Gå til innhold

Hva er forskjellen på ordinær kvote og kvote for førstegangsvitnemål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) jeg starter på vg3 til høsten, har tatt påbygg. jeg har lyst å ta opp noen fag etter videregående og søke på høyskole deretter. en ting jeg ikke har skjønt ennå, forskjellen på ordinær kvote og kvote for førstegangsvitnemål! 

hvis jeg tar opp fag og blir ferdig før jeg fyller 21 år på søknadsåret og fått alderspoeng i tillegg, vil jeg havne opp i kvote for førstegangsvitnemål eller ordinær? fordi snittet på ordinær kvote er mye høyere enn på primær kvote.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Førstegangsvitnemål er kun opprinnelige skolepoeng etter førstegangs bestått videregående utdanning, altså gjennomsnittskarakter x 10 pluss realfag/fordypningspoeng. Teksten førstegangsvitnemål står da trykt på både elektronisk og evnt papirversjon og det gjelder ut det studieåret man fyller 21. Det kan ikke endres/forbedres. 

I ordinært vitnemål inngår også karakterer man har forbedret, samt alders- og tilleggspoeng.

Så lenge man ikke fyller mer enn 21 år i søkeråret vil man konkurrere om studieplassen både i kvote for førstegangsvitnemål og ordinært vitnemål.  Dette skjer automatisk, ut fra hva som gir best resultat for deg.

Fag som du tar opp etter du har fullført VG3 kommer ikke med i poengene for førstegangsvitnemålet. Eneste måten å forbedre en karakter, og få den tellende til førstegangsvitnemål er å ta opp faget som privatist FØR du er ferdig med VG3 til normert tid. Du må da også sørge for at skolen din får eksamensresultatet slik at det kommer med på vitnemålet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du tar opp fag havner du på ordinær kvote.

Førstegangsvitnemål er nettopp det = førstegangsvtnemål. Endrer du karakterer er det ikke "førstegangs", hvis du skjønner?

Anonymkode: 01997...af4

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du tar opp fag havner du på ordinær kvote.

Førstegangsvitnemål er nettopp det = førstegangsvtnemål. Endrer du karakterer er det ikke "førstegangs", hvis du skjønner?

Anonymkode: 01997...af4

Gjelder dette uansett om man ikke har tatt opp fag? 15 år gammelt vitnemål fra vgs f.eks? 

Anonymkode: bf130...913

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder dette uansett om man ikke har tatt opp fag? 15 år gammelt vitnemål fra vgs f.eks? 

Første vitnemål er første vitnemål 

Anonymkode: 4f38f...aa8

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjelder bare ut året du er 21.

Anonymkode: 7d06d...969

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjelder bare ut året du er 21.

Anonymkode: 7d06d...969

Hva går mitt under da? 

Skrevet
På 17.7.2019 den 0.45, Kitcat skrev:

Førstegangsvitnemål er kun opprinnelige skolepoeng etter førstegangs bestått videregående utdanning, altså gjennomsnittskarakter x 10 pluss realfag/fordypningspoeng. Teksten førstegangsvitnemål står da trykt på både elektronisk og evnt papirversjon og det gjelder ut det studieåret man fyller 21. Det kan ikke endres/forbedres. 

I ordinært vitnemål inngår også karakterer man har forbedret, samt alders- og tilleggspoeng.

Så lenge man ikke fyller mer enn 21 år i søkeråret vil man konkurrere om studieplassen både i kvote for førstegangsvitnemål og ordinært vitnemål.  Dette skjer automatisk, ut fra hva som gir best resultat for deg.

Fag som du tar opp etter du har fullført VG3 kommer ikke med i poengene for førstegangsvitnemålet. Eneste måten å forbedre en karakter, og få den tellende til førstegangsvitnemål er å ta opp faget som privatist FØR du er ferdig med VG3 til normert tid. Du må da også sørge for at skolen din får eksamensresultatet slik at det kommer med på vitnemålet. 

vet du om dersom jeg tar et friår på videregående å ta opp fag i dette året, vil disse fagene stå på mitt vitnemål? 

Skrevet
24 minutter siden, AndreasHansen skrev:

vet du om dersom jeg tar et friår på videregående å ta opp fag i dette året, vil disse fagene stå på mitt vitnemål? 

Hvis du tar et friår, og i løpet av det friåret tar skolegang eller eksamener får du ikke førstegangsvitnemål i det hele tatt. For å få førstegangsvitnemål må du ta VGS på normert antall år. 

AnonymBruker
Skrevet
På 17.7.2019 den 10.36, AnonymBruker skrev:

Hva går mitt under da? 

Ordinær, vel. 

Anonymkode: 2cfc5...453

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...