Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som er sykepleier eller vernepleier som jobber på Nav? Kjenner du noen?Hvordan var overgangen fra mer vanlig jobber som dette til nav-ansatt? Jeg har hatt saksbehandling på skolen, men aldri praktisert det. Jobbet mange år på sykehjem og kunne tenkt meg en kontorjobb (som så veldig mange andre i mitt yrke..).

Noen erfaringer? Hvordan var overgangen, hva sjokkerte deg mest? Er det lettere eller vanskeligere jobb? Skjønner det er veldig individuelt, men ute etter erfaringer du eller andre har... 

Anonymkode: e80a1...c7d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tidligere sykepleier og jobber i nav. Er vel ikke vanskeligere jobb, men det er mye å gjøre. Det er et press om at man er selvgående (learning by doing), gjør det du skal + litt til. Omtrent som helsevesenet altså ;)  Jeg liker at det er noe bruker kontakt i tillegg til det administrative. Jeg liker jobben godt. Veldig deilig å ha 8-4 jobb, med mulighet for hjemmekontor (det må være en grunn til det da) og flexitid. Og sommeren så har vi sommertid, sånn sett så er staten en fin arbeidsgiver. 

Vi har et fint miljø. Det er jo mye forskjellig man kommer borti, så det er greit at det er mangfold i utdannelsene våres. 

Anonymkode: 0051b...1c2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er tidligere sykepleier og jobber i nav. Er vel ikke vanskeligere jobb, men det er mye å gjøre. Det er et press om at man er selvgående (learning by doing), gjør det du skal + litt til. Omtrent som helsevesenet altså ;)  Jeg liker at det er noe bruker kontakt i tillegg til det administrative. Jeg liker jobben godt. Veldig deilig å ha 8-4 jobb, med mulighet for hjemmekontor (det må være en grunn til det da) og flexitid. Og sommeren så har vi sommertid, sånn sett så er staten en fin arbeidsgiver. 

Vi har et fint miljø. Det er jo mye forskjellig man kommer borti, så det er greit at det er mangfold i utdannelsene våres. 

Har en del spørsmål om du vil svare. Hadde vært veldig takknemlig! Hadde du noe relevant erfaring fra før? Noe saksbehandling i utdannelsen? Fikk du ordentlig opplæring? 

Jeg har hatt saksbehandling på skolen og hatt case hvor jeg skulle være saksbehandler og svare på søknader. Er det stort sett det jobben går i? Og hvordan vet man at man gjør rett? Redd for å gjøre feil... 

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke minst -hva er lønnen for å jobbe i nav som saksbehandler?

Anonymkode: b1af5...159

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke minst -hva er lønnen for å jobbe i nav som saksbehandler?

Anonymkode: b1af5...159

Dette er ikke meg som lagde tråden, men om noen vet så gjerne svar på det også :) Tror vel det ligger på omtrent tariffen..

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en del spørsmål om du vil svare. Hadde vært veldig takknemlig! Hadde du noe relevant erfaring fra før? Noe saksbehandling i utdannelsen? Fikk du ordentlig opplæring? 

Jeg har hatt saksbehandling på skolen og hatt case hvor jeg skulle være saksbehandler og svare på søknader. Er det stort sett det jobben går i? Og hvordan vet man at man gjør rett? Redd for å gjøre feil... 

Nei, ingen saksbehandling i utdannelsen. Opplæringen var litt så som så. Man må finne ut mye selv, jeg leste mye på intranettet i starten. Også blir det til at man spør andre. Det sies at det tar minst 6 mnd før man kan det meste (innenfor det feltet man jobber), og det stemmer nok. Man lærer seg å ta mye på sparket. 

Man har en portefølje med brukere (veldig forskjellig hvor mange man har, men hos oss så har mange nærmere 100 hver) uavhengig hva man jobber med. Noen jobber med oppfølging av arbeidssøkere (uavhengig om man har krav på ytelser eller ikke). Noen jobber med sykemeldingsoppfølging, noen AAP og noen har sosial oppfølging. Dette er på lokalkontoret. Så har man de som jobber i forvaltningen, tar i mot søknader på ytelser og skriver vedtak. 

Man følger opp brukerne etter hva behovet er (man har forskjellig innsatsbehov). Det går i fysiske møter med bruker (og ev arbeidsgiver), svare på spørsmål via aktivitetsplanen, passe på at aktivitetsplanen blir fulgt, søke brukere inn på riktig tiltak. Det er dette det går mest i. 

Lønna er tariff. De som jobber med sosial er kommunalt ansatte, vi andre er statlige ansatte. Jeg har ca 450.000. Er litt ned fra da jeg jobbet som sykepleier, men nå jobber jeg kun dagtid mandag til fredag. Så det er helt klart verdt det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kalles «veileder» og ikke saksbehandler om du jobber på lokalkontor. For de fleste veiledere er det veldig lite ren saksbehandling i jobben, med unntak av AAP. Hvis du jobber i forvaltningen (NAV Arbeid og ytelser) er det nesten bare saksbehandling. 

Det er viktig å kunne jobbe selvstendig og ta avgjørelser. 

Anonymkode: cbe42...43a

AnonymBruker
Skrevet

Startlønn for en veileder med mastergrad i stillingskode 1408 førstekonsulent er vel lønnstrinn 51 i Staten. Bachelor er et par trinn lavere. Det vil stå et lønnsspenn i stillingsutlysningen. Du får uttelling for en del av din arbeidserfaring. 

Anonymkode: cbe42...43a

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ingen saksbehandling i utdannelsen. Opplæringen var litt så som så. Man må finne ut mye selv, jeg leste mye på intranettet i starten. Også blir det til at man spør andre. Det sies at det tar minst 6 mnd før man kan det meste (innenfor det feltet man jobber), og det stemmer nok. Man lærer seg å ta mye på sparket. 

Man har en portefølje med brukere (veldig forskjellig hvor mange man har, men hos oss så har mange nærmere 100 hver) uavhengig hva man jobber med. Noen jobber med oppfølging av arbeidssøkere (uavhengig om man har krav på ytelser eller ikke). Noen jobber med sykemeldingsoppfølging, noen AAP og noen har sosial oppfølging. Dette er på lokalkontoret. Så har man de som jobber i forvaltningen, tar i mot søknader på ytelser og skriver vedtak. 

Man følger opp brukerne etter hva behovet er (man har forskjellig innsatsbehov). Det går i fysiske møter med bruker (og ev arbeidsgiver), svare på spørsmål via aktivitetsplanen, passe på at aktivitetsplanen blir fulgt, søke brukere inn på riktig tiltak. Det er dette det går mest i. 

Lønna er tariff. De som jobber med sosial er kommunalt ansatte, vi andre er statlige ansatte. Jeg har ca 450.000. Er litt ned fra da jeg jobbet som sykepleier, men nå jobber jeg kun dagtid mandag til fredag. Så det er helt klart verdt det. 

Ts 

Tusen takk! Høres jo veldig greit ut. Men du sier man må finne ut mye selv. Er det ofte det dukker opp problemer man ikke har peiling på hva man skal gjøre med? Jeg ønsker en jobb hvor det et mye det samme og at jeg vet hva jeg skal gjøre. 

Disse møtene, er det regler om hva disse skal inneholde? Hva man skal komme fram til? 

Har fryktelig mange spørsmål ser jeg ☺️

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Tusen takk! Høres jo veldig greit ut. Men du sier man må finne ut mye selv. Er det ofte det dukker opp problemer man ikke har peiling på hva man skal gjøre med? Jeg ønsker en jobb hvor det et mye det samme og at jeg vet hva jeg skal gjøre. 

Disse møtene, er det regler om hva disse skal inneholde? Hva man skal komme fram til? 

Har fryktelig mange spørsmål ser jeg ☺️

Det skjer relativt ofte at det dukker opp noe man ikke har vært borti før og ikke er sikker på hvordan man skal løse det ja. Men etterhvert så blir det selvfølgelig mindre av det, siden man får mer og mer erfaring. Men det er mye folk lurer på som kan dukke opp på ditt skrivebord.

Hva møtene inneholder kommer jo an på hva man jobber med. Men man skal jo til slutt komme frem til målet, det kan være en jobb, bli frisk og komme tilbake til jobben, finne ut hva slags jobb man kan ta, hva trenger man av bistand for å komme tilbake på jobb. Er det kun ufør som er riktig for brukeren. osv Men det går jo i hvordan går ting nå, hva skjer fremover, skal vi bytte tiltak? Hva må til for å komme i mål? Hvordan kan ting tilrettelegges? Osv. Man må klare seg på egenhånd og det gjør man jo kjapt om man er løsningsorientert. Vi veiledere på lokalkontoret jobber med å få folk i jobb eller beholde jobben sin. Enten det er pga sykdom, arbeidsledighet ol. 

De som jobber med sosialdelen har nok litt andre delmål og oppgaver. Selv om det er jo arbeid og det å bli økonomisk selvstendig som er målet der også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...