Gå til innhold

Topping på bruschetta? Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage bruschetta, eller jukseversjonen i brødrister;) Men har noen tips om god topping å ha oppå?:)

Har spist en del med mozzarella, tomat, hvitløk og pesto, men trenger å avansere litt😁

Gjest MarkRonsonsWife
Skrevet

Kanskje oliventapenade?

AnonymBruker
Skrevet

Den perfekte bruschettaen er laget på lyst, langtidshevet brød, ristet og gnidd inn med god hvitløk og olivenolje, og toppet med biter av solmodne tomater, basilikum, litt salt og enda mer olivenolje. Nam. 

Anonymkode: 65ce0...aee

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, MarkRonsonsWife said:

Kanskje oliventapenade?

Finnes det tapenade uten oliven?

19 hours ago, AnonymBruker said:

Den perfekte bruschettaen er laget på lyst, langtidshevet brød, ristet og gnidd inn med god hvitløk og olivenolje, og toppet med biter av solmodne tomater, basilikum, litt salt og enda mer olivenolje. Nam. 

Anonymkode: 65ce0...aee

Jepp! Den aller beste (og etter min mening eneste) måten å spise bruschetta på.

• Liker 1
Gjest MarkRonsonsWife
Skrevet

@Brunhilde  Så vidt jeg vet så er det egentlig konsistensen som kalles tapenade, og jeg har sett andre varianter laget av f.eks. soltørka tomater også, selv om klassikern er laget av oliven. Bare fantasien setter grenser! 🙂

Skrevet

Stekt sopp, løk og parmesan er også en god vri 😊

Skrevet
24 minutter siden, MarkRonsonsWife said:

@Brunhilde  Så vidt jeg vet så er det egentlig konsistensen som kalles tapenade, og jeg har sett andre varianter laget av f.eks. soltørka tomater også, selv om klassikern er laget av oliven. Bare fantasien setter grenser! 🙂

Nei, tradisjonell tapenade er laget av oliven, kapers og krydder/urter og ofte ansjos.

Fra Larousse:

• Préparation à base d'olives broyées avec des câpres et des aromates. (Spécialité provençale.)

• Liker 1
Gjest MarkRonsonsWife
Skrevet
1 minutt siden, Brunhilde said:

Nei, tradisjonell tapenade er laget av oliven, kapers og krydder/urter og ofte ansjos.

Fra Larousse:

Det var det jeg mente, olivenbasert, selv om jeg ikke ramset opp alt innholdet. 🙂

Skrevet
Just now, MarkRonsonsWife said:

Det var det jeg mente, olivenbasert, selv om jeg ikke ramset opp alt innholdet. 🙂

Smør på flesk, altså, litt som varm sjokolade med sjokolade. Tapenade ER olivenpasta, å kalle det oliventapenade er smør på flesk.

• Liker 1
Gjest MarkRonsonsWife
Skrevet

Ok. Ha en fin dag!

Skrevet (endret)

Min favorittvariant er med ett tjukt lag fetakrem (en blokk fetaost blandet med litt rømme og hvitløk div krydder) toppet med en blanding av avocado, mini plommetomater, mozzarella, pinjekjerner og rødløk som jeg har marinert i olivenolje, hvitløkspulver, salt, pepper og helst hvit balsamico.

Endret av moroklompen
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Brunhilde skrev:

Smør på flesk, altså, litt som varm sjokolade med sjokolade. Tapenade ER olivenpasta, å kalle det oliventapenade er smør på flesk.

Herregud...

Nå som du kan så mye om mat, er det kanskje på tide å lære seg litt om manerer?

Anonymkode: 5919a...575

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud...

Nå som du kan så mye om mat, er det kanskje på tide å lære seg litt om manerer?

Og det var alt du kunne bidra med i tråden? Stakkar. :skratte:

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Brunhilde skrev:

Og det var alt du kunne bidra med i tråden? Stakkar. :skratte:

Nei, jeg kan godt komme med et forslag, jeg!

Tomatketchup!

Viktig at det er laget av tomat og ikke er en annen type ketchup! :P 

AnonymBruker
Skrevet

Her er noen forslag: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/collection/bruschetta

Varianten med bondebønner (erter funker også), sukkererter og burrata ser bra ut - jeg har flere ganger laget en tilsvarende variant.

Jeg liker også parmaskinke, semitørkede tomater, basilikum, olivenolje og litt balsamico. Evt med artisjokker i stedet for tomater.

Anonymkode: cd1b1...0b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...