Gjest StoreSky Skrevet 6. mai 2005 #1 Skrevet 6. mai 2005 Jeg har en eks som inndirekte truer med å ta livet av seg. Vet at "trusler" som regel ikke gjennomføres men man blir jo bekymret. Han sier at han har villet kjøre bilen i fjellveggen, at han ikke vil leve uten meg. På onsdagskveld var han på besøk hos noen venner, som sier han var ved godt humør, da han kom hjem drakk han en flaske whiskey og flere øl. En venninne tok han med til legevakten (psykriatisk) der han fikk beskjed om å være sammen med noen, eller bli lagt inn. Nå ringer han og bare griner, han har ikke møtt den venninna han skulle møte eller dratt til moren sin som de hadde avtalt. Jeg synes det er så fortvilet og la på telefonen for jeg synes det er så vanskelig å trøste han.. ikke kan jeg heller, for det er jo "min skyld". Jeg har ingen tidliger erfaring med alvorlige samlivsbrudd, vi har vært sammen i ni år, siden jeg var 19 år. Noen råd? Noen som har vært i samme situasjon?
Gjest Melk Skrevet 6. mai 2005 #2 Skrevet 6. mai 2005 Tror jeg ville ringt noen venner av ham/familie og bedtde om å stille opp.
Laila Skrevet 6. mai 2005 #3 Skrevet 6. mai 2005 Å for en vond situasjon. Det er ikke så lett å råde deg,men meningen min kan du få. Alle har ansvar for sitt eget liv. Du har ikke ansvar for hans.Jeg kan ikke se at du har noe som helst skyld i dette. Det han gjør mot deg nå,er horribelt pressmiddel. Han har et støtteapparat rundt seg,som han velger å ikke ta imot. Jeg synes ikke det er ditt ansvar å være hans støtteapparat.Jeg tror faktisk det ville være å gjøre seg selv og han en bjørnetjeneste. Da ser han at det nytter,og da blir det tøft å komme fra. Jeg synes du gjorde det rette.Og ringer han igjen,så kan du referere til at han har støtteapparat han bør ta imot. Jeg håper det går bra med deg oppi det hele.Ikke la deg presse slik.
Gjest StoreSky Skrevet 6. mai 2005 #4 Skrevet 6. mai 2005 Takk for svar! Det er akkurat sånn jeg har tenkt selv, men godt å få det bekreftet av andre... Han er på vei til sin mor og hennes mann nå. Fikk tekstmelding der han sa unnskyld. Men har nok latt hans tristhet påvirke meg og han for lenge nå. (tre mnd siden jeg flyttet) Vi har møttes regelmessig og det har nok gitt han håp hele veien. Nå har det gått opp for han at jeg ikke kommer tilbake. (får en permanent leilighet 20.mai) Takk igjen for alle råd og oppmuntring!!
Gjest Gulltopp Skrevet 6. mai 2005 #5 Skrevet 6. mai 2005 Tror jeg ville ringt noen venner av ham/familie og bedtde om å stille opp. Helt enig. Dette kan ikke du ta deg av.
Gjest lurven Skrevet 6. mai 2005 #6 Skrevet 6. mai 2005 det er ikke ditt ansvar å hjelpe han i den situasjonen han er i. hvis han vil ta livet sitt er det han som har et problem. det er ikke din skyld. synes det er litt patetisk å si til deg at vil ta livet sitt pga at det ble slutt. klart samlivsbrudd er tøfft, men det hjelper ikke å grave seg ned av den grunn
Gjest StoreSky Skrevet 6. mai 2005 #7 Skrevet 6. mai 2005 Takk igjen for svar! Har ringt et par venner som jeg vet har vært igjennom dette selv og bedt de ta kontakt. Tror dette med å true med å ta livet sitt, er litt sånn desperat forsøk på å få tilbake eksen... Har man ikke noe bedre, så si at man tar livet av seg - følelsesmessig utpressing er det! Men jeg får IKKE mer lyst å bli sammen med han igjen av den grunn, heller tvert imot.
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #8 Skrevet 6. mai 2005 Jeg har også en eks som stadig snakker om selvmord, men av litt andre grunner enn din. Det er uhyre vanskelig å la være å bekymre seg, men når alt kommer til alt så er det ikke "vårt" ansvar å passe på dem.
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #9 Skrevet 6. mai 2005 Her jeg bor "hjelper" hjelpeapparatet slike med å opprettholde kontakten med sine ekser, og om denne eksen ikke vil hjelpe er hun fæl...............
Gjest lurven Skrevet 6. mai 2005 #10 Skrevet 6. mai 2005 Takk igjen for svar! Har ringt et par venner som jeg vet har vært igjennom dette selv og bedt de ta kontakt. Tror dette med å true med å ta livet sitt, er litt sånn desperat forsøk på å få tilbake eksen... Har man ikke noe bedre, så si at man tar livet av seg - følelsesmessig utpressing er det! Men jeg får IKKE mer lyst å bli sammen med han igjen av den grunn, heller tvert imot. ja det er skikkelig patetisk. er ikke så veldig attraktivt med en som klager og vil ta livet av seg fordi det blir slutt.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2005 #11 Skrevet 7. mai 2005 Vanskelig situasjon i og med at dere hadde vært sammen så lenge. Jeg antar at du fremdeles bryr deg om fyren og da gjelder det å vise omsorg på en viss distanse. Synes det er smart å kontakte venner av han som kan støtte. Hva med å finne ut noen krisesentre/ telefonnr. som du kan gi han. Synes det høres rått ut å si at han er selv ansvarlig for livet sitt. Noen ganger trenger man hjelp og man skal være ganske sterk for å snu ryggen til og avskrive seg omsorg.....
Flowery Skrevet 7. mai 2005 #12 Skrevet 7. mai 2005 Jeg har opplevd det samme. Som oftest er det tomme trusler. Noe de sier for å få medlidenhet og at man skal sitte hos dem og si at man er så glad i dem at man blir helt knust hvis de tar livet sitt. Jeg opplevde en gang at en mann tok sitt liv fordi jeg ikke ville være sammen med ham. Men han truet ikke med det på forhånd.
Gjest Gjesta Skrevet 8. mai 2005 #13 Skrevet 8. mai 2005 Kanskje det hadde vært lettere for han å komme over deg om dere brøt all kontakt? Og som flere sier her; hans liv er ikke ditt ansvar!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå