Gå til innhold

hjernehinne betennelse vaksine

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

leste om hjernehinnebetennelse pa VG. Tok en vaksine mot dette for et par ar siden. Er det noen som vet hvor lenge en slik vaksine varer? Hva heter vaksina igjen? Kan ikke komme pa navnet i farta..

-Cecilie

Videoannonse
Annonse
Gjest Virvel
Skrevet

Sånn generelt når det gjelder vaksiner sier man at du er godt beskyttet i 10 år, men det varierer såklart en del fra vaksine til vaksine og person til person.

Nå er det mye rart som kan gi hjernehinnebetennelse, både bakterier og virus, men det man har laget vaksiner mot er vel meningokokker (som er bakterier). Det finnes forskjellige grupper meningokokker også, så det er litt vanskelig å uttale seg når jeg ikke vet hva du er vaksinert mot...

Det som gjerne kalles smittsom hjernehinnebetennelse (idiotisk navn, det er ikke spesielt smittsomt) skyldes meningokokk B i hvert fall. Det har blitt laget vaksiner tidligere, men de var ikke spesielt effektive. Folkehelseinstituttet er i ferd med å teste ut en ny en nå (jeg er prøvekanin, faktisk), men de er ikke helt ferdige med studien ennå, så jeg vet dessverre ikke om den er mer effektiv enn de som har blitt laget tidligere.

Jeg vet også at det er et såkalt meningittbelte i Afrika hvor man rådes til å vaksinere seg mot meningitt før man drar, men der er det snakk om A og C, tror jeg...

Du kan jo ta kontakt med et legekontor som driver med reisemedisin, f.eks. på Majorstua hvis du bor i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...