Gå til innhold

Hvordan sluttet dere å amme? Noen tips? Barnet er 19 mnd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg full ammer og barnet får mat i tillegg alt som vanlig, men han har begynt å spisse dårlig og våkner midt på natta og er  mammadalt. 

Hvordan sluttet dere å amme? Var det vanskelig når barnet var så stor ? Han skal begynne snart i barnehage også. 

Anonymkode: 98bb3...f8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg slutta i går! He he

ammet hele veien , baby tok aldri smokk eller flaske så jeg trodde det skulle bli umulig! Hen er 14 mnd nå, og dro i toppen min for å få. 

På dagen ga jeg kun vann , og hen var fornøyd. Så kom legging og varma flaske - hen har aaaaaldri villet ha mme (!) så jeg var veldig spent! Men etter litt grin , dytting av flaske og desperat leting etter pupp tok hen flaska imens hen sovnet i armene mine med kinnet inntil brystet mitt. I 6 tiden var første oppvåkning (mot hvert 45 minutt med pupp) og ta tok hen flasken etter noen sekunders «kamp» og sov til 8:30’ noe som aaaaaldri har skjedd før

så her sitter jeg og lurer på hva som gjorde at jeg ventet så lenge hehe

lykke til!

Skrevet

Hvor ofte/mye ammer du? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok bråstopp ved å smøre soyasaus på niplene. Ikke veldig pedagogisk, men hun tok det greit. Var nettopp fylt to år da. 

Anonymkode: c8707...bfb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ventet til ungen sluttet selv, 3,5 år gammel. Grunnen til at sønnen din våkner om natta og er en mammadalt, er fordi han er i et utviklingssprang. Det har ingenting med ammingen å gjøre, vil gå over uavhengig av evt amming om noen dager/uker, og mest sannsynlig sparer du deg for masse drama ved å bare amme. :)

Amming hjelper barnet å regulere følelser, roer de ned, er like smertestillende som paracet, forebygger og bekjemper sykdom, og styrker tilknytningen mellom deg og barnet. ❤️

Nattammingen kan du jo evt kutte nå, selv om det mest sannsynlig ikke vil ha noe å si på antall oppvåkninger, bare ta fra deg det beste verktøyet til å få ham til å sovne igjen. ;)

Anonymkode: 54699...74d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ventet til ungen sluttet selv, 3,5 år gammel. Grunnen til at sønnen din våkner om natta og er en mammadalt, er fordi han er i et utviklingssprang. Det har ingenting med ammingen å gjøre, vil gå over uavhengig av evt amming om noen dager/uker, og mest sannsynlig sparer du deg for masse drama ved å bare amme. :)

Amming hjelper barnet å regulere følelser, roer de ned, er like smertestillende som paracet, forebygger og bekjemper sykdom, og styrker tilknytningen mellom deg og barnet. ❤️

Nattammingen kan du jo evt kutte nå, selv om det mest sannsynlig ikke vil ha noe å si på antall oppvåkninger, bare ta fra deg det beste verktøyet til å få ham til å sovne igjen. ;)

Nuvel, det er svært mange som opplever at oppvåkninger på natt stopper når nattamming stopper. 

Anonymkode: 207cc...f19

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Sluttet selv da barnet mitt var 20 måneder. Hun var fortsatt veldig glad i ammingen, så vi kuttet gradvis over en treukers periode. Vi hadde riktignok kuttet nattamming ved 13-måneders alder, selv om skled litt ut i perioder med sykdom, tenner og utviklingstrinn. Ammet mellom 3 og 5 ganger i døgnet da vi begynte nedtrappingen (hun gikk i barnehage, så morgen/ettermiddag og kveld, pluss mer på dagen i helger), så vi begynte med å kutte ned til morgen og kveld og så etter en ukes tid til kun morgen. Håndmelket ved behov dersom jeg fikk spreng og passet godt på for å unngå tette melkeganger. Hun fikk da flaske med melk før legging istedet og godtok dette overraskende godt, selv om hun etterspurte puppen en del. Ga mye kos istedet. Reiste bort et par dager alene i forbindelse med en begravelse i utlandet, og benyttet da sjansen til å kutte helt. Hun fikk melk på flaske også morgen, og jeg melket bort ved behov. Ammet én siste gang da jeg kom tilbake, litt for å løse helt opp og litt fordi jeg måtte ha en siste ammestund for egen del. Etter dette hadde produksjonen gått så kraftig ned at jeg ikke opplevde noe mer spreng og ammeslutten var da fullført for vår del. Far tok forøvrig mye av leggingen og eventuelle oppvåkninger på kveld/natt disse siste ukene og de påfølgende. Anbefaler ellers å ha på seg en litt stram t-skjorte eller sports-bh, slik at puppene ikke er like lett tilgjengelige og fristende. Lykke til!

Anonymkode: a0eb3...123

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nuvel, det er svært mange som opplever at oppvåkninger på natt stopper når nattamming stopper. 

Det er min erfaring også ;) 

Mitt tips: dra ut. Med første reiste jeg vekk en helg. Med andre dro jeg ut på ettermiddagen, og fikk melding fra mannen da barnet var sovnet. Mannen tok da oppvåkningen om natten, trøstet og la barnet tilbake i sin seng. Barnet aksepterte at mamma er borte, da blir det ikke noe pupp. Ingenting annet ble tilbudt, ingen annet var nødvendig. Det er helt avgjørende at du sover på et annet rom enn barnet. 

Med begge tok det to-tre netter før de sov gjennom uten problemer. Og da snakker vi to barn som diet tre-fire ganger i løpet av natten. Jeg holdt på å bli sprø i påvente av at de skulle slutte selv. Akkurat det skjedde aldri. 

Anonymkode: e11e2...1aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men ikke når oppvåkningene kommer pga sprang. Ts sier jo at natturoen er noe nytt, så jeg antar barnet sov gjennom før spranget? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun slutta med siste kveldsamming da jeg ble gravid på nytt. Hun var 22 mnd.

Anonymkode: 6184a...515

AnonymBruker
Skrevet

Kveldsammet den ene, og bare sluttet.16 måneder kanskje? Hadde sluttet med nattamming noen måneder før det, grudde oss og forberedte oss og utsatte det. Det tok én natt med en oppvåkning. 

Barn to måtte jeg reise fra en helg, hun tok flaske og mme, jeg pumpet og holdt på, da jeg kom tilbake diet hun en gang, men hun hadde glemt det litt faktisk, hun spurte ikke etter det noe mer, og etter noen dager ga vi bare mme, hun sov bedre på det. Hun var mye yngre. 

Anonymkode: 3e3ca...332

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å forsøke å kutte nattammingen først for å se om det bedrer nattesøvnen. Vi kuttet ut nattamming da barnet var litt eldre enn ditt. Da kunne vi forklare at puppen skulle sove på natta, men at barnet kunne få når det ble morgen. Det var litt sårt de første 2-3 nettene, men barnet vendte seg ganske raskt til at det ikke fikk puppen på natta.

Anonymkode: 92427...4f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutta da hun var 8 mnd. Da spiste hun grøt og fast føde. Hun fikk vannflaske med seg i senga på natta. Gikk helt fint😊 

ps. Du fullammer ikke når barnet også spiser mat 

Anonymkode: be0d1...e6f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Med mitt første, var jeg på jobbreise 2-3 dager da barnet var 1,5 år gammel - og håpte at det skulle bli slutt men det fungerte ikke. Barnet hadde det kjempegreit sammen med pappa og besteforeldre, men med engang jeg kom hjem, falt barnet helt fra hverandre, og var kjempesint og lei seg. Etter en time med gråt ville barnet bare ha pupp og sove. Min første forsøk å kutte amming fungerte altså ikke. Men bare 2 måneder senere, fikk jeg time til en mindre operasjon. Og før denne operasjonen måtte jeg i 3 uker ta pillene som ikke kunne tas med amming. Jeg tenkte å prøve å kutte amming igjen og det gikk helt smertefritt. Pappa la barnet noen dager, så ble det ikke pupp. Og på morgen da barner ville ha pupp, spurte jeg om barnet ville heller ha grøt med banan, og ja, det ville hen. Måtte da opp og lage grøt kl 6, men sånn sluttet vi med pupp.

Med nr 2, som var da også litt over 1,5 år gammel, dro vi akkurat på hyttetur med besteforeldre, hvor det var mye som skjedde. Jeg merket at barnet var mindre interessert i pupp bare fordi det ikke var tid, og tenkte å gripe sjansen. Og det gikk igjen smertefritt. Det tok 3 dager før barnet kom på at "åh men pupp jo" og da fikk hen pupp, og det skjedde igjen ei uke senere, men så var vi helt ferdig. 

Så av min erfaring, det rundt 18-22 måneder er tid der det kan gå helt greit og smertefritt å slutte med amming. Ett års alder syntes jeg var litt tidlig, men som 1,5 åringer spiste de nok annet mat. 

Anonymkode: 3d765...7e3

Skrevet

Jeg valgte å la sønnen avvenne seg selv når det kom til dagamming. Skjedde nylig, og han er litt over 3,5år.

Men nattammingen avsluttet vi når han var 2år. Lot pappaen ta alt av legging i ei uke. Og siden vi samsov enda på det tidspunktet plasserte vi også pappaen i midten av senga. Og jeg sov med t-skjorte. Hadde ikke trodd det på forhånd, men det var så vidt det var litt sutring den første natta. Men den stilnet med en gang pappaen dro han inntil seg og ga han kos. Så for oss har det hele gått ganske så udramatisk for seg. Vi ga han en vannflaske den første perioden da, fordi han var vant til å få veske på natta. Men var bevisste på å også avvenne den ganske kort tid etterpå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her skjedde det helt av seg selv da barnet var litt over et år. Han var veldig glad i vanlig mat, hadde ikke tid til å ligge ved brystet på dagen og viste mindre og mindre interesse. Melkemengden sank kraftig, og til slutt sto vi igjen med et nattmåltid som vi beholdt en stund. Plutselig begynte han å sove over den faste oppvåkningen, og da var det liksom slutt. For min del skulle vi gjerne fortsatt lenger, men det var like greit å la barnet styre selv. Ammingen var aldri så viktig for ham, men han har fått myyye kos og kroppskontakt gjennom dagen (og natta) uansett. 

Anonymkode: 3e58c...754

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke fra naturens side på tide å slutte når barnet begynner å få tenner?

Anonymkode: cb91e...e89

Skrevet (endret)

Jeg ammet kun en ørliten skvett ved leggetid, og så det samme når vi sto opp om morgenen på slutten. Barnet var 11½ måned, da jeg en morgen rett og slett bare sto opp om morgenen og tok han med meg rett ut på kjøkkenet. Uten å legge meg på sengen  og tilby amming.

Satte han i stolen og ga han en flaske fullkornsvelling istedet for amming. Det var han veldig fornøyd med, så det ble fast rutine. Fullkornsvelling hver morgen. Klippet hull i tåteflaskesmokken sånn at vi kunne lage vellingen tjukkere og mer mettende. Ble som flytende brødskiver.

Vi kjøpte fullkornsvelling i store esker i Sverige (grensehandel), da de ikke selger dette i Norge som jeg har sett. Kjøpte et par esker om gangen, så vi hadde en stund.

Barnet mitt elsket denne stunden med varm velling hver morgen og drakk velling til han var nesten fem år. Han var veldig glad i den. Vi byttet til tutekopp med et enkelt stort hull, og så til slutt en vanlig kopp å drikke den av etterhvert som han ble eldre.

Jeg sluttet altså rett og slett bare å tilby puppen, gikk bare og ga han et annet alternativ, og han maste aldri etter puppen etter det heller. Han fikk smokk om natten og når han var trøtt og skulle sove. Det stagget suttebehovet.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Begge mine har feks fått tenner ved 4 mnd. Noen er til og med født med tenner. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener når barnet begynner å få melketennene sine?

Nei absolutt ikke :) En god del barn er født med melketenner, og mange får det når de enda er så små at de utelukkende lever på morsmelk eller morsmelkerstatning. Men det er vanligst at de kommer i den perioden hvor barna kan begynne å smake på fast føde.

Endret av heipådegsann
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...