Gå til innhold

Folk med dårlig råd, som får flere barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så uansvarlig av folk som får flere barn, når de har dårlig råd. Det koster mye å gi et barn en Ok levestandard. Allikevel er det folk som sliter økonomisk, leier leilighet, har forbrukslån og dårlig, eller ingen utdannelse, som velger å få flere barn. Helt utrolig ansvarsløst. 

Anonymkode: 7d793...e5e

• Liker 46
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så uansvarlig av folk som får flere barn, når de har dårlig råd. Det koster mye å gi et barn en Ok levestandard. Allikevel er det folk som sliter økonomisk, leier leilighet, har forbrukslån og dårlig, eller ingen utdannelse, som velger å få flere barn. Helt utrolig ansvarsløst. 

Ja, eller de som aldri har tid til å være med barna fordi de jobber for mye.. 

Men seriøst, hva tenker du man skal gjøre? Søke om å kunne bli gravid? Lage forbud? 

Jeg er forholdsvis enig i mye, man må kunne gi det barna trenger, men om det er en stabil leie bolig, tror jeg ikke det har så mye å si. 

Anonymkode: 23711...c41

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det heller ikke er bra når man jobber så mye at man ikke ser barna nok. Man må jo ha tid til barna også, men jeg blir så provosert av snakket om den økende barnefattigdommen pga familier med dårlig inntekt, og mange barn. Da tenker jeg, så ikke få mange barn da! Ett barn er mye mindre enn flere.., livet koster jo da. 

• Liker 11
Skrevet

Er de dårligere foreldre? Tviler sterkt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig i at det heller ikke er bra når man jobber så mye at man ikke ser barna nok. Man må jo ha tid til barna også, men jeg blir så provosert av snakket om den økende barnefattigdommen pga familier med dårlig inntekt, og mange barn. Da tenker jeg, så ikke få mange barn da! Ett barn er mye mindre enn flere.., livet koster jo da. 

Uff, jeg er egentlig helt enig.. Barna skal jo følges opp mtp fritidsaktiviteter og føle at de får sitt eget og ikke bare arver.. Vi har selv ikke verdens beste økonomi (det går greit da) , og et barn. Økonomien må bli bedre før vi får flere. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva andre gjør angår verken deg eller meg. Der er mange forhold ingen av oss kjenner til i andre menneskers liv. Derfor er det å fordømme andre mennesker noe alle bør holde seg for god til. En vet nemlig ikke hva som kan vente en selv, rundt neste sving. 

Anonymkode: 3fba7...b43

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fordi den gruppen gjerne ikke ser sine egne begrensinger fordi de rett og slett ikke er ressurssterk nok til det. De ser ikke problemer eller konsekvenser av å trekke unger inn i et kaotisk liv der ingenting er på stell.

Anonymkode: 48121...f4d

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke den beste økonomien i verden, leier leilighet, er alenemor  ol, men klarer å gi tre barn et godt liv likevel... Hva er galt med å arve? Må må kjøpe alt mulig slags utstyr? Må alt være nytt? Hva mener du mine barn mangler for å være lykkelig i følge deg? 

Anonymkode: ce9bd...be9

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, jeg er egentlig helt enig.. Barna skal jo følges opp mtp fritidsaktiviteter og føle at de får sitt eget og ikke bare arver.. Vi har selv ikke verdens beste økonomi (det går greit da) , og et barn. Økonomien må bli bedre før vi får flere. 

Akkurat. Jeg har ett barn, ikke såå gid økonomi, men det går greit. Men to barn, det hadde ødelagt enormt for levestandarden. Da hadde alle sammen vært fattige. Så derfor er det uaktuelt med flere barn. Det ene jeg har, har krav på muligheter i livet.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva andre gjør angår verken deg eller meg. Der er mange forhold ingen av oss kjenner til i andre menneskers liv. Derfor er det å fordømme andre mennesker noe alle bør holde seg for god til. En vet nemlig ikke hva som kan vente en selv, rundt neste sving. 

Anonymkode: 3fba7...b43

Så bruk prevensjon, så vet man vel hva som venter, eller ikke i magen sin?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir litt irritert når jeg leser sånne ting. 

Hvorfor skal ikke barn arve? Fordi det ee flaut? Man risikerer å måtte gå med tøy man ikke liker så godt?

Vi som familie har god råd. Jeg kjøper brukt, og arver nesten alt tøy til jentene mine. Også utedresser f.eks. Jeg kjøper det meste av sko nytt, utenom reservesko i bhg/skole. Hvorfor? Ikke for å spare penger, for å spare miljøet! 

Fritidsaktiviteter er én ting. Man kan låne telt og utstyr hos kommunen utrolig mange steder. Det er en like stor verdi i å sove i telt som å stå på slalom. Man kan forresten låne ski og skisko også. Og skøyter. Jeg kjøper sånne ting brukt. 

Vil barnet gå på fotball eller dans? Da må noe annet ofres. Ikke sier jeg at de med forbrukslån skal få 4 barn, men så lenge man ikke er så nøye på den største bilen, de flotteste sandalene eller syden hvert år så kommer man langt. Da kan det lønne seg for foreldrene å f.eks. gå ned i stilling for å kunne følge opp barna sine. 

Anonymkode: a11b5...cf0

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal ikke barn arve? Fordi det ee flaut? Man risikerer å måtte gå med tøy man ikke liker så godt?

Vi som familie har god råd. Jeg kjøper brukt, og arver nesten alt tøy til jentene mine. Også utedresser f.eks. Jeg kjøper det meste av sko nytt, utenom reservesko i bhg/skole. Hvorfor? Ikke for å spare penger, for å spare miljøet! 

Fritidsaktiviteter er én ting. Man kan låne telt og utstyr hos kommunen utrolig mange steder. Det er en like stor verdi i å sove i telt som å stå på slalom. Man kan forresten låne ski og skisko også. Og skøyter. Jeg kjøper sånne ting brukt. 

Vil barnet gå på fotball eller dans? Da må noe annet ofres. Ikke sier jeg at de med forbrukslån skal få 4 barn, men så lenge man ikke er så nøye på den største bilen, de flotteste sandalene eller syden hvert år så kommer man langt. Da kan det lønne seg for foreldrene å f.eks. gå ned i stilling for å kunne følge opp barna sine. 

Tråden er ikke om miljøet, og flerbruk. Det er jeg helt for! Viktig å lære barna å være miljøbevisste og! Men mennesker som velger å få flere barn, når de har en kaotisk og dårlig økonomi, slik at barna ikke får de samme mulighetene som de andre barna. Å alltid gå i «kjipe» klær, aldri dra på ferie, kanskje ikke få gå i bursdager, og ha dårlig utvalg i kjøleskapet+++,  å vokse opp i fattigdom i Norge, det er en enorm belastning for de små! Dårlig gjort er det!! 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting galt i å arve, være økonomiske, flerbruk osv.. Har arvet masse sjøl.. Men tenker når et barn kommer i en viss alder, begynner å interessere seg for hva han eller hun har på seg, vil ha nye klær, og foreldrene sier at nei, men broren din har noen bukser du kan få.. 

Er forøvrig enig i at man kan velge bort den dyreste bilen og de flotteste feriene for å gi mer av seg selv til barna, men det jeg snakker om er ekstreme tilfeller hvor barnet føler at det aldri får noe eget. Aldri eget rom, aldri nye klær fordi det alltid Må arve, kan aldri finne på noe med venner,.. Det kan ikke være veldig gøy. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting galt i å arve, være økonomiske, flerbruk osv.. Har arvet masse sjøl.. Men tenker når et barn kommer i en viss alder, begynner å interessere seg for hva han eller hun har på seg, vil ha nye klær, og foreldrene sier at nei, men broren din har noen bukser du kan få.. 

Er forøvrig enig i at man kan velge bort den dyreste bilen og de flotteste feriene for å gi mer av seg selv til barna, men det jeg snakker om er ekstreme tilfeller hvor barnet føler at det aldri får noe eget. Aldri eget rom, aldri nye klær fordi det alltid Må arve, kan aldri finne på noe med venner,.. Det kan ikke være veldig gøy. 

Enig. Stue flere barn sammen i en liten leilighet, med dårlige levekår, det er ikke greit. De foreldrene er en belastning for de stakkars barna sine, og for staten! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor, fulltidsstudent, og jobber fulltid. Det er svindyrt og spesielt siden jeg er alene. Men jeg skal ikke få flere barn før jeg har vært i ett stabilt forhold lenge, og da kun ett til. Barn fortjener å få det beste og det er såvidt jeg får gitt min datter absolutt alt hun trenger, ettersom jeg jobber i tillegg til studier. Kan ikke forestille meg hvordan folk kan få flere barn mens de går på NAV. Jeg mener, ett barn har de aller fleste råd til å ha, men flere enn det når man ikke har jobb eller utdanning er ikke bra.

Anonymkode: aa251...7fb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er alenemor, fulltidsstudent, og jobber fulltid. Det er svindyrt og spesielt siden jeg er alene. Men jeg skal ikke få flere barn før jeg har vært i ett stabilt forhold lenge, og da kun ett til. Barn fortjener å få det beste og det er såvidt jeg får gitt min datter absolutt alt hun trenger, ettersom jeg jobber i tillegg til studier. Kan ikke forestille meg hvordan folk kan få flere barn mens de går på NAV. Jeg mener, ett barn har de aller fleste råd til å ha, men flere enn det når man ikke har jobb eller utdanning er ikke bra.

Så fint at du tar ansvaret. Lykke til😊 kjenner meg igjen i det du skriver. Med kun ett barn, kan du nå drømmene dine også. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at du tar ansvaret. Lykke til😊 kjenner meg igjen i det du skriver. Med kun ett barn, kan du nå drømmene dine også. 

Tusen takk for fine ord ❤️

Er enig med deg, med ett barn så har jeg faktisk råd til mye, inkl. fine ferier, fordi det er kun oss to, og som du skrev, mine drømmer kan også oppnås da.

Men om det hadde vært flere barn så tror jeg at økonomien fort kunne ha gått rett vest. 

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om de får hjelp av andre, f.eks familie? Slutt å døm andres valg, og fokuser på deg selv.

Barn trenger å få dekket grunnleggende behov som mat, tak over hodet, men mest av alt kjærlighet. Visse praktiske ting må så klart være der, men noen overflod trengs ikke. Så lenge man kan gi barnet det den trenger av grunnleggende behov er det slett ikke ansvarsløst.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flotte menneske, stå på ❤️

• Liker 4
Skrevet

Vi er alle forskjellige. Vi leier, det er noe vi egentlig trives greit med. Kanskje en dag har vi mulighet for å kjøpe, men det er ingen krise. Vi har nok plass, fint uteområde, godt nabolag og gode utleiere. Skulle vi kjøpt hadde vi fortsatt valgt leilighet, kanskje med et ekstra soverom dog. Vi har begge utdannelse, riktignok kun bachelorgrader. Vi er ikke rik, men vi klarer oss. Ungen har definitivt det han trenger.

Vi vil ha et barn til. Det barnet får også det det trenger - selv om vi ikke er rik.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...