 17. juli 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du kan dessverre ikke forvente at skolen kommer til å lære ungen din noe særlig. Anonymkode: 97592...348 Jo, man skal forvente at barn lærer på skolen. Hvis ikke er det lov til å si ifra. Anonymkode: 7e1b9...900 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #15 Skrevet 17. juli 2019 Enig i de andre her. Har også en annen viktig ting jeg vil nevne: Vær kritisk til leseleksene skolen gir. Min datter holdt på å miste all leselyst fordi en side skulle leses tre ganger. Hun leste da allerede bøker på engelsk, og fant masse glede i det, men disse nitriste, korte historiene de skulle lese på nytt flere ganger var ekstremt deprimerende. Jeg måtte be om møte med lærer, først for å si fra at det var uaktuelt å lese det samme flere ganger (leseforståelsen blir jo testet, og den var super), og så et møte til hvor jeg sa at jeg velger heller bøker hun kan lese, enn disse tekstene som er helt historieløse. Det var litt diskusjoner, men jeg har en tenåring i dag som elsker å lese. Anonymkode: 90a60...0d0 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #16 Skrevet 17. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo, man skal forvente at barn lærer på skolen. Hvis ikke er det lov til å si ifra. Anonymkode: 7e1b9...900 Dette er en ønskedrøm. Uansett hvor mye man maser så finnes det alltid en unnskyldning. Skolen er ikke laget for de som lærer raskt og trenger flere utfordringer. Har utallige tragiske eksempler på det. (Feks. at læreren ba henne gå gjennom en engelsk oppgavebok på nytt, fordi hun kunne ikke gå opp et nivå før etter jul, og den læreren som gav ekstraoppgaver i engelsk i TILLEGG til de kjedelige hun var langt forbi som "motivasjon" fordi hun var flink. Å få dobbelt opp av lekser føles ikke som en belønning for å være ivrig) Anonymkode: 90a60...0d0 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #17 Skrevet 17. juli 2019 Jeg leste også tidlig, var «best» i klassen og fikk vanskeligere lesestoff en medelever. For min del viste det seg at jeg faktisk leste veldig sakte, scoret dårlig på lesetester senere på barne og ungdomsskolen. Det var nok bare interessen for lesing som gav meg forspranget. Anonymkode: 43cca...288
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #18 Skrevet 17. juli 2019 Sønnen min på 5 leser. Jeg leser leseløvebøker med ham, og han skriver mye med kritt ute på gata nå om sommeren. Alle skilt er veldig interessante. Jeg begrenser ikke. Anonymkode: 18761...46b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #19 Skrevet 17. juli 2019 Bare en fordel å kunne lese, mengdetrening vektlegges, og barna får lekser/oppgaver tilpasset sitt nivå. Anonymkode: 7c014...4b1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #20 Skrevet 17. juli 2019 Og (meg over). Vi har aldri lest et leseark tre ganger selv om det står på lekseplanen, det skulle leses i et kvarter, og vi/hun kunne velge hva. Men hun fikk fort små bøker som var lange nok og vanskelige nok til at lekser ikke ble kjedelig. Oppgavene hørte jo til bøkene, så det ble "finn ord med dobbelt konsonant", skriv et sammendrag isv, lenge før hun egentlig kunne SKRIVE, så det var utfordrende nok. Anonymkode: 7c014...4b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå