AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #1 Skrevet 16. juli 2019 Jeg er kontaktlærer på ungdomsskolen for første gang skoleåret som kommer. Forrige skoleår var jeg nyutdannet og kun faglærer. Noen gode tips?! Alle tips tas imot med stor takknemlighet. Hva gjør du som gjør ting lettere? Hva gjør eventuelt ditt barns lærer du som forelder setter pris på? Gleder meg, men samtidig kjenner jeg på en klump av nervøsitet og spenthet fordi jeg ikke kan noe om å være kontaktlærer eller det å ha foreldrekontakt. Anonymkode: 4872c...9c2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #2 Skrevet 17. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kontaktlærer på ungdomsskolen for første gang skoleåret som kommer. Forrige skoleår var jeg nyutdannet og kun faglærer. Noen gode tips?! Alle tips tas imot med stor takknemlighet. Hva gjør du som gjør ting lettere? Hva gjør eventuelt ditt barns lærer du som forelder setter pris på? Gleder meg, men samtidig kjenner jeg på en klump av nervøsitet og spenthet fordi jeg ikke kan noe om å være kontaktlærer eller det å ha foreldrekontakt. Anonymkode: 4872c...9c2 Det viktigste rådet jeg kan gi er å sette klare grenser. Det er viktig å ikke la barna ta kontrollen i klasserommet. For å oppnå harmoni og balanse, må du iverksette tiltak: Ris på rumpa. Kan ikke si det nok! Dette er en av de viktigste verktøyene du har. Et maktmiddel som er vanskelig å misbruke. Bruk det så ofte du kan! Anonymkode: 9cd17...eab
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #3 Skrevet 17. juli 2019 Signerer på klare grenser. Dette gjelder også overfor foreldre. Jeg var litt dumsnill i starten, og svarte på alt som ble spurt om, og gjorde som foreldrene sa. Holdt på å brenne meg fullstendig ut. Enkelte foreldre ville ha ukesrapporter, begrunnelser for alle karakterer, fagplaner, ekstra bøker se kunne lese hjemme i alle kapitler i naturfag, ekstra matteoppgaver mm. Anonymkode: 50a4f...967
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #4 Skrevet 17. juli 2019 Rettferdig. Konsekvent. Tydelig. Se elevene og la de føle seg sett. Anonymkode: 7473f...a45 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #5 Skrevet 17. juli 2019 Hver mandag: sett deg inn i skoleuka, hva skjer når? (turer, DKS, tidsfrister, etc. Ha koll på hva som skjer, elevene stoler på at du har stålkontroll). Vær flink til å ta notater for deg selv når du setter karakterer (særlig når du gir muntlige tilbakemeldinger på fremlegg etc.), slik at du husker når du blir spurt tre måneder senere hvorfor Per fikk en 3´er.. Lag gode ukeplaner med mål, og minn de på innleveringer osv. (skolen har sikkert mal for dette). Det meste av kontakt med foreldre bør foregå på email - da har du skriftlig dokumentasjon som kan være nyttig senere (man glemmer lett når man har mange elever). Fortell elevene først som sist at det blir forskjellsbehandling - alle elever er nemlig ulike, og det er derfor mest rettferdig at du behandler dem ulikt. Dette må understrekes, for noen elever tror at tilpasset opplæring - som vi er lovpålagt - er forskjellsbehandling. Du skal selvfølgelig behandle alle likeverdig og med varme og respekt 🙂 Anonymkode: 46da8...03a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #6 Skrevet 19. juli 2019 Tusen takk for gode svar! Mye fornuftig 😊 Jeg har tidligere fått positiv tilbakemelding på at jeg er klar og tydelig på grensene mine, samtidig som jeg er rettferdig og belønner god oppførsel. Det blir spennende å se hvordan høsten blir! Gruer meg aller mest til utviklingssamtaler. Anonymkode: 4872c...9c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå