Gå til innhold

Hva gjør du med indre uro?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jeg har indre uro, kjenner det på kroppen hver dag. Tror det har en del negative konsekvenser (bl annet livskvalitet og at jeg ikke blir gravid igjen, og det gjør meg enda mer stresset :))

Jeg vet ikke hvordan å få vekk denne indre uroen, og orker rett og slett ikke grave i fortiden for å finne årsakene.. Det er for vanskelig, for det er noe jeg har lagt bak meg.. 

Hva gjør du, og hva kan man gjøre for å føle seg lettere mentalt..? 

Leste forøvrig at kaffedrikkkng kan være noe av årsaken, men det er den lille gleden i hverdagen jeg bare må ha. 

Anonymkode: 7d6c7...2f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen 

Har vært perioder jeg har følt meg veldig fin , blant annet da jeg har vært i hjemlandet til mannen for en lengre periode, men man kan vel ikke flytte for alltid 😂

AnonymBruker
Skrevet

Mediterer ved hjelp av veiledet meditasjon i appen Simple habitet, gjør Yoga with Adrienne på youtube og trener. Lærte mye om stressmestring i boken "Stress" av Andries Kroese.

Anonymkode: 069c1...a8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har periodevis mye indre uro, og da syntes jeg det er godt å gå en tur der jeg får brukt kroppen godt. Bli sliten og få frisk luft rett og slett. 

Prøver også å gjøre yoga. Finner filmer på YouTube og følger dem. Fungerer veldig godt når man får kommet inn i det, og prøver å gjøre det hver dag når jeg er mye urolig. 

Anonymkode: 4ce98...1d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mediterer ved hjelp av veiledet meditasjon i appen Simple habitet, gjør Yoga with Adrienne på youtube og trener. Lærte mye om stressmestring i boken "Stress" av Andries Kroese.

Åå takk for tips, kan søke opp boka:) 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har periodevis mye indre uro, og da syntes jeg det er godt å gå en tur der jeg får brukt kroppen godt. Bli sliten og få frisk luft rett og slett. 

Prøver også å gjøre yoga. Finner filmer på YouTube og følger dem. Fungerer veldig godt når man får kommet inn i det, og prøver å gjøre det hver dag når jeg er mye urolig. 

Anonymkode: 4ce98...1d0

Som brukeren over nevner også dette med yoga. Får lese litt om det :)

Jeg får begynne å gå litt turer, jeg er mye redd, men det hjelper kanskje å overvinne frykten, for folk flest hit vi har flyttet er ganske koselig. 

AnonymBruker
Skrevet

Fysisk aktivitet hjalp meg masse da jeg slet med mye indre uro. Liker ikke å røre for mye på meg egentlig, men det var det som hjalp aller best. Spesielt når pulsen steg - for da kjente jeg mye mindre på den psykiske uroen. Jogging ute i naturen var det absolutt aller beste. Hatet det da jeg tok på meg treningstightsen - elsket det da jeg kom hjem, sliten og fullstendig rolig i kropp og sinn.

Jeg tror allikevel at det er ganske viktig at du begynner å reflektere litt mer rundt årsaken(e) til uroen. Hvis du ikke allerede har gjort det godt nok. Skriv dagbok! Begynn med overfladiske problemer, generelle tanker og følelser. Så kan du gå mer i "dybden" av deg selv etterhvert når du er klar for det. Hvis du ikke kan ta problemet med "rota" så vil de fleste avspenningsteknikker bare fungere som avledning/legge lokk på kokekjelen.

Den værste uroen min er forbi nå. Når jeg allikevel får "episoder" så synes jeg det er godt å ta meg et glass vin og bare sette meg for meg selv. (Kortsiktig problemløsning, vel og merke ;) ).
Så skal man heller ikke undervurdere effekten sex har på kropp og følelser! Fra google: " That's because endorphins and oxytocin are released during sex, and these feel-good hormones activate pleasure centers in the brain that create feelings of intimacy and relaxation and help stave off anxiety and depression, says WH advisor Laura Berman, Ph.D "

Ikke alle avspenningsteknikker funker for alle - for min del har fysisk aktivitet/arbeid og være ute, hatt den absolutt beste effekten. :)

Anonymkode: 7a36c...b75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å gå en tur...  

Anonymkode: f4cf1...b1c

AnonymBruker
Skrevet

Gjør noe fysisk som gir meg adrenalin og gjør meg sliten.

Anonymkode: b2c8d...8d6

Skrevet

Skriv dagbok. Skriv hvordan dagen din har vært. Stikkord eller om du vil skrive mer utfyllende.

Kjenne litt på når uroen er der, hvilken situasjon som utløser den. Stå i det litt lenger for hver gang. 

Har du en rolig dag så skriver du opp det og etterhvert så vil du merke at jøss, nå er det 3 dager siden jeg var urolig sist. Når neste runde med uro kommer så stå i det, utfordre deg og vit med deg selv at den gode rolige perioden vil komme igjen.

Neste gang er det kanskje 4 dager uten uro og sånn fortsetter det til du kanskje bare har en dag i mnd med uro eller sjeldnere.

Les i dagboka di og la deg kjenne på de vinde følelsene du hadde de og de dagene, men vær samtidig glad for at akkurat den dagen du leser så har du det bra.

Jeg gjorde dette selv og nå er den boka kastet for uroen er borte vekk. Hvis den kommer så er det bare 1-2 timer, men jeg vet at det går over igjen og ser frem til det.

Pynt i dagboka de med feks smileyer, blomster eller hva du føler for. Er det en dritt dag så bruk er sur smiley eller noe du forbinder med dritt og andre ting på fine dager.

Jeg synes dette hørtes helt idiotisk ut da jeg fikk forslaget, men etterhvert så merket jeg bedring og det dokumenterte jo dagboka også 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips! Jeg vurderer dette med dagbok, det høres ut som en god ide, at man kan få sortert tankene litt.. Jeg føler livet mitt må være en rett tråd uten knuter, men så er alt knuter for meg, og det gjør meg gal.. Så ja.. Kan være en ide.. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klatring,tøye,musikk,bade i kaldt vann,lage blomsterbed,ta ett glass vin hver kveld,undersøk vitamin/mineral nivå,gå på fjellet alene og skrik det høyeste du kan, få alt drittet ut.

Latterterapi:

Legg deg på rygg alene eller med andre og bare begynn å le bevvist. Forsett til du får ekte latterkick og føler deg som ett lykkelig barn til slutt.

Annet: Fargelegge/male/tegne/pusle /skyte på bokser 

Anonymkode: 510a7...b96

AnonymBruker
Skrevet

Ut i naturen er det aller beste og rimeligste tipset. Tror det er forsket på at allerede etter 20 minutter merker man bedring. Har du mulighet til å gå en liten tur på ettermiddag eller kveld i nærheten? 

Anonymkode: 9a388...89b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trening, strikking, legg vekk mobil, meditasjon

Anonymkode: 3ae7d...2b6

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for gode tips! Jeg vurderer dette med dagbok, det høres ut som en god ide, at man kan få sortert tankene litt.. Jeg føler livet mitt må være en rett tråd uten knuter, men så er alt knuter for meg, og det gjør meg gal.. Så ja.. Kan være en ide.. :)

Kan være du trenger å justere forventningene dine også. Ingens liv er en rett tråd uten knuter. En rett tråd uten knuter er i tillegg gørrkjedelig. Tenk i stedet at du skal få løst opp i en del av knutene, og gjøre ditt beste for at det ikke blir for mange nye, men at noen knuter vil det alltid være.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forsøker føle meg frem til hvor det kommer fra. For eks kan det være at jeg skal handle senere og føler meg urolig grunnet det. Kanskje gruer jeg meg til å kjøre fordi kjøring kan være skummelt. Isåfall forsøker jeg å se for meg at jeg står på butikken og plukker en vare fra hyllen, slik at fokuset flyttes fra bilkjøringen til en annen del av turen som er mindre skummel. Eller jeg forsøker se for meg at jeg setter på plass varene når jeg kommer hjem. Slike ting roer meg ned og fjerner angst

Anonymkode: d605f...76f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du vil fjerne den indre uroen. At du ikke får fjernet uroen kan i seg selv gjøre deg urolig. Det minner meg litt om hunden min, da det hang fast en bøtte i båndet hans og han fortvilt prøvde å løpe vekk fra bøtta som jaget han. Hvis du aksepterer bøtta, og tenker at den bare skal få være der, så vil den ikke jage deg. Lol, det hørtes dumt ut 😅

Det jeg mener er at du kan øve på å akseptere uroen. Hvis uroen gir deg negative tanker, så vær bevisst på det, fortell deg selv at det er uroen som snakker, og at tankene ikke er noe sannhet. Si til tankene at de godt kan få være der, men du har ingen planer om å hekte deg på dem. Både tankene og uroen kan få "sitte på", men det er du som bestemmer hvor du kjører.

Det er her mindfulness kommer inn i bildet. Her øver man på å la tanker være tanker, uten å hekte seg på. Poenget er ikke å bli kvitt uroen, men å lære seg å leve livet fullt ut til tross for den. Jager man en permanent løsning uten knuter, som noen over her sa, så kan man skape flere enn man løser opp. 

Anonymkode: 8c5e3...e55

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...