Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Hammerfest? Usikker på om jeg skal ta sjansen på å flytte dit

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nettopp vite at jeg kom inn på studie i Hammerfest. Hadde egentlig trodd at jeg kom til å komme inn på et av de andre studiene jeg hadde på høyere prioritet og tenkte egentlig ikke at det kom til å bli aktuelt å flytte til Hammerfest. Men nå er det mest sannsynlig dit jeg flytter dersom jeg bestemmer meg for å studere i år. 

Er det noen som kan si noe om hvordan det er å bo og studere i Hammerfest? Hvordan er mulighetene for å få deltidsjobb ved siden av studiene? Hvordan er det i forhold til kollektiv transport? Hvordan er det å komme seg til flyplassen? Er mest bekymret for hvordan det vil bli å bo så langt nord og attpåtil langt vekk fra familie og venner, om jeg kommer til å bli kjent med noen og om jeg kommer til å finne meg plass å bo før studiene begynner. Jeg har jo ikke førerkort eller bil heller og rekker ikke å få dette før jeg eventuelt flytter. Jeg vil jo heller ikke ha mulighet til å reise hjem mer enn to ganger i året og familie eller venner vil ikke ha mulighet til å komme på besøk.

Anonymkode: 6684f...b18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i Hammerfest og ville ikke bodd der. Karrig og forblåst, slik det er på kysten i Finnmark. Ville heller studert i Alta eller i Kirkenes, Harstad eller Narvik. Føler meg veldig innestengt og inneklemt i Hammerfest. Men du kommer deg nok igjennom 3 år. Eventuelt 1 år og så søke overflytting til et bedre studiested. Om det er sykepleie du skal studere så er Hammerfest sykehuset det sykehuset i Norge med flest avvik, ifølge en ny rapport. 

Anonymkode: 53cbf...18e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Studentmiljøet er ok, men smått, da det stort sett kun er sykepleie i Hammerfest. 

Du får ekstrajobb på sykehus og sykehjem.

Hvis du liker barskt vær, vil du like deg! For oss andre, kan det være et problem. 

Det er en liten by. Små forhold. Shopping stort sett via postordre eller i nabobyen, Alta.

Hvis du skal reise hjem endel, vær oppmerksom på at det er forferdelig dyrt å fly til og fra Hammerfest.

Det var det negative. Det positive med byen er folkene som bor der, som stort sett er imøtekommende og hjertelige. Lett å bli kjent med folk, du kommer til å bli glad i dem og få mange venner for livet.

Anonymkode: b6170...005

AnonymBruker
Skrevet

Det er gangavstand fra flyplass til skolen. Kollektivtilbudet (buss) er ikke supert, men om morgenen og etter vanlig jobbtid er det ok. Helger og kvelder svært dårlig.

Anonymkode: b6170...005

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd en liten periode i Hammerfest, men jeg er fra en annen lignende by i Finnmark. Det er en typisk liten "by", lite kulturtilbud, få butikker men samtidig litt sjarmerende. Alta ligger ca 2 timers bilkjøring unna, så om man absolutt må handle så er det jo ikke allverdens å komme seg dit med bil eller buss.

Om du er fra en større by så vil det selvfølgelig være en omveltning, men jeg har hørt mange gode ting om studiemiljøet for sykepleie. Studentboligene ligger rett ved sykehuset, og det er et par minutters gange fra en matvarehandel og svømmehall. Sentrum er ca 20-30 minutters gange fra studentboligene/sykehuset. De har ikke mer enn en håndfull restauranter og butikker, men et trivelig lite bakeri, ett sushi sted, peppes og en grillkro hvis jeg husker rett. Men det som er det største trekkplasteret til Finnmark er naturen. Og det er masse flotte naturområder og turstier rundt Hammerfest. Vær obs på symptomene på vinterdepresjon, det er noen sørfra som plages litt med dette. Men det er selvfølgelig bare en tilvenningssak.

Du klarer deg fint uten bil, men du må belage deg på å ta beina fatt. Sikkert noen studievenner som har/får seg bil så det løser seg sikkert hvis det dukker noe ekstraordinært opp. 

Anonymkode: d470b...c68

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...