AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #1 Skrevet 17. juli 2019 Spesielt på ammehjelpen synes jeg de sier dette heeeele tiden. Men det er jo direkte løgn. Jeg mistet melken, og jeg gjorde virkelig alt for å beholde den. Ammet minst annenhver time, pumpet etter amming, spiste haugevis med havregryn, lå bare i senga og koste meg med baby og serier, brukte syntocinon-nesespray, fikk til og med Afipran for å øke produksjonen. Likevel forsvant melka. Hvorfor kan de ikke være ærlige om at noen faktisk mister melka, det kan skje! Føler meg ekstra mislykket som ikke har noen melk, når det «ikke går an å miste» den... Anonymkode: 24b0d...191 4
Gjest Albbas Skrevet 17. juli 2019 #2 Skrevet 17. juli 2019 Man kan ikke miste den over natta er vel det som menes. "Mister" man den over natta er det utdrivningen som feiler, ikke melka som forsvinner. Og så er det veldig uvanlig å miste melka hvis man ikke har problemer i utgangspunktet. Men har man problemer i utgangspunktet kan absolutt melkeproduksjonen minke når hormonene faller og produksjonen egentlig skal bli etterspørselsstyrt. Så jeg er enig i at det blir feil å si at man ikke kan miste den sånn. Jeg tror poenget er at det er en prosess som tar tid og som man i mange tilfeller kan forhindre, og at utsagnet egentlig skal oppmuntre kvinner. Før i tida var det jo mange som "mistet" melka rundt 3 mnd, men det var jo fordi ammerutinene var helt feil.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #3 Skrevet 17. juli 2019 Jeg mistet melka etter tre uker. Plutselig virket ikke baby mett, gikk ned i vekt og gråt hele tiden. Alle sa at man ikke kunne miste melka, og ba meg fortsette med alle disse kjerringrådene for å øke melkeproduksjon, og barnet gikk ytterligere ned i vekt. Jeg hadde ikke noen problemer med melkeproduksjon, annet enn at den ikke kom i gang ordentlig før dag 4, men det er vel ganske vanlig? Anonymkode: 24b0d...191
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #4 Skrevet 18. juli 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mistet melka etter tre uker. Plutselig virket ikke baby mett, gikk ned i vekt og gråt hele tiden. Alle sa at man ikke kunne miste melka, og ba meg fortsette med alle disse kjerringrådene for å øke melkeproduksjon, og barnet gikk ytterligere ned i vekt. Jeg hadde ikke noen problemer med melkeproduksjon, annet enn at den ikke kom i gang ordentlig før dag 4, men det er vel ganske vanlig? Anonymkode: 24b0d...191 Men dette var jo da så tidlig at det ikke hadde stabilisert seg enda. Når de svarer dette, så mener de som nevnt over her, at ingen med stabilisert melkeproduksjon mister melka over natta. At den kan gå ned og man ikke får den opp igjen er noe helt annet. Og at man ikke får den igang skikkelig (for den er ikke stabil før barnet er ca seks uker), og går nedover er noe annet. Du opplevde jo det siste. Og alt du ramset opp i førsteinnlegget her, tyder på at du hadde noen ekstremt stressende tre uker, når du prøvde så mye rart. Stress har veldig mye å si. Anonymkode: 0a234...104 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #5 Skrevet 18. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men dette var jo da så tidlig at det ikke hadde stabilisert seg enda. Når de svarer dette, så mener de som nevnt over her, at ingen med stabilisert melkeproduksjon mister melka over natta. At den kan gå ned og man ikke får den opp igjen er noe helt annet. Og at man ikke får den igang skikkelig (for den er ikke stabil før barnet er ca seks uker), og går nedover er noe annet. Du opplevde jo det siste. Og alt du ramset opp i førsteinnlegget her, tyder på at du hadde noen ekstremt stressende tre uker, når du prøvde så mye rart. Stress har veldig mye å si. Anonymkode: 0a234...104 Nei, jeg stresset ikke. Jeg lå og koste meg i senga med ny baby og TV-serier. Jeg prøvde alt det som skulle funke. Man kan ikke si at man må gjøre alt det for å ha melk, og så si at grunnen til man ikke har melk er alt det. Det eneste som funket var Afipran, og da hadde jeg full melkeproduksjon så lenge jeg gikk på medisinen, og alt ble borte når jeg sluttet på dem. Jeg brukte medisinen i en måned. Anonymkode: 24b0d...191
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #6 Skrevet 18. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men dette var jo da så tidlig at det ikke hadde stabilisert seg enda. Når de svarer dette, så mener de som nevnt over her, at ingen med stabilisert melkeproduksjon mister melka over natta. At den kan gå ned og man ikke får den opp igjen er noe helt annet. Og at man ikke får den igang skikkelig (for den er ikke stabil før barnet er ca seks uker), og går nedover er noe annet. Du opplevde jo det siste. Og alt du ramset opp i førsteinnlegget her, tyder på at du hadde noen ekstremt stressende tre uker, når du prøvde så mye rart. Stress har veldig mye å si. Anonymkode: 0a234...104 Frem til jeg mistet melka lå jeg bare og koste meg i senga med babyen min. Vi hadde en kjempekoselig babytid, hvor mannen hadde fri sammen med oss, og det var ingen grunn for at melka skulle bli borte. Men plutselig en dag var ungen skrubbsulten og gikk ned i vekt. Etter det begynte jeg med alle disse tiltakene som skulle gi meg melk igjen. Anonymkode: 24b0d...191
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #7 Skrevet 18. juli 2019 Jeg mistet og melken, pumpet ofte og ammet ofte. Men fikk jo omtrent ikke ut noe da jeg pumpet, måtte gi erstatning ved siden av, og tilslutt kom det ikke noe mer melk ut. Og jeg koste meg masse med babyen, slappet av hjemme. Og dette var andre barnet, med første var jeg som ei melkeku. Men her mistet jeg alt da babyen var 2 mnd. Anonymkode: f81ad...cad
Gjest Albbas Skrevet 18. juli 2019 #8 Skrevet 18. juli 2019 (endret) 41 minutter siden, AnonymBruker said: Frem til jeg mistet melka lå jeg bare og koste meg i senga med babyen min. Vi hadde en kjempekoselig babytid, hvor mannen hadde fri sammen med oss, og det var ingen grunn for at melka skulle bli borte. Men plutselig en dag var ungen skrubbsulten og gikk ned i vekt. Etter det begynte jeg med alle disse tiltakene som skulle gi meg melk igjen. Anonymkode: 24b0d...191 Så tidlig i forløpet handler det ikke nødvendigvis om at melka blir borte, men at melkemengden ikke øker i takt med barnets behov (og dermed går barnet ned i vekt). Eller det kan være som en over skriver, man har ikke fått stimulert produksjonen riktig og derfor daler den ned når hormonboosten gir seg. En av de vanligste årsakene når man har prøvd "alt" riktig, er at babyen ikke greier å stimulere brystet godt nok. De første ukene etter fødsel har man en hormonboost som gjør at man greier å produsere melk selv om barnet dier dårlig, men etterhvert som ukene går er produksjonen avhengig av riktig stimuli. Dessverre kan det hos en del barn være umulig å vite om de dier riktig uten å ta en ultralyd (og det gjør jo cirka ingen, gjøres bare ifbm forskning og opplæring...) for å vurdere tungas bevegelser, så selv om alt ser riktig ut utenfra kan det være feil (tungebåndet kan være en typisk årsak, og det kan være vanskelig å diagnostisere). Barnet kan også ha underliggende sykdom som gjør at det går ned i vekt selv om det egentlig får nok melk. Andre årsaker til at melkeproduksjonen ikke blir tilstrekkelig kan blant annet være bruk av skjold, blodtap under/etter fødsel, infeksjon eller sykdom hos mor, mor er brystoperert, PCOS, tuberøse bryst... Får man ikke nok melk er det jo en årsak, men det er ikke alltid lett å vite hva årsaken er, og av og til oppdages årsaken for sent. Greier man ikke få nok melk skal man ikke ha dårlig samvittighet og tenke at man ikke prøvde nok, for det er jammen ikke alltid lett å snu produksjonen. https://ammehjelpen.no/arsaker-til-lite-melk-sjeldne/ Endret 18. juli 2019 av Albbas
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #9 Skrevet 18. juli 2019 Hvorfor fikk du Afipran? Det er jo et middel som brukes mot kvalme, blant annet svangerskapskvalme. Det står ingenting i Felleskatalogen at det skal ha noen virkning what so ever på mengden morsmelk. Anonymkode: 516b9...679
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #10 Skrevet 18. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor fikk du Afipran? Det er jo et middel som brukes mot kvalme, blant annet svangerskapskvalme. Det står ingenting i Felleskatalogen at det skal ha noen virkning what so ever på mengden morsmelk. Anonymkode: 516b9...679 Derfor: https://oslo-universitetssykehus.no/seksjon/Nasjonal-kompetansetjeneste-for-amming/Documents/2014 - Øke melkeproduksjon -Afipran - STH.pdf Anonymkode: 24b0d...191
Gjest Albbas Skrevet 18. juli 2019 #11 Skrevet 18. juli 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor fikk du Afipran? Det er jo et middel som brukes mot kvalme, blant annet svangerskapskvalme. Det står ingenting i Felleskatalogen at det skal ha noen virkning what so ever på mengden morsmelk. Anonymkode: 516b9...679 Det har effekt på melkeproduksjonen, og kan blant annet gis til de som ikke har født selv (adoptivforeldre), så god effekt har det. Det er veldig normalt at medisiner har bivirkninger som gjør at medisinen kan brukes til helt annet formål. Vallergan er for eksempel allergimedisin som brukes som sovemedisin, Letrozol er egentlig i behandling mot kreft men brukes også for å gi eggløsning... Endret 18. juli 2019 av Albbas
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #12 Skrevet 18. juli 2019 43 minutter siden, Albbas skrev: Så tidlig i forløpet handler det ikke nødvendigvis om at melka blir borte, men at melkemengden ikke øker i takt med barnets behov (og dermed går barnet ned i vekt). Eller det kan være som en over skriver, man har ikke fått stimulert produksjonen riktig og derfor daler den ned når hormonboosten gir seg. En av de vanligste årsakene når man har prøvd "alt" riktig, er at babyen ikke greier å stimulere brystet godt nok. De første ukene etter fødsel har man en hormonboost som gjør at man greier å produsere melk selv om barnet dier dårlig, men etterhvert som ukene går er produksjonen avhengig av riktig stimuli. Dessverre kan det hos en del barn være umulig å vite om de dier riktig uten å ta en ultralyd (og det gjør jo cirka ingen, gjøres bare ifbm forskning og opplæring...) for å vurdere tungas bevegelser, så selv om alt ser riktig ut utenfra kan det være feil (tungebåndet kan være en typisk årsak, og det kan være vanskelig å diagnostisere). Barnet kan også ha underliggende sykdom som gjør at det går ned i vekt selv om det egentlig får nok melk. Andre årsaker til at melkeproduksjonen ikke blir tilstrekkelig kan blant annet være bruk av skjold, blodtap under/etter fødsel, infeksjon eller sykdom hos mor, mor er brystoperert, PCOS, tuberøse bryst... Får man ikke nok melk er det jo en årsak, men det er ikke alltid lett å vite hva årsaken er, og av og til oppdages årsaken for sent. Greier man ikke få nok melk skal man ikke ha dårlig samvittighet og tenke at man ikke prøvde nok, for det er jammen ikke alltid lett å snu produksjonen. https://ammehjelpen.no/arsaker-til-lite-melk-sjeldne/ Takk for utfyllende svar. Barnet ble undersøkt mtp sugetak og de fant ingenting galt, men det ble ikke tatt noen ultralyd. Jeg opplevde spreng og at det rant melk fra brystene før jeg mistet melken, og så plutselig føltes de tomme hele tiden. Jeg hadde et lite barn, men uka før melka ble borte hadde hun gått opp noe som tilsvarte 60 gram om dagen. Ifølge helsesøster var dette i overkant av hva barnet skulle legge på seg, og så plutselig gikk vekten nedover. Anonymkode: 24b0d...191
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #13 Skrevet 18. juli 2019 Akkurat nå, Albbas skrev: Det har effekt på melkeproduksjonen, og kan blant annet gis til de som ikke har født selv (adoptivforeldre), så god effekt har det. Kan du si noe på hvorfor effekten gikk helt bort når jeg sluttet på medisinen? Jeg gikk på flere «kurer» fordi det ikke hadde noen effekt. Anonymkode: 24b0d...191
Gjest Albbas Skrevet 18. juli 2019 #14 Skrevet 18. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kan du si noe på hvorfor effekten gikk helt bort når jeg sluttet på medisinen? Jeg gikk på flere «kurer» fordi det ikke hadde noen effekt. Anonymkode: 24b0d...191 Det er fordi den bare øker melkeproduksjonen mens man går på den. Så så lenge årsaken til lite melk ikke blir gjort noe med (HVIS den kan gjøres noe med...) vil Afipran kun hjelpe mens man går på den. Det er altså mer en starthjelp mens man jobber med årsaken til lite melk. I slike kompliserte tilfeller hvor man ikke finner årsaken eller greie å behandle den kan det være lurt å få legen i dialog med Nasjonal kompetansetjeneste for amming. Mulig legen din gjorde det? Og så er det jo et spørsmål om hvor lenge man skal kjempe for melkeproduksjonen, det er jo utmattende det også, og det er lov å gi seg selv om man i teorien kanskje ikke har utredet alt. Ble barnets tungebånd undersøkt av en av landets få spesialister på tungebånd?
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #15 Skrevet 18. juli 2019 Og at enkelte faktisk ikke har nok/noe melkeproduksjon. Det hørte jeg aldri et pip om. Gjorde alt av råd både jordmor og helsesøster sa. Babyen la ikke på seg så det var tydelig at hun ikke fikk nok mat. Etter 2,5 mnd med pumping/amming, fikk jeg kun ut 11 ml fra begge bryst, og det var det meste som kom ut noen gang. Anonymkode: 924df...5d1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #16 Skrevet 18. juli 2019 5 timer siden, Albbas skrev: Det er fordi den bare øker melkeproduksjonen mens man går på den. Så så lenge årsaken til lite melk ikke blir gjort noe med (HVIS den kan gjøres noe med...) vil Afipran kun hjelpe mens man går på den. Det er altså mer en starthjelp mens man jobber med årsaken til lite melk. I slike kompliserte tilfeller hvor man ikke finner årsaken eller greie å behandle den kan det være lurt å få legen i dialog med Nasjonal kompetansetjeneste for amming. Mulig legen din gjorde det? Og så er det jo et spørsmål om hvor lenge man skal kjempe for melkeproduksjonen, det er jo utmattende det også, og det er lov å gi seg selv om man i teorien kanskje ikke har utredet alt. Ble barnets tungebånd undersøkt av en av landets få spesialister på tungebånd? Nei, bare av legen. Men hun har fint klart å drikke av brystet i den tiden jeg fikk medisin for produksjonen. Da hadde jeg masse melk og hun tømte brystet effektivt. Har aldri hatt noen tegn på at hun hadde kort tungebånd, annet enn at melkeproduksjonen ikke startet. Jeg gikk fra å få ut 5 ml på en time med pumping til 150 ml på 20 minutter. Hvis det var barnets sugetak som var problemet ville vel pumpingen få opp produksjonen? Anonymkode: 24b0d...191
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #17 Skrevet 18. juli 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor fikk du Afipran? Det er jo et middel som brukes mot kvalme, blant annet svangerskapskvalme. Det står ingenting i Felleskatalogen at det skal ha noen virkning what so ever på mengden morsmelk. Anonymkode: 516b9...679 Det står ingen ting om svangerskapskvalme i felleskatalogen heller. Brukes likevel. Anonymkode: 09bf6...40f
Gjest Albbas Skrevet 18. juli 2019 #18 Skrevet 18. juli 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis det var barnets sugetak som var problemet ville vel pumpingen få opp produksjonen? Anonymkode: 24b0d...191 Ikke nødvendigvis, en pumpe stimulerer ikke produksjonen like godt som et effektivt dietak.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #19 Skrevet 18. juli 2019 40 minutter siden, Albbas skrev: Ikke nødvendigvis, en pumpe stimulerer ikke produksjonen like godt som et effektivt dietak. Men jeg pumpet jo helt fint? Anonymkode: 24b0d...191
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå