Gå til innhold

Pass av stebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stemor til et barn på 9 år. Vi har gode rutiner når barnet er her men bonusbarnet fungerer i litt annet tempo enn mine barn og det kan fort bli mye gråt og frustrasjon fra mine barn som ikke helt klarer av men som gjerne vil holde tempo med storesøskenet sitt. Så det er generelt et veldig høyt støynivå når barnet er her.

Jeg stiller alltid opp så mannen slipper å ta så mye fri fra jobb, og jeg har brukt store deler av mine permisjoner med barnet hans, det har ikke vært noen problemer det men akkurat nå kjenner jeg at jeg ikke orker. 

Min mamma døde for tre uker siden og jeg vil egentlig bare ta fri fra hele mammarollen i noen uker og jeg kjenner at alt er tiltak og jeg syntes at alt er tungt og slitsomt oppi denne verste sorgen akkurat nå og jeg kjenner at jeg har mer enn nok med mine egne små som begge er i hver sin trassalder og krever mye av meg. 

Mannen går på vakt på torsdag så bonusbarnet mitt skulle hjem i morgen. Og i dag så ringer eksen hans og spør om vi kan ha barnet to dager ekstra så de kan feire bryllupsdag. Mannen svarer omtrent ja uten å spørre meg først og han har ikke lagt på engang da han snur seg mot meg og sier «jeg regner med at det går greit, du må ha alle barna alene i to dager så leverer du h*n på fredag!» 

jeg føler ikke at jeg kan gjøre noe annet enn å nikke og si ja mens han fortsatt har eksen på linja. Jeg prøvde å uttrykke at jeg ikke var helt fornøyd med løsningen etter han la på men fikk et surt ansikt tilbake og en påstand om at jeg ikke inkluderer (noe som kanskje stemmer for disse siste ukene men ikke ellers, og jeg har ikke vært den mammaen jeg vanligvis er heller). 

Jeg syntes han burde ha sagt nei med en gang, vi har avtalt i 3 måneder at barnet skal hjem denne dagen fordi mannen går på vakt dagen etter, de har hatt GOD tid på å finne barnevakt til bryllupsdagen og jeg syntes det er respektløst av mannen min å utnytte at jeg er sykemeldt og derfor har mulighet til å ta barnet.

Nå til spørsmålet mitt: hvordan kan jeg ta opp dette på en penest mulig måte uten å tråkke noen på tærne? Jeg orker ikke konflikter akkurat, men samtidig så vil jeg bare ha fred og ro og jeg føler at mannen utnytter at jeg er sykemeldt.

Dette handler ikke steheks tendenser eller lignende som er så kjent her på kg, men rett og slett at jeg vil ha spillerom for min sorg og vil ha litt ekstra ro hjemme akkurat nå for å bearbeide sorgen.

Anonymkode: 7223e...717

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare si det som det er. Mannen din overkjører deg, og jeg ville bare tatt den konflikten først som sist så du ikke har dette gående. Dersom han selv ikke skal være hjemme til ekstra samvær, bør han høre med deg før han sier ja. Spesielt når du er i sorg og han bør ha fått med seg at du ikke har det helt greit om dagen. 

Anonymkode: 0ef22...835

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Si «hei, nå som jeg er sykemeldt og min mor nylig har gått bort kjenner jeg at jeg har det vanskelig og sliter med å holde hode over vannet her. Jeg synes det er veldig trivelig når stebarn er her og er veldig glad i han/henne, det vet du jo for jeg har alltid stilt opp med glede. Men akkurat nå trenger jeg hjelp fra deg. Barnet må gjerne komme hit, det er bare koselig, men da trenger jeg at du er her med oss.»

Anonymkode: 84174...f1f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal ta det opp på en pen måte. Han kan da ikke avtale at du er barnevakt uten å spørre deg skikkelig! Og å spørre deg mens mor er på tråden er slemt. Jeg hadde blitt skikkelig sint! Jeg har også vært nøye til min mann, om at jeg kan godt være barnevakt for stebarn for å hjelpe HAN, men jeg stiller ikke som barnevakt for hans eks. Da må hun spørre meg selv. 

Anonymkode: 35756...dc6

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Jeg har sagt det før og sier det igjen. 

Rett opp ryggraden og stå opp for deg selv. Man er ikke snill fordi man hele tiden sier ja, man blir en dørmatte som folk feier over. Ingenting blir bedre av å holde munn. 

Du sier det rett ut. Mann; dette er ditt barn med din eks. Det betyr at du alltid skal spørre meg om det passer at jeg JEG skal passe barnet. Uansett. Du vet at moren min er død og at jeg har det veldig tungt. Jeg orker ikke mer enn jeg må nå og det er å ivareta mitt eget kjøtt og blod oppi sorgen. Du vet jeg er glad i stebarnet og du vet at jeg så og si alltid stiller opp, men ikke nå. Jeg må ta vare på meg selv. Om stebarnet blir her må du ta fri fra jobb og bli hjemme. Og fra nå av forventer jeg at du ALLTID spør meg og slutter å ta det som et selvfølge.

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Du har vært altfor snill og hyggelig, og det er på tide at du markerer at du er en egen person med selvbestemmelse og ikke en ressurs som fritt disponeres av andre etter deres forgodtbefinnende.

Fortell mannen i klartekst hvordan du skal forespørres og at det ikke skal gjøres avtaler på dine vegne 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja du bør seie i frå. 

Eg vart rasande på mannen fordi han lova at eg skulle lage kake til selskap, det kjem han ikkje til å gjere igjen. 😂

Anonymkode: a2a19...0f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...