AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #1 Skrevet 16. juli 2019 Heisann og hoppsann Vi, eller jeg da, skal til gynekolog om noen uker for utredning på manglende graviditet. Vi har prøvd over et år. Vi brukte 7 mnd på forrige barn, og nå bruker vi evig lang tid.. Jeg går rundt og bekymrer meg for hva som kan være galt. Utenom at menn kan ha lav spermkvalitet, hva kan være grunner til at man bruker lang tid på å bli gravid om man anser seg selv som sunn og frisk..? Og har sex under eggløsning? Anonymkode: 0cc36...7d3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #2 Skrevet 16. juli 2019 Om begge er friske og man virkelig treffer eggløsning er det bare 25% sjanse for å bli gravide hver mnd. 😊 Anonymkode: 0e36b...530
Ginny Skrevet 17. juli 2019 #3 Skrevet 17. juli 2019 Manglende EL, EL på et annet tidspunkt enn man selv tror, progesteronmangel, tette eggeledere, trøbbel med immunforsvaret, cyster, skillevegg i livmora, egg som lar seg befrukte av flere sædceller, egg som ikke lar seg befrukte, dårlig miljø/infeksjoner i livmora, sædceller med abnormaliteter, befruktede egg som ikke kan fest seg ordentlig... Eller rett og slett uflaks. Det er fryktelig mange ting som kan være årsaken til at det ikke går, sannsynligheten for en god del av dem er veldig liten riktignok, men det er mulig. Antar mannen din skal få testet sæden samtidig som du får en sjekk? 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #4 Skrevet 17. juli 2019 Kjenner to par som har problemer med å lage nummer to. Der har det hos det ene vært noe som har skjedd med sædkvaliteten, som de trenger hjelp med å fikse, og hos de andre så er det sannsynligvis endometriose som har utviklet seg over tid. Anonymkode: 0b0c0...618
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #5 Skrevet 17. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner to par som har problemer med å lage nummer to. Der har det hos det ene vært noe som har skjedd med sædkvaliteten, som de trenger hjelp med å fikse, og hos de andre så er det sannsynligvis endometriose som har utviklet seg over tid. Anonymkode: 0b0c0...618 Såpass ja, får håpe det ordner seg for dem snart håper ikke jeg har endometriose, hadde vært så typisk 7 timer siden, Ginny skrev: Manglende EL, EL på et annet tidspunkt enn man selv tror, progesteronmangel, tette eggeledere, trøbbel med immunforsvaret, cyster, skillevegg i livmora, egg som lar seg befrukte av flere sædceller, egg som ikke lar seg befrukte, dårlig miljø/infeksjoner i livmora, sædceller med abnormaliteter, befruktede egg som ikke kan fest seg ordentlig... Eller rett og slett uflaks. Det er fryktelig mange ting som kan være årsaken til at det ikke går, sannsynligheten for en god del av dem er veldig liten riktignok, men det er mulig. Antar mannen din skal få testet sæden samtidig som du får en sjekk? Oj, det var mye! Får håpe det er noe som lett kan fikses eller at det bare er uflaks.. Hver mnd har jeg en periode rett etter antatt eggløsning, hvor sex er lite fristende.. Tenker noen ganger at jeg burde prøve å gjøre det i den perioden, tilfelle det er da eggløsningen er 😂 Han skal også få seg sjekket:) håper bare det ikke er ham,.. Anonymkode: 0cc36...7d3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #6 Skrevet 17. juli 2019 Det er som skrevet over veldig mye forskjellig det kan være. Hele prosessen med å lage barn er egentlig ganske komplisert selv om den er noe av det mest vanlige og naturlige. Hos oss fant de aldri noe galt gjennom utredningen, og vi fikk diagnosen "uforklarlig infertilitet". Noe galt har det jo vært, vi prøvde i tre år på nr 1, så det var ikke bare uflaks. Men det hele er så komplekst at det til og med er årsaker man ikke er i stand til å finne enda. Nr. 2 kom lett hos oss, så problemet har bedret seg enten med tiden, eller mest sannsynlig med første svangerskap. Anonymkode: 46f08...545
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #7 Skrevet 17. juli 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Såpass ja, får håpe det ordner seg for dem snart håper ikke jeg har endometriose, hadde vært så typisk Oj, det var mye! Får håpe det er noe som lett kan fikses eller at det bare er uflaks.. Hver mnd har jeg en periode rett etter antatt eggløsning, hvor sex er lite fristende.. Tenker noen ganger at jeg burde prøve å gjøre det i den perioden, tilfelle det er da eggløsningen er 😂 Han skal også få seg sjekket:) håper bare det ikke er ham,.. Anonymkode: 0cc36...7d3 Jeg er også veldig lite interessert i sex akkurat nå jeg har eggløsning, dvs ca fra dag 14-21. Jeg har oftest eggløsning dag 21-22. Føler meg oppblåst og har oftest ikke lyst. Men det er da jeg har eggløsning. Sexen blir uansett bra når vi bare er i gang, så har det annenhver eller tredjehver dag fra mens slutt til mens start i prøveperioder. Anonymkode: 0b0c0...618
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #8 Skrevet 17. juli 2019 Jeg fikk beskjed om at det tok tid for meg å bli gravid fordi jeg har en muskelknute (myomer). Vi har dog ikke brukt veldig lang tid på å bli gravide. 6-8 måneder før det klaffer hos oss. Anonymkode: 80b01...f33
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #9 Skrevet 17. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også veldig lite interessert i sex akkurat nå jeg har eggløsning, dvs ca fra dag 14-21. Jeg har oftest eggløsning dag 21-22. Føler meg oppblåst og har oftest ikke lyst. Men det er da jeg har eggløsning. Sexen blir uansett bra når vi bare er i gang, så har det annenhver eller tredjehver dag fra mens slutt til mens start i prøveperioder. Anonymkode: 0b0c0...618 Oj, greier dere å gjennomføre det? Sex annenhver dag i ca.20 dager? Vi starter alltid friskt, og så ebber det av.... Anonymkode: 041a5...ac7 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #10 Skrevet 17. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oj, greier dere å gjennomføre det? Sex annenhver dag i ca.20 dager? Vi starter alltid friskt, og så ebber det av.... Anonymkode: 041a5...ac7 Ikke alltid, men da blir det som sagt minimum hver tredje dag. Men det skal jo være tilstrekkelig slik at man blir gravid, da sædcellene lever noen dager. Det har fungert fint for oss, har blitt gravid på denne måten fire ganger (mistet to ganger). Kanskje dere kan starte med hver tredje dag slik at dere kommer helt i mål og ikke går glipp av en eventuell sen eggløsning? Anonymkode: 0b0c0...618
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #11 Skrevet 17. juli 2019 Blir vanskelig med hver tredje dag, mannen min har høy sexlyst så blir nok annenhver dag til hver dag her. Håper ikke det går utover spermkvaliteten.. Anonymkode: 0cc36...7d3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #12 Skrevet 18. juli 2019 For meg kan det være hundre grunner, men jeg får aldri vite egentlig årsak. Jeg har påvist endometriose, hypotyreose og har hatt polypper. Men jeg blir foreløpig ikle vellykket gravid med IVF når ting blir korrigert/operert, så man vet jo ikke. Jeg trodde hvert inngrep skulle hjelpe, men foreløpig har det ikke det. Anonymkode: 67d63...fe4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #13 Skrevet 18. juli 2019 Som flere nevner er det overraskende mye som skal klaffe for å lage barn... Selv har vi fått EN «diagnose», hvor mannens svømmere er lite mobile, men selv etter 5 runder med egguttak hvor mannens sæd har blitt ført inn i mine egg har vi fortsatt ikke klart å dyrke frem blastoer som er levedyktige. I 4/5 forsøk har de ikke delt seg nok til at det er vits i innsett en gang. Tydeligvis er det noe mer med kvaliteten hos en eller begge av oss, men uten at det finnes noen forklaring. 😕 Aller siste håp nå er at mannen nylig ble diagnosert med cøliaki. En del studier tyder på at det kan være en sammenheng mellom ubehandlet cøliaki og ufrivillig barnløshet, men det er ikke noe jeg fester mye tillit til at skal ordne seg. Det kan jo som sagt være en haug med tilfeldigheter som avgjør til syvende og sist. Anonymkode: 5f935...d54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå