Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2002 #1 Del Skrevet 7. mars 2002 Hva skal dere si jenter, jeg trenger sårt litt hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cream Skrevet 7. mars 2002 #2 Del Skrevet 7. mars 2002 Kjære anonym. Gjerne mail meg - jeg har MASSE jeg kan sende deg over mail! Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2002 #3 Del Skrevet 8. mars 2002 Cream - kunne du sendt over til meg også har kort tid igjen. Du finner adressen min i profilen. Takke takk.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marte Skrevet 8. mars 2002 #4 Del Skrevet 8. mars 2002 Vil du være snill å sende meg og cream? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anni Skrevet 8. mars 2002 #5 Del Skrevet 8. mars 2002 Og meg 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
june2002 Skrevet 8. mars 2002 #6 Del Skrevet 8. mars 2002 Og meg.. da blir jeg så glad! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brud080602 Skrevet 8. mars 2002 #7 Del Skrevet 8. mars 2002 Har du noen tips ril meg også????? Tusen takk,Cream.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
August Skrevet 8. mars 2002 #8 Del Skrevet 8. mars 2002 Meg også. Takk Cream.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CecilieB Skrevet 8. mars 2002 #9 Del Skrevet 8. mars 2002 Tror du må sende til alle Jeg vil og gjerne si noe, jeg står helt fast. Håper på å få gutset meg opp den dagen til å tørre.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wok Skrevet 9. mars 2002 #10 Del Skrevet 9. mars 2002 Jeg er ingen ekspert på å holde taler, men jeg har gjort det noen ganger, og vil gjerne dele noen erfaringer med dere som gjerne vil holde tale på dagen deres: Når du skal skrive talen. Tving deg til å sette deg ned med notatblokk. Sriv ned episoder, minner og andre ting du vil ha med i talen, uten å begynne med begynnelsen på talen. La notatene modne litt, kom med flere over noen dager. Så er det på tide å skrive selve talen. Det kan også ta noen dager, sov på setninger og anekdoter. Jeg har god erfaring med å skrive på rim. Da er det lettere å fremføre, fordi det ikke er så farlig om det bli opplesing. Hvis man har en 'friere' tale, er det lettere å komme på 'avveier', og det er veldig greit å øve inn en tale på rim, slik at det blir god flyt. Godt hjelpemiddel er rimordbok (ja, det finnes faktisk, lån på biblioteket). Pass på at setningene ikke blir for kronglete. Les høyt, og føl deg fram om det føles naturlig. Bruk gjerne litt muntlig stil med dialektord. Hvis det ikke faller naturlig å skrive på rim, kan det likevel være lurt å skrive hele talen helt ferdig, slik at du kan øve. Ikke la deg friste til å 'la det komme naturlig' når du står der og ser mannen din og alle gjestene! Da blir det garantert mange eh'er og mmm'er, og mest pinlig. Forberdelse er alfa og omega. Jeg er selv veldig lettrørt, og har funnet ut at jeg må 'tenke gjennom hendelsesforløpet' på forhånd. Hvis du vet når det er mest naturlig at tårene vil presse på, er det lettere å unngå det. Tenk deg reaksjonene rundt også, din mors hulk, eller din manns svelging av klumpen i halsen. Om du skjelver litt i stemmen, eller må tørke en tåre, gjør det jo ingenting, men det er litt dumt hvis man bryter ut i krampegråt... (for min egen del kan følelsene lett ta litt overhånd) En siste ting, styr unne for mange klisjeer! Jeg synes det er mye bedre med en kort, personlig og 'ekte' tale, enn en som er lang men full av oppbrukte klisjeer... Lykke til!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minni Skrevet 9. mars 2002 #11 Del Skrevet 9. mars 2002 Dere kan også sjekke denne linken http://www.bryllupsfesten.com/talene.htm12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cream Skrevet 9. mars 2002 #12 Del Skrevet 9. mars 2002 Tror dere får heller sende meg en mail å spørre... Nå vet jeg ikke hvem jeg har sendt til lenger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå