Gå til innhold

Sender myndighetene ut motsigende meldinger til norske kvinner?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

De siste årene har det vært et fokus på norske kvinners dalende fertilitetskurve. I fjor nådde de all-time low med 1,56, og raten har falt hvert år siden 2009 - langt under dekningsgraden på 2,1. Utviklingen sees nå på som så alarmerende at det har fått oppmerksomhet fra høyeste regjeringshold. Erna vil at norske kvinner skal produsere flere barn som kan vokse opp til å bli stabile skattebetalere, slik at velferdsstaten ikke bryter sammen.

Men fra den andre kanten så tales det varmt om et kvinneideal som vel ikke helt er i samsvar med det å slå seg til ro og ta vare på barn. De kvinnene som blir sett mest opp til er de i travle lederstillinger i stat og næringsliv.

Og hva hvis man tar en titt på regjeringen selv - hvor mange av de damene har barn? Ikke mange. F.eks verken Siv Jensen eller Trine Skei Grande har barn. Erna har vel klart å ploppe ut to stykker, men det skulle da bare mangle all den tid hun har hatt en hjemmeværende mann.

Prater myndighetene med to tunger? På den ene siden promoterer staten et bilde av kvinnen som et ihugga arbeidsjern, men på den andre siden skal hun ha tid til å levere en grei flokk med smårollinger (og oppdra disse).

Er det snakk om to krefter som går i motsatt retning på samme akse? Hva mener du må til for at Ernas ønsker om flere barn i Norge skal gå i oppfyllelse?

Endret av Brannslangen
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg ikke mye om hvor mange barn politikerne mener jeg skal få. Jeg har fått to og ingenting kunne fått meg til å velge flere enn det. Det er ikke bare bare å få barn, hverken å gå gravid og føde (som innebærer risiko), eller tiden med småbarn osv. Jeg tror egentlig folk flest får de ungene de vil ha (om de ikke har problemer med å finne partner eller fertilitet selvfølgelig), jeg tror flere tør å være ærlige om at de ikke ønsker barn og lever deretter og jeg tror flere tør å være ærlige om at de ikke ønsker å være hjemmeværende med en ungeflokk, og kanskje ikke vil kombinere arbeidsliv med flere barn enn 1 eller 2.

Anonymkode: 3a544...809

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt som deg hi at det er motstridende signaler. Vi skal ha likestilling og karrierekvinner og det er nærmest litt tabu å prioritere familie og barn

Anonymkode: ddeb8...ac8

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det er selvsagt noen superkvinner der ut, men å kombinere jobbkarriere og familieliv er svært vanskelig, og kan kun midlertidig kombineres ved hjelp av et mannsdiskriminerende pyramidespill som kalles velferdsstaten. 

I tillegg fører økt antall kvinner med utdannelse og sterk økonomi, til at kvinner har færre menn de finner attraktive. Løsningne blir da at mange blir barnsløse, ev. resirkulere høystatusemenn eller og få donorsæd. Mest sannsynlig blri det siste løsningen for mange kvinner da de ønsker barn uansett mann eller ei. Fertiliteten vil uansett falle fremover. Myndigheten ljuger enten bevisst, men mest sannsynlig aner de ikke hva de driver med. 

Endret av oysterlover
AnonymBruker
Skrevet

En annen følge av at kvinner flest tar høyere utdanning og gjør karriere er at de ikke har tid eller like mye ønske om barn. I tillegg venter mange til de har passert 30 fordi det ikke passer med utdanning/jobb/huskjøp og andre ting. Med den følgen at det blir bare tid til et eller to barn. Når man har kommet såpass «opp i årene» har man gjerne også blitt så satt og trives med livet som det er at barn ikke passer inn. Da holder det kanskje med ett barn 

Anonymkode: ddeb8...ac8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de prater med to tunger. Man skal få flere barn - men:

- det er forferdelig at kvinner jobber deltid

- de skal fjerne kontantstøtten for å tvinge kvinnene ut i arbeid

- samtidig får man ikke barnehageplass før august - vi måtte begge jobbe 50% i syv mnd for vi fikk ikke plass før august

Altså, lykke til..

Anonymkode: 88a16...b3b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Karriærekvinne her. Går helt strålende med 3 barn - her er mannen hjemme med dem. Likestilling er jo at menn også skal kunne være hjemme med barna. 

Anonymkode: 87516...2a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Olaug Bollestad har fire barn. Sylvi Listhaug tre. Monica Meland to. Anniken Hauglie to. Tybring Gjedde ett. Det er flere kvinner i regjeringen MED barn enn uten. 

Anonymkode: 91a18...da4

Skrevet
43 minutter siden, oysterlover said:

Det er selvsagt noen superkvinner der ut, men å kombinere jobbkarriere og familieliv er svært vanskelig, og kan kun midlertidig kombineres ved hjelp av et mannsdiskriminerende pyramidespill som kalles velferdsstaten. 

I tillegg fører økt antall kvinner med utdannelse og sterk økonomi, til at kvinner har færre menn de finner attraktive. Løsningne blir da at mange blir barnsløse, ev. resirkulere høystatusemenn eller og få donorsæd. Mest sannsynlig blri det siste løsningen for mange kvinner da de ønsker barn uansett mann eller ei. Fertiliteten vil uansett falle fremover. Myndigheten ljuger enten bevisst, men mest sannsynlig aner de ikke hva de driver med. 

Mener du at det bare er kvinnen som belaster velferdsstaten når hun og mannen hennes stifter familie?

AnonymBruker
Skrevet

Det vil bli vanskelig for meg å få barn med det yrket jeg ønsker å ha da jeg ikke kan jobbe med det som gravid. Jeg kan derfor ikke se for meg å få mer enn 1 barn, men adopsjon er selvsagt et alternativ. Det er mer enn nok barn som trenger foreldre. Jeg bryr meg ikke om hva staten ønsker jeg skal gjøre. Jeg gjør som jeg vil. 

Anonymkode: 5decd...82e

AnonymBruker
Skrevet

Neida, de vil at vi skal gjøre begge deler. Helst 3 barn, mastergrad og lederstilling. Målet er at vi skal dø tidlig så de slipper å betale ut pensjonen vår 👍

Anonymkode: cbc92...74c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sats på karriere er mitt råd. Tenk på så mange hyggelige kolleaer fra dine 10-20 forskjellige jobber som kommer og besøker deg på gamlehjemmet. Meningen med livet er å tjene mest mulig penger og ha finest hus.

Anonymkode: 46ffc...ab2

• Liker 1
Gjest Familytree
Skrevet

Woe, jeg  ver ikke det.  Men politikere bør ikke bli involvert i folks privatliv

Gjest Tamsi
Skrevet

Jeg synes det er ekstremt selvmotsigende å be oss om å få flere barn, og samtidig stenge ned fødeavdeling etter fødeavdeling. Får man noe skader etter graviditet/fødsel får man bare beskjed om at det hører med, så det er det bare å forvente og godta. Nei takk. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Karriærekvinne her. Går helt strålende med 3 barn - her er mannen hjemme med dem. Likestilling er jo at menn også skal kunne være hjemme med barna.

Tror du at det er det som er nøkkelen her? At menn tilbyr seg å ta mer ansvar for barna? Er det dét som vil få opp fertilitetsraten?

Så spørs det om menn er villig til det, da.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Olaug Bollestad har fire barn. Sylvi Listhaug tre. Monica Meland to. Anniken Hauglie to. Tybring Gjedde ett. Det er flere kvinner i regjeringen MED barn enn uten.

Men verken Nybø eller Søreide har?

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper vel ikke så mye med økt statlig styring av fordeling av permisjon mellom mor og far.

Samfunnsholdningen er at man må være mer og mer perfekt og etablert for at man skal kunne tillate seg å få barn. Ferdig utdannet, ferdig reist, eie egen bolig, god økonomi osv. 

For noen få tiår tilbake var det akseptert å få barn tidlig i 20-årene, man kunne leve litt på 1 inntekt en periode, man kunne leie, curlingforeldre var ikke et begrep og det var et langt mer avslappet forhold til foreldreskap. Man kunne sende barna ut for å leke fritt og rope dem inn til middag mange timer senere, og gi dem lørdagsgodt som var lørdagsgodt og ikke økologisk frukt uten å skjemmes. 

Anonymkode: 7a492...883

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hjelper vel ikke så mye med økt statlig styring av fordeling av permisjon mellom mor og far.

Nei, det har ikke hatt den forventede effekten, kanskje. Ti år med nedgang i fødsler er et hardt faktum å svelge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Brannslangen skrev:

Men verken Nybø eller Søreide har?

Vet ikke. Syns du det burde være et kriterium, at man ikke er kvinne nok? Eller burde hele regjeringen gå mot det Erna sa, fordi ikke alle kvinnene har barn? Eller ikke jobbe for likestilling i familiepolitikken av den grunn? Eller hva mener trådstarter her egentlig?

Anonymkode: 91a18...da4

AnonymBruker
Skrevet

Husker før da kunne vi gå fra bil og hjem uten å låse døren. Nå vil man jo ta inn kriminelle og la de holde på både med ulovelige organisasjoner og annet. Kan det kanskje, bare kanskje ha noe med dette å gjøre også? Folk er jo ikke dum, de har instinkter.

Anonymkode: f33d2...825

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...