AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #1 Skrevet 17. juli 2019 Ville du flyttet 200 mil unna hjemstedet for å studere? (Da til en plass du aldri hadde vert og ikke kjente noen) Hvorfor eller hvorfor ikke? Eventuelle tanker i forhold til spesifikt min situasjon og hva du ville gjort dersom du var meg? Jeg har fått tilbud om studieplass i Alta. Ca. 200 mil unna hjemstedet mitt der jeg har familie og venner. Jeg har også bolig og jobb her og hadde egentlig håpet på å komme inn på skole i nærheten, men ser nå at det er veldig lite sannsynlig. Jeg bor i en by på Vestlandet og tenker at det vil bli stor forskjell dersom jeg flytter så langt nord. Jeg har aldri vert i Alta og aner egentlig ingenting om hvordan det er der. Jeg har ikke en gang vert i Nord-Norge tidligere. Jeg er 26 år og har dessverre ikke de beste karakterene. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å klare å forbedre karakterene noe ved å ta opp fagene som privatist heller. Så sjansen for at jeg kanskje kommer inn et annet sted neste år ser jeg på som minimal. Så hvis jeg faktisk ønsker å studere har jeg ikke så mye annet valg enn å flytte. Er så utrolig usikker på hva jeg skal velge å gjøre... Anonymkode: 10c9c...182
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #2 Skrevet 17. juli 2019 Hvor langt er studiet? Er dette noe du virkelig vil (studere altså), eller noe du gjør fordi du føler du må? Jeg ville nok ha flyttet, og prøvd. Du kan alltids ta opp fag parallelt, og søke på nytt på noe annet neste år. Anonymkode: f8c16...abb 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #3 Skrevet 17. juli 2019 Ikke helt det samme, men jeg flyttet betydelig lengre enn Alta (studerte i utlandet), og da ble naturlig nok kulturforskjell etc også betydelig større. Dette koker vel egentlig ned til om du ønsker å ta en utdannelse eller ikke? Hvis karakterene er dårlige, og du ikke får forbedret dem? Gi Alta en sjanse! Ikke la være bare fordi det er en liten by i Nord-Norge. Hvis du søker litt her inne, vil du finne en tråd fra noen år tilbake hvor TS var helt sønderknust over å komme inn på et studium i Bodø. TS reiste til slutt dit likevel, og tråden fikk en skikkelig happy ending - hvor TS endte med å elske Bodø som studieby. Kanskje den kan inspirere deg? Men - skal man trives et nytt sted, krever det som regel at man gjør en innsats selv. Hvis du sitter inne alene og synes synd på deg selv og bestemmer deg for å hate Alta, så vil du ende opp med å hate Alta. Anonymkode: d434b...448 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #4 Skrevet 17. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville du flyttet 200 mil unna hjemstedet for å studere? (Da til en plass du aldri hadde vert og ikke kjente noen) Hvorfor eller hvorfor ikke? Eventuelle tanker i forhold til spesifikt min situasjon og hva du ville gjort dersom du var meg? Jeg har fått tilbud om studieplass i Alta. Ca. 200 mil unna hjemstedet mitt der jeg har familie og venner. Jeg har også bolig og jobb her og hadde egentlig håpet på å komme inn på skole i nærheten, men ser nå at det er veldig lite sannsynlig. Jeg bor i en by på Vestlandet og tenker at det vil bli stor forskjell dersom jeg flytter så langt nord. Jeg har aldri vert i Alta og aner egentlig ingenting om hvordan det er der. Jeg har ikke en gang vert i Nord-Norge tidligere. Jeg er 26 år og har dessverre ikke de beste karakterene. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å klare å forbedre karakterene noe ved å ta opp fagene som privatist heller. Så sjansen for at jeg kanskje kommer inn et annet sted neste år ser jeg på som minimal. Så hvis jeg faktisk ønsker å studere har jeg ikke så mye annet valg enn å flytte. Er så utrolig usikker på hva jeg skal velge å gjøre... Anonymkode: 10c9c...182 Det avhenger av om studiet vil gi meg jobb i den andre enden. Dersom jobbmuligheten ser gode ut og tatt i betraktning det du skriver i innlegget: JA. Hadde glatt flyttet. 3 år går SYKT fort. Når du er ferdig kan du heller etablere deg på hjemtraktene. Anonymkode: 1a78e...e82 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #5 Skrevet 17. juli 2019 Ja! Å flytta langt bort i fra alt og alle man kjenner er noe jeg anbefaler alle å gjøre i løpet av livet. Selv flyttet jeg 10.000 kilometer, og ble der i 6 år. Livet er for kort til å ikke ta sjanser! Anonymkode: 99306...8bc 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #6 Skrevet 17. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja! Å flytta langt bort i fra alt og alle man kjenner er noe jeg anbefaler alle å gjøre i løpet av livet. Selv flyttet jeg 10.000 kilometer, og ble der i 6 år. Livet er for kort til å ikke ta sjanser! Anonymkode: 99306...8bc Regner med det ikke var i norsk territorium. Anonymkode: 45997...7b5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #7 Skrevet 17. juli 2019 Jeg flytta til Alta for å studere. Kjente ingen og var sinnsykt spent. Hadde aldri vært i Finnmark før. Det er 8 år siden💙 Tok mine 3 år på høgskolen, som det da var, og bestemte meg for å bli etterpå. Fikk fast jobb og stortrives. Alta og Finnmark har mye flott å by på! Velkommen til høga nord. Vi skal ta godt vare på deg😊 Anonymkode: 21df7...1a7 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #8 Skrevet 17. juli 2019 Å bo i Nord-Norge er spesielt og noe alle burde oppleve, anbefales! Anonymkode: 4af4c...b75 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #9 Skrevet 17. juli 2019 Jeg flyttet til Tromsø fra oslo-området. Elsket byen, fant kjærligheten og nå har jeg etablert meg her. Nord Norge er vakkert. Anonymkode: cd385...29c 1
viren Skrevet 17. juli 2019 #10 Skrevet 17. juli 2019 Uten å blunke, jeg flyttet mye lengre enn det for å studere. Jeg tror det er sunt å komme seg avgårde på egenhånd en periode, det er lett for at man har en bestemt rolle der man er fra og blant de man er sammen med. Ved å starte på nytt et annet sted har man muligheten til å utforske flere sider ved seg selv. Jeg har bare positive opplevelser med å flytte langt vekk, ble kjent med flotte folk i en nydelig by. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #11 Skrevet 17. juli 2019 1 minutt siden, viren skrev: Uten å blunke, jeg flyttet mye lengre enn det for å studere. Jeg tror det er sunt å komme seg avgårde på egenhånd en periode, det er lett for at man har en bestemt rolle der man er fra og blant de man er sammen med. Ved å starte på nytt et annet sted har man muligheten til å utforske flere sider ved seg selv. Jeg har bare positive opplevelser med å flytte langt vekk, ble kjent med flotte folk i en nydelig by. Hvor var du? Anonymkode: 8aef1...d69
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #12 Skrevet 17. juli 2019 Ja, jeg flyttet ca. like langt for å studere i Tromsø. Fem fantastiske flotte år. Anonymkode: b2540...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #13 Skrevet 17. juli 2019 Flyttet til England for å studere. Anonymkode: 02e5c...992
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #14 Skrevet 17. juli 2019 Jeg flyttet 1500 mil og det gikk kjempe bra. Ikke la avstand stoppe deg! Anonymkode: 6fae3...808 1
Gjest Krampus Skrevet 17. juli 2019 #15 Skrevet 17. juli 2019 Uten å blunke. Det er gøy å flytte og oppleve nye steder.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #16 Skrevet 17. juli 2019 Du vil garantert møte andre som har flyttet like langt, og andre som heller ikke har hverken venner eller familie der i starten av studietiden. Det fine med å flytte for å studere er at det blir lagt opp til at man skal bli kjent med medstudenter, det er mange som er i akkurat samme situasjon, og dermed ganske lett bli kjent med nye, i motsetning til det å flytte til nytt sted for å jobbe. Anonymkode: 969ce...4ad 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #17 Skrevet 17. juli 2019 Ingen problem. Alta er en skoleby, mange tilflyttere og relativt lett å komme i kontakt med andre. Alta er den beste byen i Finnmark. Har selv bodd både på vestlandet, østlandet og nord-norge som voksen. Det er faktisk liten forskjell. Husk bare at du trenger varme klær, uansett årstid 😛 Men du får da mulighet til å oppleve både midnattsol og mørketid, og mengder med nordlys. Du får anledningn til å oppleve noe nytt og spennende. Kom deg på skolen du, det er en invistering for livet ditt. Anonymkode: b1aa1...68c 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #18 Skrevet 17. juli 2019 Jeg flytter rundt 180. Mistrivdes enormt i Nord-Norge, samtidig ville jeg ikke vært den tiden foruten da den var med på å forme meg til personen jeg er i dag. Anonymkode: 6bc43...ff1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #19 Skrevet 17. juli 2019 Gjør det! Det er mange tilflyttere i Alta, du kommer til å bli kjent med mange. Hva liker du å gjøre? Det er mange muligheter i Alta, uansett om du liker friluftsliv, idrett, konserter eller andre kulturelle innslag. Bli med på fadderuka eller meld deg som frivillig under finnmarksløpet, offroad Finnmark eller en av festivalene i byen, så knytter du kontakter. Anonymkode: 00a43...da5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #20 Skrevet 17. juli 2019 PS; det er ikke så veldig kaldt i Alta. Jeg tror du vil finne at den største forskjellen er at her regner enormt lite i forhold til Vestlandet. Anonymkode: 00a43...da5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå