Gå til innhold

Uforklarlige blåmerker og varierende symptomer på forkjølelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt symptomer på forkjølelse siden søndag. Jeg kan føle meg forholdsvis bra før jeg plutselig blir dårlig igjen og slik veksler det et par ganger i døgnet. Jeg er ikke veldig forkjølet, men har de typiske symptomene. 

I går kveld oppdaget jeg plutselig at jeg hadde fått et blåmerke på venstre overarm (bilde til venstre). Jeg kan ikke huske at jeg har slått meg eller at jeg hadde dette blåmerket tidligere på dagen, men siden det ser ut som et helt vanlig blåmerke så tenkte jeg ikke så mye mer over det.

Nå nettopp oppdaget jeg at jeg har fått blåmerker på den høyre overarmen også (bilde til høyre). Disse er jeg helt sikker på ikke var der i går. Jeg reagerte litt på utseende til det øverste blåmerket på denne armen. Det ser mer ut som et nålestikk eller en føflekk, men jeg er ganske sikker på at det et blåmerke på grunn av fargen og at det gjør vondt når jeg trykker på det. Det andre blåmerket på denne armen er ikke så tydelig på bildet, men det er litt nedenfor og til venstre for det øverste blåmerket. Alle blåmerkene er tydeligere i virkeligheten enn på bildene.  

Hadde jeg bare hatt enten symptomer på forkjølelse eller blåmerkene hadde jeg ikke tenkt så mye over det, men blir jo litt bekymret når dette oppstår samtidig. Det kan jo selvfølgelig bare være helt tilfeldig og er mest sannsynlig det óg. Men ønsker gjerne høre hva andre tenker. 

Er det noen som har opplevd noe lignende eller vet hva dette mest sannsynlig kan komme av? Jeg regner egentlig med at det bare er tilfeldig og at det egentlig ikke er noe å bekymre seg over (jeg overtenker ofte litt for mye). Men ville bare høre andres tanker om dette for å være helt sikker. 

img_20190717_001401.thumb.jpg.901f6036896e83a8b15f789daa11a95c.jpg  img_20190717_001436.thumb.jpg.024a5c3dc9f80996347ca3a1fb227c44.jpg

Anonymkode: 02aec...59b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bildene flyttet på seg når jeg publiserte innlegget, det øverste bilde er venstre overarm og det nederste bildet er høyre overarm. TS

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med legevakt...hørt at hjernehinnebetennelse kan arte seg slik du forteller i starten, mulig jeg tar helt feil, men ta å ring å spør dem så er du sikker :)

Anonymkode: 0a4b7...dd7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt en tur til legen. Sannsynligvis er dette bare en forkjølelse og et par tilfeldige blåmerker, men gitt kombinasjonen kan det også være symptomer på noe mer alvorlig. Better safe than sorry.

Anonymkode: 37882...130

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare sett det an. Blåmerker er hudblødninger som stort sett kommer av støt. Hvis det skulle skyldes sykdom vil du få flere andre steder på kroppen også. Så ville ikke gått av skaftet pga et par blåmerker. De som skyldes sykdom er også ofte store. 

Anonymkode: a1ece...fa4

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med legevakt...hørt at hjernehinnebetennelse kan arte seg slik du forteller i starten, mulig jeg tar helt feil, men ta å ring å spør dem så er du sikker :)

Oj, virkelig? Jeg googlet symptomer på hjernehinnebetennelse og så vidt jeg forstår det så blir man veldig fort dårlig om man har dette. Normalt så går man fra frisk til alvorlig syk på bare 2-3 timer. Så jeg regnet med at jeg ville vert veldig dårlig nå hadde det vert tilfelle. I dag er jo fjerde dagen jeg er syk og jeg er ikke veldig dårlig. 

Jeg ville tatt en tur til legen. Sannsynligvis er dette bare en forkjølelse og et par tilfeldige blåmerker, men gitt kombinasjonen kan det også være symptomer på noe mer alvorlig. Better safe than sorry.

Anonymkode: 37882...130

Jeg tenker også at det egentlig bare er tilfeldig, men så er jeg likevel litt bekymret da jeg normalt sett ikke får lett blåmerker og er ganske sikker på at jeg ikke har slått meg uten å huske det. Føler også at overarmene er et ganske unaturlig sted å få blåmerker uten å ha slått seg ganske hardt. Tenker at jeg skal prøve å få kommet igjennom på telefon til legekontoret og høre om fastlegen kanskje har en ledig time i løpet av uken.

Ville bare sett det an. Blåmerker er hudblødninger som stort sett kommer av støt. Hvis det skulle skyldes sykdom vil du få flere andre steder på kroppen også. Så ville ikke gått av skaftet pga et par blåmerker. De som skyldes sykdom er også ofte store. 

Anonymkode: a1ece...fa4

Jeg er sikkert unødvendig bekymret, men jeg kan ikke huske å ha slått meg eller på annen måte ha fått disse blåmerkene naturlig. Også reagerer jeg litt på det 1mm, runde blåmerket som jeg har fått på høyrearmen. Synes det ser uvanlig ut for å være et blåmerke og så synes jeg det er rart at det er så tydelig og bare er 1mm når blåmerket nedenom er såpass stort som det er og mindre synlig. Så vidt jeg vet fikk jeg begge blåmerkene på høyrearmen samtidig. TS

Skrevet (endret)

For å indikere hvor mye forskjellig dette kan være, så spriker det mellom det som allerede er nevnt, og til fibromyalgi, som jeg har. Jeg får også litt uforklarlige blåmerker, og jeg har feberlignende forkjølelsesymptomer uten at jeg har hverken det ene eller det andre.

Så er du bekymret, ta en tur til legen.

Endret av Minya
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blåmerker er IKKE typisk for hjernehinnebetennelse. At folk skal komme med mulige diagnoser er jo veldig typisk. 

Men du bør ta en sjekk hos legen likevel. Mest sannsynlig er det ingenting.

Anonymkode: 2a871...199

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt blåmerkene, men har akkurat vært igjennom det du beskriver med forkjølelse som kommer og går, men ikke stemmer helt likevel. For meg handlet dette om glutensensitivitet.

Anonymkode: 29eda...fc6

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kom med løse råd om hva du har hørt. 

Blåmerker er ikke tegn på hjernehinnebetennelse. 

Ikke rart det er kø på legevakter. 

Anonymkode: d7602...ecd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blåmerker kan være et symptom på leukemi. Jeg hadde flere før jeg fikk diagnosen! Pass på og se om de blir større eller ikke.

Ta deg en tur til legen uansett.

Anonymkode: 05cb8...f17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også uforklarlige blåmerker, og jeg har ingen diagnose. 

Anonymkode: e7f09...f25

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...