SaraVictoria Skrevet 16. juli 2019 #1 Skrevet 16. juli 2019 (endret) . Endret 17. juli 2019 av SaraVictoria .
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #2 Skrevet 17. juli 2019 IKKE betal på andres lån! Vent til du kan kjøpe deg inn i en tinglyst eierandel, så får du heller betale husleie til ham i mellomtiden. Andre utgifter får dere dele prosentvis etter inntekt. Ellers bør du ha 3 måneders inntekt på konto, pensjonssparing og full BSU-konto hvert år. Anonymkode: 7719b...3c9 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #3 Skrevet 17. juli 2019 Ikke betal på lånet, men betal husleie. Min samboer gjorde dette før han kjøpte seg inn i mitt hus. Han betalte halvparten av rentene og halvparten av andre faste utgifter i mnd som forsikring, kommunale avgifter, strøm etc. Det er absolutt den mest ryddige måten å gjøre dette på. Når han skulle kjøpe seg inn, kjøpte han seg inn av halvparten av verdien på huset på det tidspunktet (fordi han skulle ha 50% eierandel). Man kan også kjøpe seg inn på en lavere prosent om du sliter med å få høyt nok lån. Anonymkode: 61f82...07f 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #4 Skrevet 17. juli 2019 Min samboer betalte husleie til meg i forrige bolig før vi kjøpte vår nåværende bolig sammen. Jeg tjener det dobbelte av ham, og betaler der dobbelte av utgiftene våre (så begge bruker like man % av inntekten sin på husholdningen vår) Anonymkode: da129...947
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #5 Skrevet 17. juli 2019 Du må jo betale husleie til han om du og barnet ditt bor hos han. 14000 i måneden er lite, du må jo bruke halve lønna minst i husleie Anonymkode: 16ec6...9e2 4
SaraVictoria Skrevet 17. juli 2019 Forfatter #6 Skrevet 17. juli 2019 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke betal på lånet, men betal husleie. Min samboer gjorde dette før han kjøpte seg inn i mitt hus. Han betalte halvparten av rentene og halvparten av andre faste utgifter i mnd som forsikring, kommunale avgifter, strøm etc. Det er absolutt den mest ryddige måten å gjøre dette på. Når han skulle kjøpe seg inn, kjøpte han seg inn av halvparten av verdien på huset på det tidspunktet (fordi han skulle ha 50% eierandel). Man kan også kjøpe seg inn på en lavere prosent om du sliter med å få høyt nok lån. Anonymkode: 61f82...07f. Endret 17. juli 2019 av SaraVictoria . 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #7 Skrevet 17. juli 2019 1 minutt siden, SaraVictoria said: Hvorfor er det bedre å betale husleie enn å betale på lånet? 🤔 Fordi å betale på lånet gir deg ingen eierandel. Det gir ham mindre lån på hans investering. Det gir deg ingenting. Tinglyst eierandel og et lån begge står på er det som gjelder. Anonymkode: 7719b...3c9 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #8 Skrevet 17. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi å betale på lånet gir deg ingen eierandel. Det gir ham mindre lån på hans investering. Det gir deg ingenting. Tinglyst eierandel og et lån begge står på er det som gjelder. Anonymkode: 7719b...3c9 Men han kan jo bruke husleien til å betale ned på lånet? Jeg ser virkelig ikke forskjellen her. Anonymkode: bc81f...b92 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #9 Skrevet 17. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men han kan jo bruke husleien til å betale ned på lånet? Jeg ser virkelig ikke forskjellen her. Anonymkode: bc81f...b92 Det er opp til ham. Gir likevel ikke henne en eierandel. Anonymkode: 7719b...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #10 Skrevet 17. juli 2019 Men hvorfor er det bedre at hun betaler han f.eks. 5000,- i husleie, som han bruker til å betale ned på lånet enn om hun betaler 5000,- på lånet hvis summen blir den samme? Anonymkode: 1e692...755 1
SaraVictoria Skrevet 17. juli 2019 Forfatter #11 Skrevet 17. juli 2019 (endret) 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er det bedre at hun betaler han f.eks. 5000,- i husleie, som han bruker til å betale ned på lånet enn om hun betaler 5000,- på lånet hvis summen blir den samme? Anonymkode: 1e692...755. Endret 17. juli 2019 av SaraVictoria .
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #12 Skrevet 17. juli 2019 2 minutter siden, SaraVictoria skrev: Jeg tenker litt det samme? Spesielt hvis vi har en kontrakt på at dette er penger som skal brukes på lån, som at jeg er medeier. Du blir ikke medeier bare fordi du betaler noen kroner til han for å bo i boligen hans. Du skal vel ikke bo gratis, og du har ikke penger enda til å kjøpe deg inn. Om han bruker pengene på felleskostnader eller lånet får bli hans sak. Du må ha egenkapital hvis du skal kjøpe deg inn. Anonymkode: 57c7e...66d 7
SaraVictoria Skrevet 17. juli 2019 Forfatter #13 Skrevet 17. juli 2019 (endret) . Endret 17. juli 2019 av SaraVictoria .
SaraVictoria Skrevet 17. juli 2019 Forfatter #14 Skrevet 17. juli 2019 (endret) 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du blir ikke medeier bare fordi du betaler noen kroner til han for å bo i boligen hans. Du skal vel ikke bo gratis, og du har ikke penger enda til å kjøpe deg inn. Om han bruker pengene på felleskostnader eller lånet får bli hans sak. Du må ha egenkapital hvis du skal kjøpe deg inn. Anonymkode: 57c7e...66d . Endret 17. juli 2019 av SaraVictoria .
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #15 Skrevet 17. juli 2019 Mrd den inntekten du har er det egentlig bare å stikke en fot i bakken og slå fast at du ikke har råd til å kjøpe deg inn i en bolig. Du skal selvfølgelig betale husleie for å bo, men om vi sier det er 5000 kr mnd dekker det knapt din halvdel av løpende boutgifter, som er strøm, forsikringer, kommunale avgifter /fellesutgifter og renter på lån. Det er kun avdrag på lån som er sparing, og nedbetaling på bolig. Det bør han stå for selv. 5000-6000 burde være et minimum av husleie, uten at det innebærer at du kjøper deg inn på noen måter. Dette er bare bidrag til det løpende, og å betale mindre enn dette betyr i praksis at han sponser deg og ditt barn i å bo. Så skal du selvfølgelig bidra til forbruksinnkjøp som mat, vaskemiddel, toalettpapir og diverse. Her går det også noen tusen i måneden, om ikke han skal forsørge deg og ditt barn. Så har du utgifter til klær, aktiviteter og diverse. Du har ikke inntekt til å kjøpe bolig eller kjøpe deg inn i bolig! At du har et barn på 11 år betyr at du bør være voksen nok til å se det selv, og om samboeren din er aldri så dumsnill er det ufint å forvente at det du kan bidra med her skal regnes som å betale deg inn i boligen. 14000 kr inntekt i måneden er ufattelig lite for en arbeidsfør person, og du bør virkelig forsøke å gjøre det du kan for å få bedre inntekt fremover, om du noen gang skal eie noe i en bolig. På denne innteken... glem det! Anonymkode: fc548...255 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #16 Skrevet 17. juli 2019 9 minutter siden, SaraVictoria skrev: Nei jeg blir ikke medeier, men å betale husleie til samboeren min blir litt rart. Jeg har jo litt penger til å bidra med, så det føles mer rett å betale på lånet hans. Hvis det skulle bli brudd, vil jeg få tilbake de pengene jeg har betalt (kontrakt) men jeg får selvfølgelig ikke noe av verdiøkning på bolig o.l. Kun de pengene jeg har betalt inn. Du skal selvfølgelig ikke få tilbake pengene du har betalt til samboeren for å bo ved et vet. brudd. Hvorfor mener du at du skal bo gratis? Ingen bor gratis, alt koster. Det er derfor folk her sier at dere må dele på fellesutgiftene som strøm, internett, felleskostnader til borettslaget, rentene på lånet osv, men ikke avdragene. Anonymkode: 57c7e...66d 10
SaraVictoria Skrevet 17. juli 2019 Forfatter #17 Skrevet 17. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mrd den inntekten du har er det egentlig bare å stikke en fot i bakken og slå fast at du ikke har råd til å kjøpe deg inn i en bolig. Du skal selvfølgelig betale husleie for å bo, men om vi sier det er 5000 kr mnd dekker det knapt din halvdel av løpende boutgifter, som er strøm, forsikringer, kommunale avgifter /fellesutgifter og renter på lån. Det er kun avdrag på lån som er sparing, og nedbetaling på bolig. Det bør han stå for selv. 5000-6000 burde være et minimum av husleie, uten at det innebærer at du kjøper deg inn på noen måter. Dette er bare bidrag til det løpende, og å betale mindre enn dette betyr i praksis at han sponser deg og ditt barn i å bo. Så skal du selvfølgelig bidra til forbruksinnkjøp som mat, vaskemiddel, toalettpapir og diverse. Her går det også noen tusen i måneden, om ikke han skal forsørge deg og ditt barn. Så har du utgifter til klær, aktiviteter og diverse. Du har ikke inntekt til å kjøpe bolig eller kjøpe deg inn i bolig! At du har et barn på 11 år betyr at du bør være voksen nok til å se det selv, og om samboeren din er aldri så dumsnill er det ufint å forvente at det du kan bidra med her skal regnes som å betale deg inn i boligen. 14000 kr inntekt i måneden er ufattelig lite for en arbeidsfør person, og du bør virkelig forsøke å gjøre det du kan for å få bedre inntekt fremover, om du noen gang skal eie noe i en bolig. På denne innteken... glem det! Anonymkode: fc548...255 Fy fader så ufin du var... Lett å gjemme seg bak anonymknappen? Jeg ser dine poeng på noen områder, men nå er du bare frekk. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #18 Skrevet 17. juli 2019 7 minutter siden, SaraVictoria skrev: Nei jeg blir ikke medeier, men å betale husleie til samboeren min blir litt rart. Jeg har jo litt penger til å bidra med, så det føles mer rett å betale på lånet hans. Hvis det skulle bli brudd, vil jeg få tilbake de pengene jeg har betalt (kontrakt) men jeg får selvfølgelig ikke noe av verdiøkning på bolig o.l. Kun de pengene jeg har betalt inn. Nei det er ikke rart! Du skal SELVFØLGELIG betale for å bo! Det er fullstendig merkelig at du tenker at din samboer skal sponse dette for deg. Min samboer betaler meg 7000 kr i husleie i måneden. Det dekker kun halvparten av løpende utgifter. Avdrag på lånet og utgifter til oppgradering /vedlikehold står jeg for. Markedsleie for boligen hadde vært rundt 20000 kr i måneden, så han bor egentlig billig i forhold til halvparten av det, ikke minst siden hans husleie også dekker at hans bruk av bilen. I tillegg betaler han halvparten av mat og andre innkjøp (hver setter 4000kr inn på felles konto for det hver måned), og vi setter begge av en fast sum til sparing til ferie (1500kr mnd hver). Hans faste utgifter til å bo, innkjøp og feriesparing er dermed 12500 kr mnd, uten at han betaler seg inn i boligen på noen måte. Nå tjener han det dobbelte av det, og sparer også egenkapital, slik at han en gang i fremtiden kan kjøpe seg inn, eller investere i egen bolig. Det er ikke rart at han betaler husleie til meg, eller bidrar til det vi handler og bruker, det er en selvfølge! Det er fullstendig merkelig om et voksent menneske tror det skal bo gratis, eller få igjen penger for husleie dersom det blir slutt. Ville du fått igjen husleie dersom du flyttet fra en leilighet leid av andre? Hvorfor mener du at du skal bo gratis? Anonymkode: fc548...255 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #19 Skrevet 17. juli 2019 4 minutter siden, SaraVictoria skrev: Fy fader så ufin du var... Lett å gjemme seg bak anonymknappen? Jeg ser dine poeng på noen områder, men nå er du bare frekk. Ufin? Jeg er realistisk, og du er ufin om du mener at samboer skal forsørge deg og ditt barn. Anonymkode: fc548...255 8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #20 Skrevet 17. juli 2019 Hva betaler du for bolig i dag? (alternativkostnaden). Jeg syns det er viktig. Begge bør tjene/ikke tape på å flytte sammen. Du bør betale det samme, eller mindre enn i dag. Det vil allikevel gå til redusering av kostnader for ham. Hvis han er enig i en avtale der du får husleia tilbake, kjør på. Det er gunstig for deg. Men eierskap i leiligheten kan du nok ikke få før du har noe egenkapital/eget lån å skyte inn med. Anonymkode: 7200a...650 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå