Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min far døde da jeg og min bror var barn. Min mor sitter i uskiftet bo. Nå er jeg og min bror voksne, og min mor bor enda alene i huset etter min far, som er på 3 etg, 6 soverom, basseng osv. Kan jeg og min bror kreve at min mor skifter bo? Og kan min mor  gjøre en av oss arveløse, eller sløse vekk arven? (Ja, familieforholdene her er dårlige, og mor er ustabil).

Anonymkode: 9e8a6...11c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ikke gjøre dere arveløse, men hun kan sløse vekk arven på eget forbruk. Huset har jo en verdi uansett og kan ikke sløses vekk, med mindre hun selger det og bruker pengene på tull. Dere har alltid krav på en pliktdelsarv, men om det ikke er noe å arve er det jo ikke noe å arve. 

Å tvinge gjennom et skifte er kanskje smart økonomisk for deres del, men ikke regn med at hun kommer til å tilgi det med det første. Dere tvinger jo da deres mor ut på gata, med mindre hun har råd til å kjøpe dere ut av huset. 

Så ja, dere kan tvinge gjennom et skifte, og ja, hun kan sløse vekk arven. 

Anonymkode: b2e1e...c6b

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan ikke kreve bort skiftet med mindre hun godkjenner det eller dere kan bevise uforsvarlig sløsing av arven. Gjenlevende har stor rett på sin side. 

Anonymkode: 79886...7e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...