Gå til innhold

Tips til enkel proteinrik middag? Med noe kjøtt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tips?

Gjerne så mye proteiner som mulig. Er lei kyllingfilet og ris. Er forøvrig kar på 20 :)

Tenkte kanskje noe hjemmelaget burger med karbonadeig?

Anonymkode: d2118...d50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vet det er et tak på hvor mye protein tarmen klarer å ta opp pr døgn? Ikke lag dyr bæsj.

Anonymkode: f4bde...8b6

• Liker 1
Skrevet

Mørbrad eller ytrefilet koster jo ikke mer en 30kr pakka på Xtra eller Rema. Du kan lage mange gode middager av det. Bifftaco med fersk chilli, lime og koriander er namnam. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet det er et tak på hvor mye protein tarmen klarer å ta opp pr døgn? Ikke lag dyr bæsj.

Anonymkode: f4bde...8b6

Hva mener du?

Jeg spiser rundt 200-220 gram proteiner iløpet av ett døgn.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, K.B. skrev:

Mørbrad eller ytrefilet koster jo ikke mer en 30kr pakka på Xtra eller Rema. Du kan lage mange gode middager av det. Bifftaco med fersk chilli, lime og koriander er namnam. 

Takk :) Er du glad i hjemmelagde burgere av storfe?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) Er du glad i hjemmelagde burgere av storfe?

Ja, har kvern så jeg kan lage selv, men er jeg lat så kjøper jeg bare kjøttdeig, tilsetter godt med salt, pepper og litt chipotle tabasco, blander alt godt, lager patties og lar de stå en god halvtime i kjøla, så saltet binder sammen kjøttet. Egg, brødsmuler osv, har ikke noe i burger å gjøre spør du meg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Seitan

Anonymkode: 8dad0...e45

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, K.B. skrev:

Ja, har kvern så jeg kan lage selv, men er jeg lat så kjøper jeg bare kjøttdeig, tilsetter godt med salt, pepper og litt chipotle tabasco, blander alt godt, lager patties og lar de stå en god halvtime i kjøla, så saltet binder sammen kjøttet. Egg, brødsmuler osv, har ikke noe i burger å gjøre spør du meg! 

Har lest det med egg i burger, legger jo til endel proteiner. Men er ikke å anbefale altså? :) 

AnonymBruker
Skrevet

kjøtt av geit eller kje, masse protein og lite fett og ikke minst - god smak.

Anonymkode: b9a46...333

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest det med egg i burger, legger jo til endel proteiner. Men er ikke å anbefale altså? :) 

Nei, egget har vært brukt som bindemiddel, men salt binder vann bedre, bare la burgerene sitte en halvtimes tid før steking. 

AnonymBruker
Skrevet

Fisk (torsk, makrell, laks), egg, kalkun, storfe, svin

Anonymkode: bb672...eaf

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes egg funker bra i kjøttboller (som bindemiddel) så da kan man like gjerne bruke det i burger = ekstra proteiner. 

Synes forresten du spiser mye proteiner. Vet hva man skal gange 0,5 - 2 med kroppsvekt, men det høyeste bare hvis man «har den trente kroppen». Du kan nok gå ned litt med mindre du er body builder allerede😅

Anonymkode: c4312...e2b

Skrevet

220 g proteiner er mye mer enn hva du trenger (med mindre du veier godt over hundre kilo), selv med en god sikkerhetsmargin lagt inn. Det er ingen forskning som har påvist at man kan nyttiggjøre seg av noe særlig mer enn 1,6 g pr. kg kroppsvekt, si 1,8, så er du helt sikker.

Det skader selvfølgelig ikke å spise mer proteiner enn det, så lenge du holder deg innenfor kaloriene du skal spise for hva nå enn målet ditt er (vektoppgang, -nedgang, osv.). Men du trenger ikke å stresse (dvs. lage tråder for å få tips til proteinrike måltider) for å nå et proteinmål som i utgangspunktet er mye høyere enn hva du trenger.

Skrevet
21 timer siden, K.B. skrev:

Salt har heller ikke noe i en burger å gjøre, spør du meg, med mindre du vil at burgeren din skal ha en pølselignende tekstur.

https://aht.seriouseats.com/2009/12/the-burger-lab-salting-ground-beef.html

Skrevet
42 minutter siden, K.B. skrev:

Vel jeg har lagd noen tusen burgere og de ser ikke ut som burgeren i i artikkelen. Hvis Heston Blumenthal kan bruke salt i sin patty, så kan jeg...

Han blander den minimalt også, for å bevare strukturen i kjøttet. Hvis jeg ikke husker feil, så pakker han strimlene fra kverna direkte inn i plast for så å kjøle ned og skjære opp burgere, og da snakker vi vel egentlig om "patties" engang, hvis man legger det å "patte" en burger for å forme den, til grunn for ordets opprinnelse. Men det kommer selvfølgelig an på mengden salt, tid, og hva man foretrekker også. I mine øyne er den beste burgeren kun lagd av grovkverna kjøtt med høy fettprosent (altså 18% +).

AnonymBruker
Skrevet
På 18.7.2019 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Synes egg funker bra i kjøttboller (som bindemiddel) så da kan man like gjerne bruke det i burger = ekstra proteiner. 

Synes forresten du spiser mye proteiner. Vet hva man skal gange 0,5 - 2 med kroppsvekt, men det høyeste bare hvis man «har den trente kroppen». Du kan nok gå ned litt med mindre du er body builder allerede😅

Anonymkode: c4312...e2b

Ikke bra å spise for mye egg.

https://www.nettavisen.no/puls/studie-flere-egg-om-dagen-oker-sjansen-for-hjertesykdommer-og-tidlig-dod/3423619225.html

AnonymBruker
Skrevet
På 18.7.2019 den 11.30, Pierre Gynt skrev:

220 g proteiner er mye mer enn hva du trenger (med mindre du veier godt over hundre kilo), selv med en god sikkerhetsmargin lagt inn. Det er ingen forskning som har påvist at man kan nyttiggjøre seg av noe særlig mer enn 1,6 g pr. kg kroppsvekt, si 1,8, så er du helt sikker.

Det skader selvfølgelig ikke å spise mer proteiner enn det, så lenge du holder deg innenfor kaloriene du skal spise for hva nå enn målet ditt er (vektoppgang, -nedgang, osv.). Men du trenger ikke å stresse (dvs. lage tråder for å få tips til proteinrike måltider) for å nå et proteinmål som i utgangspunktet er mye høyere enn hva du trenger.

Om du skal bevare muskelmasse, eller som jeg og prøver på, legge på liiit muskelmasse i underskudd, så må det slike mengder til. Kan sikkert funke med litt bedre, men tar ikke sjansen på å miste alt av muskler :) 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du skal bevare muskelmasse, eller som jeg og prøver på, legge på liiit muskelmasse i underskudd, så må det slike mengder til. Kan sikkert funke med litt bedre, men tar ikke sjansen på å miste alt av muskler :) 

https://mennohenselmans.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/

Sitat

As such, there is simply no empirically substantiated reason to think we need more than 0.82g/lb of protein per day when cutting. If anything, you could reason the body should be able to use more protein during bulking periods, because more muscle is being built and a lot of other nutrients are ingested that may enable more protein to be used.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...