Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var uheldig for en ukes tid siden og glemte å skanne inn noen rundstykker. Ble så tatt ut i kontroll. Kontrolløren var grei, og sa det var greit, og jeg betalte og gikk ut. Jeg kan helt ærlig si at dette var en forglemmelse, men jeg føler meg allikevel helt elendig, som en tyv. Nå gruer jeg meg veldig for å gå inn i butikken igjen. Kommer til å føle at de i selvskanningen kommer til å følge ekstra godt med på meg i minst ett år fremover. 

Så jeg lurer på, dere som jobber med dette, er det vanlig at folk helt uskyldig glemmer av og til ? Blir dere ekstra mistenkelige hvis det skjer en enkelt gang ? Jeg har faktisk ikke glemt før, for jeg pleier å kontrollere både skanner og skjerm (for å se at alt er gått inn til riktig pris). Men denne gangen var det sent, jeg ville hjem og var nok mindre oppmerksom enn jeg pleier å være.

Anonymkode: affd1...1ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjedde med meg med en pakke med egg. 

Har ikke merket noe forskjell på de som jobber i butikken eller den maskina. 

Anonymkode: e7cc0...73f

• Liker 5
Skrevet

Om det var en coop-butikk er nok eneste konsekvens at du kan få kontroll oftere en periode :) 

Jobber ikke i butikk selv, men kjenner en som jobber i butikk med selvscanning, og som han sier at alle glemmer innimellom. De i kassa kan jo like mye gjøre feil de også, og ikke scanne varer, som kunder kan glemme å legge ting på båndet, om man går i betjent kasse :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare gå i betjent kasse en periode. 

Jeg har glemt å legge på frukt på båndet på betjent kasse og jeg. Hatt posen rundt armen og glemt hele greia. 

Ikke noe problem det. 

Anonymkode: 194b9...20d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De tenker neppe på deg som en tyv, sånt skjer hele tiden, også med kassererne som glemmer å slå inn ting. 

Anonymkode: d4878...6ad

• Liker 1
Skrevet

Er ikke noen stor tilhenger av slike selvscanningssystemer i kolonialbutikker og stiller meg alltid i køen for en betjent kasse. Men, ser jo at en måte å snu trenden er å bruke  dem mye og “glemme” saker og ting hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange positive svar. Nå blir det lettere for meg å gå inn i butikken igjen. 

Jeg trives med selvskanning. Det er både tidsbesparende, og til vanlig en grei måte å dobbeltkontrollere hva jeg betaler før jeg trekker kortet. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg skanner varene inn mens jeg handler men i kassen som man betaler har jeg i løpet av kort tid vært utvalgt til kontroll av betjening. Fikk hetta og trodde jeg hadde glemt noe men hadde ikke det. Var tilfeldig som ble valgt. Er alltid redd for at jeg har glemt og scanne noe. Det er litt nytt i butikken min og uvant men det går seg vel til. Er jo mye lettere og kjappere. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Titania skrev:

Om det var en coop-butikk er nok eneste konsekvens at du kan få kontroll oftere en periode :) 

Jobber ikke i butikk selv, men kjenner en som jobber i butikk med selvscanning, og som han sier at alle glemmer innimellom. De i kassa kan jo like mye gjøre feil de også, og ikke scanne varer, som kunder kan glemme å legge ting på båndet, om man går i betjent kasse :)

Jeg har opplevd dette. Glemte å skanne en ting siden jeg gikk i egne tanker, og sa i fra selv når jeg kom på dette midt i kontrollen. Null problemer eller mistenksomme blikk, de bare la den til. Og så fikk jeg litt hyppigere kontroller en stund etterpå, men etter et par måneder så det ut til å ha stabilisert seg på "gammelt" nivå igjen. 

Anonymkode: 47939...51a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi glemte også noe en gang. Midt i påskestresset glemte vi å scanne en pose poteter til 12 kroner. Vi handla for over 1000, så tror ikke de trodde vi gjorde det med vilje liksom. Vi ble utsatt for tilfeldig kontroll, så vi fikk ordna opp og betalt. Men følte meg som en tyv i månedsvis etterpå.

Anonymkode: 58ff3...04f

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært motstander av slike kasser i lengre tid, helt til en av betjeningen slo inn to flasker vaskemiddel, enda jeg bare hadde kjøpt en. Det ble vel noe sånt som femti-seksti kroner i butikkens favør, om jeg da ikke hadde sett det og fikk ta med den ekstra flasken som jeg hadde betalt for. Etter dette har jeg brukt selvbetjening, da har jeg kontroll.

Poenget mitt er at det har mest sannsynlig skjedd TEMMELIG MANGE FEIL fra butikkenes side gjennom årenes løp, som kundene ikke har vært klar over. Da kan de ikke forvente at vi er helt perfekte heller. 

Sto med en mango i går, og fikk opp tre valg på mango. Men jeg visste jo ikke hvilken av disse jeg skulle ha, og prisforskjellen var betydelig. Skulle jeg ha stått der da, og påkalt hjelp?

Nei, jeg valgte den rimeligste, betalte og gikk.

(tror det var riktig altså, den var riktignok spisemoden, men den var ikke hypet opp som «spisemoden» og pakket inn i plast)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi glemte også noe en gang. Midt i påskestresset glemte vi å scanne en pose poteter til 12 kroner. Vi handla for over 1000, så tror ikke de trodde vi gjorde det med vilje liksom. Vi ble utsatt for tilfeldig kontroll, så vi fikk ordna opp og betalt. Men følte meg som en tyv i månedsvis etterpå.

Du hadde ekstrem uflaks, da, siden de kun sjekker 3-4 varer i kurven, og ser at tilsvarende vare er registrert.

Anonymkode: 8c91c...57d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du hadde ekstrem uflaks, da, siden de kun sjekker 3-4 varer i kurven, og ser at tilsvarende vare er registrert.

Anonymkode: 8c91c...57d

Ja, vi hadde jo det. Posen med poteter var en av de fem varene som ble kontrollert 😜

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, a l'orange skrev:

Jeg har vært motstander av slike kasser i lengre tid, helt til en av betjeningen slo inn to flasker vaskemiddel, enda jeg bare hadde kjøpt en. Det ble vel noe sånt som femti-seksti kroner i butikkens favør, om jeg da ikke hadde sett det og fikk ta med den ekstra flasken som jeg hadde betalt for. Etter dette har jeg brukt selvbetjening, da har jeg kontroll.

Poenget mitt er at det har mest sannsynlig skjedd TEMMELIG MANGE FEIL fra butikkenes side gjennom årenes løp, som kundene ikke har vært klar over. Da kan de ikke forvente at vi er helt perfekte heller. 

Sto med en mango i går, og fikk opp tre valg på mango. Men jeg visste jo ikke hvilken av disse jeg skulle ha, og prisforskjellen var betydelig. Skulle jeg ha stått der da, og påkalt hjelp?

Nei, jeg valgte den rimeligste, betalte og gikk.

(tror det var riktig altså, den var riktignok spisemoden, men den var ikke hypet opp som «spisemoden» og pakket inn i plast)

Når jeg har hatt tid har jeg betalt resten og så tatt med meg frukten eller grønnsaker og stilt meg i kassakø.

Når jeg skal rekke en buss har jeg valgt det som ser likest ut på bildet - men det blir umulig med mango.

Påkalle hjelp har jeg også prøvd et par ganger. Den ene gangen måtte jeg forlate alt og vandre rundt i en svært stor Extra før jeg endelig fant et menneske. Spurte meg selv hvorfor de ikke bare legger til en "tilkall hjelp"-knapp.

• Liker 1
Skrevet

Hva I all verden foregår oppe i hodet på folk som 'glemmer' å scanne inn varer?Man har varene i vognen/kurven og scanner en og en mens man flytter de over i bæreposer el. Det burde ikke være mulig å 'glemme' å betale for noe. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, FrodeF said:

Hva I all verden foregår oppe i hodet på folk som 'glemmer' å scanne inn varer?Man har varene i vognen/kurven og scanner en og en mens man flytter de over i bæreposer el. Det burde ikke være mulig å 'glemme' å betale for noe. 

Vi hadde det i hvert fall travelt, butikken var full av folk, og vi begge hentet ting og jeg scannet. Plutselig hadde samboer slengt en pose poteter oppi vogna som jeg ikke hadde fått med meg. Sånt skjer. I butikken vi var i hadde man en egen scanner man bar med seg i butikken, altså ikke en scanner ved kassen. Blir kanskje noe annet når man skal huske å scanne mens man plukker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, applestories skrev:

Når jeg har hatt tid har jeg betalt resten og så tatt med meg frukten eller grønnsaker og stilt meg i kassakø.

Når jeg skal rekke en buss har jeg valgt det som ser likest ut på bildet - men det blir umulig med mango.

Påkalle hjelp har jeg også prøvd et par ganger. Den ene gangen måtte jeg forlate alt og vandre rundt i en svært stor Extra før jeg endelig fant et menneske. Spurte meg selv hvorfor de ikke bare legger til en "tilkall hjelp"-knapp.

På min Obs har de i alle fall det. Den er i form av et spørsmålstegn oppe i høyre hjørne på skjermen. Ikke helt intuitivt, vil jeg si. :) 

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde det i hvert fall travelt, butikken var full av folk, og vi begge hentet ting og jeg scannet. Plutselig hadde samboer slengt en pose poteter oppi vogna som jeg ikke hadde fått med meg. Sånt skjer. I butikken vi var i hadde man en egen scanner man bar med seg i butikken, altså ikke en scanner ved kassen. Blir kanskje noe annet når man skal huske å scanne mens man plukker.

En sånn scanner har jeg kun sett på Obs, og den er to timer unna og er der kun to-tre ganger i året. Har aldri prøvd nettopp av denne grunn - jeg ombestemmer meg gjerne og legger ting tilbake i hylla. Hadde ikke stolt på at jeg hadde klart å "skanne tilbake", og dermed risikert å betale for mye. 

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På min Obs har de i alle fall det. Den er i form av et spørsmålstegn oppe i høyre hjørne på skjermen. Ikke helt intuitivt, vil jeg si. :) 

Er det på de håndholdte? Har ikke sett slike andre der du scanner alt ved utgangen på Obs, men skal sjekke nøye både der og på Extra neste gang, takk for tips :)

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var uheldig for en ukes tid siden og glemte å skanne inn noen rundstykker. Ble så tatt ut i kontroll. Kontrolløren var grei, og sa det var greit, og jeg betalte og gikk ut. Jeg kan helt ærlig si at dette var en forglemmelse, men jeg føler meg allikevel helt elendig, som en tyv. Nå gruer jeg meg veldig for å gå inn i butikken igjen. Kommer til å føle at de i selvskanningen kommer til å følge ekstra godt med på meg i minst ett år fremover. 

Så jeg lurer på, dere som jobber med dette, er det vanlig at folk helt uskyldig glemmer av og til ? Blir dere ekstra mistenkelige hvis det skjer en enkelt gang ? Jeg har faktisk ikke glemt før, for jeg pleier å kontrollere både skanner og skjerm (for å se at alt er gått inn til riktig pris). Men denne gangen var det sent, jeg ville hjem og var nok mindre oppmerksom enn jeg pleier å være.

Jeg er et rutine og system menneske. 

Derfor skjer det ikke at jeg glemmer å scanne varer. 

Hva jeg gjør i selvscanningskassen? Jo, jeg har kurven/vogna på den ene siden, og åpent handlenett eller pose på den andre siden av kassen. Tømmer kurven/vogna med en ting om gangen eller så mye jeg får tak i med en hånd, scanner og putter i posene. Du hører jo plingene når varene blir scannet. Rundstykker skal du jo i tillegg lete etter på bakervarer - mye styr. Hvordan klarte du å glemme disse? Lag deg rutiner slik at du ser klart hva du har scannet og hva du skal scanne. 

Butikkene tar nok så mange og har så mange kunder at du er glemt for lengst. Men skjer dette flere ganger så kan du nok bli husket av samme kontrollør. Alternativ får du gå i betjent kasse. 

En annen sak er, hvordan fungerer egentlig utvalg av dem de kontrollerer? Det sies at det skjer elektronisk. Men jeg har brukt disse kassene i mengder, uten å ha blitt tatt ut i kontroll, mer enn noen få ganger i starten. 

Anonymkode: 4c4bd...50d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter en innkjøringsperiode liker jeg de nye cassene på Coop. Slipper å stresse når jeg må frem med bærenettet (en krone pr kjøp) og medlemskortet. I den vanlige kassen opplever jeg litt for ofte at tilbudsvarer ikke går inn som tilbud osv, og føler det veldig pinlig å krangle om småbeløp. Hvis et tilbud ikke kommer opp i selvbetjeningskassen (foreløpig ikke opplevd), lar jeg bare være å kjøpe varen. 

Anonymkode: 32783...3ee

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...