Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jaix skrev:

Absolut att hon Kan nekte flyttedag, men står att hon ska ha goda grunder till det vilket inte kan ses här då hon själv medgav att min bror kunde få fri den dagen OM han jobbade dagen före. Han bad om flyttedag i väldigt god tid på en barnehage som styrs av samma arbeidsgiver (personal flyttas mellan dessa barnehagene med jämna mellanrum), och när man som i detta fallet inte har någon möjlighet att flytta på en annan dag, så har man ju inget val än att be om 1 dags ledighet när det är som minst behov av personal. Så inget särt med det, bortsett från arbeidsgivers resonemang.

Han har betald pause och måste vara tillgänglig på arbetsplassen. Men det är inte lov att bevisst införa rutin där du inte Får pause i det hele tatt, då du har rätt till detta enligt arbeidsmiljøloven och tariffavtalen som barnehagen ska efterfölja. Resonemanget från chefen här kan därmed sägas som så; att de som har kontorsarbeten och sitter i møter varje dag får Aldrig pause då den här arbeidsgiveren ser detta som "avslappningstid".

Det jag försöker få här är Hjälp med hur jag ska hjälpa min bror att gå vidare med problemet. När en chef driver med privat praksis, inaktiva kollegor som är liten koll på sina rättigheter och en tilligtsvalgt och verneombud som inte har varit på plass sedan december och inte ny har blivit vald.

Vad är den rätta kanalen att gå? Jag känner inte till någon som är medlem i fagforbundet bland de ansatte (har jobbat där tidigare och känner majoriteten av personalet) och har skrivit till arbeidstilsynet utan verkan.

Hvor ofte er disse møtene i lunsjen da? Det er vel ikke hver dag?

Har selv hatt en jobb med betalt lunsj hvor jeg ble avbrutt av telefonen under lunsjen flere ganger hver dag. Ingen problem. Det er flere store yrkesgrupper som har det slik i dag. Du høres veldig konfliktsøkende ut. 

Anonymkode: 00f2d...eb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis Arbeidstilsynet ikke gjør noe er det kanskje fordi de ikke anser at noen lov er brutt? Ellers må man jo bare fortsette å purre på Arbeidstilsynet til de svarer. Alternativet er å gå via fagforening og få krevd det man eventuelt har krav på. 

Hvis man har betalt pause er det vel innafor å ha feks møte i pausen av og til? Det er vel ikke hver dag? Der jeg jobber må jeg nesten daglig ta «pause fra pausen» fordi det skjer ting på arbeidsplassen som må håndteres. Har betalt pause, så det er jo en del av greia. 

Min umiddelbare tanke er at det kanskje er uklokt å gjøre seg til uvenns med sjefen på grunn av en flyttedag - særlig når man er vikar og ny på arbeidsplassen. For all del, det er klart at arbeidsgiver skal følge reglene, men man må noen ganger velge sine kamper med omhu. Det kan kanskje straffe seg mer i lengden å stå på krava. De fleste klarer vel å flytte uten å ha en fridag for det, så akkurat denne hadde jeg personlig latt passere. Spesielt når man ikke har KRAV på den flyttedagen. 

Anonymkode: 6dd3c...518

• Liker 3
Skrevet

Till flera:

Han har varit vikar heltid i 1,5 år och har därför tjänat upp den rättigheten att få flyttedag för längesedan. Men handlar inte bara om flyttedag; han bad senare om att få fri utan lön den dagen, och det har alla rätt till uansett typ av stilling.

Vadå möten i lunchen? Det finns ingen satt lunchtid (personal väljer själva om de spiser med barnen och jobbar samtidigt eller om de vill göra det i pausen). 

Jo, man får alltid bli avbruten i pausen om du trengs. Men du ska sitta och aktivt jobba i möten = ingen pause.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Jaix skrev:

Absolut att hon Kan nekte flyttedag, men står att hon ska ha goda grunder till det vilket inte kan ses här då hon själv medgav att min bror kunde få fri den dagen OM han jobbade dagen före. Han bad om flyttedag i väldigt god tid på en barnehage som styrs av samma arbeidsgiver (personal flyttas mellan dessa barnehagene med jämna mellanrum), och när man som i detta fallet inte har någon möjlighet att flytta på en annan dag, så har man ju inget val än att be om 1 dags ledighet när det är som minst behov av personal. Så inget särt med det, bortsett från arbeidsgivers resonemang.

Han har betald pause och måste vara tillgänglig på arbetsplassen. Men det är inte lov att bevisst införa rutin där du inte Får pause i det hele tatt, då du har rätt till detta enligt arbeidsmiljøloven och tariffavtalen som barnehagen ska efterfölja. Resonemanget från chefen här kan därmed sägas som så; att de som har kontorsarbeten och sitter i møter varje dag får Aldrig pause då den här arbeidsgiveren ser detta som "avslappningstid".

Det jag försöker få här är Hjälp med hur jag ska hjälpa min bror att gå vidare med problemet. När en chef driver med privat praksis, inaktiva kollegor som är liten koll på sina rättigheter och en tilligtsvalgt och verneombud som inte har varit på plass sedan december och inte ny har blivit vald.

Vad är den rätta kanalen att gå? Jag känner inte till någon som är medlem i fagforbundet bland de ansatte (har jobbat där tidigare och känner majoriteten av personalet) och har skrivit till arbeidstilsynet utan verkan.

Men da har din bror ingenting å klage på. Han har betalt pause, da styrer arbiedsgiver pausen. Jeg har jobbet mange år med betalt pause, det betyr at man noen dager ikke får spist fordi arbeidsplassen har et behov som går foran, andre dager må pausen deles opp med ti minutter her og fem minutter der, noen ganger må matpakken spises samtidig som man gjør noe annet. Skal ha klage på dette må han finne seg en jobb uten betalt pause.

Og arbeidsgivers styringsrett går forran når du og din bror mener han skal få flyttedag, det er ikke arbeidsgivers ansvar at dere har organisert flyttingen slik at dere er helt avhengig av den ene dagen. Når han har fått mulighet for fri ved å jobbe dagen før, hva er da problemet? Da er det jo DU som lager et problem, han kan jobbe dagen før og får fri. Men det passer kanskje ikke deg av en eller annen grunn det heller?

Din bror kommer ingen vei med å ta det videre, fordi leder ikke har gjort noe galt. Din oppfatning av hvordan norsk arbeidsliv skal være er ikke styrende, og den er også feil. At arbeidstilsynet ikke gjør noe før jo gi deg et hint om at du ikke har rett. 

Anonymkode: 4ae33...ebc

• Liker 1
Skrevet

Her var det mye sutring om lite. 

Er din bror medlem i en fagforening?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, han har ikke rett på flyttedag, altså fri med lønn fordi han skal flytte. Arbeidsgiver har svart helt rett på dette punktet, så den trenger dere ikke å irritere dere over. Arbeidsgiver har itillegg forsøkt å finne en annen løsning for han, med at han kan ta en annen vakt i en annen barnehage, slik at han kan få fri denne dagen dere skal flytte, fordi det er viktig for han. Dette bør dere ikke si nei til, men hvis dere velger å gjøre det, så er det jo dere selv som velger at han ikke skal være med på flyttedagen.

Eventuelt så kan dere forsøke at broren din ber om fri uten lønn denne dagen.

Anonymkode: 3fcbd...fe8

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da har din bror ingenting å klage på. Han har betalt pause, da styrer arbiedsgiver pausen. Jeg har jobbet mange år med betalt pause, det betyr at man noen dager ikke får spist fordi arbeidsplassen har et behov som går foran, andre dager må pausen deles opp med ti minutter her og fem minutter der, noen ganger må matpakken spises samtidig som man gjør noe annet. Skal ha klage på dette må han finne seg en jobb uten betalt pause.

Og arbeidsgivers styringsrett går forran når du og din bror mener han skal få flyttedag, det er ikke arbeidsgivers ansvar at dere har organisert flyttingen slik at dere er helt avhengig av den ene dagen. Når han har fått mulighet for fri ved å jobbe dagen før, hva er da problemet? Da er det jo DU som lager et problem, han kan jobbe dagen før og får fri. Men det passer kanskje ikke deg av en eller annen grunn det heller?

Din bror kommer ingen vei med å ta det videre, fordi leder ikke har gjort noe galt. Din oppfatning av hvordan norsk arbeidsliv skal være er ikke styrende, og den er også feil. At arbeidstilsynet ikke gjør noe før jo gi deg et hint om at du ikke har rett. 

Men läser du i det hele tatt vad jag skriver? Det står i NORSKA arbeidsmiljøloven, i hans NORSKA arbetsplats tariffavtale, i hans NORSKA arbetskontrakt att han har rätt till 30 min betald pause fri från arbete varje dag. De har tagit bort pausen på rutin 2 dagar FAST varje uke, vilket också innebär att de inte har en pause att dela upp "10 min här och där".

Arbeidsgivers ansvar snackas det mycket om, men inte ansvaret för att upprätthålla en god arbeidsmiljø. Hennes styringsrett gor forran, men är BEGRENSET enligt lover.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han har ikke rett på flyttedag, altså fri med lønn fordi han skal flytte. Arbeidsgiver har svart helt rett på dette punktet, så den trenger dere ikke å irritere dere over. Arbeidsgiver har itillegg forsøkt å finne en annen løsning for han, med at han kan ta en annen vakt i en annen barnehage, slik at han kan få fri denne dagen dere skal flytte, fordi det er viktig for han. Dette bør dere ikke si nei til, men hvis dere velger å gjøre det, så er det jo dere selv som velger at han ikke skal være med på flyttedagen.

Eventuelt så kan dere forsøke at broren din ber om fri uten lønn denne dagen.

Han har bett om fri utan lønn, men fick inte.

AnonymBruker
Skrevet

Da bør han absolutt ta tilbudet han har fått med å jobbe dagen før, hvis det er viktig for han å få fri på flyttedagen. Dette er et godt tilbud fra arbeidsgiver, for å prøve å oppfylle ønsket hans, til tross for at han ikke har rett på det. Selv om dere ønsker at han bare skulle ta helt fri, med eller uten lønn. 

Hvis han bare velger å være syk denne dagen, kan det være oppsigelsesgrunn. Ihvertfall når han er vikar. Og det er uetisk! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fri på grunn av flytting er for lengst ett gode arbeidsgivere har sluttet med. Var vanlig i offentlige stillinger før 1985 el deromkring. 

Skal du jobbe i Norge så gjelder Norsk arbeidsmiljølov og ellers leser man i personalpermen for å sette seg inn i reglene på egen arbeidsplass. 

Er man fortsatt i tvil, eller vil stille sterker i ulike situasjoner, så fagorganiserer man seg og betaler en liten bit av sin lønn for å være sikret hjelp dersom man trenger hjelp i arbeidssituasjoner. 

Anonymkode: 069c0...3dd

Det har de ikke for lengst sluttet med nei. Jobber i det offentlige og hos oss er det vanlig.

Anonymkode: 82f22...80a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Jaix skrev:

Men läser du i det hele tatt vad jag skriver? Det står i NORSKA arbeidsmiljøloven, i hans NORSKA arbetsplats tariffavtale, i hans NORSKA arbetskontrakt att han har rätt till 30 min betald pause fri från arbete varje dag. De har tagit bort pausen på rutin 2 dagar FAST varje uke, vilket också innebär att de inte har en pause att dela upp "10 min här och där".

Arbeidsgivers ansvar snackas det mycket om, men inte ansvaret för att upprätthålla en god arbeidsmiljø. Hennes styringsrett gor forran, men är BEGRENSET enligt lover.

Jeg leser hva du skriver, men du tar feil, så enkelt er det. Pause i norsk arbeidsliv er normalt ikke betalt, nettopp fordi den ansatte skal kunne benytte pausen som han selv ønsker. Når den ansatte ikke kan bestemme over egen pause blir den betalt av arbeidsgiver, som regel fordi arbeidsplassens behov eller organisering ikke gjør det mulig å la arbeidstakere fritt forlate arbeidsplassen eller råde over pausen slik de vil. I disse tilfellene fastslår arbeidsmiljøloven, ja den NORSKE, at pausen regnes som en del av arbeidstiden. I arbeidstiden er det arbeidsgiver som styrer den ansatte og kan bestemme hvordan jobben skal utføres. Når pausen er en del av arbeidstiden (derav betalt pause) gjelder også det. Jeg skjønner godt at han heller vil skravle med kolleger eller sufe på nett mens han spiser lunsj, men det er altså ikke slik det blir når han har betalt pause. Så lenge han får spist under disse møtene så tenker jeg han ikke har noe å klage over. I så fall får han skaffe seg en jobb uten betalt pause. Arbeidsgiver har veldig stor styringsrett, det er nok ikke så begrenset av lovverk som du tror. 

Jeg har som sagt jobbet flere steder med betalt pause over mange år, både tillitsvalgt og verneombud har vært inne på alle disse plassene og godkjent ordningen, den er helt vanlig. Det er bare du som er vanskelig fordi du ikke forstår det og vil tolke loven på din egen måte. Husk også mens du leker deg med lovtolkning at din bror bare er vikar. Skaper han for mye trøbbel er det lett for leder å slutte å gi han vakter, og vips har han ikke jobb lenger i det hele tatt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Jaix skrev:

Jeg leser hva du skriver, men du tar feil, så enkelt er det. Pause i norsk arbeidsliv er normalt ikke betalt, nettopp fordi den ansatte skal kunne benytte pausen som han selv ønsker. Når den ansatte ikke kan bestemme over egen pause blir den betalt av arbeidsgiver, som regel fordi arbeidsplassens behov eller organisering ikke gjør det mulig å la arbeidstakere fritt forlate arbeidsplassen eller råde over pausen slik de vil. I disse tilfellene fastslår arbeidsmiljøloven, ja den NORSKE, at pausen regnes som en del av arbeidstiden. I arbeidstiden er det arbeidsgiver som styrer den ansatte og kan bestemme hvordan jobben skal utføres. Når pausen er en del av arbeidstiden (derav betalt pause) gjelder også det. Jeg skjønner godt at han heller vil skravle med kolleger eller sufe på nett mens han spiser lunsj, men det er altså ikke slik det blir når han har betalt pause. Så lenge han får spist under disse møtene så tenker jeg han ikke har noe å klage over. I så fall får han skaffe seg en jobb uten betalt pause. Arbeidsgiver har veldig stor styringsrett, det er nok ikke så begrenset av lovverk som du tror. 

Jeg har som sagt jobbet flere steder med betalt pause over mange år, både tillitsvalgt og verneombud har vært inne på alle disse plassene og godkjent ordningen, den er helt vanlig. Det er bare du som er vanskelig fordi du ikke forstår det og vil tolke loven på din egen måte. Husk også mens du leker deg med lovtolkning at din bror bare er vikar. Skaper han for mye trøbbel er det lett for leder å slutte å gi han vakter, og vips har han ikke jobb lenger i det hele tatt. 

Skrevet
13 timer siden, Jaix skrev:

............ Min bror (som också är vikar) är den enda som har skrivit till arbeidstilsynet då tilligtsvalgt (som också är verneombud) har varit sykemeld sedan december............

............ Nu senast så fick han tilbud om å få ledigt den 1a august OM han jobbar den 31 juli på en annan barnehage (???). Då trengs han tydligen inte SÅ mycket den 1 august så att hon kan nekte honom flyttedag den dagen??

............

Mvh Mirja 

Til det første.  Tillitsvalgt er fagforeningens representant.  Om din bror er fagorganisert, kan han få hjelp fra neste ledd i foreningen om  det behøvs.  Verneombud er arbeidsgivers representant i HMS arbeid.  For så vidt en dårlig kombinasjon.

Til nummer to. 

Jeg skjønner spørsmålet, men begriper ikke problemet.  Han kan jo få fri 1. august.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge arbeidsplassen er omfattet av tariffavtale, så er alle ansette omfattet av den. Også vikarer.

Og står det i tariffavtalen at flyttedag er avtalt skal det svært mye til før arbeidsgiver kan nekte. Set arbeidsgiver som da må bevise tungtveiende grunner til å nekte. Det holder ikke med «det passer ikke». 

Det sier seg selv at tariffavtalen hadde hatt null verdi om arbeidsgiver etter eget forgodtbefinnende kunne avhøre dette. Da er jo dette punktet i tariffavtalen totalt meningsløs. LO bruker ikke krefter på å forhandle seg frem til meningsløse avtaler, det kan jeg love dere.

TS: ta kontakt med LO sommerpatrulje eller Arbeidstilsynet for hjelp. Noen må hjelpe dere til å sette arbeidsgiver på plass. 

Kunnskapsløse arbeidsgivere som ikke blir stoppet vil fortsette å ødelegge arbeidstakere. 

Anonymkode: 7ac7e...61b

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fri på grunn av flytting er for lengst ett gode arbeidsgivere har sluttet med. Var vanlig i offentlige stillinger før 1985 el deromkring. 

Skal du jobbe i Norge så gjelder Norsk arbeidsmiljølov og ellers leser man i personalpermen for å sette seg inn i reglene på egen arbeidsplass. 

Er man fortsatt i tvil, eller vil stille sterker i ulike situasjoner, så fagorganiserer man seg og betaler en liten bit av sin lønn for å være sikret hjelp dersom man trenger hjelp i arbeidssituasjoner. 

Anonymkode: 069c0...3dd

Min jobb gav senest for en mnd siden noen en slik flyttedag 😳

Men tviler på at det er noe som står i Norske lover. Men et gode noen arbeidsplasser har. 

Det med pause derimot er som andre sier basert på lengden av arbeidsdagen.

Anonymkode: fa4d3...02c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

................. LO bruker ikke krefter på å forhandle seg frem til meningsløse avtaler, det kan jeg love dere.

TS: ta kontakt med LO sommerpatrulje eller Arbeidstilsynet for hjelp. Noen må hjelpe dere til å sette arbeidsgiver på plass. 

......................

Det beste vil jo være om TS'  bror tar kontakt med sin fagforening.  Hvis TS' bror ikke er medlem av en fagforening, tenker jeg at han kan ha det så godt.  Det er jo de som ikke er organiserte som jobber når de organiserte streiker for å få bedre lønns- og  arbeidsforhold.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge arbeidsplassen er omfattet av tariffavtale, så er alle ansette omfattet av den. Også vikarer.

Og står det i tariffavtalen at flyttedag er avtalt skal det svært mye til før arbeidsgiver kan nekte. Set arbeidsgiver som da må bevise tungtveiende grunner til å nekte. Det holder ikke med «det passer ikke». 

Det sier seg selv at tariffavtalen hadde hatt null verdi om arbeidsgiver etter eget forgodtbefinnende kunne avhøre dette. Da er jo dette punktet i tariffavtalen totalt meningsløs. LO bruker ikke krefter på å forhandle seg frem til meningsløse avtaler, det kan jeg love dere.

Kunnskapsløse arbeidsgivere som ikke blir stoppet vil fortsette å ødelegge arbeidstakere. 

Tack för svar!

Är som så jag förstår det också!

Har kontaktat arbeidstilsynet och ska kontakta LO 👍

Skrevet
1 time siden, Jaix skrev:

..................

Har kontaktat arbeidstilsynet och ska kontakta LO 👍

Så, siden du hopper bukk over spørsmålet om hvorvidt din bror er medlem i en fagforening eller ikke så skal jeg si akkurat hva jeg synes om den saken.  Enten så har du oversett spørsmålet og glemt å svare, eller så er faktum at han ikke er medlem.

Hvorfor i alle dager skal vi som månedlig betaler inntil 1,5% av vår bruttolønn for å være medlemmer i en fagforening hjelpe de som synes det å være medlem er for dyrt, passer ikke, eller tror at de skal fikse ting selv, men som til slutt må gå til fagforeninga og sutre? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Jaix skrev:

«30 minutter betalt pause fri fra arbeidet»? :klo: Det kjenner jeg faktisk ingen som har. Enten er pausen ubetalt, og man har fri, eller så er pausen betalt og man må stille pausen til disposisjon for arbeidsgiver. Dersom broren din både får fri i pausen OG betalt så har han en deal som er LANGT utenfor den norske arbeidsmiljøloven. 

Anonymkode: 00f2d...eb4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...