Jaix Skrevet 16. juli 2019 #1 Skrevet 16. juli 2019 Hejhej! Både jag och min bror jobbar i barnehage (ulike barnehager) och nu har styrer på min brors jobb satt opp en ny regel; inga pauser på møtesdager, då hon anser att möten telles som pause. Min bror (som också är vikar) är den enda som har skrivit till arbeidstilsynet då tilligtsvalgt (som också är verneombud) har varit sykemeld sedan december. Detta kan ju INTE vara okej! Samma styrer har nektet att ge min bror flyttedag, trots att jag kommer stå alene och höggravid på flyttedagen (vi bor och ska flytta sammen). Det är första dagen för honom i en annan barnehage (1 august) som är under samma styrer, vilket innebär att han inte telles som ordinarie då han inte känner barnen, och så är det väldigt lite barn den uken = den perfekta dagen för atr få flyttedag! Han har förklarat situationen och blivit nekad 3 ggr. Nu senast så fick han tilbud om å få ledigt den 1a august OM han jobbar den 31 juli på en annan barnehage (???). Då trengs han tydligen inte SÅ mycket den 1 august så att hon kan nekte honom flyttedag den dagen?? Tacksam för råd! Mvh Mirja
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #2 Skrevet 16. juli 2019 Ja, han kan nektes flyttedag. Dette er ikke lovfestet, men noe evt fagforeninger har bestemt. Anonymkode: 65b7c...e2d 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #3 Skrevet 16. juli 2019 Flyttedag er ikke en rettighet. Der jeg jobber kan man etter 2 år søke om flyttedag. Kan dere ikke flytte i helgen / ettermiddag? Pauser er noe annet. Det har man rett på og lunsj Anonymkode: 158ab...eb4 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #4 Skrevet 16. juli 2019 Om han har rett til flyttedag (velferdspemisjon) eller ikke kommer an på om arbeidsplassen er omfattet av tarfiffavtale med flyttedag avtalt (eller avtalt i arbeidsavtalen). Men det er selvsagt lite lurt av styrer å være vanskelig og dermed skape grobunn for et dårlig arbeidsmiljø. Om pauser så har man alltid krav på det når man arbeider. Lengden på pausen kommer an på hvor mange timer man jobber. Møtedager er arbeidstid, og så lenge det er arbeidstid har man krav på pauser. Det står i loven og er ikke noe styrer kan bestemme selv. Hvis hun mener det ikke er arbeidstid, da er møtedagene fritid. Og fritid bruker man som man vil selv. Anonymkode: 6d239...fd5 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #5 Skrevet 16. juli 2019 Pauser har man rett på uansett. Han må lese personalhåndboken eller tariffen til barnehagen. Er det kommunalt eller privat? FUS eller en av de andre? De har alle forskjellige rettigheter og plikter, alt etter hva det har kommet til enighet om. Finn ut hva som gjelder hans barnehage. 9 minutter siden, Jaix skrev: inga pauser på møtesdager, då hon anser att möten telles som pause Dette er nok arbeidstilsynet meget uenig i. Hva hun anser som pause og ikke, er irrelevant. Anonymkode: 1ba58...23f 4
Jaix Skrevet 16. juli 2019 Forfatter #6 Skrevet 16. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pauser har man rett på uansett. Han må lese personalhåndboken eller tariffen til barnehagen. Er det kommunalt eller privat? FUS eller en av de andre? De har alle forskjellige rettigheter og plikter, alt etter hva det har kommet til enighet om. Finn ut hva som gjelder hans barnehage. Dette er nok arbeidstilsynet meget uenig i. Hva hun anser som pause og ikke, er irrelevant. Anonymkode: 1ba58...23f Det är en kommunal barnehage i Oslo som har tariffavtale, där de har rätt till en flyttedag. Läste på arbeidstilsynets sida att det ska finnas en väldigt god grunn till att styrer nekter det, och att arbeidstakers bakgrunn och önsker ligger vil ha mye å si om dette. Och INGEN av de fast ansatte har klagat om pausene till styrer, och min bror som inte har fast stilling är orolig om han får fortsätta som vikar om han kommer på chefens dåliga sida om han skulle gå emot henne på dessa 2 punkter... Hon spelar ett fult spel, och jag vet inte vad för råd jag kan ge min bror för att lösa dessa situationer. Och till andra som skrev; nej, vi kan inte flytta i helgen. Vi måste var ute ur lägenheten vi bor i just nu Samma dag, och kunde heller inte få tillgång till nya lägenheten förrän just den dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #7 Skrevet 16. juli 2019 1 time siden, Jaix skrev: Hejhej! Både jag och min bror jobbar i barnehage (ulike barnehager) och nu har styrer på min brors jobb satt opp en ny regel; inga pauser på møtesdager, då hon anser att möten telles som pause. Min bror (som också är vikar) är den enda som har skrivit till arbeidstilsynet då tilligtsvalgt (som också är verneombud) har varit sykemeld sedan december. Detta kan ju INTE vara okej! Samma styrer har nektet att ge min bror flyttedag, trots att jag kommer stå alene och höggravid på flyttedagen (vi bor och ska flytta sammen). Det är första dagen för honom i en annan barnehage (1 august) som är under samma styrer, vilket innebär att han inte telles som ordinarie då han inte känner barnen, och så är det väldigt lite barn den uken = den perfekta dagen för atr få flyttedag! Han har förklarat situationen och blivit nekad 3 ggr. Nu senast så fick han tilbud om å få ledigt den 1a august OM han jobbar den 31 juli på en annan barnehage (???). Då trengs han tydligen inte SÅ mycket den 1 august så att hon kan nekte honom flyttedag den dagen?? Tacksam för råd! Mvh Mirja Fri på grunn av flytting er for lengst ett gode arbeidsgivere har sluttet med. Var vanlig i offentlige stillinger før 1985 el deromkring. Skal du jobbe i Norge så gjelder Norsk arbeidsmiljølov og ellers leser man i personalpermen for å sette seg inn i reglene på egen arbeidsplass. Er man fortsatt i tvil, eller vil stille sterker i ulike situasjoner, så fagorganiserer man seg og betaler en liten bit av sin lønn for å være sikret hjelp dersom man trenger hjelp i arbeidssituasjoner. Anonymkode: 069c0...3dd 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #8 Skrevet 16. juli 2019 1 time siden, Jaix skrev: Det är en kommunal barnehage i Oslo som har tariffavtale, där de har rätt till en flyttedag. Läste på arbeidstilsynets sida att det ska finnas en väldigt god grunn till att styrer nekter det, och att arbeidstakers bakgrunn och önsker ligger vil ha mye å si om dette. Och INGEN av de fast ansatte har klagat om pausene till styrer, och min bror som inte har fast stilling är orolig om han får fortsätta som vikar om han kommer på chefens dåliga sida om han skulle gå emot henne på dessa 2 punkter... Hon spelar ett fult spel, och jag vet inte vad för råd jag kan ge min bror för att lösa dessa situationer. Och till andra som skrev; nej, vi kan inte flytta i helgen. Vi måste var ute ur lägenheten vi bor i just nu Samma dag, och kunde heller inte få tillgång till nya lägenheten förrän just den dagen. Du har ingen rett på flyttedag. Anonymkode: 069c0...3dd
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #9 Skrevet 16. juli 2019 Flyttedag praktiseres dessverre anderledes. Ei jeg jobbet med, som skulle flytte inn med sjefen, fikk lønnet flyttedag. Jeg som flyttet fikk ikke. Grunnen? Jeg flyttet litt og litt på grunn av at jeg ikke hadde noen som kunne stille opp med flyttebil. Anonymkode: 9aacd...0d1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #10 Skrevet 16. juli 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fri på grunn av flytting er for lengst ett gode arbeidsgivere har sluttet med. Var vanlig i offentlige stillinger før 1985 el deromkring. Skal du jobbe i Norge så gjelder Norsk arbeidsmiljølov og ellers leser man i personalpermen for å sette seg inn i reglene på egen arbeidsplass. Er man fortsatt i tvil, eller vil stille sterker i ulike situasjoner, så fagorganiserer man seg og betaler en liten bit av sin lønn for å være sikret hjelp dersom man trenger hjelp i arbeidssituasjoner. Anonymkode: 069c0...3dd Dette er helt feil. Det er helt vanlig å få flyttedag i både statlige og private bedrifter, i alle fall som fast ansatt. Anonymkode: c0c86...d60 11
The Kitten Skrevet 17. juli 2019 #11 Skrevet 17. juli 2019 Hvis han har rett på flyttedag, men ikke får det så ville jeg faktisk vært "syk" den dagen. Dere kan jo velge en annen dag så det ikke blir så åpenbart. Angående pauser: Hvis han ikke kan forlate arbeidsplassen så har han rett på betaling. 2
Nuith Skrevet 17. juli 2019 #12 Skrevet 17. juli 2019 Vi har rett på flyttedag der jeg jobber, men det er jo kun når HAN skal flytte - ikke du (søsteren hans). 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #13 Skrevet 17. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fri på grunn av flytting er for lengst ett gode arbeidsgivere har sluttet med. Var vanlig i offentlige stillinger før 1985 el deromkring. Skal du jobbe i Norge så gjelder Norsk arbeidsmiljølov og ellers leser man i personalpermen for å sette seg inn i reglene på egen arbeidsplass. Er man fortsatt i tvil, eller vil stille sterker i ulike situasjoner, så fagorganiserer man seg og betaler en liten bit av sin lønn for å være sikret hjelp dersom man trenger hjelp i arbeidssituasjoner. Anonymkode: 069c0...3dd Dette er jo bare tull! Flyttedag er da ikke noe som er slutt med! Anonymkode: 5defb...aa0 5
Jaix Skrevet 17. juli 2019 Forfatter #14 Skrevet 17. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fri på grunn av flytting er for lengst ett gode arbeidsgivere har sluttet med. Var vanlig i offentlige stillinger før 1985 el deromkring. Skal du jobbe i Norge så gjelder Norsk arbeidsmiljølov og ellers leser man i personalpermen for å sette seg inn i reglene på egen arbeidsplass. Er man fortsatt i tvil, eller vil stille sterker i ulike situasjoner, så fagorganiserer man seg og betaler en liten bit av sin lønn for å være sikret hjelp dersom man trenger hjelp i arbeidssituasjoner. Anonymkode: 069c0...3dd Det står i norsk arbeidsmiljølov att en arbeidsgivers rätt till att nekte permisjon är begränsat. Han bad om permisjon utan lön om han inte kunde få flyttedag med lønn (som det står att han har rätt till i tariffavtalen), men inte ens det fick han.
Jaix Skrevet 17. juli 2019 Forfatter #15 Skrevet 17. juli 2019 5 timer siden, The Kitten skrev: Hvis han har rett på flyttedag, men ikke får det så ville jeg faktisk vært "syk" den dagen. Dere kan jo velge en annen dag så det ikke blir så åpenbart. Angående pauser: Hvis han ikke kan forlate arbeidsplassen så har han rett på betaling. Är vår plan B dock så kan vi inte ändra dagen för flytten då vi må ut av gamla lägenheten och inte får tillgång till nya lägenheten förrän på Samma dag 😕
Jaix Skrevet 17. juli 2019 Forfatter #16 Skrevet 17. juli 2019 5 timer siden, Nuith skrev: Vi har rett på flyttedag der jeg jobber, men det er jo kun når HAN skal flytte - ikke du (søsteren hans). Som jag skrev så ska HAN flytta, då vi bor sammen.
