Gå til innhold

Returnerte bil på angrerett - tok nesten 4 måneder før jeg fikk pengene - krav på forsinkelsesrente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en bil nesten fullfinansiert med lån. Bilen ble bestilt via nettet. Det var en del problemer med bilen som forhandler ikke ville fikse. Jeg brukte derfor angreretten min på 14 dager. Forhandler godtok returen på angrerett siden det var et fjernkjøp og skulle overføre penger til meg innen et par uker. Etter mye fram og tilbake fikk jeg pengene etter nesten 4 måneder. Da måtte jeg i mellomtiden betale renter og avdrag på billånet siden de ikke hadde slettet dette hos banken. I følge "angrerettloven" § 39 andre ledd forplikter forhandler å betale tilbake innen 14 dager fra de mottar varen. Videre står det i "Forsinkelsesrenteloven" at: "Fordringshaveren kan kreve rente etter denne lov (forsinkelsesrente) når kravet ikke innfris ved forfall. Renten løper fra forfallsdag når denne er fastsatt i forveien, og ellers fra 30 dager etter at fordringshaveren har sendt skyldneren skriftlig påkrav med oppfordring om å betale."

Forsinkelsesrenten er for tiden 9,25 % av beløpet som skyldes. Forhandler aksepterer ikke kravet, og mener at eventuelle renter bare gjelder  egenkapitalen, og ikke resten av lånet. Pengene er lånt i bank, ikke hos forhanderen. Forhandler har imidlertid avtale med banken om gunstigere lånerente. 

Har jeg krav på rente for helekjøpesummen eller er det bare egenkapitalen? Selv om jeg har hatt lån på bilen er det likevel jeg som var ansvarlig for lånet, og som tapte renter fordi de ikke betalte tilbake. Forhandler får alle pengene overført direkte fra banken, så det er ikke slik at jeg betaler renter og avdrag til forhandleren.  

Anonymkode: e5411...56c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Advokatmat. Men da går vinningen opp i spinningen. 

Skulle gjerne visst hvilket firma som har latt deg handle bil over nett, uten å presentere deg for en salgskontrakt når bilen overleveres. Det firmaet driver både farlig og lite seriøst.

Anonymkode: c03cb...b47

Skrevet

Tesla gir 7 dager/1600km returrett dersom man ikke prøvekjører bilen før man bestiller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...