Jaix Skrevet 17. juli 2019 Forfatter #17 Skrevet 17. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Flyttedag praktiseres dessverre anderledes. Ei jeg jobbet med, som skulle flytte inn med sjefen, fikk lønnet flyttedag. Jeg som flyttet fikk ikke. Grunnen? Jeg flyttet litt og litt på grunn av at jeg ikke hadde noen som kunne stille opp med flyttebil. Anonymkode: 9aacd...0d1 Är helt sjukt.... jag blir så extremt förbannad över hur arbeidsgivere driver med privat praksis på jobb och finner på sina egna regler.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #18 Skrevet 17. juli 2019 Det står i reglementet for Oslo kommunes ansatte at flyttedag kan gis, altså ikke må eller skal, så det er opp til leder. Mange steder er det i tillegg regler for hvor lenge man må ha vært ansatt for å ha rett til flyttedag, på min arbeidsplass er det 2 år, gadd ikke leite i kommunens reglement for å se om det er noe sånt i Oslo. Forøvrig er det å be om fri første arbeidsdag på ny plass veldig sært, forstår egentlig godt at leder sier nei til det. At du er høygravid er ikke leders ansvar. Når det gjelder pause så har man rett på pause, men er pausen betalt så disponeres du av arbeidsgiver også denne tiden. Så spørsmål her er egnetlig om han har betalt pause? I så fall gjør ikke leder noe galt, ikke betalt pause så har han rett på fri i tillegg til møtene. Anonymkode: 4ae33...ebc 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #19 Skrevet 17. juli 2019 I og med at han er vikar er det ikke sikkert han har rett på å få innvilget flyttedag. Har han betalt lunsj så er det helt innafor å ha møte i pausen, hvor de ansatte da kan spise matpakka si. Å ha betalt lunsj er helt vanlig i barnehage, og har han det betyr det at en vanlig vakt er på 7,5 timer isteden for 8 timer minus en halvtimes pause hvor han ikke må være tilgjengelig for arbeidsgiver. Så her høres det egentlig ikke ut som om han har noe å klage på. Anonymkode: 00f2d...eb4 2
Jaix Skrevet 17. juli 2019 Forfatter #20 Skrevet 17. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står i reglementet for Oslo kommunes ansatte at flyttedag kan gis, altså ikke må eller skal, så det er opp til leder. Mange steder er det i tillegg regler for hvor lenge man må ha vært ansatt for å ha rett til flyttedag, på min arbeidsplass er det 2 år, gadd ikke leite i kommunens reglement for å se om det er noe sånt i Oslo. Forøvrig er det å be om fri første arbeidsdag på ny plass veldig sært, forstår egentlig godt at leder sier nei til det. At du er høygravid er ikke leders ansvar. Når det gjelder pause så har man rett på pause, men er pausen betalt så disponeres du av arbeidsgiver også denne tiden. Så spørsmål her er egnetlig om han har betalt pause? I så fall gjør ikke leder noe galt, ikke betalt pause så har han rett på fri i tillegg til møtene. Anonymkode: 4ae33...ebc Absolut att hon Kan nekte flyttedag, men står att hon ska ha goda grunder till det vilket inte kan ses här då hon själv medgav att min bror kunde få fri den dagen OM han jobbade dagen före. Han bad om flyttedag i väldigt god tid på en barnehage som styrs av samma arbeidsgiver (personal flyttas mellan dessa barnehagene med jämna mellanrum), och när man som i detta fallet inte har någon möjlighet att flytta på en annan dag, så har man ju inget val än att be om 1 dags ledighet när det är som minst behov av personal. Så inget särt med det, bortsett från arbeidsgivers resonemang. Han har betald pause och måste vara tillgänglig på arbetsplassen. Men det är inte lov att bevisst införa rutin där du inte Får pause i det hele tatt, då du har rätt till detta enligt arbeidsmiljøloven och tariffavtalen som barnehagen ska efterfölja. Resonemanget från chefen här kan därmed sägas som så; att de som har kontorsarbeten och sitter i møter varje dag får Aldrig pause då den här arbeidsgiveren ser detta som "avslappningstid". Det jag försöker få här är Hjälp med hur jag ska hjälpa min bror att gå vidare med problemet. När en chef driver med privat praksis, inaktiva kollegor som är liten koll på sina rättigheter och en tilligtsvalgt och verneombud som inte har varit på plass sedan december och inte ny har blivit vald. Vad är den rätta kanalen att gå? Jag känner inte till någon som är medlem i fagforbundet bland de ansatte (har jobbat där tidigare och känner majoriteten av personalet) och har skrivit till arbeidstilsynet utan verkan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå